Ben ik nou zo'n miepert?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:08

W0PPY schreef:
Ik besef me inderdaad dat het niet handig is hem steeds uit de groep te halen. Vervelende bijkomstigheid is alleen dat hij op de vorige stal op kort gras stond, waar hij nu staat is het gras een stuk langer en ja, daar komt mijn gemiep weer, ik durf hem dus niet in een keer op het lange gras te gooien.. Ik wil dat rustig opbouwen en zet hem daarom een halve dag op het land en een halve dag in de paddock om het zo steeds meer uit te bouwen....

In de periode dat je de grasuren beperkt door hem ook in de paddock te zetten zou ik hem op het land nog apart houden dan! Gewoon lekker naast de kudde.
Pas als je je paard niet meer in de paddock gaat zetten weer bij de kudde zetten. Anders krijg je dus steeds hommeles met alle risico's van dien.

danberlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:42

W0PPY schreef:
Danberlo,op mijnvorige stal hadden ze allemaal een eigen landje. Dit is zeer zeker leuker voor hem maar god wat vind ik het soms lastig.. Hij werd vanmiddag een flink stuk het land door gejaagd en ik moest mijn best doen er niet tussen te springen -O-

Doe dat maar niet ;)
Mijn paard is heel laag in rang, dat is soms rot om te zien. Op het land kunnen ze tenminste weglopen, hebben ze meer de ruimte. Maar het zijn dieren hè, ze weten heus hoe het werkt. Zelfs als ze laag in rang zijn, betekent dat ook een soort van zekerheid. Een vaste plek in de groep. Voor die van jou kan dat allemaal nog veranderen. Straks krijgt ie een maatje, de eerste die toenadering zoekt en hem niet wegjaagt.
Al zou je ze het liefst in je binnenzak mee naar huis nemen :D

PreHungaro

Re: Ben ik nou zo'n miepert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:39

Hoe groter de kudde hoe beter het vaak gaat! Ben blij dat je paard lekker in een kudde kan staan en kan genieten van een weide ;) er zijn veel paarden die daar van dromen...

En inderdaad het paard niet teveel uit de kudde halen. En er moet altijd even rangorde bepaald worden. Meestal is het zo dat de laagste in rang gaat proberen boven de nieuwkomer te komen. En tsja... paarden zijn gewoon een beetje lomp naar elkaar toe een wondje of schrammetje daar kijk ik nooit van op.

En aan je verhaal te lezen is de weide groot genoeg, mocht het dus mis gaan kan hij altijd vluchten. Als het op de tijden dat jij er bent rustig is op de wei zou ik me echt geen zorgen maken!! Laat het los, paarden hebben hun eigen manier van communiceren en het komt altijd goed. Ik ken paarden die elkaar echt in de haren vlogen en nu al jaren neus aan neus elke dag staan te eten ;)

GUSTIxBILL

Re: Ben ik nou zo'n miepert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:42

Elk paard zal uittesten, en ze zullen eigen rangorde moeten krijgen.
Wat je wel kunt proberen is eerst jou paard in de wei zetten. En daarna de andere paarden. Op die manier komen de andere paarden op zijn stuk, ipv hij op hun stuk.
Maar laat ze vooral gewoon uitvechten. Als je hem eruit haalt word hij als buitenbeentje gezien en word hij nooit geacepteerd.

Sue1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:44

die van mij staat saampjes met mijn pony maar ik moet er ook niet aan denken om ze in een kudde te plaatsen hoor.. en ja
het is wel echt iets van jezelf ik heb dat ook, (die van mij heeft ook blessure gehad en ie mag ook echt geen gekke sprongen maken bang dat ie
dat niet aan kan) maar ik vind het zelf ook veel makkelijker je eigen stukje..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:33

Mijn paard is ook laag in rang en al heel vaak opgejaagd. Ze gaat elke confrontatie uit de weg maar toch is dat soms niet genoeg voor andere paarden en moet ze nog verder weg gejaagd.
Toch probeer ik mijn paard steeds weer in een kudde te zetten (klein groepje) omdat ze daar toch ook behoefte aan heeft. Voorwaarde is dat er genoeg ruimte is en genoeg gras, dat voorkomt al een hoop problemen. Voor mij is het ook prettig als de andere paarden geen ijzers hebben.

ts; wat gras betreft: lang gras is beter/minder erg dan kort gras. Er is misschien wel meer gras, maar lang uitgegroeid gras is minder gevaarlijk dan kort.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:43

Jep, de bent inderdaad een echte Penny miepert :j :j :D :D

Hoe meer je ermee gaat zeulen, hoe meer gezeur je er mee gaat krijgen zoals hier al gezegd. Gewoon pony bij de kudde zetten en zelf naar huis gaan en je huiswerk maken, of gaan shoppen met vriendinnen. 's avonds of eind van de dag je normale ding doen met hem, en dan ook weer terug zetten. Bij een wondje gewoon uiercreme (oid) erop smeren en terug op het land.

Niet zo mutsen! Hoe denk je dat hij de eerste jaren van zijn leven is doorgekomen, al knokkend en stoeiend met soortgenoten. O:) Het is een paard, geen baby.

Xje_chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:19

Ik begrijp je wel , zou het ook heel spannend vinden