Toch wel geschrokken..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 15:13

Loretteeee schreef:
In België hebben jullie toch ook vast wel een grijze en een groene container?
Mijn paard staat ook aan huis en ik heb de regels nog eens doorgelezen, over paardenmest kon ik niks vinden. Ik heb een 2e groencontainer aangevraagd, en 1 x in de 2 weken komen ze de 2 groencontainers legen. nooit problemen mee gehad!
Maar ik heb ook geen stro en vlas e.d. Met stro of vlas erbij denk ik dat de containers ook snel vol zullen zitten...

Wat ik ook deed als de containers vol zaten, in de sloot gooien. ze blijven helaas wel drijven, maar zijn in principe zo opgelost. Maarja, dat is ook geen goede definitieve oplossing denk ik. :P

Ik hoop dat je een oplossing kan vinden! want 350 euro is best wel heel veel voor wat mest. :oo

Och nu breng je me wel op een idee !
Als ik het gewoon elke keer in een groencontainer zou doen.. Denk je echt dat ik hier geen problemen mee ga krijgen ? DANK _/-\o_

Blijgeestig

Re: Toch wel geschrokken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:22

Wij hebben soms stro en soms zaagsel wij doen alles in de aanhangwagen en brengen het 1 keer per week naar de boer

Monne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:36

Wij mochten het niet in de groene kliko doen, en konden het ook niet naar de gemeentelijke vuilstort brengen.
Ik liet de mesthoop zoveel mogelijk composteren en deed dat dan in de tuin, langs de heg, een collega met een
volkstuintje kwam af en toe een vrachtje halen. Zo kwam ik er zelf van af.
Ik vind 350 euro wel duur hoor!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:58

Misschien overstappen op strokorrel,dan wordt je mesthoop ook een heel stuk kleiner.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:24

Euhm... Gewoon over je eigen land uitrijden?? Gratis compost! Wij doen dat een paar keer per jaar, prima als grondverbeteraar!! Wel kalk strooien 1x per jaar. Het is niet zo dat het net zulke goede bemesting is als kunstmest, maar voor onze stevige paardjes is dat juist goed.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:29

Misschien een rubber mat in de stal leggen en toch 2 groene containers? Dat doet een oudstalgenoot van mij ook (alleen brengt hij het naar een stal ;-)) Die legt nu heel weinig stro in de stal, meer om het droog te houden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:11

Hier mag je het ook niet in de groencontainers doen of naar de stort brengen. Vroeger wel als je alleen voor de hobby wat mest had.

hier gaat het eerst op de mesthoop en dan 's zomers als hij te vol wordt over eigen land wat kaal gegeten is en daarna rust krijgt om gemaaid te worden en vanaf oktober over het maisland van een boer tegenover ons huis. Daar brengen we het dan gewoon gelijk elke keer met uitmesten naar toe, behalve als er sneeuw ligt. Dan doen we het op e mesthoop. in het voorjaar ploegt de boer dan alles in 1 keer onder nadat ze er ook nog koeienmest over uitgereden hebben en vervolgens wordt het ingezaaid.
Afgelopen najaar en voorjaar zijn er ook een aantal karretjes naar volkstuintjes gegaan omdat een vriendin een volkstuintje heeft en de anderen ook wel belang hadden bij de mest. Het is hier veel mest, soms wat restjes hooi en/of stro en in de winter wat meer gehakseld koolzaadstro en in de zomermaanden wat minder omdat we dan minder of niet opstrooien.

PS: Mest in de sloot gooien is een milieudelict, daar staan hele forse boetes op!!!

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:54

Loretteeee schreef:
In België hebben jullie toch ook vast wel een grijze en een groene container?
Mijn paard staat ook aan huis en ik heb de regels nog eens doorgelezen, over paardenmest kon ik niks vinden. Ik heb een 2e groencontainer aangevraagd, en 1 x in de 2 weken komen ze de 2 groencontainers legen. nooit problemen mee gehad!
Maar ik heb ook geen stro en vlas e.d. Met stro of vlas erbij denk ik dat de containers ook snel vol zullen zitten...

Wat ik ook deed als de containers vol zaten, in de sloot gooien. ze blijven helaas wel drijven, maar zijn in principe zo opgelost. Maarja, dat is ook geen goede definitieve oplossing denk ik. :P

Ik hoop dat je een oplossing kan vinden! want 350 euro is best wel heel veel voor wat mest. :oo

Dit vind ik echt heel kortzichtig. Het is ontzettend slecht voor het milieu om het in de sloot te gooien. Je zorgt dan dus wel goed voor je eigen dieren, maar de dieren en planten die in en om de sloot leven doen je niks...

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:02

bo0tjeee schreef:
Hier in NL kon ik bij de gemeente groene vuilnis containers aanvragen en die zette ik wekelijks langs de weg en het kostte me niks om deze te laten legen.
Containers waren vrij grote rechthoekige op wielen. ideaal

Via ACV?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:37

Onze mest gaat naar de buren, dat is een hobby-kweker. Mest van 9 pony's is nog niet genoeg voor hem, kennis die 10 km verderop woont brengt daar ook nog eens mest naar toe van ongeveer 10 pony's.
Hier zie je best veel van die hobby-kwekers, misschien kun je daar eens naar uit kijken?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:33

Mickyl schreef:
Dit vind ik echt heel kortzichtig. Het is ontzettend slecht voor het milieu om het in de sloot te gooien. Je zorgt dan dus wel goed voor je eigen dieren, maar de dieren en planten die in en om de sloot leven doen je niks...

Ik woon midden op het land. Als de boer gaat gieren komt dit toch ook in het slootwater terecht? Dit weet ik vrijwel bijna zeker aangezien wij ook af en toe water oppompen vanuit de sloot. En wat dacht je van giftige stoffen die de boeren over het land gooien? Bij ons is er nu een stuk verwaarloosd groen waar de boer zijn giertanken op leegmaakt nadat hij ze heb schoongemaakt met salpeterzuur. En dan zou een beetje paardenmest kwaad kunnen? Overigens voert rijkswaterstaat regelmatig controles uit bij ons in de sloten. Nooit problemen gehoord over mest. Alleen een keer toen de kwasten waren uitgespoeld op een plek wat blijkbaar niet mocht.

Over de groencontainer weet ik het overigens niet 100% zeker. Ik doe dat nu in ieder geval al 5 jaar. En heb nog nooit wat gehoord van de gemeente.. als ze stil zijn is het goed toch? Vind ik in ieder geval wel...

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:34

wwillemijn schreef:
bo0tjeee schreef:
Hier in NL kon ik bij de gemeente groene vuilnis containers aanvragen en die zette ik wekelijks langs de weg en het kostte me niks om deze te laten legen.
Containers waren vrij grote rechthoekige op wielen. ideaal

Via ACV?

IK denk HVC Huisvuilniscentrum?? Of zo

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:44

Ik weet echt niet meer via wie wij die containers regelde. Is ondertussen al 5 jaar geleden ofzo. Was in capelle ad Ijssel

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 12:33

Hartelijk bedankt voor het meedenken iedereen !
Over mijn eigen land uitstrooien ... Hmmm de tijd die ik er in besteed maakt mij niet uit , heb ik er heus wel voor over.. Maar ik ben zo bang dat het blijft liggen? Het is echt meer vlas dan mest op de hoop.. Mensen die daar ervaring mee hebben omdat gewoon op hun weiland uit te strooien? Vind het toch maar een beetje een enge gedachte..

Dan voor diegene met de groencontainers... Doen jullie deze dan helemaal vol? Of halfvol? Het lijkt mij als ze de container open doen en ze zien daar allemaal mest in liggen dat ze dit dan wel in de gaten gaan houden.. Iemand een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:39

In je buurgemeente mag de mest niet in je groencontainer maar wel op een aanhanger afgeleverd worden op het containerpark gratis.Aangezien je in brasschaat woont mag je daar niet terrecht ,maar je kan wel informeren op het containerpark hoe het bij julie zit of wat de kosten zijn als je het per aanhanger brengt.

In een sloot storten zou ik niet doen behalve dat het zeer millieuonvriendelijk is,kost je het een kapitaal aan boete's als ze je betrappen en eerlijk gezegd,als ik het iemand zag doen ik zou ze nog aangeven ook.Kan er werkelijk niet bij dat er mensen zijn die zo denken.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:18

Loretteeee schreef:
Mickyl schreef:

Ik woon midden op het land. Als de boer gaat gieren komt dit toch ook in het slootwater terecht? Dit weet ik vrijwel bijna zeker aangezien wij ook af en toe water oppompen vanuit de sloot. En wat dacht je van giftige stoffen die de boeren over het land gooien? Bij ons is er nu een stuk verwaarloosd groen waar de boer zijn giertanken op leegmaakt nadat hij ze heb schoongemaakt met salpeterzuur. En dan zou een beetje paardenmest kwaad kunnen? Overigens voert rijkswaterstaat regelmatig controles uit bij ons in de sloten. Nooit problemen gehoord over mest. Alleen een keer toen de kwasten waren uitgespoeld op een plek wat blijkbaar niet mocht.

Over de groencontainer weet ik het overigens niet 100% zeker. Ik doe dat nu in ieder geval al 5 jaar. En heb nog nooit wat gehoord van de gemeente.. als ze stil zijn is het goed toch? Vind ik in ieder geval wel...

Dus omdat mensen in je omgeving het milieu vervuilen, geeft jou dat een vrijbrief om dat ook te doen? Waarom denk je dat de boetes voor mest lozen zo hoog zijn?! Echt niet omdat het zo goed is voor het milieu.
Je mag bijvoorbeeld ook niet mest opslaan langs een sloot en boeren moeten zich aan heel veel regels houden mbt het bemesten bespuiten van hun land. Als jij boeren kent die de regels aan hun laars lappen, dan moet je ze aangeven en niet hetzelfde gaan doen.
Ik kan echt niet tegen mensen die zo denken...
Maar goed ik ga er verder niet meer op in, want dat gaat teveel offtopic.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:30

Tip 1: ga potten. Als je meer vlas dan mest op de hoop hebt, gaat er sowieso iets niet helemaal goed. :D Verder zou ik echt op zoek gaan naar een boer in de omgeving waar je het kunt brengen. Dan een kiepaanhanger huren en die zelf vol scheppen, als je daar spierballen en tijd voor over hebt. Om hoeveel kuub gaat het? Evt kun je ook overwegen een klein kraantje in te huren, denk dat je daarmee goedkoper uit bent dan het bedrag dat je noemt, maar dan moet je dus wel een plek regelen waar je het heen kunt brengen.

@Loretteeee: volgens mij omschrijf jij nu heel aardig, hoe je een milieudelict begaat... >;) Van de boetes die daarop staan, kun je heel wat keren je mest laten ophalen door een loonwerker. }:0

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:15

Sientje , joun reactie snap ik niet helemaal, wat bedoel je met ga potten? Daarbij zeg je dat er iets niet goed is als er meer vlas dan mest op ligt als ik het goed begrijp? Nu moet ik je zeggen dat mij dat wel normaal lijkt. Mest verteerd denk ik sneller dan het vlas zelf. En een boer in de opgeving,. Nope echt nergens te vinden hier. Ik denk dat Brasschaat meer mest heeft dan boeren haha :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:22

De boer kan dus met trekker niet door.... dat betekent dat hij het weg zou moeten kruien?? Dan snap ik de prijs wel. ..

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:12

Ja maar als ik het er zelf zou opscheppen?

jenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:45

ik doe het altijd op het land verdelen en onder de pruimen bomen gooien dan groeien de pruimen als kool.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:55

Potten = potstal concept. Een basisbodem aanbrengen en dan elke dag alleen de mestballen er uit vissen. De natte plek laat je liggen en je strooit steeds een beetje bij. Na een tijdje krijg je een laag die onder de bovenlaag zit, die de nattigheid opvangt. De bovenlaag blijft dan droog. Dit kun je heel goed met vlas doen.

Vlas mesten is geen stro mesten, het werkt best ander.

Quinceyyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:57

zuiniger zijn met je stro en alleen de drollen en de natte plekken weghalen ;)
x

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:25

Wat sommigen mensen bij mij in de omgeving doen is een oude aanhanger tweedehands kopen en daar altijd alle mest in doen, dat je een soort 'mobiele mesthoop' hebt. Die kunnen ze dan meestal weer gratis naar een boer brengen en daar leeg maken zodat de boer weer de mest kan gebruiken voor op zijn land.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:21

_Lizanne schreef:
Sientje , joun reactie snap ik niet helemaal, wat bedoel je met ga potten? Daarbij zeg je dat er iets niet goed is als er meer vlas dan mest op ligt als ik het goed begrijp? Nu moet ik je zeggen dat mij dat wel normaal lijkt. Mest verteerd denk ik sneller dan het vlas zelf. En een boer in de opgeving,. Nope echt nergens te vinden hier. Ik denk dat Brasschaat meer mest heeft dan boeren haha :=

Met potten bedoel ik: niet elke dag je onderlaag scheppen, maar alleen de drollen. En afhankelijk van hoe je stal is, of je bijv. putten hebt die de urine afvoeren, eens in de zoveel weken de onderlaag weghalen. Intussen wel genoeg opstrooien, zodat je paard droog kan liggen. Bij het uitmesten van de potlaag (eens in de zoveel weken) vork je alle schone bodembedekking in de hoeken, en schep je alleen de echt vieze plekken eruit. Daarna onderbedje maken van wat je over hebt, en vervolgens weer dagelijks drollen weghalen en weer (dik) opstrooien. Moet zeggen dat dit bij ons thuis goed werkt, omdat we er dus afvoerputten onder hebben. Wij hebben dus meer mest dan vlas/stro op de mesthoop liggen. Weet niet hoe dat in jouw situatie is.

Misschien heb je niet gelijk een boer in je woonplaats, maar een dorp verderop wel? Brasschaat is nou niet gelijk een wereldstad, volgens mij zijn er meer dan genoeg agrariërs in de nabije omgeving te vinden.