Is er Animo voor een goede opfok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 15:21

melissa_b schreef:
Klopt. Maar daarin moet jij je eigen regels in maken. Wat vind jij dat wel-niet kan?
Paarden wel of niet uit de kudde halen. Wel? Mag dit dan alleen of onder toezicht?

Wel onder toezicht, want we hebben natuurlijk wel de verantwoording over heel de kudde.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:14

lieverties schreef:
Dat is het moeilijke de 1 wil wel zijn paard eruit halen en de ander niet.
vooral in een gemengde groep zal dit moeten kunnen.

Je kan ouder dieren nemen die niet meer geschikt zijn om te rijden.
Je zou dan een opfok en pensioen stal kunnen combineren.

Mijn 'oudje' van 22 zou echt niet misstaan tussen die kleuters en pubers , hij voed ze op maar is ook nog is voor een stoeipartijtje :D

Sonja_vR

Re: Is er Animo voor een goede opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:38

ik zou paard ook niet in een opfok willen waar eigenaren te pas en te onpas hun paard uit de wei komen plukken :n liever niet zeg...
die van mij staat nu 365 dagen op de groep in de wei en paddock, leeftijd van 1 tot antiek, ideaal.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:51

Ik ben geen voorstander van een opfok.

Die van mij staat gewoon op een pensionstal, 24/7 buiten in een kudde van 26 paarden.
Dat is imo al genoeg opfok :+
Én ik kan haar er gewoon iedere dag uithalen wanneer ik daar zin in heb..

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:57

Van dit alles wat er in de OP staat en nog beter, zijn al 3 hele grote stallen bij mij in de buurt en ook veel kleinere stallen die dit doen. Is hier heel normaal.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:07

Een opfok waar ze 24:7 buiten komen spreekt mij heel erg aan. Gezien er al opfokken zijn waar ze een aantal uur swinters naar buiten gaan. Uiteraard wel met een goede schuilstal. Ook wil ik zonder afspraak kunnen komen kijken en zou ik ook willen weten wanneer en mrt welk middel er ontwormt wordt, hier zou ik het liefst ook bij willen zijn. Dit omdat mijn twenter met een hele grote rode bloedwormen besmetting de opfok uitgekomen is terwijl dit niet nodig is.

Door de rode bloedworm besmetting ben ik heel erg wantrouwend geworden wbt de opfok en moet iets me echt super goed bevallen en overkomen wil ik ooit hier nog gebruik van maken.

Ook wil ik ten alle tojden op de hoogte gesteld worden. Dit
Mag per post/mail/telefoon maar hier wil ik zeker goede afspraken over. Bij de opfok waar mijn twenter stond kwam ik er pas achter dat er droes was toen ik daar aankwam om m'n paard te bezoeken. Dan mag mijn paard niet ziek zijn maar hier wil ik wel van oo de hoogte zijn. Heb er nog een en voor je het weet besmet je heel de boel.

En ook mij spreekt een gemengde kudde aan

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:56

smurffie schreef:
Staan ze in kleuterklasjes of in een kudde?
Ik zou nooit voor een echte opfok gaan met enkel jonge paarden, maar ik zou een gemengde kudde willen met volwassen opvoeders ertussen en speelmaatjes.

Van enkel in een kleutergroep rondlopen wordt niet 1 paard beter imo

Iets dergelijks wilde ik ook gaan schrijven, maar zie nu dat jij dit al verwoord hebt. Waar het bij veel opfokadressen fout gaat, is het plaatsen van leeftijdgenootjes bij elkaar zonder "oppas". Paarden leren alleen goede manieren als ze in een gemengde kudde staan. Dus alle leeftijden door elkaar.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:03

Ik zou juist 24/7 in de winter niet willen voor mijn veulen. Als ze van de moeder af gaan krijgen ze al zo'n klap en dan wil ik ze gewoon ook lekker binnen. Ik heb gekozen voor een aantal uur op de paddock in de winter en zomer 24/7 buiten.

iloveflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:48

Ik ben zelf opzoek naar een geschikte opfok voor mijn hengstveulen in de regio helmond/eindhoven en kan er ook bijna geen vinden die in mijn prijsklasse (<€100 in de zomer) past.
Iemand die ideeën heeft zijn welkom :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:11

Tooske schreef:
Ik zou juist 24/7 in de winter niet willen voor mijn veulen. Als ze van de moeder af gaan krijgen ze al zo'n klap en dan wil ik ze gewoon ook lekker binnen. Ik heb gekozen voor een aantal uur op de paddock in de winter en zomer 24/7 buiten.

Juist voor zo'n jong dier is het goed om dan veel te kunnen bewegen. Hij krijgt eerder een klap van te lang op stal staan en dan ineens weer naar buiten mogen (uitbundig gedrag met mogelijke gevolgen), dan 24/7 buiten of uitloopstal. ;)

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 13:40

Wat fijn al dat jullie mee denken.

We zijn wel voor mest onderzoek. Het is misschien veel werk, maar je weet precies als ze wormen hebben en welke dit dan zijn.
Dit voorkomt ook onnodig ontwormen.

Ook zullen we zodra er wat aan de hand is met een paard de eigenaar contacten.
Ik weet zelf dat ik ook graag wil weten of het goed gaat.

Ook is het leuk om een site bij te houden met de foto,s en ontwikkelingen van de paarden.

We nemen al jullie tips mee bedankt!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:48

Ik vind het handmak maken en uit de groep halen ook niet positief om al eerder genoemde redenen. Een jong paard heeft vaak als veulen al geleerd voeten geven, halster enz en dan is bekappen vaak ook niet problematisch.

Ik zou een opfok willen zien waar ze 24/7 buiten lopen met goede schuilstallen en geen getut. Lekker paard zijn.

Wat wormen betreft zou ik voor een goed wormschema zijn en niet voor eitelling daar dit vaak volledig de mist ingaat.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 15:09

okee de meeste zijn niet voor uit de kudde halen , wij zullen dat meenemen in ons plan.

Je zal je verbazen hoeveel veulens niet handmak zijn, dus dat is wel een groot punt.
Heb geregeld in opfoks meegemaakt dat jonge paarden niet handmak zijn, met gevolgen als verdoven en praam.
Het is diervriendelijker als de veulens,jaarlingen,2 jarige en 3 jarige in rust bekapt kunnen worden en het halster omkunnen zonder strijd.