tot welke (lage) temperatuur je paard verantwoord wassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:37

Mijn paarden hadden 1,5 jaar geleden een schimmel infectie, omdat het vroor ben ik begonnen met alleen het hoofd te wassen omdat dat alleen daar de plekjes zaten (wishfull thinking, I know). Helaas hielp dat dus mooi niet en kregen ze alleen maar meer plekken.
Ik heb ze toen toch echt in de vrieskou moeten wassen, overdag was het rond het vriespunt. Spuitplaats daar op stal was buiten, water was hetzelfde als de drinkbakken, dus iets verwarmd pompsysteem tegen het vriezen, denk een graad of 10-15. Na het wassen heb ik ze snel met zweetdekens op stal gezet (niet dat het daar veel warmer was). Ik vond het absoluut sneu voor ze maar ze hebben er niks aan over gehouden, na 2 keer wassen waren ze er gelukkig beide helemaal vanaf.

Leuk zullen ze het niet vinden, maar ze kunnen er echt wel tegen als je ze maar uit de wind/tocht houdt en ze daarna onder voldoende dekens wegzet. Maar puur voor jezelf zou ik het ook niet onder de 10 graden doen als je geen verwarmde binnen wasplaats hebt.

Chezshir77

Re: tot welke (lage) temperatuur je paard verantwoord wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 11:01

Ik heb inderdaad niet de behoefte hem echt met vrieskou te wassen hoor, zodra het wintertijd gaat worden gaat er een staldeken op (ja heel ego...) en heb ik geen smerig paard. Maar in de hele zomer en lentetijd staat hij lekker zonder, maar moet ik daarvoor wat meer werk verrichten. Maar zo te lezen kan ik zn witte pelsje gewoon lekker wassen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:36

Nu kennen wij geen winterseizoen, en ons wedstrijdseizoen loopt van april t/m september, maar alle dieren worden voor iedere wedstrijd buiten gewassen met koud water, ongeacht het weer, ook met wind of regen (hoewel ik daar wel een hekel aan heb, want dan word ik zelf zeiknat). Nooit een ziek paard gehad. Bij trainingen in de winter worden ze ook compleet afgespoten na het werk met koud water.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:40

Neonlight schreef:
Nu kennen wij geen winterseizoen, en ons wedstrijdseizoen loopt van april t/m september, maar alle dieren worden voor iedere wedstrijd buiten gewassen met koud water, ongeacht het weer, ook met wind of regen (hoewel ik daar wel een hekel aan heb, want dan word ik zelf zeiknat). Nooit een ziek paard gehad. Bij trainingen in de winter worden ze ook compleet afgespoten na het werk met koud water.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: zet je ze dan op stal na het wassen?
ff offtopic: wat een geweldige paarden heb jij zeg :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:48

Neonlight schreef:

Omg haha :brr: Ik vond het gister al bijna te koud om der staart te wassen met koud water , uiteindelijk toch gedaan , was wel warmm :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:10

liedje89 schreef:
Ik denk dat het echt veel kouder kan dan wat de meeste mensen nog doen. Ik bedoel soms regent het ook een keer goed hard in de herfst of winter en raakt een paard ook doorweekt, een gezond paard houdt daar echt niets aan over. Zolang je niet te aggressief wast maar je paard meer schoonspoelt (dus zonder heel veel zeep en schrobben) en dus het huidvet niet steeds heel erg aantast, hoeft het echt geen 20 graden te zijn volgens mij. Je kan (lauw)warm water gebruiken en meteen na het wassen komt er een deken op word het beest netjes uitgestapt en op een beschutte plaats gezet, dat geluk heeft ie niet als ie een keer goed natregent in de wei :D .

Ik zou banger zijn dat ik zelf te nat en te koud word eigenlijk dat paard kan wel tegen een stootje :Y)

Wassen is in mijn ogen wat anders dan gewoon afspoelen, wassen is met shampoo om pies en strontvlekken er uit te krijgen.
Ik maak wel degelijk een verschil tussen wassen met warm en koud water, en dan was ik gewoon (binnenspuitplaats) tot ongeveer een graad of 7. Daarna goed afdrogen en deken op. Paarden staan binnen in de winter, zijn vaak geschoren en hebben een deken op. Op een sober gehouden paard zou ik dit niet doen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:02

Elke dag, zomer en winter, ook als het vriest. Water droogt sneller dan zweet en ze houden de mooiste vacht als je dagelijks afspuit. Wassen doe ik voor wedstrijden of als ik klanten heb voor paarden, als dat een poosje niet het geval is doe ik dat soms ook zodat ze schoon blijven. Gemiddeld eens per maand.

De spuitplaats is binnen, er is warm water en er gaan meteen dekens op zodra ik klaar ben. Ik zie geen enkel probleem en heb nooit zieke paarden of stijve spieren. Bijna alle professionele stallen spuiten dagelijks af. Buiten wassen met koud water en de ijspegels in de staart zien verschijnen zou mijn keuze niet zijn.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:10

Alleen bij 20 graden!?! {:} ik welk land leven jullie?
Je kan bij alle temperaturen wassen, als je ze maar als het echt koud is langzaam laat drogen binnen met een zweetdeken op, niet buiten in de tocht.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:24

Cassidy schreef:
liedje89 schreef:
Ik denk dat het echt veel kouder kan dan wat de meeste mensen nog doen. Ik bedoel soms regent het ook een keer goed hard in de herfst of winter en raakt een paard ook doorweekt, een gezond paard houdt daar echt niets aan over. Zolang je niet te aggressief wast maar je paard meer schoonspoelt (dus zonder heel veel zeep en schrobben) en dus het huidvet niet steeds heel erg aantast, hoeft het echt geen 20 graden te zijn volgens mij. Je kan (lauw)warm water gebruiken en meteen na het wassen komt er een deken op word het beest netjes uitgestapt en op een beschutte plaats gezet, dat geluk heeft ie niet als ie een keer goed natregent in de wei :D .

Ik zou banger zijn dat ik zelf te nat en te koud word eigenlijk dat paard kan wel tegen een stootje :Y)

Wassen is in mijn ogen wat anders dan gewoon afspoelen, wassen is met shampoo om pies en strontvlekken er uit te krijgen.
Ik maak wel degelijk een verschil tussen wassen met warm en koud water, en dan was ik gewoon (binnenspuitplaats) tot ongeveer een graad of 7. Daarna goed afdrogen en deken op. Paarden staan binnen in de winter, zijn vaak geschoren en hebben een deken op. Op een sober gehouden paard zou ik dit niet doen.

Daarom zeg ik ook meer afspoelen dan wassen, het hangt wellicht van het soort vacht van je paard af en ook hoe zo'n grote smeerpoets het is. Nu moet ik zeggen dat we hier vooral zwarte paarden hebben en je een schimmel misschien meer moet wassen om hem ook schoon te laten tonen, maar hier wassen we eigenlijk alleen de staart met zeep? In mijn ervaring zijn dieren die vaak gewassen zijn vaak smeriger omdat de huid er niet tegen kan en dieren vaak extra gaan viespeuken om de geur van het parfum weg te krijgen :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:36

Lang leve Cowboy Magic 'Green spot remover' ! :D

Voor:

Afbeelding

Na een spuitje cowboy magic en de borstel eroverheen:

Afbeelding

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 22:53

Ja dat spul heb ik ook, alleen mijn paar zit van zn nek tot onderaan zn benen onder de stront... en zn stal wordt dagelijks gemest hoor haha. Nee, dan wordt het wel een beetje een dure grap. En ik merk dat een borstel met water exact hetzelfde effect heeft als greenspotremover...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:56

Ik vind dat nog veel te geel om op wedstrijd te gaan :o

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 00:06

Ik spoel mijn paard dagelijks af met koud water, soms zelfs twee à drie keer (voor het trainen, wachten tot ze opdroogt, trainen, afkoelen, drogen, trainen, koelen en nat de box in). Ze gaat ook 4 vd 5 keer gewoon nat de box in, heb nog nooit een ziek paard uit de box gehaald. Verschil tussen koud en warm buiten is dat ik bij koud weer de hals en haar hoofd niet mee pak (stiekem bang voor verkoudheid, zweetdeken is ook zonder hals) of ze moet al een bezweette hals hebben, dan spoel ik die ook goed af.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:47

Ik was alleen als t warmer dan 15 graden is :)

zoni65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:58

ik was mijn pony niet onder de 20 graden omdat ze op de wei staat

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:08

Ik was het hele jaar door op de buitenplaats met grondwater.. Daarna op stal afdrogen lekker zweetkleedje erop en ze hebben er nog nooit iets van gehad.. Ook met wind was ik ze gewoon, doe het wel altijd vlug en met zo min mogelijk shampoo, ze zijn echt niet van suiker!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:10

xSlvna schreef:
Ik spoel mijn paard dagelijks af met koud water, soms zelfs twee à drie keer (voor het trainen, wachten tot ze opdroogt, trainen, afkoelen, drogen, trainen, koelen en nat de box in). Ze gaat ook 4 vd 5 keer gewoon nat de box in, heb nog nooit een ziek paard uit de box gehaald. Verschil tussen koud en warm buiten is dat ik bij koud weer de hals en haar hoofd niet mee pak (stiekem bang voor verkoudheid, zweetdeken is ook zonder hals) of ze moet al een bezweette hals hebben, dan spoel ik die ook goed af.

Train je twee keer op een dag??? Zie het nut er niet van in om dit dagelijks te doen en dan ook nog vóór het trainen 8)7 8)7 8)7

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:14

Afspoelen kan tot 10 graden nog wel, wassen zou ik bij kouder dan 15 graden niet meer doen. Een paard kan best tegen een stootje maar je gaat echt het water door de vacht smeren en dan kan het paard er zelf niet zo veel meer tegen doen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:40

Netje schreef:
xSlvna schreef:

Train je twee keer op een dag??? Zie het nut er niet van in om dit dagelijks te doen en dan ook nog vóór het trainen 8)7 8)7 8)7

In een hittegolf zet ik mij niet op een door-de-zon-opgewarmd paard dat al zweet. Paard word eerst afgekoeld en in de schaduw gezet voor een tijdje en word dan op de koelste plek (waar het alsnog te warm is om een hele training door te rijden) getraind en vervolgens weer afgekoeld voor nog wat stapoefeningen.

Met je ' 8)7 8)7 8)7', kruip onder een steen, ik ben niet 'gestoord' en dan al helemaal niet drievoudig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:49

Je kunt natuurlijk ook gewoon 's ochtends gaan rijden, maar dat moet je zelf weten.

Ik was ook gewoon het hele jaar, 's winters wel even snel en als het héel koud is alleen de vieze vlekken. Daarna gewoon met stapel dekens op stal en als het droog is weer inpakken en naar buiten. De manen sla ik dan wel over, dat duurt veel te lang en is dan veel te koud.

Cowboy Magic vind ik rot spul, babydoekjes van de action zijn effectiever.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:53

xSlvna schreef:
Netje schreef:

In een hittegolf zet ik mij niet op een door-de-zon-opgewarmd paard dat al zweet. Paard word eerst afgekoeld en in de schaduw gezet voor een tijdje en word dan op de koelste plek (waar het alsnog te warm is om een hele training door te rijden) getraind en vervolgens weer afgekoeld voor nog wat stapoefeningen.

Met je ' 8)7 8)7 8)7', kruip onder een steen, ik ben niet 'gestoord' en dan al helemaal niet drievoudig.

Volgens mij werd de vraag gesteld in het algemeen en niet: wat doe je bij een hittegolf...

En dan nog: met dit soort temperaturen zou je beter heel vroeg of heel laat kunnen gaan rijden, of - als je paard al zweet nog voor hij iets gedaan heeft - helemaal niet. Maar goed: dat is mijn mening...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:56

Dan had je beter moeten lezen
Citaat:
Ik spoel mijn paard dagelijks af met koud water, soms zelfs twee à drie keer

Dus algemeen en bij 'speciale gevallen'.
Ik doe verder niks onverantwoords, zet mijn paard niet lang en intensief aan het werk zoals ik menig ruiter wel zie doen en kan sommige ochtenden niet ivm werk, 's avonds is het alsnog te warm.