Paard word vreselijk geklierd door vliegen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Paard word vreselijk geklierd door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:49

Hier hele chagerijnige fjord als je er geen deken op gooit, die haat vliegbeestjes!

En mijn zwarte staat ook veel rustiger met deken.

Kortom hier staan ze dus beiden in een deken (exceemdeken voor de fjord, die past geen andere) en zwarte een Amigo vliegendeken en beiden een vliegenmasker.
Want zelf met die lange manen van Sjol zitten haar ogen nog vol met vliegen zonder masker.

Geeft hier veel meer rust.

smokey2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:43

Heb je al een dazenval geprobeerd? Of een vliegendeken/masker?
Er is niets zo vervelend als dat je paard verveelt word door vliegen etc

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 20:50

gelderspaard schreef:
Ik hang labels aan het halster ze zijn eigenlijk voor koeien maar kreeg de tip van een da en het bevalt mij al jaren prima 2 per paard, te verkrijgen bij boerenbond (losse stuks) of agradi (compleet doosje).Ik zeg niet dat ze helemaal wegblijven maar het scheelt enorm! ze krijgen ook niet van die extreme schijven. Ze moeten wel enige inwerktijd hebben dus het halster zoveel mogelijk aanhouden en je doet er het hele seizoen mee ze zijn uiteraard wel chemisch maar soms moet je wel eens een keuze maken, ik heb er een die word echt ziek van de steken.

Ja die had ik al aan men halster hangen. Maar na 1 dag 30 graden kwam ik 's avonds op stal en ik schrok me helemaal lam (ze staat bij een boer dus overdag gewoon in de wei). Het leek wel allergie zulke grote bulten ik vond het zo sneu voor haar. De volgende dag werd het alleen maar bevestigd dat het vliegensteken waren want er zaten bultjes met bloed op dus ze is echt heel vaak gestoken.

Ben direct die vrijdag naar divoza gesjeest omdat ik toch goede dingen las over de ecxema van pagony. Deze heb ik voor dr gekocht en een vliegenkap ook met bescherming voor de oren (tis nu net een ridder) maar.... ik denk dat ze hier wel baat bij heeft.

Die dazenval he, waar moet je die dan neerzetten? Buiten of in de wei... (Wil der dan zelf 1 maken..)

WillekeKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:11

1 van mijn ponys heeft hier ook enorm last van, gewoon ingepakt en ze is rustig :P

Die dazenval kan gewoon in de wei :) misschien draadje omheen zetten als je paardje het erg leuk vind om mee te ''spelen'' .

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:41

Vliegendeken helpt, dazenval in beperkte mate ook. Wat bij mijn paarden ook heel goed werkt is Butox. Dat is officieel voor schapen / koeien, maar volgens mijn dierenarts niet schadelijk voor paarden. Wel eerst even uitproberen of het paard er geen (allergische) reactie op krijgt. Maar dit smeer je op en is 2-4 weken werkzaam. Mijn paard heeft inmiddels al een aantal weken geen enkele last meer van vliegen en dazen sinds ik dit gebruik! Ik vind het ideaal, paarden staan nu lekker dekenloos in de wei en ik hoef niet elke ochtend te sprayen.

J_en_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:09

Onze grote word ook zeg maar opgegeten daar de beestjes vliege kap heeft hij deke gaat hij zwete duswe gaan een dazenval zetten hopen dat dit werkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:53

Essie34, hoeveel gebruik jij dan van dat spul? Gewoon in de verhouding dus boven de 300kg of doe je daarvan een dubbele dosis?

Het lijkt mij namelijk heel handig dat als ik op vakantie ben mij verzorger daar niet aan hoeft te denken!

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:20

Ehm de verhoudingen staan wel op de verpakking! Weet ik zo niet uit mijn hoofd. Ik doe dan de aanbevolen hoeveelheid ml in een emmer en smeer dit met een spons over zijn lijf uit, vooral op de broeierige plekken (oksels, liezen, onder de staart).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:59

essie34: waar kun je dat kopen? En geeft het ook vlekken? (kun je het ook op witte paarden gebruiken?)

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:30

mijn vorige paard was panisch voor de steekvliegen. Ik had een rambo vliegendeken met hals voor haar. Was een deken van hard horgaas, waar ze dus ook niet door konden steken. Telkens als ze naar buiten ging werd ze ook nog even van top tot teen ingespoten met atex daas(niet echt handig om rechtstreeks op een schimmel te gebruiken :P ) Hielp wel goed, op de enkele verstekeling na die onder haar deken wist te komen :P
Maar over het algemeen kon ze lekker rustig staan.

prissje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:38

onze paarden hebben ook de vliegendekens op nu, bah word gek van de Dazen :(

loukatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:37

hoi !
mijn paart heeft ontzetten veel last van de vliegen.!
weet iemand soms hoe je dat kunt vermijden ? zou je een paard ook kunnen laten inspuiten tegen de vliegen ?
zo ja , moet ik dat dan aan de dierenarts vragen?
ik hoop dat ik er iets tegen kan doen !
xxx
loukatje
/3 /3 /3 <3

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:13

@tine10; volgens mij geen vlekken, de substantie is ook wittig van zichzelf! Ik heb het even voor je opgezocht; besteld bij Dierapotheker.nl.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:26

Ik ga hier ook voor de vliegendeken. Mijn merrie heeft er al jaren 1, nadat we hier 1x een muggenplaag hebben gehad en sindsdien altijd als er veel dazen zijn, gewoon omdat ze dan zoveel rustiger is.
Mijn ruin die er sinds vorig jaar augustus is, ging als een idioot door de wei rennen als er veel dazen waren(rennen, laten vallen, rollen ed) en sindsdien ook met een deken en is nu gewoon weer zichzelf.

Toevallig vandaag voor het eerst weer opgehad. Het was nog niet extreem met de dazen, maar doordat ze gezweet hadden na het werken trokken ze wel heel veel meer aan. Dus even deken om gehad tot ze weer droog waren :) .

Spray gebruik ik wel altijd als ik met ze aan het werk ga en indien nodig een vliegennettje aan het hoofdstel. Bevalt mij prima op deze manier.
Ik heb ze zoveel mogelijk zonder deken, omdat ze dat veel fijner vinden. Maar met erge vliegendagen is het kiezen tussen 2 "kwade" en ga ik voor de rust en daarmee de dekens.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:27

Bedankt essie! Ik ga er achterheen. LIjkt me ideaal als het echt 2-4 weken werkt.

Mia94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:23

Het stinkt vreselijk maar het werkt super: hertshoorn olie.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:32

Hertshoorn olie smeer dat maar eens op een licht paard, daar word je niet blij van!

Hier een paard dat zich te pletter loopt met dazen. Nu gewoon 24/7 amigo deken op en staat lekker rustig. Hebben ze echt wel baad bij en niet zo gek veel last van. Winter hebben ze toch ook fulltime deken op?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:26

Nou dat verschilt denk ik nogal vencedor. Hier ook s winters geen dekens hoor. 1. Het is een paard, heeft hier een vachtje voor en 2. Paard komt uit de koude gebieden en hoort hier gewoon tegen te kunnen.
Bij ons op stal zijn er trouwens zat die de winter doorkomen zonder deken. Behalve de wedstrijdpaarden en geschoren dieren.

Hertshoorn olie is ook een goede! Maar dan zijn schimmels niet wit meer :+
Kreeg een tip voor paardenparfum. Werkt tot nu toe prima!!

Mia94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:03

vencedor schreef:
Hertshoorn olie smeer dat maar eens op een licht paard, daar word je niet blij

Ach, dan zag m'n paard er maar niet zo mooi uit. Hij had nooit meer last van vliegen, muggen etc.
En je kan het eraf wassen als het lekker weer is, zoals vandaag =)
Maar je moet het wel verdunnen als je echt die stroperige bruine smurrie koopt hihi
Het is echt aan te raden! :j

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:07

Knoflook moet je wel mee oppassen in grote hoeveelheden. Slecht voor de nieren dan. Vertelde de veearts me vandaag. :')

Ik heb een goede vliegendeken (die grijze met oranje van EJ, niet duur en de beste die ik ooit gebruikt heb) plus knoflooksnippers, plus 1 keer in de week wassen met teatree shampoo tegen de jeuk en spray hem in met een hertshoornolie/teatree conditioner. :) Hij rent niet meer en behalve een enkel vliegje helemaal vlieg/mug vrij. :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:13

Charityyy schreef:
Ben direct die vrijdag naar divoza gesjeest omdat ik toch goede dingen las over de ecxema van pagony. Deze heb ik voor dr gekocht en een vliegenkap ook met bescherming voor de oren (tis nu net een ridder) maar.... ik denk dat ze hier wel baat bij heeft.

Goed zo! Heeft ze zeker baat bij. Ik vind dat er veel meer voordelen dan nadelen aan een vliegendeken/eczeemdeken zitten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:36

Ik heb een bucas en een amigo. Vorige paard ook eczeemdeken maar wat een crime om die aan te doen ! Sta je daar als guppie te hannessen bij een 1:72 + paard .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:39

vencedor schreef:
Ik heb een bucas en een amigo. Vorige paard ook eczeemdeken maar wat een crime om die aan te doen ! Sta je daar als guppie te hannessen bij een 1:72 + paard .

Tja, dat probleem heb ik dan weer niet.. 1.84.. en paarden van 1.47 en een E/net paard paard.
Maar vandaag zaten de buren weer onder de vliegen geirriteerd te zijn en die van mij hadden wel wat vliegen
(kap komt niet overal natuurlijk), maar stonden lekker te relaxen onder de bomen.

Sabientje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:39

Ik heb wel een vliegendeken op.
Het helpt perfect, ze hebben er helemaal geen last meer van!
Soms doe ik er ook nog voor de zekerheid vliegenspray bij op.

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:23

mijn pony zat eerst van top tot teen onder de vliegen/dazensteken en ik heb nu een vliegendeken en masker op en het werkt super alleen nog maar een paar bulten op haar benen maar daar heeft ze geen last van dus een vliegendeken is echt een aanrader!