Paard 'sopt' tijdens het hooi eten in de waterbak - waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiggy

Re: Paard 'sopt' tijdens het hooi eten in de waterbak - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:34

een van mijn paarden doet het ook altijd, netjes en optijd nagekeken.. hoever je het hooi ook weglegd, mevrouw vind het nu eenmaal lekkerder dan droog hooi!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:45

Wiggy, dat een paard hooi soppen lekker vind kan uitstekend, ook geen probleem mee. Maar een paard van die leeftijd dat met ruime weidegang schraler wordt en DAN hooi sopt, DAT is zorgwekkend.
Als ze in de winter ook sopt kan het best zijn dat ze het lekker vind, maar schraal worden terwijl ze volop gras kunnen eten is met 12 jaar geen goed teken. Aan de andere kant is voor een paard met maagproblemen 3x per dag hooi voeren aan de krappe kant, want dan wil je eigenlijk niet dat ze langer dan een uur zonder ruwvoer staan.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:50

Die van mij doet het ook, pakt een plukje en dopt het in zijn automatische drinkbak, erg grappig om te zien. Maar ook hier is de Da en tandarts al op controle geweest. Hij vindt het stof gewoon niet lekker denk ik, of vindt nat hooi gewoon beter :D

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:54

Onze pony doet dat ook denk dat hij het hooi dan lekkerder vind gebit word jaarlijks nagekeken is gewoon een trekje geworden ;-)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 01:19

Er staat weinig gras op de wei dus daarom wordt ze bijgevoerd.
Ooit heeft ze een maagzweer gehad, ze wil dan geen biks eten. Dat is nu niet het probleem.
Ik ga er gewoon vanuit dat ze nat hooi lekker vindt.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:32

Mijn vorige paard deed dat ook. Trok het hooi van voren mee naar achteren naar de water bak en dan lekker nat maken. Geen gebitsproblemen, vond ze gewoon lekkerder denk ik :P

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:37

Mijn paard doet het ook, mankeert niks aan haar tanden en kan alles gewoon eten. Denk dat ze nat hooi gewoon lekkerder vindt. Sowieso eet ze nat voer beter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:44

Die van mij doet het hele jaar door en eet daarna eventuele hooiresten ook gewoon uit de waterbak. De tanden bij die van mij zijn nog een paar maanden geleden door da helemaal nagekeken en bijgevijld en weer een compliment met een mooi gebit had mijn pony.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:37

Paarden die hun hooi soppen in water voordat ze het eten hebben 99% zeker een maagzweer. Door het hooi nat te maken wordt het wat "zachter" in de maag en doet het eten ervan minder pijn. Luiheid of gewoon lekker is absolute onzin. Ik las dat ts haar paard door een dierenarts is behandeld maar ik weet niet wat die da allemaal heeft onderzocht want een maagzweer wordt niet altijd direct geconstateerd. Er is wel degelijk iets aan de hand! laat je paard door een deskundige onderzoeken en behandelen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:38

nikass dat zou misschien best kunnen.
die van mij deed het voor zijn vakantie ook altijd en sinds hij een maand op het gras heeft gestaan en nu weer hooi krijgt niet meer :?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:42

Denk als de mijne een maagzweer zou hebben, dat hij die paar meter naar de waterbak ook wel zou willen lopen, hoor :))

Hij doet het ook echt alleen wanneer het hooi er al bijna in ligt ... en krijgt het ook heeeeeeeel prima weg zonder, ook zonder enige vorm van pijn en/of verdere klachten ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:45

Shirley als jouw paard af en toe wat hooi uit de waterbak vist wat daar in terechtgekomen is, is dat natuurlijk wat anders. Ik heb het over paarden die structureel hun hooi nat maken alvorens het te eten.

Charmy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:34

ik heb eens gelezen dat het ook kan omdat het paard bv eens veel hooi heeft gegeten en dan zonder water is komen te zitten.... dus dat ze uit voorzorg gaan soppen :-)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 14:50

Mijn paard heeft geen maagzweer, dat weet ik zeker. Als ze een maagzweer heeft (heeft ze ooit gehad) wil ze geen bix meer.
Ze sopt ook niet altijd, het is vaak tegen de tijd dat ze de halve berg hooi op heeft. En bij het eten maakt ze veel speeksel aan zie ik.
Ik denk dat het gewoon luiigheid is of dat ze het lekker vindt, nat hooi.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:34

Hier ook een hooi-sopper. toen hij nog op stal stond sopte hij zelfs zijn stro voor hij het op at :') .
Denk dat het ook een gewoonte kan zijn geworden.
Nu ik hem op advies van de VA nat hooi geef neemt hij de moeite niet om het ook no eens naar de waterton te slepen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 04:51

Mijn paard heeft het de 15 jaar dat ik haar had altijd gedaan. Geen probleem, deed bij haar het hooi dan ook altijd maar onder de waterbak. Anders trok ze het door de hele stal heen richting waterbak. Ze zou en moest het soppen.

En ja, ze werd wel nagekeken door de tandarts hoor.. :D En heb het ook wel eens aan de da gevraagd. Die zei ook dat ze het gewoon lekkerder kin vinden. Neem aan dat een maagzweer na 17 jaar toch wel aan het licht was gekomen.. ze deed het vanaf dag 1 dat ze hier was.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 05:49

Hier ook een sopper,
Heeft het altijd al gedaan van jongs af aan. "stalondeugd" zoals eerder werd genoemd vind ik wel een groot woord. Daarbij denk ik aan hele andere dingen.
Ik hou van jus bij de aardappels, waarom zou een paard soppen dan niet lekkerder vinden. (ja ja niet verglijken, mens is geen paard)
Er word soms te vaak en te veel gedacht dat er een oorzaak moet zijn, er moet iets mis zijn met het paard anders is het volkomen onnodig gedrag. Er "moet" een maagzweer zijn "moet" wat met de tanden zijn.
Soms is een paard zoals het doet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 07:18

Omdat gras meer vocht bevat dan hooi compenseren ze dat bij het hooi door te soppen in het water. Daar is niets geks aan maar eigenlijk een hele natuurlijke en slimme actie van paarden. Het is eerder luiheid als ze het niet doen ;)

Dit heeft helemaal niets met tanden of wat dan ook te maken maar puur met smaak.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 07:25

wij soppen ons brood ook in onze soep omdat we het lekker vinden.
mss vind je paard het gewoon lekker

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:17

inochiyo schreef:
wij soppen ons brood ook in onze soep omdat we het lekker vinden.
mss vind je paard het gewoon lekker

:9 :9

Zo baas zo beestje.. :+ :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:32

Maagproblemen en/of tandproblemen kunnen een oorzaak zijn van het soppen. Ik ken er in ieder geval ook 1 met een niet zo vest gebit, door ouderdom, die daarom zijn hooi is gaan soppen.

Paarden die het a tijd en en al jaren doen hebben het zichzelf misschien juist die door problemen aangeleerd. Inmiddels kunnen de klachten behandeld en weg zijn en is het een gewoonte geworden. :j

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:43

Ik ken een 'paardenfamilie' die het allemaal doen. De oude merrie was de aanstichtster, alle andere paarden (jaarlingen, 2 en 3 jarigen) deden haar na. Elk paard stond op die stal al etend te soppen.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:49

Mijn pony doet dit ook! Ik heb haar daarvoor helemaal laten nakijken maar er is niks mis met haar!
Ik denk dat ze het gewoon lekker vinden

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:59

Mijn vorige paard deed het ook, ze was zo gezond als een vis en zag regelmatig de tandarts.
Ze vond het hooi nat gewoon lekkerder.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:06

Elan_GV schreef:
Mijn paard heeft het de 15 jaar dat ik haar had altijd gedaan. Geen probleem, deed bij haar het hooi dan ook altijd maar onder de waterbak. Anders trok ze het door de hele stal heen richting waterbak. Ze zou en moest het soppen.

En ja, ze werd wel nagekeken door de tandarts hoor.. :D En heb het ook wel eens aan de da gevraagd. Die zei ook dat ze het gewoon lekkerder kin vinden. Neem aan dat een maagzweer na 17 jaar toch wel aan het licht was gekomen.. ze deed het vanaf dag 1 dat ze hier was.

Ik ken jouw paard niet dus daar kan ik niet over oordelen. Maar neem aan dat een maagzweer na 17 jaar toch wel aan het licht was gekomen je paard geeft signalen maar jij denkt dat hij het gewoon lekker vindt, dus hoe moet het dan aan het licht komen? Volgens mijn da hebben heel veel paarden last van maag- of darmproblemen zonder er voor behandeld te worden.