Wie geeft pure haver aan zijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:15

Vippie"]
[quote="carinev schreef:
Het zou een fabeltje zijn dat ze hevig worden van haver. Verward

Nou geloof mij maar dat paarden er wel degelijk heftig van worden, t zijn juist meer de uitzonderingen die dat niet worden.
Voor de rest sluit ik me bij iedereen aan wat betreft de kalk/forsfor verhouding en dat haver niet dient voor paarden die geen heftige prestaties verrichten, als bijvoer is het prima maar niet als hoofdvoer.
[/quote]

Als haver bijgevoerd wordt bij brok kunnen paarden er heftiger van worden. Als je alleen haver voert, met voldoende ruwvoer!, worden paarden er niet heftiger van dan wanneer je brok voert. Of zouden toevallig alle twaalf paarden (waaronder 7 trakheners) bij ons op stal geen last hebben van heet worden van haver? Mijn stalhoudster voert al jaren zo en nog nooit last gehad van extra hete paarden.

Imoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:00

Mijn Welsh Cob merrie (toch niet het heftigste ras!) moet je dus GEEN haver voeren! Ze wordt er zeer onrustig door en heeft vooral last van wisselende stemmingen. Ik wist dit niet toen ik haar kocht en toen ik na een tijdje de tip kreeg om haverarm of loos te voeren (pavo stibro en stimix) was dat een wereld van verschil! Het grappige was dat ik op een gegeven moment in contact kwam met haar vorige eigenaar die haar een aantal jaren heeft gehad en die zei precies hetzelfde! Geef Imona geeeeeen haver, want je weet niet wat je meemaakt! Of het nou wel of niet in combinatie met brokken zo werkt, dat weet ik niet maar ik weet wel dat ik het haar niet meer wil geven. En ik denk dat het inderdaad voor ieder paard anders is. Imona wordt voornamelijk recreatief bereden (met wel wat dressuurmatige elementen hoor) maar gewoon een uurtje per dag. Ze eet 2 kg. muesli en 1 kg. bix per dag plus 6 kg. kuil! En ze wordt tot haar knieen opgestrooid met stro en daar vreet ze ook nog de helft van op.... Maar niet vet worden hoor! Ze is niet mager (meer) maar absoluut niet vet. Terwijl Viking (Fjord - ook van bokt) bij ons op stal ongeveer net zoveel beweegt en hooguit 2 x per dag een kwart kg. krijgt. Anders wordt ie moddervet! Vingers aflikken

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:03

Kan het juist zo zijn dat de sobere paarden een 'sugar-rush' van de haver krijgen? Rowan (ook een Welsh Cob) word er ook flink heet van, die kan het absoluut niet hebben als hij niet flink in training staat. Ik ben van plan om 'm in de lente, als de training word opgevoerd, langzaam een deel haver erbij in te voeren. Maar pas als ik 4 of 5 keer per week echt actief rijd, daarvoor kan hij niets met al die energie.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:37

Vippie"]
[quote="Ophelia schreef:
Onze paarden zien er prachtig uit, mooi strak in hun vel en een superglans, maar ook mooi opgevuld op de schoft en lendenen, iets wat je met haver voeren bereikt.

@Wat een onzin, met een goed rantsoen zonder haver bereik je presies hetzelfde.

Wat betreft het druk worden van haver, dat kan naar het rijk der fabelen, 't is gewoon niet waar. We hebben verschillende paarden op stal gehad, waaronder arabieren en een engels volbloed en werkelijk nooit een probleem gehad. Ook niet na een dagje rust.

@Dan mag je voor de lol eens op mijn fjord (geen recreatie maar sportfjord) komen zitten als die haver gevoerd krijgt, ik weet presies waneer ze weer eens haver gevoerd krijgt (mn stabaas vergeet wel eens dat ze dat niet mag tijdens de winterstop) want dan zit ik echt op een bom. Ligt gewoon aan het verteringspatroon van het dier, de een reageert er heftig op de ander niet je kunt daar niet 1 lijn in trekken, daarom bestaan er ook zoveel verschillende soorten voer voor onze lieve viervoeters.

[/quote]

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat een paard niet per defenitie heftig wordt van haver voeren, zoals het gros van de mensen beweerd. Dat er uitzonderingen zijn is altijd mogelijk, er zijn ook paarden die tot het plafond gaan door het voeren van een bepaald soort brok. Ik vind het gewoon irritant, dat als iemand wil proberen om haver te gaan voeren, omdat hij de samenstelling van brok ook niet 100% vertrouwd, er meteen wordt geroepen dat het je paard gek maakt, want dat is nl wel degelijk een fabel! Wij hebben 22 jaar ervaring met het voeren van haver aan tig verschillende soorten paarden in verschillende takken van de sport en we hebben er nooit een op ander voer hoeven zetten ivm havergekte.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:51

daarom bestaan er ook zoveel verschillende soorten voer voor onze lieve viervoeters.

* dat heeft meer met commercie te maken Haha!

Verder denk ik dat er best veel mensen zijn die gewoon teveel voeren. En ook dat heeft gevolgen....
Mijn volbloedje krijgt 2 scheppen graan per dag. Heeft ze zat aan. Staat in 'rustige' training. Ze krijgt wel de hele dag hooi.

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 15:22

Esther"]
[quote="Vippie"][quote="carinev schreef:

Nou geloof mij maar dat paarden er wel degelijk heftig van worden, t zijn juist meer de uitzonderingen die dat niet worden.
Voor de rest sluit ik me bij iedereen aan wat betreft de kalk/forsfor verhouding en dat haver niet dient voor paarden die geen heftige prestaties verrichten, als bijvoer is het prima maar niet als hoofdvoer.
[/quote]

Als haver bijgevoerd wordt bij brok kunnen paarden er heftiger van worden. Als je alleen haver voert, met voldoende ruwvoer!, worden paarden er niet heftiger van dan wanneer je brok voert. Of zouden toevallig alle twaalf paarden (waaronder 7 trakheners) bij ons op stal geen last hebben van heet worden van haver? Mijn stalhoudster voert al jaren zo en nog nooit last gehad van extra hete paarden.
[/quote]
Alleen haver zonder iets bij?

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:30

carinev schreef:

Dit heb ik ook gehoord! Degene die les gaf op mijn cursus paardenhouderij zei dit.
Maar heb er geen ervaring mee dus of het wel of niet zo is weet ik niet Schijnheilig

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 15:31

Voilà, hij heeft zijn eerste portie haver binnen!! Haha!
1 schep haver en 2 scheppen mengeling, en ik hoop die mengeling zo af te bouwen met natuurlijk nog iets erbij buiten haver, maar daar ben ik nog niet uit.
Daarna een lekker ritje gedaan en het ging super! Toch wel gedacht aan die schep haver voor ik opstapte, maar niks aan de hand. 'k Ben benieuwd voor de volgende dagen.
Nu zo vlug mogelijk weten wat ik bij die haver moet voeren??!!....
Buiten zijn hooi natuurlijk en zijn weidegras.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:34

Wij geven geen pure haver aand e paarden. Ook vanwege de verhoudingen kalk/fosfor.

Wij geven de voorkeur aan energieverhoging door completer voer. Bij ons krijgen de paarden alleen maar muesli. Eindelijk sinds kort iemand zover gekregen dat hij Marstall bij ons komt brengen. En zij hebben een voer genaamd 'multi-energie' waarvan de paarden dus meer energie krijgen maar wel direct op een uitgebalanceerde manier.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:37

carinev schreef:
Voilà, hij heeft zijn eerste portie haver binnen!! Haha!
1 schep haver en 2 scheppen mengeling, en ik hoop die mengeling zo af te bouwen met natuurlijk nog iets erbij buiten haver, maar daar ben ik nog niet uit.
Daarna een lekker ritje gedaan en het ging super! Toch wel gedacht aan die schep haver voor ik opstapte, maar niks aan de hand. 'k Ben benieuwd voor de volgende dagen.
Nu zo vlug mogelijk weten wat ik bij die haver moet voeren??!!....
Buiten zijn hooi natuurlijk en zijn weidegras.

zoveel????? Je zegt dat je je paard e hele dag buiten hebt staan en alleen op hooi en haver. Dan vindi k twee scheppen mengeling en 1 schep haver echt veel te veel zo in een keer. Je kan het beter rustig aan opbouwen. Hooi krijgt hij neem ik aan nog steeds. Bouw dan het voer op van 3/4 naar 1, naar 1,5 etc etc. Onze paarden krijgen over twee voerbeurten verdeeld het totale van wat jij in een keer geeft. Wat dus is:
halve schep Marstall Champion per voerbeurt
halve schep Marstall Sinfonie per voerbeurt

Voor RAak is het ietsje meer. 3/4.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:38

3 van mn paarden krijgen pure haver, zo'n 3 kilo per dag.
Naast 4 kilo brok. Dit zijn wel sportpaarden, waar redelijk tot aardige prestaties van worden gevraagd.

- ze worden er fitter, actiever van
- tis goed voor dr vacht
- goed voor de spieropbouw

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 15:40

Fasel schreef:
Wij geven geen pure haver aand e paarden. Ook vanwege de verhoudingen kalk/fosfor.

Wij geven de voorkeur aan energieverhoging door completer voer. Bij ons krijgen de paarden alleen maar muesli. Eindelijk sinds kort iemand zover gekregen dat hij Marstall bij ons komt brengen. En zij hebben een voer genaamd 'multi-energie' waarvan de paarden dus meer energie krijgen maar wel direct op een uitgebalanceerde manier.

't Is niet de bedoeling om meer energie te krijgen, maar om zo natuurlijk mogelijk te voederen.
'k Heb juist de site van Marstall doorgekregen, maar daar zit je weer met mengelingen waar brok in zit.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:42

ik geef mijnpaard elke avond haver.. ben an het opbouwen tot een kilo.. tot nu toe doetie er nix op.. en ik geef het juist om hem wat pit te geven.. maar wie weet alsie dalijk elke dag een kilo krijgt.. hij krijgt gewoon basisbrok 3 keer daags en savonds kilo haver.. maa helaas.. sommige paarden reageren er niet zo goed op..

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 15:44

Jullie brengen mij wel in de war!!! Verward Verward
Geef ik echt te veel????????? Bloos!
Normaal gaf ik 2.5 schep mengeling en hooi en wat wortels en soms wat alfa. Dit 2 X per dag. Ach gut

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:46

carinev"]
[quote="Fasel schreef:

't Is niet de bedoeling om meer energie te krijgen, maar om zo natuurlijk mogelijk te voederen.
'k Heb juist de site van Marstall doorgekregen, maar daar zit je weer met mengelingen waar brok in zit.
[/quote]

Dat klopt wel maar die brok is wel op een andere manier klaargemaakt dan de normale bix enzo. Veel natuurlijker kan je het denk ik niet krijgen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:47

carinev schreef:
Normaal gaf ik 2.5 schep mengeling en hooi en wat wortels en soms wat alfa. Dit 2 X per dag. Ach gut

Carine, ik begreep uit jouw eerste bericht dat hij alleen buiten kwam en hooi en haver kreeg. Dat is natuurlijk wel zo natuurlijk mogelijk maar niet vergelijkbaar met ineens zo'n hoeveelheid mengeling.

Imoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:53

Wie zegt dat het een fabel is dat paarden heftig KUNNEN reageren op haver noemt de mensen die daar andere ervaringen mee hebben dus leugenaars? Dat slaat toch nergens op! Ik ben toch geen stomkop die het gedrag van haar eigen paard niet eens herkend? Er zijn veel mensen die dat gedrag hebben bemerkt maar het hoeft niet bij alle paarden voor te komen. Net zoals bij mensen reageren dieren soms ook niet goed op bepaalde voedingsmiddelen! Er zijn honden die geen varkensvlees mogen, kinderen die geen suiker mogen, konijntjes die geen groenvoer mogen en er zijn ook paarden die geen haver mogen! Of een bepaald soort hooi, gras of ander voer. Als je in bijvoorbeeld 22 jaar nog nooit een paard hebt gehad dat er op reageerde dan kan dat best! Dan zaten er geen paarden tussen die daar last van hadden!

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:55

carinev schreef:

Je gaf toch al 3 scheppen mengeling? Nou als dat normaal goed ging dan hoef je wat hoeveelheid betreft niet op te bouwen, alleen laten wennen aan de haver. Geplette haver is in gewicht en volume lichter dan hele haver, daarom kun je er best 3 scheppen per voerbeurt van geven. Hazel krijft 3 keer per dag 3 scheppen (literkannen). Jij kent je eigen paard het beste en je ziet zelf wel of hij teveel of te weinig krijgt. Nogmaals, voeren met je ogen, niet alleen afgaan op wat anderen zeggen, het is in het begin met ander voer ff zoeken wat voor jouw paard de juiste verhoudingen zijn. Zou niet te lang wachten met het bijvoeren van vitaminen en mineralen, je paard heeft ze nl hard nodig..

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:56

Haha! Imoontje, ben blij dat ik niet degene was die dit zei Haha!

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:57

Beetje heftige reactie Imoontje, dit is nu eenmaal een openbaar forum, en iedereen is nu een andere mening toebedeeld.

Het is pcies hou je het zegt, verschillende, mensen en dieren, verschillende werkingen.

De een zn paard word fel, de andere loopt van 5 kilo nog geen pas harder...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:10

Je kan in de meeste ruitershop zaken een emmer vitamines kopen van Pavo, gewone onderhoudsvitamines. Zo'n emmer kost zo'n 25 euro en is een ideale aanvulling als je enkel haver voert.

Uit de brochure van het Belgisch Ministerie van landbouw

Citaat:
Haver is het graan dat van oudsher het meest gebruikt wordt voor werkende paarden. Andere redenen dan "traditie" zijn er hiervoor nauwelijks. De energie inhoud van haver is lager dan deze van andere granen maar de eiwit inhoud is lichtjes hoger en de aminozuren samenstelling is beter. Haver behoort tot de bedektzadigen en bevat door de aanwezige kroonkafjes meer ruwe celstof dan andere granen. Bovendien heeft haver een hoger vetgehalte wat een goede invloed heeft op de glans van het haarkleed.
Het onderscheid tussen witte of zwarte haver is van geen betekenis voor de voederwaarde. Over het al of niet pletten van haver voor het voederen bestaan uiteenlopende meningen. De verteerbaarheid zou door deze behandeling nauwelijks verbeteren en de kwaliteit van geplette haver zou vlugger verminderen bij langere bewaartijd.
Over de aanwezigheid van stoffen die het temperament en de algemene prestaties van de paarden beïnvloeden lopen de meningen uiteen. Met zekerheid konden deze stoffen (nog) niet vastgesteld worden. Volgens onderzoekers is het volstrekt mogelijk een rantsoen samen te stelen zonder haver. Volgens anderen zou men door het toevoegen van haver toch een bijkomend effect bekomen.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:11

Imoontje schreef:
Wie zegt dat het een fabel is dat paarden heftig KUNNEN reageren op haver noemt de mensen die daar andere ervaringen mee hebben dus leugenaars? Dat slaat toch nergens op! Ik ben toch geen stomkop die het gedrag van haar eigen paard niet eens herkend? Er zijn veel mensen die dat gedrag hebben bemerkt maar het hoeft niet bij alle paarden voor te komen. Net zoals bij mensen reageren dieren soms ook niet goed op bepaalde voedingsmiddelen! Er zijn honden die geen varkensvlees mogen, kinderen die geen suiker mogen, konijntjes die geen groenvoer mogen en er zijn ook paarden die geen haver mogen! Of een bepaald soort hooi, gras of ander voer. Als je in bijvoorbeeld 22 jaar nog nooit een paard hebt gehad dat er op reageerde dan kan dat best! Dan zaten er geen paarden tussen die daar last van hadden!

Pfff een beetje moedeloos word ik hier wel van hoor.
Ik heb gezegd dat paarden NIET PER DEFENITIE GEK WORDEN VAN HAVER zoals nogal vaak wordt gesuggereerd door mensen. Uitzonderingen zijn er altijd, je hebt ook paarden die van een ander soort voer door het dak gaan. Dus in die zin is het zeker wel een fabel dat paarden heftig worden van haver.
Zeg jij in algemeen maar eens dat je je paard biks gaat voeren en niemand reageert, maar als je haver wilt gaan voeren staat iedereen op z'n achterste benen omdat je paard er gek van zou worden en dat is dus lang niet niet in ALLE gevallen waar.
Voor dat je mij ervan beticht dat ik mensen een leugenaar noem, moet je zelf eerst goed leren lezen en als je daar de moeite niet toeneemt, reageer dan ook niet..

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:18

Ophelia schreef:

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat een paard niet per defenitie heftig wordt van haver voeren, zoals het gros van de mensen beweerd. Dat er uitzonderingen zijn is altijd mogelijk, er zijn ook paarden die tot het plafond gaan door het voeren van een bepaald soort brok. Ik vind het gewoon irritant, dat als iemand wil proberen om haver te gaan voeren, omdat hij de samenstelling van brok ook niet 100% vertrouwd, er meteen wordt geroepen dat het je paard gek maakt, want dat is nl wel degelijk een fabel! Wij hebben 22 jaar ervaring met het voeren van haver aan tig verschillende soorten paarden in verschillende takken van de sport en we hebben er nooit een op ander voer hoeven zetten ivm havergekte.

Volgens mij staat hier precies wat jij bedoelt???? Of ben ik gek Verward

Imoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:21

Jij was niet de enige die dat zei en ik denk niet dat ik de enige was die zichzelf aangesproken voelde. Goed, dan bedoelde we het allebei precies hetzelfde. Maar het woord FABEL is toch werkelijk uitgesproken! En daar ga ik tegen in verweer. Ik noemde toch geen namen? Het gaat hier niet om een mening maar om de feiten. Dus daar hoef je echt niet moedeloos van te worden hoor!

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:28

Imoontje schreef:
Als je in bijvoorbeeld 22 jaar nog nooit een paard hebt gehad dat er op reageerde dan kan dat best! Dan zaten er geen paarden tussen die daar last van hadden!

Voelde me aangesproken door dit stukje tekst?! Ben nl wel de enigste die dat heeft gezegd! En nogmaals, het is WEL een fabel dat ALLE paarden heftig reageren op haver.