Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
C_arola schreef:Ik heb precies hetzelfde als Diaz. Mijn merrie is altijd duidelijk hengstig en dan geinteresseerd in iedereen. Mocht de hengst achter de draad blijven dan weet ik niet of dit voor mijn merrie ook geldt. Daardoor vind ik het risico te groot om een hengst op dezelfde stal te hebben als mijn merrie.
glenstorm schreef:Bij mij op de club rijdt er ook wel eens een hengst mee in de les (alleen kan ik op t moment niet rijden).
Voor mij was het erg storend want ik heb een echte merrie. Die vervolgens dus de hele les haar aandacht heeft bij die hengst en niet bij mij.
Maar een mini hengstje, waarom zou je die weigeren. Je rijd toch niet en zoveel 'schade' kan hij niet aanrichten.
geerke schreef:hengsten brengen veel onrust,op een gemengde stal.
En daar komt nog bij dat sommige mensen hengsten hebben die ze niet kunnen handelen.
Er is niets mis met een hengst,ik vind ze makkelijker in omgang dan merries,maar ja...er komt soms een hoop herrie uit
Ibbel schreef:Een hengst is 600 kilo oergeweld als de hormonen opspelen. Daar helpt geen moedertje lief aan.
Dat is net zo (on-)berekenbaar als een paard op straat dat opeens tóch schrikt en voor een auto springt. Maar als er een ongeluk gebeurt, wordt er altijd geroepen: het zijn paarden, die kunnen schrikken.
Maar voor hengsten zou het opeens niet opgaan, dat het dieren zijn die instinctief kunnen reageren? Dat zou eruit te trainen zijn? Kom nou.
Hengsten zijn en blijven ook gewoon dieren en kunnen dus onberekenbaar reageren. En als je dat risico wilt vermijden, houdt je geen hengsten. Zoals er ook mensen zijn die niet met hun paard de openbare weg opgaan. Omdat ze het risico op een ongeluk willen uitsluiten.
Dinopino schreef:Wat is de meerwaarde om een paard hengst te houden. Het blijft altijd lastig met waar neer zetten in de stal. En misschien denk jij als hengstenbezitter dat de merries het probleem zijn. Maar wat dacht je van je eigen hengst wiens natuur hem zegt toch andere dingen te moeten en zo gefrustreerd raakt. Wie doe je er een plezier mee. Je hengst beslist niet. Moet alleen op de wei. Tenzij je hem hebt als dekhengst hebt maar zet hem dan ergens neer waar ze daar een goede mogelijkheid voor hebben. En hoe vaak gebruik je hem echt als dekhengst. Wanneer regelmatig in de periode dat de merries hengstig zijn. Slechts 1 of 2 maal per jaar waarom hem dan dat aandoen.
NienkeNiels schreef:Ibbel schreef:Een hengst is 600 kilo oergeweld als de hormonen opspelen. Daar helpt geen moedertje lief aan.
Dat is net zo (on-)berekenbaar als een paard op straat dat opeens tóch schrikt en voor een auto springt. Maar als er een ongeluk gebeurt, wordt er altijd geroepen: het zijn paarden, die kunnen schrikken.
Maar voor hengsten zou het opeens niet opgaan, dat het dieren zijn die instinctief kunnen reageren? Dat zou eruit te trainen zijn? Kom nou.
Hengsten zijn en blijven ook gewoon dieren en kunnen dus onberekenbaar reageren. En als je dat risico wilt vermijden, houdt je geen hengsten. Zoals er ook mensen zijn die niet met hun paard de openbare weg opgaan. Omdat ze het risico op een ongeluk willen uitsluiten.
Maar alle beesten zijn toch onberekenbaar? Vind dat een merrie/ruin paard net zo goed kan uithalen waarvan je het ook niet verwachtte en dan heb je ook een probleem.