Is dit nog eerlijk tegenover mijn pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:05

Als je Shet zo snel bevangen raakt is het voor Shet beter om geen gras meer te krijgen, zo simpel is het.
Dan maar op de (zand)paddock (die echt niet te klein is, zo ik uit je omschrijving op kan maken). Maar dan natuurlijk ook geen krachtvoer, kuil of "rijk" hooi, maar arm, stengelig hooi (evtl gemengd met stro en een calorie en suikerarm vitaminesupplement (poeder of korrelvorm). Plus een mineralenliksteen.
Daar doe je je Shet voor diens gezondheid een groter plezier mee dan "toch maar op het gras" (waardoor Shet dus ziek wordt).
Het kan geen kwaad om Shet eens mee aan halster op wandeling te nemen (a la met een hond wandelen), en dan eens links en rechts een hapje gras te mogen laten nemen... dat is niet hetzelfde als :een kwartier in de berm er op los laten grazen"), als je het zielig vindt als-ie nooit meer gras ziet/proeft.

Bedenk daarbij wel, dat JIJ het zielig vindt als Shet grasloos door het leven moet, maar Shet, mits genoeg te doen en genoeg arm voer/hooi/stro te knabbelen, dan gewoon niet beter weet.
Hoefbevangenheid is iets zeer pijnlijks, een gevoelig dier klrijgt het al van "vrijwel niets" elke keer weer, het is een chronische aandoening die steeds sluimerend aanwqezig is, ook al merk je niets.

Neem de Shet tegen zichzelf in bescherming en zie af van gras.

Zorg dat-ie niet alleen staat en zorg dat-ie wat te doen heeft (Jollybal, kartonnen doos, er is zo veel te bedenken, ook als je niet actief met de Shet werkt).

Ik heb zelf 2 Shets permanent 24/7 op de paddock met grote inloopstal, een ruin en een merrie, ze hebben altijd dik strobed in de stal van 6 x 4 en een buiten"scharrel"strobed/uitloop, verder krijgen ze goed oud hooi, mineralensteen en supplement.
Wordt wel af en toe mee gelongeerd, gewandeld en vrij grondwerk gedaan (heel soms wordt er door kinderen op gereden).

Maar kan heel best, hoor, je hoeft je echt niet schuldig te voelen.

Dennis

Re: Is dit nog eerlijk tegenover mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:46

Bevangen is zieliger dan geen gras. Als af en toe een half uurtje wel goed gaat zou ik het lekker daar bij houden en verder gewoon in de paddock.

Hier staan ze 's winters enkel in de paddock. En zomers maar heel beperkt op het gras (de dikkies max 3 uur, de andere max 5 uur, alles naast redelijk werk). En bij twijfel niet op het gras.

Ik heb een paddock van 12x30 waarvan ong 12x10 bestraat is (daar krijgen ze hun hooi zodat dat niet in het zand vertrapt word). Hooi uit slowfeeder netten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:48

Laat je paard eens testen op Cushing... Ieder jaar bevangen terwijl hij schraal staat/met graasmasker etc. is niet normaal... Icm zijn leeftijd.

Hier ook een Cushinger die bevangen werd (door de Cushing achteraf gezien). Nu met medicatie kan ze weer 12 uur per dag op het gras zonder problemen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 17:37

Hij is getest, vorig jaar al een keer en nu afgelopen week weer. Is alleen nog even afwachten voor de uitslag. Worden ze met medicijnen dan ook minder snel bevangen? Dat zou wel hoopvol zijn! Mijn DA is niet erg voor medicijnen, ze zegt ook dat dit icm hoefbevangenheid niet altijd aanslaat, maar ik wacht wel rustig de uitslag af en dan kunnen we daar alsnog over beslissen als het nodig is..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:47

De bevangenheid ontstaat omdat er veel te veel cortisol aangemaakt wordt, dit laat de lamellen ontsteken in de hoeven.
Medicatie betekent dus minder ("normale hoeveelheden") cortisol en dus minder risico op bevangenheid. Die van mij doet het er onwijs goed op, zonder medicatie kan ze absoluut niet op het gras, en met medicatie is ze gewoon als een normaal, gezond paard.

Mijne was ook een enorme vreter geworden door de Cushing. Eten was haar alles. Dat is ook vrijwel weg. Ze eet nu heel rustig, en neemt ook weer pauzes tussendoor! Normaal schrokte ze alles op tot ze er bij neer viel ...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:53

Gaat dit om dezelfde pony waarbij ik in het vorige topic ook al Cushing opperde? Icm de andere klachten is het wel aannemelijk dat hij iets van dien aard heeft.
Vergeet niet dat vroegtijdige Cushing niet altijd uit de test komt.
Staar je dus niet blind op de test maar maak een optelsom van symptomen en laat desnoods een tweede DA kijken die meer verstand heeft van Cushing/PPID. (Het verbaast je hoe weinig de meesten erover weten)

Overigens is de aandoening progressief, wat wil zeggen dat het alleen maar erger wordt. Zonder medicatie kan het dus zijn dat straks je pony ook al bevangen wordt van hooi. Mocht je paard Cushing blijken te hebben dan zou ik de medicatie zeker een kans geven.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 22:42

Ja dat is dezelfde pony. Mijn dierenarts is inderdaad wat dit betreft nogal ouderwets helaas. Ik opperde al of ik toch de medicijnen kon krijgen, zonder te testen. Ik had zoiets van hij heeft zoveel symptomen, en vorige keer zat hij al tegen cushing aan, hoe eerder ik met de medicijnen begin, hoe beter. Maar zij had zoiets van; nou die medicijnen zijn pas net nieuw, we weten helemaal nog niet precies hoe het op de lange termijn gaat en de bijwerkingen zijn ook niet 100 % duidelijk en het is zo'n duur grapje, daar gaan we maar niet aan beginnen met zo'n oude, doelloze pony (ze zei het niet letterlijk, maar het kwam erop neer). Waarop ik heb aangedrongen om toch te laten testen en dan zouden we het later wel over de medicatie hebben. Dierenkliniek staat vrij goed aangeschreven in de regio, maar doet wel de meeste moeite voor dure sportpaarden.. Mochten zij na de uitslag van de test nog geen medicijnen willen geven kan ik wel eens gaan rondvragen bij andere dierenartsen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:47

Oeps dat is dus een DA die niet op de hoogte is.... De medicijnen (merknaam "Prascend") worden al 20 jaar gebruikt bij paarden met Cushing.... Alleen onder de stofnaam ("pergolide"). De merknaam is er pas sinds vorig jaar september, dus ik snap waar de verwarring vandaan komt... Maar 10 minuten Googlen en je weet het...
(Geen paniek hoor, mijn DA had het ook nog nooit gehoord... Dankzij het Cushing topic op Bokt wist ik het wel, m'n zin door gedreven en daardoor kan mijn merrie nu weer met kwaliteit van het leven genieten!!)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:52

Ik vind het absoluut niet zielig. Mocht je je pony zomaar laten grazen, dat zou pas zielig zijn gezien zijn bevangenheid!
Het is erg knap dat je zo je best doet voor het welzijn van jouw pony. Misschien is het even wennen, maar je pony heeft echt geen reden om droef te zijn :+ Een pad vind ik een super idee!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:55

Toen ik begon met rijden was dat bij een manege waar ze de pony's wel altijd in de wei hadden. Maar in de zomer kregen ze de kleinere weides, omdat het gras dan heel voedzaam was. De maanden dat je moest uitkijken waren april, mei, juni, juli, augustus. Dat zijn precies de maanden die je noemt in het begin van dit topic.

Ook werd er indertijd gezegd dat lang gras helemaal niet zo goed was, net als vol gras. Er werd altijd gekeken naar hoe de weides er voor stonden en aan de hand daarvan werd besloten wat de pony's mochten begrazen. Er is er daar nooit een ziek geworden van het gras. Het was wel zo dat de weides steeds goed werden nagekeken op wat er groeide en hoeveel er groeide. Het zou best kunnen dat het in de zomermaanden (dus mei, juni, juli en augustus) teveel is voor je pony en dat die in de winter misschien wel wat meer kan verdragen qua weidegang. Maar je moet wel heel goed in de gaten houden hoe de wei er bij ligt.

Ik vind het niet zielig voor je pony. Ziek zijn is ook niet fijn.