Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:37

Het hele jaar door 24 uur per dag buiten :)
dat doen paarden in het wild ook.
En waarom zou je een paard 's nachts op stal zetten? Het zijn geen nestdieren maar ze slapen op de open vlakte niet in een hok van 3 bij 3!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:40

donna123 schreef:
En waarom zou je een paard 's nachts op stal zetten? Het zijn geen nestdieren maar ze slapen op de open vlakte niet in een hok van 3 bij 3!

Niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn of haar paard 24/7 naar buiten te zetten :).

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:42

_San87_ schreef:
donna123 schreef:

Niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn of haar paard 24/7 naar buiten te zetten :).

Dat is waar, maar ook niet iedereen WILT zijn/haar paard 24/7 buiten hebben.
Ik heb het voornamelijk tegen deze mensen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:44

De stal waar ik van droom is een weide met inloopstal zodat paardlief zelf kan bepalen hoe en wat. Sterker nog, ik weet er één te vinden, beetje jammer dat die stal 200 km verderop zit. Ik ben zelf in ieder geval voor 24/7 buiten, uitgezonderd paarden die om bv. een medische reden niet zo lang buiten kunnen. En ik weet heel goed dat dit niet voor iedereen kan, daar ben ik de laatste weken pijnlijk achter gekomen. Maar ik vind opsluiten in een stal not done. Dus als 24/7 buiten niet mogelijk is, ben ik voor een stal waar de paarden in ieder geval zo lang mogelijk buiten komen, en dus niet maar 5 uurtjes per dag (want het lijkt heel wat, maar dat is dus alsnog 19 uur binnen).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:49

donna123 schreef:
_San87_ schreef:

Dat is waar, maar ook niet iedereen WILT zijn/haar paard 24/7 buiten hebben.
Ik heb het voornamelijk tegen deze mensen.

Oké :). Nu moet ik zeggen dat ik mijn paard met bepaalde weersomstandigheden ook niet 24/7 buiten wil hebben. Als het buiten bijvoorbeeld 30 graden of meer is, dan doe ik mijn donkerbruine geen plezier met de weide, dan staat hij net zo lang aan het hek te wachten om zijn koele stal in te kunnen, terwijl hij normaal graag naar de weide gaat :).

Dus ik vind wel dat je het per paard en per situatie moet bekijken.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:51

Viktor238 schreef:
24/7 buiten met een schuilstal met een beetje stro, genoeg hooi, vers drinkwater en vriendjes. Dit is de ideale verblijfplaats voor een paard ;) !

Dat is niet zo, dat vind jij!

Die van mij zou er diep ongelukkig van worden.

In de winter 1 keer molen, 3 uur paddock en savonds rijden. in de zomer van 9 tot 5 op t land. En savonds rijden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:51

donna123 schreef:

omdat wij de natuur niet hebben voor onze paarden
het gras wat wij onze paarden voeren niet het gras is wat in de natuur groeit
in het wild lopen paarden vele km om gras en kruiden te eten/zoeken hier staan ze in een omheinde wei met gras vaak zonder onkruiden
en zo kan ik nog even doorgaan :D onze paarden lopen hier niet in het wild!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:53

zomers 24/7 buiten met schuilstal en in de winter met goed weer 8 uur en met slecht weer minimaal een uur of 4 :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:54

mirgino schreef:
donna123 schreef:

omdat wij de natuur niet hebben voor onze paarden
het gras wat wij onze paarden voeren niet het gras is wat in de natuur groeit
in het wild lopen paarden vele km om gras en kruiden te eten/zoeken hier staan ze in een omheinde wei met gras vaak zonder onkruiden
en zo kan ik nog even doorgaan :D onze paarden lopen hier niet in het wild!

Mee eens, maar dat betekent nog niet dat we ze als nestdiertjes behandeld moeten worden en ik denk dat de meesten paarden veel gelukkiger buiten zijn dan op stal..

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:56

chikohaa schreef:
Viktor238 schreef:
24/7 buiten met een schuilstal met een beetje stro, genoeg hooi, vers drinkwater en vriendjes. Dit is de ideale verblijfplaats voor een paard ;) !

Dat is niet zo, dat vind jij!

Die van mij zou er diep ongelukkig van worden.

In de winter 1 keer molen, 3 uur paddock en savonds rijden. in de zomer van 9 tot 5 op t land. En savonds rijden.

Heb jij ooit aan je paard gevraagt wat hij/zij er van vind?
Lijkt me erg raar als een paard liever op stal staat dan buiten (natuurlijk moet een paard het liefst wel buiten staan met schuilstal).
En hoe weet jij dat jouw paard er diep ongelukkig van zou worden?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:57

24/7 buiten met over kapping.
En verharding.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:01

vuurneon schreef:
Voorkeur 24/7 (met schuilmogelijkheden); zowel in de zomer als winter :)
(Uitzondering medische gevallen die om bepaalde redenen op bepaalde tijden niet naar buiten kunnen)

Voor mijn eigen paard zou ik een stalling niet acceptabel vinden als hij langer op stal moet staan dan van stal zou komen.

Hier sluit ik me bij aan!

Toevoeging:
Als mijn paarden in een andere situatie tijdelijk 's nachts op stal moeten vind ik dat niet erg(denk aan een cursusweekend, vakantie waar ze 's nachts op stal moeten). Maar thuis staan ze 24/7 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:03

24/7 buiten.. 's Zomers en 's winters. Maar wel met schuilmogelijkheid.

Helaas heb ik zelf die mogelijkheid niet i.v.m beperkte stalling bij mij in de buurt.. :( Paard staat nu maar 8 uur buiten in de zomer. Ben er niet blij mee, maarja, ik kan er niet aan doen.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:04

donna123 schreef:
[

Lijkt me erg raar als een paard liever op stal staat dan buiten (natuurlijk moet een paard het liefst wel buiten staan met schuilstal).

Die van mij spreekt geen nederlands, maar gewoon uitproberen, dan merk je t vanzelf wel.

Daarnaast worden ze moddervet van altijd buiten en veel te loom om nog te kunnen presteren.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:05

chikohaa: die van mij komen 24/7 buiten in de zomer maar komen maar 3 uurtjes per dag op het gras. Daarna in een paddock van 60 x 8. Een van mijn paarden is toch wel degelijk een "sportpaard" en moet meerdere malen per week trainen en is geen kilotje te zwaar

hoe denken jullie over groepstalling? is dit paardvriendelijker? of vinden jullie het nog slecht?
Laatst bijgewerkt door ietjelover op 28-06-13 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:06

mijn vader had ze vroeger op zandgrond, en we woonden 25km verderop in een ander dorp
toen stonden ze wel 24/7 buiten met loopstallen
maar dat was heel ander gras

nu bij deze weides met vet gras zou het mijn paards dood worden

en ik heb een blij paard - voor zover ik dat kan beoordelen-

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:07

Daar zijn er wel meer van dichterbij hoor Kirsha ;)
Of ze ook rond Leeuwarden zitten weet ik niet.

Ik heb mijn paarden aan huis, samen met een paar van anderen en wij laten de paarden bij voorkeur zelf kiezen. Ze lopen in een ruime paddock met inloopstal die rondom bestraat is. Daar komt dan afhankelijk van bodemgesteldheid en weer nog een bepaald aantal uren weidegang bij. 24/7 buiten zonder schuilstal en 24/7 in de wei zou ik niet meer willen.

Zou ik weer fanatiek wedstrijden willen rijden en een nieuw sportpaard daarvoor op een luxere stal met binnenbak zetten, dan zou mijn minimum voor de winter 4 uur zijn en in de zomer 8 uur. Ik zou mijn paard dan zoveel mogelijk trainen op een dagdeel dat die niet buitenstaat en evt nog in een molen laten lopen. Dan geeft het toch afwisseling en beweging verspreid over de hele dag.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:07

chikohaa schreef:
donna123 schreef:
[

Die van mij spreekt geen nederlands, maar gewoon uitproberen, dan merk je t vanzelf wel.

Daarnaast worden ze moddervet van altijd buiten en veel te loom om nog te kunnen presteren.

Moddervet van buiten staan?

Dat is nieuw voor mij! Sins mijn paard 24/7 buiten staat is ze slanker als ooit tevoren. En loom? Ze is rustiger ja! Gelukkig voor haar.. Maar niet loom hoor.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:10

chikohaa schreef:
donna123 schreef:
[

27/7 buiten staan betekent niet perse op het grasland, dat kan ook 's winters in de paddock zijn ofzo.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:10

joyce B schreef:
Daar zijn er wel meer van dichterbij hoor Kirsha ;)
Of ze ook rond Leeuwarden zitten weet ik niet.

Ik heb mijn paarden aan huis, samen met een paar van anderen en wij laten de paarden bij voorkeur zelf kiezen. Ze lopen in een ruime paddock met inloopstal die rondom bestraat is. Daar komt dan afhankelijk van bodemgesteldheid en weer nog een bepaald aantal uren weidegang bij. 24/7 buiten zonder schuilstal en 24/7 in de wei zou ik niet meer willen.

Zou ik weer fanatiek wedstrijden willen rijden en een nieuw sportpaard daarvoor op een luxere stal met binnenbak zetten, dan zou mijn minimum voor de winter 4 uur zijn en in de zomer 8 uur. Ik zou mijn paard dan zoveel mogelijk trainen op een dagdeel dat die niet buitenstaat en evt nog in een molen laten lopen. Dan geeft het toch afwisseling en beweging verspreid over de hele dag.

Ik zit precies aan de verkeerde kant van Leeuwarden wat dat betreft. Ze zijn er inderdaad, maar dat is al snel 20 km weg óf een half uur met de auto. Heb ik er graag voor over maar aangezien ik ook nog school en werk heb probeer ik het dichtbij te houden. Dat bedoelde ik meer, in een straal van 10 km om mij heen zit er echt nauwelijks iets. Ik heb alle boeren al gestalkt :D

Wat jij hebt klinkt wel goed zeg! :j

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:11

joyce B schreef:

Zo gaat t hier dus precies.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:11

donna123 schreef:

ik heb uitgelegt waarom ik mijn paard in de winter 'snacht binnen heb, het gaat niet om dat het wel of geen nestdieren zijn maar dat ze droog moeten kunnen liggen en na een dag regen moeten kunnen opdrogen.
in het wild kunnen ze een droge plek vinden onder een boom of zo waar ze kunnen liggen maar in een paddock die na een week regen toch echt wel nat is hebben ze geen keus, dit is geen open vlakte en is er ook niet mee te vergelijken ook niet met een boel fantasie en onze paarden zijn niet met wilde paarden te vergelijken.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:13

barbar schreef:
donna123 schreef:

ik heb uitgelegt waarom ik mijn paard in de winter 'snacht binnen heb, het gaat niet om dat het wel of geen nestdieren zijn maar dat ze droog moeten kunnen liggen en na een dag regen moeten kunnen opdrogen.
in het wild kunnen ze een droge plek vinden onder een boom of zo waar ze kunnen liggen maar in een paddock die na een week regen toch echt wel nat is hebben ze geen keus, dit is geen open vlakte en is er ook niet mee te vergelijken ook niet met een boel fantasie en onze paarden zijn niet met wilde paarden te vergelijken.

Dat begrijp ik, maar ik heb het ook over een land MET een schuilstal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:14

24/7 in de weidemaanden, dat is het fijnste en dus staat mijn paard ook lekker op het land, heerlijk.

Voor de wintermaanden mogen ze in de wintermaanden wel savonds op stal en overdag naar buiten en dat heeft mijn paard ook graag.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:15

Zo lang als dat het licht is...
Ofwel, zomers al rond half 6 naar buiten tot savonds 11 uuren swinters 8 uur naar buiten tot 5...
Daarna lekker op stal...