Wat wel/niet doen met jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:18

Nog kleine toevoeging: Ik zou zelf ook niet kiezen voor stapmolen. Krijg je toch ook een beetje zo'n longeeridee. Ga gewoon buiten dan stukje wandelen?

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:47

ik ben zelf van mening dat je juist veel moet lopen met hem, poetsen, hoefjes krabben om hem aan alles te laten wennen. Als je hem altijd alleen maar in de kudde laat met leeftijdsgenoten leert ie niets. Beter is dat er een volwassen merrie bij loopt die hem op kan voeden. Die jonge beestjes hebben dat wel nodig! Het lijkt me niet fijn voor zo`n beest om 3 jaar lekker op `t land te staan. Lange leven de lol en dan opeens vanalles over zich heen krijgt! Gewoon doen wat je het beste lijkt en het zou fijn zijn als het met jonge paarden kan staan, een ouder dier en ondertussen gewoon lekker een band opbouwen. Nu is hij tenminste nog niet zo sterk! Anders krijg je straks een gevecht met hem als hij 3 is en nog nooit wat heeft hoeven doen. Met mijn Haf heb ik het ook zo gedaan en die staat zomers dag -en nacht in de wei met leeftijdsgenoten en oudere beestjes, maar ik wandel ook vaak met hem. En ik kan je vertellen dat ie superlief is!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:54

stagave schreef:
ik ben zelf van mening dat je juist veel moet lopen met hem, poetsen, hoefjes krabben om hem aan alles te laten wennen. Als je hem altijd alleen maar in de kudde laat met leeftijdsgenoten leert ie niets. Beter is dat er een volwassen merrie bij loopt die hem op kan voeden. Die jonge beestjes hebben dat wel nodig! Het lijkt me niet fijn voor zo`n beest om 3 jaar lekker op `t land te staan. Lange leven de lol en dan opeens vanalles over zich heen krijgt! Gewoon doen wat je het beste lijkt en het zou fijn zijn als het met jonge paarden kan staan, een ouder dier en ondertussen gewoon lekker een band opbouwen. Nu is hij tenminste nog niet zo sterk! Anders krijg je straks een gevecht met hem als hij 3 is en nog nooit wat heeft hoeven doen. Met mijn Haf heb ik het ook zo gedaan en die staat zomers dag -en nacht in de wei met leeftijdsgenoten en oudere beestjes, maar ik wandel ook vaak met hem. En ik kan je vertellen dat ie superlief is!

geen enkele ervaren ruiter / stal die het op deze wijze doet,en ze hebben nog nooit problemen met de paarden gehad dat ze het niet aankonden allemaal
uit ervaring weet ik ( en vele medebokkers)dat mensen met minder ervaring vaak het paard onbewust en zonder verkeerde bedoelingen, teveel verwennen , waardoor het later een etter word en de handel in gaat.
ik heb op veel verschillende stallen gewerkt en ik heb dus veel van zulke paarden zien komen

het zou dus erg jammer en dom zijn om zulk advies in de wind te slaan
tuurlijk zijn er uitzonderingen, sommige paarden worden er niet lastig van
maar ervaring leert dat ze als ze met 2,5 a 3 van de wei afkomen, ze net zo makkelijk en snel leren hoe vast te staan, voetje te geven, en dan zadelmak te worden
geen enkel paard met psychische(hoe schrijf je dat Bloos! )schade hoor !
ik denk dat vrijwel alles wat in de top loopt pas met 2,5 a 3 uit de wei is gehaald,ze worden er veel sterker van door met leeftijdgenootjes te spelen !

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:57

stef"]
[quote="Tessebes"][quote="stef schreef:
Helaas mag dit op bokt niet, want opfok is heilig op bokt....

Een jong paard hoort niet 23 uur op stal,
[/quote]

Waar zeg ik dat dan????
[/quote]

Nou trek je mijn verhaal uit het verband, door zo te quoten. Ik heb ervoor gekozen om Xara in een opfok te zetten, omdat ze daar wel de hele dag naar buiten kan. Als ik haar hier in de buurt zou moeten stallen, dan mag je in je handjes klappen als ze per dag 2 uurtjes buiten komt in de winter. Verder vind ik het fijn dat ze met leeftijdsgenootjes staat en dat er bijna de hele dag toezicht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:57

Idd crossmonster
Ook helemaal mijn ervaring.

Maar ik zou eens wat zadelmak/jonge paarden topics op gaan spitten als ik jullie was.
En kijk op paarden ervaring en advies.
Dan kom ik in al die bokt tijd tot 1 conlusie Haha!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:11

Wat is de reden dat een aantal mensen zo bang zijn dat jonge paarden borstelen en hoeven uitkrabben verleren als het niet minimaal 3 keer in de week gebeurt?

Kimnor schreef:
Als we met Norton gaan rijden neem ik Vernando wel eens mee aan de hand.. om hem te laten wennen.. wel of niet doen?

Doe je dit tijdens buitenritten? Ik neem aan dat je je 2 jarige aan een halster + longeerlijn meeneemt (?), ik wil niet weten wat er gebeurt als beide paarden erg schrikken , lijkt mij niet erg prettig. Dan kan beter 1 persoon op het paard zitten en een ander loopt mee met de 2 jarige, lijkt mij een heel stuk veiliger. Zoals ik al heb gezegd is dit niet mijn manier van met jonge paarden omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:19

een paard wat zadelmak is een jaar terug het land op doen en ze vergeten niks, je rijd er zo weer mee weg.
Dus idd horselover, dat vraag ik me ook af.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:43

Ik doe ook niet aan halster maken...
Onze veulens lopen altijd los naar de stal (kan bij ons ook omdat de ruimte tussen stal en wei afgesloten is) Ze krijgen pas een halster om als het nodig is, en heb nog nooit geen problemen daar mee gehad...

Heb dit jaar weer een jonge hengst op stal gehad, had keurige manieren, zat alleen te etteren als hij een keer het halster aan moest (had zich verwond en moest elke dag gespoten worden en mee gewandeld worden met daarbij stalarrest) Toen het halsteren geen verplichte zaak meer was werd hij handzamer.
Onze hengst heeft de hele zomer tussen de merries gelopen, en werd (onder toezicht) door mijn kids van de weide gehaald (= op de weide gaan staan en roepen), na het voeren in de box licht geborsteld (meer aaien) enz.
En nu: een perfecte zeer brave hengst die bij ons hengst mocht zijn en vooral paard.

Ik ben niet zo voor tutten, frutselen enz ook niet bij jonge merries, maar ook niet bij de oudere merries...
Echter als ze geborsteld of opgezadeld moeten worden hebben ze zich te gedragen...en voor de rest worden ze met respect behandeld. En loopt alles samen op de weide, oud en jong en nooit geen problemen mee gehad. (en mischien heb ik tot nu toe geluk gehad, het zij zo en de tijd zal het leren)

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:04

Ik loop op het moment stage bij een fok-dressuurstal. Alle veulentjes krijgen vanaf hun geboorte iedere dag overdag weidegang met andere merries en veulens en 's nachts komen ze binnen. Ze krijgen zo snel mogelijk een halster om, en lopen altijd mee aan een touw. Ook worden ze af en toe gepoetst en de hoefjes worden een paar keer per week opgetild. Dat is juist goed! je kunt ze beter als ze klein zijn leren wat wel en niet mag en wat goed en kwaad is, want als het een volwassen hengst is die z'n voet niet op wil tillen heb je toch echt een probleem. Bij zo'n veulentje niet. Ze hoeven helemaal niet te werken ofzo, maar een beetje prullen en oefenen kan echt geen kwaad hoor. Ze groeien tenslotte uiteindelijk allemaal uit tot top stermerrie's en hengsten en grand prix paarden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:06

De "ervaren ruiters" zoals er hier zo mooi over gepraat wordt (wat eerlijk gezegd overkomt als: Ik weet het, mijn manier is goed, en iedereen die het anders doet is achterlijk....) hebben denk ik ook wel een bepaald doel voor ogen. Het gaat over het algemeen om sportpaarden.
Deze worden tot het 3e jaar in de opfok geflikkerd, worden dan vrij snel (IMO) onder het zadel gebracht, en als ze 6 zijn moeten ze minstens Z zijn... "maar, laat dat paard toch lekker jong" ja, mn neus!
Iedereen zegt wel zo leuk, (bijv) waarom denken mensen dat ze vergeten wat hoefkrabben is als ze het niet 3x per week doen? Waarom zou je het niet doen?
Wie kan mij nou eens uitleggen waarom die klere opfok (krijg er gewoon een hekel aan dankzij zulke discussies) zo heilig zijn?
IMO, paard in de wei, eventueel de nachten binnen, met soort (en als het even kan ook leeftijd) genoten. Best af en toe eruit halen, eens borstelen, eens wandelen, etc etc....
Wat is daar nou zo slecht aan?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:17

Misschien heb jij gewoon een verkeerd beeld van een opfok Stef.
De laatste punten die jij noemt, gebeuren bij Xara ook en die staat wel in een opfok. Ben het alleen niet met het punt wat jij tussen haakjes hebt gezet eens. Ik vind dat ze altijd met andere paarden moet staan. Een paard is tenslotte wel een kuddedier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:23

dan moet je beter lezen tessebes Haha!
met soort (en als het even kan ook leeftijds) genoten.
Verkeerd idee van de opfok? Ik ken zat mensen die hun paard in de opfok gooien en er eens in de maand hooguit even gaan kijken.
Nogmaals, als je hier op bokt zegt dat je met een veulen, jaarling of 2 jarige "bezig bent" (waar ik dus onder versta, poetsen, wandelen, spelen) wordt je zowat afgeschoten.... Want een paard moet paard zijn... Ja? Dus? Is ie toch?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:29

Sorry Stef, ik had het idd verkeerd begrepen/gelezen.
Ik weet dat er mensen zijn die nooit naar hun veulen gaan kijken, als ze in de opfok staan. Dat ligt volgens mij aan die mensen zelf en niet aan de opfok. Al hoewel er opfokbedrijven zijn, waarbij je alleen naar je paard mag kijken. Ik ben wel van mening dat je niet iedere dag met een veulen bezig moet zijn, gewoon 1 of 2x per week een half uurtje, dat is genoeg.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:30

Afbeelding
Op deze foto kan je zien dat bij ons thuis de pony's (incl veulens) in een kudde in het land lopen (en dus niet naar een opfok bedrijf gaan).

Wat is snel onder het zadel lopen? Een paard/pony waar niets aan verpest is hoeft ook niets aan gecorrigeerd te worden. Het dier heeft in een kudde gestaan waar leiderschap heerst, als de eigenaar/ruiter die leiderschaprol op zich neemt wanneer het dier 3 jaar of ouder is naar huis komt, wordt het leerproces van het paard/pony in duidelijke banen geleidt.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 26-11-03 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:33

Ja Horselover, als ik zo'n lap grond had als jullie tot m'n beschikking zou hebben, dan zou ik het ook wel weten.
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 26-11-03 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:34

Tessebes schreef:
Sorry Stef, ik had het idd verkeerd begrepen/gelezen.
Ik weet dat er mensen zijn die nooit naar hun veulen gaan kijken, als ze in de opfok staan. Dat ligt volgens mij aan die mensen zelf en niet aan de opfok. Al hoewel er opfokbedrijven zijn, waarbij je alleen naar je paard mag kijken. Ik ben wel van mening dat je niet iedere dag met een veulen bezig moet zijn, gewoon 1 of 2x per week een half uurtje, dat is genoeg.

Dat probeer ik dus te zeggen...
Ik heb het niet over wandelingen van 10 km, ik heb het niet over een poetsbeurt van twee uur.
Maar zelfs dat kan er bij sommige niet in

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:36

Wou zich er ook nog even mee bemoeien.
Crossmonster, sowieso vindt ik niet dat iemand met een eigen andere mening dom is, en je kan achteloos de meute volgen of zelf bepalen wat het beste is en daarbij naar je paard kijken.

Ik sta op een stal met een heleboel jonge paarden, daarbij staan de verwende knollies, de leuke knollies en de moeilijkere knollies.
Stagave staat er ook, en nu wil ik toch eigenlijk wel weten wat er nou erg aan is?
Hij staat tussen zijn leeftijdsgenoten, met 1 oudere merrie die dan ook gelijk gezelschap heeft en het heerschap afentoe eens op zijn kop geeft.
Een paar keer per week komt dat heerschap van het land af, krijgt een lekker mild poetsbeurtje *waar hij volop van geniet*, rent eens met zijn vriendjes en vriendjes in spe in de bak, en wandelt een stukje.
Daarna gaat die weer terug zijn weitje in en geloof me hij ziet er niet ongelukkig of jeugdmissend uit.

MIjn knollie heeft tot aan haar 2 en een half alleen maar op het land gestaan.
Geweldig toch?
Voetjes geven deedt ze niet, borstelen was eng, mensen waren eng, een halster was eng, meelopen kon ze niet, stilstaan kon ze niet, de hoefsmid kon een paar rotklappen krijgen.
Het gaat neit voor elk paard op, maar als ze nou net iets meer met die van mij gedaan hadden voordat ik haar kocht had ze misschien neit de hele tijd uitgemaakt geweest voor klereknol *en dan nog niet eens door mij*
Tegenwoordig is ze gelukkig alleen nog maar bang voor harde vreemde mannenstemmen en kinderen.

Tweede voorbeeld staat hier ook, 4 jaar en lekker lang gejeugd joh...slaat en schopt je het liefst der stal uit en als dat niet kan bijt ze wel even.
En weer wordt dit paard uitgemaakt voor rotknol *alhoewel ik het ook met deze prima kan vinden*

Het zal niet voor elk paard opgaan, maar het geijkte gooi het paard de opfok in, laat haar jong zijn, het liefst tot 3 jaar, gaat ook niet voor elk paard op.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:37

Tessebes schreef:
Ja Horselover, als ik zo'n lap grond had als jullie tot je beschikking hebben, dan zou ik het ook wel weten.

Ik ben er ook blij mee , maar opfokbedrijven vind ik (naast zo'n kudde als hierboven) het beste alternatief. Op veel pensionstallingen mogen paarden in de winter niet buiten blijven en dan staat of het veulen alleen in de wei of op stal met soms een paar uurtjes in de bak. Bij veel opfokbedrijven wordt voldoende ruimte aangeboden (door of de hele winter door in de wei of stallen met zeer ruime uitloop).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:40

Sily schreef:
Het zal niet voor elk paard opgaan, maar het geijkte gooi het paard de opfok in, laat haar jong zijn, het liefst tot 3 jaar, gaat ook niet voor elk paard op.

Hoe bepaal jij bij een veulen van 6 maanden oud wat beter voor haar/hem is (opfok of veel in de hand) en kan je bewijzen dat je eigen paard een beter karakter nu zou hebben als je vroeger er veel mee gedaan zou hebben. Bloos

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:50

horselover23"]
[quote="Sily schreef:

Hoe bepaal jij bij een veulen van 6 maanden oud wat beter voor haar/hem is (opfok of veel in de hand) en kan je bewijzen dat je eigen paard een beter karakter nu zou hebben als je vroeger er veel mee gedaan zou hebben. Bloos
[/quote]

Haar karakter is goed hoor, heb het helemaal niet over haar karakter gehad.

Daarbij heb ik net je foto gezien, jij kan afentoe nog eens bij je paarden kijken, bij degene die ik hier gesproken heb moet je vooral zo min mogelijk langskomen.

En bij een veulen van 6 maanden bepaal ik dat niet, maar merk je na een paar maanden dat het dier in plaats van lekker vrij en nieuwsgierig, bang is voor elk ding, kan je naar mijn idee altijd nog in grijpen.
Heb het wederom ook niet over een veulen van 6 maanden gehad, heb het gehad over als voorbeeld mijn paard dat wel iets eerder en iets meer mee gedaan had mogen worden.

Dit hangt zoals ik zei van het paard af, en denk dat je dat als eigenaar of "paardenkenner" snel genoeg merkt als je geregeld bij je paard mag kijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:51

horselover23"]
[quote="Sily schreef:

[/quote]

Zelfde vraag kunnen we ook aan jou stellen.
Paarden zijn de enige die het weten, en ze kunnen helaas nog steeds niet praten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 01:04

Sily schreef:
Daarbij heb ik net je foto gezien, jij kan afentoe nog eens bij je paarden kijken, bij degene die ik hier gesproken heb moet je vooral zo min mogelijk langskomen.

En bij een veulen van 6 maanden bepaal ik dat niet, maar merk je na een paar maanden dat het dier in plaats van lekker vrij en nieuwsgierig, bang is voor elk ding, kan je naar mijn idee altijd nog in grijpen.
Heb het wederom ook niet over een veulen van 6 maanden gehad, heb het gehad over als voorbeeld mijn paard dat wel iets eerder en iets meer mee gedaan had mogen worden.

Dit hangt zoals ik zei van het paard af, en denk dat je dat als eigenaar of "paardenkenner" snel genoeg merkt als je geregeld bij je paard mag kijken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen opfokstallen ken waar mensen worden afgeraden om langs te komen om naar hun eigen jonge diertje te kijken.

Aangezien bij ons de pony's op eigen land staan gaan of ik of mijn vader minimaal 1 keer per dag controleren of alles oke is met de dieren (geen verwondigen of zieke pony's), daarmee merk je inderdaad hoe een jong dier naar mensen toe reageert. Als wij richting de wei gaan, komen de pony's richting ons (volgen de moeder), zeker rond de tijd dat ze bijgevoerd worden. Dit wordt bij opfokbedrijven op ook gedaan en daar kunnen ze je dus ook vertellen hoe je veulen in de groep staat.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 01:10

stef"]
[quote="horselover23"][quote="Sily schreef:

[/quote]

Zelfde vraag kunnen we ook aan jou stellen.
Paarden zijn de enige die het weten, en ze kunnen helaas nog steeds niet praten
[/quote]

Mijn mening is dat een paard minder snel verpest kan raken bij een goede opfok dan op een pensionstalling. Dat heeft niet altijd met de eigenaar van het dier te maken, maar kan ook met de mogelijkheden (in de winter weinig naar buiten, in de zomer heeft ieder dier een eigen stuk land) of met overige personen uit de buurt te maken hebben.

Bij een rustige opfok heb je het meeste kans op een "gezonde" geestelijke gesteldheid, ik neem aan dat hier onderzoek naar is gedaan maar heb zelf geen cijfers om dit te onderbouwen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 01:13

horselover23 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen opfokstallen ken waar mensen worden afgeraden om langs te komen om naar hun eigen jonge diertje te kijken.

Aangezien bij ons de pony's op eigen land staan gaan of ik of mijn vader minimaal 1 keer per dag controleren of alles oke is met de dieren (geen verwondigen of zieke pony's), daarmee merk je inderdaad hoe een jong dier naar mensen toe reageert. Als wij richting de wei gaan, komen de pony's richting ons (volgen de moeder), zeker rond de tijd dat ze bijgevoerd worden. Dit wordt bij opfokbedrijven op ook gedaan en daar kunnen ze je dus ook vertellen hoe je veulen in de groep staat.

Dan gaat het dus idd bij jullie anders dan degeen die ik hier aangesproken wordt.

Mijn paard werd geen enkele dag gecontroleert, ja als er iemand langs liep omdat het toevallig zo uit kwam.
Dat ze niet naar je toekwam viel dus pas op toen ik ronduit ja die wil ik had gezegt Haha!

Ze worden ook niet bijgevoerd dus tsja, merk je ook niets aan he.

Ik heb ook verders niets tegen de opfok, heb er alleen ook niets op tegen als mensen met hun veulen even wandelen, even oefenen en dan weer terugzetten.

Als dat dan gelijk zo de grond in geboort wordt heb ik weleens zoiets van kom op zeg, zoveel kwaad kan dat voetje optillen niet, en ook van dat rondje om de sloot zullen ze geen trauma's overhouden.

Dus van mij mag iedereen doen wat ze willen, zolang het paard er maar neit onder lijdt en je andere mensen voor gek uit gaat lopen maken Haha!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 01:20

Maar horselover, wat is er dan precies het verschil wat het dus blijkbaar zo erg maakt tussen een pensionstalling met wei waar ze dag en nacht mogen lopen en een opfok?

Ik lees hier verhalen van mensen die hun veulen dag en nacht of alleen dag buiten hebben staan tussen soort en leeftijdsgenoten (zoals dus idd stagave) en dat bij een pensioenstalling en die krijgen best wel een lading over zich heen, terwijl het toch niet zoveel verschilt van een opfok, waar een veulen dus ook dag en nacht buiten staan.

Enige verschil zou dus zijn dat je je veulen er eens uit kan halen en er mee kan wandelen of what ever.
Maar dat kan dus ook bij bv jouw opfok?

Dan is het ergens toch precies hetzelfde in die gevallen?