Bak is veel te zwaar, tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:20

je krijgt dan ijzeraanslag op je zand en als je drainage hebt gaan de gaatjes verstoppen.
om te drinken is ijzerrijk grondwater trouwens ook niet gezond voor paarden.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:07

Leorah schreef:
Ik moet ook sproeien, maar zou dat ook met grondwater kunnen? (als dat wat oranje achtig zou zijn)? Ik zit er over te denken om een grondwaterpomp te laten slaan, zodat ik in de zomer dagelijks kan sproeien. Anders wordt het wel een hele dure bezigheid met kraanwater.

Wij sproeien altijd met grondwater. Nooit problemen mee gehad. Wij hebben ook geen oranje achtig grondwater.

_BlackPearl_

Re: Bak is veel te zwaar, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:14

Wij hebben er kokos in. Is even een rotwerkje om er in te krijgen, maar als het er eenmaal in zit, is het echt top! En je zou het wel bij je andere snippers in kunnen doen, en is een stuk goedkoper. Trekken hem zo nu en dan eens recht met de zitmaaier met sleepje er achter, en heel soms met de trekker met voorlader. En als het in de zomer echt erg droog is dan eens sproeien.

Enige wat je verder kan doen is vaak sproeien, en dan met het sproeien ook eens dikke plassen er op laten staan waardoor het zelf dichttrekt.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:32

Kokos vergaat wel snel
mijn advies is veel sproeien en slepen maar niet door de buren

wij zelf slepen de rijbaan alleen maar glad met de auto geen extra kosten lekker muziekje kinderen op de achter bank en achtjes rijden dan later hoefslag etc.
in begin met rond rijden stamp je het aan
bij mij komt er geen trekker in de bak die maakt meer kapot dan goed
we slepen nu alleen met een metalen H balk achter de auto de bak glad

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:16

We hebben geen drainage, dus die kan ook niet dichtslibben door grondwater. We hebben ook nog geen pomp, maar ik hoorde van anderen uit de buurt dat het heel diep zit en ook oranje achtig is in deze buurt. Dat is toch op zich niet verkeerd om te sproeien? Doen anderen dat dan met leidingwater (en ben je dan geen vermogen daaraan kwijt?)

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:22

Bij ons vergaat het kokos nog helemaal niet :n
Hebben niet van die korte stukjes, maar enkele de flink lange stukken er in zitten. Zit er nu al een jaar of 4 in denk ik, en dat zit nog super.

Sproeien doen wij met leidingwater. Vermogen daarmee hebben we geen last van omdat het vanuit de koeienstal komt. Dus weet helaas niet hoe dat normaal gaat.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:40

jah ik ben ook wel benieuwd wij hebben een tapijt aan tapijtsnippers.
Maar de bak is gewoon weg te zwaar maar door dat de snippers donker zijn houd het ook super veel warmte vast.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:49

Tapijtsnipper werkt bij mijn bak dan weer wel erg goed. Nu met de aanhoudende droogte wordt ie wel weer wat zwaar. Maar ik ben dan ook vrij laks met (laten) slepen :o . Soms sproei ik de bak nog met een pomp die water uit de sloot oppompt.

TS: ik heb toch het idee dat de bak nog moet inklinken. Ik heb mijn paarden er ook in laten lopen. Grootste nadeel is inderdaad wel het weghalen van de mest...

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:50

Wij hebben all weather tuft (tapijt snippers). Zeer tevreden. De bak is niet meer zo zwaar als het langer droog is. Wij sproeien nooit. Wel als het geregend heeft aanrollen met de rol.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:15

ik rij de bak regelmatig wiel aan wiel aan met de auto, dat werkt veel beter dan slepen want met slepen trek je de bovenlaag juist weer los.

daarnaast sproei ik hem zoveel mogelijk, ik probeer ervoor te zorgen dat de bovenlaag altijd nat is. met een pomp en grondwater is dat goed te doen.

en op deze manier is mijn bak altijd goed te rijden. als ik dit niet doe is het binnen een paar dagen net een zandverstuiving.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:16

even een blonde vraag, maar kan ik beter eerst de bak sproeien en dan aanrijden of eerst aanrijden en dan sproeien?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:22

jaime_andrea schreef:
Is je bak gedraineerd? dan kan je sproeien en dan moet je je buizen dichtmaken dan creeer je je eigen veel goedkopere versie van een eb en vloed bak

Zo ook bij de stallen waar ik sta, dat is een makkelijke en goedkope oplossing.

Gewoon alles goed in het water zetten en dan al het water goed in laten trekken.

Vlinder1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:08

"Leorah" eerst aanrijden en dan sproeien!!!! anders maak je er een grote bende van!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:27

Bedankt :D