Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
stagave schreef:ik ben zelf van mening dat je juist veel moet lopen met hem, poetsen, hoefjes krabben om hem aan alles te laten wennen. Als je hem altijd alleen maar in de kudde laat met leeftijdsgenoten leert ie niets. Beter is dat er een volwassen merrie bij loopt die hem op kan voeden. Die jonge beestjes hebben dat wel nodig! Het lijkt me niet fijn voor zo`n beest om 3 jaar lekker op `t land te staan. Lange leven de lol en dan opeens vanalles over zich heen krijgt! Gewoon doen wat je het beste lijkt en het zou fijn zijn als het met jonge paarden kan staan, een ouder dier en ondertussen gewoon lekker een band opbouwen. Nu is hij tenminste nog niet zo sterk! Anders krijg je straks een gevecht met hem als hij 3 is en nog nooit wat heeft hoeven doen. Met mijn Haf heb ik het ook zo gedaan en die staat zomers dag -en nacht in de wei met leeftijdsgenoten en oudere beestjes, maar ik wandel ook vaak met hem. En ik kan je vertellen dat ie superlief is!
)schade hoor !stef"]
[quote="Tessebes"][quote="stef schreef:Helaas mag dit op bokt niet, want opfok is heilig op bokt....
Kimnor schreef:Als we met Norton gaan rijden neem ik Vernando wel eens mee aan de hand.. om hem te laten wennen.. wel of niet doen?
, lijkt mij niet erg prettig. Dan kan beter 1 persoon op het paard zitten en een ander loopt mee met de 2 jarige, lijkt mij een heel stuk veiliger. Zoals ik al heb gezegd is dit niet mijn manier van met jonge paarden omgaan. 

Tessebes schreef:Sorry Stef, ik had het idd verkeerd begrepen/gelezen.
Ik weet dat er mensen zijn die nooit naar hun veulen gaan kijken, als ze in de opfok staan. Dat ligt volgens mij aan die mensen zelf en niet aan de opfok. Al hoewel er opfokbedrijven zijn, waarbij je alleen naar je paard mag kijken. Ik ben wel van mening dat je niet iedere dag met een veulen bezig moet zijn, gewoon 1 of 2x per week een half uurtje, dat is genoeg.
Tessebes schreef:Ja Horselover, als ik zo'n lap grond had als jullie tot je beschikking hebben, dan zou ik het ook wel weten.
, maar opfokbedrijven vind ik (naast zo'n kudde als hierboven) het beste alternatief. Op veel pensionstallingen mogen paarden in de winter niet buiten blijven en dan staat of het veulen alleen in de wei of op stal met soms een paar uurtjes in de bak. Bij veel opfokbedrijven wordt voldoende ruimte aangeboden (door of de hele winter door in de wei of stallen met zeer ruime uitloop). Sily schreef:Het zal niet voor elk paard opgaan, maar het geijkte gooi het paard de opfok in, laat haar jong zijn, het liefst tot 3 jaar, gaat ook niet voor elk paard op.
horselover23"]
[quote="Sily schreef:Het zal niet voor elk paard opgaan, maar het geijkte gooi het paard de opfok in, laat haar jong zijn, het liefst tot 3 jaar, gaat ook niet voor elk paard op.

horselover23"]
[quote="Sily schreef:Het zal niet voor elk paard opgaan, maar het geijkte gooi het paard de opfok in, laat haar jong zijn, het liefst tot 3 jaar, gaat ook niet voor elk paard op.

Sily schreef:Daarbij heb ik net je foto gezien, jij kan afentoe nog eens bij je paarden kijken, bij degene die ik hier gesproken heb moet je vooral zo min mogelijk langskomen.
En bij een veulen van 6 maanden bepaal ik dat niet, maar merk je na een paar maanden dat het dier in plaats van lekker vrij en nieuwsgierig, bang is voor elk ding, kan je naar mijn idee altijd nog in grijpen.
Heb het wederom ook niet over een veulen van 6 maanden gehad, heb het gehad over als voorbeeld mijn paard dat wel iets eerder en iets meer mee gedaan had mogen worden.
Dit hangt zoals ik zei van het paard af, en denk dat je dat als eigenaar of "paardenkenner" snel genoeg merkt als je geregeld bij je paard mag kijken.
stef"]
[quote="horselover23"][quote="Sily schreef:Het zal niet voor elk paard opgaan, maar het geijkte gooi het paard de opfok in, laat haar jong zijn, het liefst tot 3 jaar, gaat ook niet voor elk paard op.

horselover23 schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen opfokstallen ken waar mensen worden afgeraden om langs te komen om naar hun eigen jonge diertje te kijken.
Aangezien bij ons de pony's op eigen land staan gaan of ik of mijn vader minimaal 1 keer per dag controleren of alles oke is met de dieren (geen verwondigen of zieke pony's), daarmee merk je inderdaad hoe een jong dier naar mensen toe reageert. Als wij richting de wei gaan, komen de pony's richting ons (volgen de moeder), zeker rond de tijd dat ze bijgevoerd worden. Dit wordt bij opfokbedrijven op ook gedaan en daar kunnen ze je dus ook vertellen hoe je veulen in de groep staat.