Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Neonlight schreef:Nu kennen wij geen winterseizoen, en ons wedstrijdseizoen loopt van april t/m september, maar alle dieren worden voor iedere wedstrijd buiten gewassen met koud water, ongeacht het weer, ook met wind of regen (hoewel ik daar wel een hekel aan heb, want dan word ik zelf zeiknat). Nooit een ziek paard gehad. Bij trainingen in de winter worden ze ook compleet afgespoten na het werk met koud water.
Neonlight schreef:Nu kennen wij geen winterseizoen, en ons wedstrijdseizoen loopt van april t/m september, maar alle dieren worden voor iedere wedstrijd buiten gewassen met koud water, ongeacht het weer, ook met wind of regen (hoewel ik daar wel een hekel aan heb, want dan word ik zelf zeiknat). Nooit een ziek paard gehad. Bij trainingen in de winter worden ze ook compleet afgespoten na het werk met koud water.
liedje89 schreef:Ik denk dat het echt veel kouder kan dan wat de meeste mensen nog doen. Ik bedoel soms regent het ook een keer goed hard in de herfst of winter en raakt een paard ook doorweekt, een gezond paard houdt daar echt niets aan over. Zolang je niet te aggressief wast maar je paard meer schoonspoelt (dus zonder heel veel zeep en schrobben) en dus het huidvet niet steeds heel erg aantast, hoeft het echt geen 20 graden te zijn volgens mij. Je kan (lauw)warm water gebruiken en meteen na het wassen komt er een deken op word het beest netjes uitgestapt en op een beschutte plaats gezet, dat geluk heeft ie niet als ie een keer goed natregent in de wei.
Ik zou banger zijn dat ik zelf te nat en te koud word eigenlijk dat paard kan wel tegen een stootje
Cassidy schreef:liedje89 schreef:Ik denk dat het echt veel kouder kan dan wat de meeste mensen nog doen. Ik bedoel soms regent het ook een keer goed hard in de herfst of winter en raakt een paard ook doorweekt, een gezond paard houdt daar echt niets aan over. Zolang je niet te aggressief wast maar je paard meer schoonspoelt (dus zonder heel veel zeep en schrobben) en dus het huidvet niet steeds heel erg aantast, hoeft het echt geen 20 graden te zijn volgens mij. Je kan (lauw)warm water gebruiken en meteen na het wassen komt er een deken op word het beest netjes uitgestapt en op een beschutte plaats gezet, dat geluk heeft ie niet als ie een keer goed natregent in de wei.
Ik zou banger zijn dat ik zelf te nat en te koud word eigenlijk dat paard kan wel tegen een stootje
Wassen is in mijn ogen wat anders dan gewoon afspoelen, wassen is met shampoo om pies en strontvlekken er uit te krijgen.
Ik maak wel degelijk een verschil tussen wassen met warm en koud water, en dan was ik gewoon (binnenspuitplaats) tot ongeveer een graad of 7. Daarna goed afdrogen en deken op. Paarden staan binnen in de winter, zijn vaak geschoren en hebben een deken op. Op een sober gehouden paard zou ik dit niet doen.
xSlvna schreef:Ik spoel mijn paard dagelijks af met koud water, soms zelfs twee à drie keer (voor het trainen, wachten tot ze opdroogt, trainen, afkoelen, drogen, trainen, koelen en nat de box in). Ze gaat ook 4 vd 5 keer gewoon nat de box in, heb nog nooit een ziek paard uit de box gehaald. Verschil tussen koud en warm buiten is dat ik bij koud weer de hals en haar hoofd niet mee pak (stiekem bang voor verkoudheid, zweetdeken is ook zonder hals) of ze moet al een bezweette hals hebben, dan spoel ik die ook goed af.
Netje schreef:xSlvna schreef:Ik spoel mijn paard dagelijks af met koud water, soms zelfs twee à drie keer (voor het trainen, wachten tot ze opdroogt, trainen, afkoelen, drogen, trainen, koelen en nat de box in). Ze gaat ook 4 vd 5 keer gewoon nat de box in, heb nog nooit een ziek paard uit de box gehaald. Verschil tussen koud en warm buiten is dat ik bij koud weer de hals en haar hoofd niet mee pak (stiekem bang voor verkoudheid, zweetdeken is ook zonder hals) of ze moet al een bezweette hals hebben, dan spoel ik die ook goed af.
Train je twee keer op een dag??? Zie het nut er niet van in om dit dagelijks te doen en dan ook nog vóór het trainen![]()
![]()
xSlvna schreef:Netje schreef:
Train je twee keer op een dag??? Zie het nut er niet van in om dit dagelijks te doen en dan ook nog vóór het trainen![]()
![]()
In een hittegolf zet ik mij niet op een door-de-zon-opgewarmd paard dat al zweet. Paard word eerst afgekoeld en in de schaduw gezet voor een tijdje en word dan op de koelste plek (waar het alsnog te warm is om een hele training door te rijden) getraind en vervolgens weer afgekoeld voor nog wat stapoefeningen.
Met je '![]()
![]()
', kruip onder een steen, ik ben niet 'gestoord' en dan al helemaal niet drievoudig.
Citaat:Ik spoel mijn paard dagelijks af met koud water, soms zelfs twee à drie keer