Waarom zo'n issue over "hengst"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:37

Wij zeggen altijd : aan een ruin kun je iets opdragen, aan een hengst kun je iets vragen maar aan een merrie moet je schriftelijk, in 3-voud en beleefd voorstellen. En toch hoor ik nooit iemand door de stal roepen : "Pas op een merrie!"...
Gelukkig dat mijn hengstjes thuis kunne staan, te samen. want dat vinden de meeste mensen ook maar merkwaardig : 2 hengsten, samen op het land?!? Dat kan toch niet!
interessant linkje : [VN] '(Dek)hengsten kunnen gewoon bij elkaar op het land'

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:39

C_arola schreef:
Ik heb precies hetzelfde als Diaz. Mijn merrie is altijd duidelijk hengstig en dan geinteresseerd in iedereen. Mocht de hengst achter de draad blijven dan weet ik niet of dit voor mijn merrie ook geldt. Daardoor vind ik het risico te groot om een hengst op dezelfde stal te hebben als mijn merrie.

Dan is jou merrie toch het probleem en niet de hengst?

Dan overal ook alleen nog maar 'gecastreerde' merries accepteren???

Ik vindt het hele gezeik rondom hengsten ook onzin... Zit er zelf ook mee. Voordat ze het hele dier gezien hebben zeggen ze al nee! Terwijl het een super lief diertje is die echt geen kwaad in zich heeft.
Alsof een hengst een of ander gevaarlijk monster is ofzo. Heel apart die denkwijze. Gelukkig staat de mijne in een lekker kuddetje (2 ruinen & 2 hengsten) en hebben het prima naar hun zin.

Op huidige stal staan een heleboel hengsten (en nog meer merries) en het is echt nog nooit mis gegaan. Sterker nog, gemiddelde hengst daar is een stuk braver dan de gemiddelde merrie. Neuh, doe mij die hengsten dan maar!
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 20-06-13 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:40

Ik heb mijn paard vorige maand op 9-jarige leeftijd laten castreren. Hij is altijd braaf geweest, goed opgevoed en nooit problemen met hem gehad. Alleen is stalling en dan met name weidegang een probleem, vandaar dat ik hem heb laten castreren. Ik wil hem gewoon lekker in groepsverband naar buiten hebben :)

Maar ik snap wel dat stallen hengsten weigeren, het is toch een extra risico. En dan niet zozeer het paard zelf, maar de mensen er omheen die er geen rekening mee houden en bijvoorbeeld fijn hun merrie recht voor de hengst parkeren. Dat is mij wel eens gebeurd, en een opgewonden Fries van bijna 1.70m is dan echt niet grappig :=

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:40

Apache7 schreef:
Wij zeggen altijd : aan een ruin kun je iets opdragen, aan een hengst kun je iets vragen maar aan een merrie moet je schriftelijk, in 3-voud en beleefd voorstellen.

Haha helemaal waar!!

Toch ben ik ook niet dol op hengsten op een gewone pensionstal.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:41

Ik vind het ook irritant, als eigenaar van een hengst heb je het altijd gedaan..
Opzich snap ik wel dat ze het op pensionstallen niet altijd willen, zo'n brullende hengst kan zorgen voor veel tumult. En als het ritueel is dat alle paarden 's ochtends in grote kudde de wei op gaan, kan ik begrijpen dat hengsten dan onhandig zijn. Maar zeker niet alle hengsten zijn natuurlijk vervelend..

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:42

Apache7 schreef:
Wij zeggen altijd : aan een ruin kun je iets opdragen, aan een hengst kun je iets vragen maar aan een merrie moet je schriftelijk, in 3-voud en beleefd voorstellen.

Tell a gelding, ask a stallion, discuss it with a mare, but cross your fingers if it's a pony! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:43

Ik heb een eigen hengst. Alles staat bij mij 24/7 buiten achter een draadje. 1 keer een paard gehad die was uitgebroken. En ja hoor, een merrie die bij de hengst was gekropen :D
Ik maak er geen probleem van. Vind ze super!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:43

En ach, ik vind die blerende en schoppende pismerries op concours vervelender :') die slaan eerder aan dan mijn hengst.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:44

Bij mij op de club rijdt er ook wel eens een hengst mee in de les (alleen kan ik op t moment niet rijden).
Voor mij was het erg storend want ik heb een echte merrie. Die vervolgens dus de hele les haar aandacht heeft bij die hengst en niet bij mij.

Maar een mini hengstje, waarom zou je die weigeren. Je rijd toch niet en zoveel 'schade' kan hij niet aanrichten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:45

Een hengst is 600 kilo oergeweld als de hormonen opspelen. Daar helpt geen moedertje lief aan.
Dat is net zo (on-)berekenbaar als een paard op straat dat opeens tóch schrikt en voor een auto springt. Maar als er een ongeluk gebeurt, wordt er altijd geroepen: het zijn paarden, die kunnen schrikken.

Maar voor hengsten zou het opeens niet opgaan, dat het dieren zijn die instinctief kunnen reageren? Dat zou eruit te trainen zijn? Kom nou.

Hengsten zijn en blijven ook gewoon dieren en kunnen dus onberekenbaar reageren. En als je dat risico wilt vermijden, houdt je geen hengsten. Zoals er ook mensen zijn die niet met hun paard de openbare weg opgaan. Omdat ze het risico op een ongeluk willen uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:45

glenstorm schreef:
Bij mij op de club rijdt er ook wel eens een hengst mee in de les (alleen kan ik op t moment niet rijden).
Voor mij was het erg storend want ik heb een echte merrie. Die vervolgens dus de hele les haar aandacht heeft bij die hengst en niet bij mij.

Maar een mini hengstje, waarom zou je die weigeren. Je rijd toch niet en zoveel 'schade' kan hij niet aanrichten.

Maar waarom zouden ze daarom eventueel een hengst weigeren. Moeten ze een hengst weigeren omdat jou merrie problemen geeft?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:46

geerke schreef:
hengsten brengen veel onrust,op een gemengde stal.
En daar komt nog bij dat sommige mensen hengsten hebben die ze niet kunnen handelen.
Er is niets mis met een hengst,ik vind ze makkelijker in omgang dan merries,maar ja...er komt soms een hoop herrie uit :D

Vind hengsten over het algemeen ook veel eerlijker als merrie's :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:46

Bij ons op stal hebben toentertijd drie Friese hengsten gestaan. Dat was geen doen. Op stal ging het nog, maar wanneer je in de bak reed moest je voortdurend uitkijken dat je er geen eentje in je nek had zitten. Afstand houden hielp trouwens ook niet, want de eigenaresse kon ze niet aan, waardoor ze gewoon een sprintje namen en in volle vaart op je af kwamen denderen. Ik had overigens een ruin en ook die was niet veilig.

Ik weet wel dat het niet altijd zo hoeft te zijn, maar dit zorgde wel voor veel onrust op stal. Ze braken ook geregeld uit het land (houten omheining en stroomdraad was peanuts voor ze) en dan denderden ze over het erf heen. Een keer stond er eentje bij mijn ruin in het land en die had mijn paard in een hoek gedreven. Mijn paard (echt een watje eerste klas) kon niets anders dan uithalen. Toen was hij opeens de gebeten hond :+
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-06-13 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:47

Bekend probleem. ik heb het zelf ook meegemaakt.

Maar ik kan me best voorstellen dat staleigenaren geen hengst op stal willen hebben. Alleen om soms dan zo heftig te reageren..... daar kan ik mij best aan storen.
Alsof ze levengevaarlijk zijn. Maar dan denk ik dat zijn alle paarden als ze niet zijn opgevoed, ongeacht merrie, ruin of hengst.

De enige hengst die ik heb laten castereren omdat ik hem anders niet kon stallen op een plek die aan mijn eisen zou voldoen is mijn mini shetje. Maar voor mijn grote friezen (toen ze nog hengst waren) heb ik altijd een plekje kunnen vinden.

unihorses

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:48

hengsten vind ik niet het probleem eigenlijk :P
mijn merrie daarintegen :Y)
die kunnen ze beter een contactverbod geven :D

minajtje

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:51

Ik snap eerlijk gezegd best dat stallen (waar ook merrie's staan) geen hengsten willen.
Als de hormonen gaan spelen is er ook bij een goed opgevoede hengst geen houden meer aan.

Zijn ook stallen waar ze alleen ruinen en hengsten aannemen, geen merrie's dus. Misschien is dat een optie voor jou?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:52

Wat is de meerwaarde om een paard hengst te houden. Het blijft altijd lastig met waar neer zetten in de stal. En misschien denk jij als hengstenbezitter dat de merries het probleem zijn. Maar wat dacht je van je eigen hengst wiens natuur hem zegt toch andere dingen te moeten en zo gefrustreerd raakt. Wie doe je er een plezier mee. Je hengst beslist niet. Moet alleen op de wei. Tenzij je hem hebt als dekhengst hebt maar zet hem dan ergens neer waar ze daar een goede mogelijkheid voor hebben. En hoe vaak gebruik je hem echt als dekhengst. Wanneer regelmatig in de periode dat de merries hengstig zijn. Slechts 1 of 2 maal per jaar waarom hem dan dat aandoen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:52

Eigen stuk land huren :j Weet je wat het is, ik zou het mijn hengsten persoonlijk niet aan willen doen op een pensionstal. Meestal komen ze daar gewoon alleen te staan en mag je mazzel hebben als ze een paar uurtjes buiten komen. Op het gras komen ze vaak niet omdat het een risico is met de evt merries of andere paarden en omdat de meeste omheining gemaakt is voor grote paarden. Bij mij staan er wel kleine hengstjes op stal maar die gaan niet hun hele leven hengst blijven denk ik. Puur omdat het risico elk jaar groter wordt. Stel er komt er eentje in de merriegroep, dan zijn ze ten dode opgeschreven. Daarom heb ik een apart weiland voor mijn hengstjes, eromheen staan nooit paarden en het dichtsbijzijnde paard staat meer dan 100 meter verder. Die kunnen ze zien en ruiken maar zeker niet mee snuffelen en ze reageren daar ook nauwelijks op. Ik heb een groepje met 3 volwassen hengsten en een ruin bij elkaar. Dat werkt super, ik zou geen hengst willen houden als hij compleet alleen moet staan. Als ik zie hoe mijn dieren met elkaar omgaan en spelen wil ik ze dat nooit afnemen. Wordt er eentje echt onhandelbaar voor mij of de andere pony's dan gaan zijn ballen eraf. Vandaar de ene ruin, die was niet meer te hanteren. Welzijn gaat altijd voor het hengst-zijn.

Hengsten zijn geweldige dieren om mee te werken. Mijn dieren zijn allemaal goed consequent opgevoed, braaf, werkwillig, leergierig en super eerlijk. Mensen schrikken vaak als ik zeg dat het hengsten zijn want die zijn "zooo gevaarlijk". Nee dat zijn ze niet als ze hun plaats kennen. Mijn beestjes zijn met kleine kinderen ook super, zullen nooit slaan of bijten. Toch snap ik de reactie van mensen wel want ook ik ken hengsten als die irritante onopgevoede testosteronbommen. Je bent op de NMPRS keuring geweest, je weet hoe ze zijn. Dat was altijd mijn beeld van hengsten totdat ik een stalgenoot had met 4 kleintjes die super braaf waren. Toen wilde ik dat ook heel graag maar heb er goed over nagedacht. Je moet gewoon sterk in je schoenen staan om met ze om te kunnen gaan. Zelfverzekerd en totaal niet bang want als je toegeeft kunnen ze wel gevaarlijk worden. Bedenk wel dat dit wel het beeld is wat mensen van hengsten hebben hoe vaak je ook zegt dat ie echt wel braaf is.

Wat ook best lastig kan zijn van hengsten op een pensionstal is dat andere mensen geen rekening met je houden. Ik moet zeggen dat dit bij mij absoluut niet van toepassing is, men vraagt netjes of ze achterlangs kunnen lopen en ik doe hetzelfde wanneer hun paarden er staan. Ze laten ook geen paarden expres aan mijn hengsten ruiken en schouwen is uit den boze, daar zijn ze niet voor. Gelukkig hoef ik me daar weinig zorgen over te maken. Iedereen vindt ze prettig in de omgang en zeer relaxed.

Een optie is om hem te castreren, ik weet niet of je dat wil gezien zijn vader en goedkeuring. Ruinen zijn ook super om mee te werken maar het felle van de hengsten trekt mij wel erg. Kan je alleen maar te adviseren om door te zoeken naar een stal die wel hengsten accepteert. Misschien is er wel ergens iemand met wat kleine ruintjes waar hij bij kan. Staat ie niet alleen en kan ie lekker paard zijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:53

Heb ook heel lang tegen jou zelfde probleem aangelopen, maar heb gelukkig wel altijd een plekje kunnen vinden.
Sil staat heerlijk op een pensionstal waar er nu 5 staan.
Er is een gemengde kudde en een aantal paarden die apart staan en dat gaat prima zonder enige problemen.
Geen onrust of wat dan ook, ja tuurlijk brullen ze wel een keer maar dat doen de hengstige merries ook als een ander paard te dicht bij komt en de ruinen ook als ze aan het spelen zijn

Sil staat zelfs om een vakantie manege en zelfs met de gasten hebben we geen problemen.
Mensen staan verbaast dat er zomaar hengsten tussen lopen en dat het geen problemen geeft.
Het enige probleem wat we hebben gehad is dat we een vakantie gast hadden die even ging kijken of zijn merrie hengstig was, daar word heel simpel van verzocht dat die of er per direct mee stopt en het terrein verlaat.

De hengsten rijden gewoon tussen de andere paarden en met demo's mee.
1 hengst staat bij een ruin in, jonge hengst met volwassen ruin.
2 hengsten staan bij elkaar, een jonge en volwassen hengst.
En 2 hengsten delen een landje oa die van mij.
Zodra er een dier komt die evt bij een hengst in kan word dat ook zeker geprobeerd.
Het laatste hengstje wat binnen kwam had een te grote achterstand om bij sil in te kunnen anders had ie bij sil in gestaan.

Persoonlijk snap ik de "drama" om een hengst ook niet echt, ook niet die van merrie eigenaren.
Met een goed weide en stal management hoef je echt geen problemen te krijgen.

Edit : zit nu te wachten op os de uitspraak good stallions make great geldings (of van dat andere soort onzin)
Laatst bijgewerkt door rommulus op 20-06-13 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:54

Ibbel schreef:
Een hengst is 600 kilo oergeweld als de hormonen opspelen. Daar helpt geen moedertje lief aan.
Dat is net zo (on-)berekenbaar als een paard op straat dat opeens tóch schrikt en voor een auto springt. Maar als er een ongeluk gebeurt, wordt er altijd geroepen: het zijn paarden, die kunnen schrikken.

Maar voor hengsten zou het opeens niet opgaan, dat het dieren zijn die instinctief kunnen reageren? Dat zou eruit te trainen zijn? Kom nou.

Hengsten zijn en blijven ook gewoon dieren en kunnen dus onberekenbaar reageren. En als je dat risico wilt vermijden, houdt je geen hengsten. Zoals er ook mensen zijn die niet met hun paard de openbare weg opgaan. Omdat ze het risico op een ongeluk willen uitsluiten.

Maar alle beesten zijn toch onberekenbaar? Vind dat een merrie/ruin paard net zo goed kan uithalen waarvan je het ook niet verwachtte en dan heb je ook een probleem.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:55

Dinopino schreef:
Wat is de meerwaarde om een paard hengst te houden. Het blijft altijd lastig met waar neer zetten in de stal. En misschien denk jij als hengstenbezitter dat de merries het probleem zijn. Maar wat dacht je van je eigen hengst wiens natuur hem zegt toch andere dingen te moeten en zo gefrustreerd raakt. Wie doe je er een plezier mee. Je hengst beslist niet. Moet alleen op de wei. Tenzij je hem hebt als dekhengst hebt maar zet hem dan ergens neer waar ze daar een goede mogelijkheid voor hebben. En hoe vaak gebruik je hem echt als dekhengst. Wanneer regelmatig in de periode dat de merries hengstig zijn. Slechts 1 of 2 maal per jaar waarom hem dan dat aandoen.

Tja ik kocht mijn hengst toen hij al 14 was, dus vond castreren geen optie meer.
Maar hij is altijd goed gehouden, heeft ook altijd in de wei gestaan en heeft gewoon contact met andere paarden. Dat heeft hij bij mij ook weer. Hij heeft wel gewoon die extra uitstraling en zijn karakter is super. Nooit gefrustreerd op concours of op ander terrein hoor en hij dekt niet.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:56

NienkeNiels schreef:
Ibbel schreef:

Maar alle beesten zijn toch onberekenbaar? Vind dat een merrie/ruin paard net zo goed kan uithalen waarvan je het ook niet verwachtte en dan heb je ook een probleem.

Maar 600 kilo testosteron is wel even wat anders dan een merrie/ruin.. vergis je daar niet in.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:58

Maar als ik er nou even over nadenk hebben merrie's een 'slechtere naam' bij ons op stal dan hengsten. Buiten een paar lelijke vallen met een hengst buiten het rijden nooit ongelukken mee gehad. De eigenaar van de manege zoekt ook paarden uit voor mensen die een (eerste) paard zoeken, en hij zegt meer: ik zou eerder een ruin dan een merrie kopen, dan dat hij zegt dat hengsten 'gevaarlijk' zouden zijn.

Anoniem

Nou mijn hengst is makkelijk dan mijn merrie hoor :)

essie_blue

Ibbel, volgens mij zegt niemand ook dat hengsten 100% betrouwbaar zijn? Dat is overigens geeneen paard, het blijven beesten. Maar niet elke hengst reageert zo heftig.. Sommige merries die erg hengstig zijn trekken echt wel de aandacht van de hengst, maar er zijn er genoeg die ondanks dat ze opgewonden raken nog prima te hanteren zijn. Vind juist dat panische gedoe van sommige mensen zo overdreven, gewoon nuchter blijven en streng zijn.

En natuurlijk zitten er wel van die ongecontroleerde testosteronbommen bij, maar die moet je gewoon gelijk castreren.