Huur stal blijven doorbetalen tijdens afwezigheid paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Re: Huur stal blijven doorbetalen tijdens afwezigheid paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 13:30

Dat bij een stalling van 400 euro de prijzen van hooi/stro de kosten voor grond ook hoger liggen dan bij een stalling met de prijs van van 200 euro

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:12

Ik vind het wel logisch at je gewoon moet doorbetalen. Ipv jou kan hij ook er een nieuwe klant in gooien, die wel de volle pond betaald. Dat je wat minder hoeft te betalen om de stal vast te houden vind ik netjes en ook wel wat logisch, aangezien je geen hooi en stro etc gebruikt. Mits het een inclusief stal is. Ik sta op een doe het zelf, waar je ook eigen bodem bedekking & hooi nog los regelt/koopt, en dan vind ik het niet meer dan logisch dat, mochten ze het toestaan, je gewoon de volle kale prijs moet blijven betalen.

Je kan het risico nemen op te zeggen, en terug te komen, maardan heb je wel het risico dat je er niet meer terecht kan.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:14

ik betaal in de vakantie ook gewoon stalhuur door, zonde als mn paard er niet instaat, maar anders is mn stal weg... hoort dr nou eenmaal bij denk ik dan maar :)

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:17

waarom heeft iedereen het alleen over hooi en stro??
waarom wordt er gezegd; makkelijk verdienen, klinkt nogal onaardig en is niet waar...
ooit wel eens gehoord van verzekeringen en belastingen die gewoon doorgaan en allerlei andere zaken die niet veranderen ook al gaat het paard/ponie een maandje weg van zijn stal?!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:20

Ik vind het een normaal iets, hij houd een stal "vrij" waar hij eigenlijk een paard/pony in zou kunnen zetten,.. Dus dit is een nette oplossing, dat je dan 100 euro betaald.
Dus zou het doen.. je hebt daarbij ook zekerheid dat je plek niet weg is!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:21

Ik vind het ook wel normaal. Nu ga ik er vanuit dat het echt een pensionstaling is. Kan me voorstellen als je particulier staat dat ze daar makkelijker in zouden zijn. Maar als je met meerdere klanten van doen hebt vind ik ook logisch. En wat iemand al eerder zei stalling opzeggen en dan na 2 maanden opnieuw aanmelden. Die gok kan je nemen aan de andere kant is het de vraag of dat wel op prijs gesteld zal worden, je bent daar natuurlijk vrij in. Maar als stalhouder ook niet erg prettig en kan me voorstellen dat je dan best geweigerd kan worden en zeker als er andere mensen zijn die interesse hebben dat je dan onderaan komt te staan.
Verder is het door betalen natuurlijk gewoon om zichzelf in te dekken. Jij komt wel terug maar er zullen ook situaties voor kunnen doen dat iemand dit wil en je als stalhouder toezegt en de stal voor niets 2 maanden leeg te laten staan en vervolgens ook niemand meer terug zien dat kost je dan ook al gauw een maand of 3 waarbij je met het aanbieden van stal natuurlijk minder verlies had gehad. Particulier zal dat niet zo moeilijk zijn je gaat toch in mijn idee meer persoonlijk met elkaar om en ach een paard minder malen ze niet zo om.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:22

Als je een huis huurt en je gaat op vakantie moet je ook gewoon de huur doorbetalen ;) Ik vind het heel schappelijk dat de staleigenaar minder vraagt voor de tijd dat je paard er niet is. Ik zou het risico van weggaan en opnieuw aanmelden niet durven lopen, voor je weet ben je je stal kwijt.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:24

Ik deed dit vroeger iedere zomer, altijd halve stalling of iets minder doorbetaald. Niet meer dan normaal, wat mij betreft, enige wat ik dan niet wilde dat als ik voor die box betaalde, er alsnog een ander paard instond, maar dat gebeurde ook niet (of voor een spoedje van een dag ofzo, dan natuurlijk prima).

Ik vind het dus een prima aanbod.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:28

Op mijn oude stal betaalde ik een kale boxhuur en daarboven op kwam het verbruik van hooi, stro, etc.
Als we een maand weggingen in de zomer, betaalde je gewoon de kale boxhuur. Bij 1,5 maand of langer kregen we geloof ik nog 20% korting op de kale boxhuur. Vond ik erg netjes geregeld :j. Verbruikskosten had je niet, de stal was immers leeg.

Op andere stallen hadden we verder altijd genoeg land erbij, dus hoefde ik hem nooit naar een extern land te brengen.

Volledige stalling doorbetalen zou ik zelf niet mee akkoord gaan, gezien je paard niets verbruikt op het moment dat je hem tijdelijk ergens anders neerzet.
Inderdaad, de hypotheek/huur is een goeie: kosten lopen door, evenals water en stroomkosten. Maar de boodschappen worden gehaald op je vakantieadres (of je moet all in hebben :P ) en niet op het huisadres op het moment dat je daar niet bent en niets verbruikt.

Overigens heb ik het nu wel over pensionstallen. Maneges en grote stallen weet ik niet zo goed hoe het er daar aan toe gaat. Gok dat ze daar wel de volle pond willen en dat kan ik me ook enigszins voorstellen. Maar of ik er zelf akkoord mee zou gaan? Nee, denk het niet. Maargoed, ik sta niet op een manege en zal er ook nooit gaan staan, dus dat probleem zal ik nooit krijgen :D.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:37

Ik vind een bedrag rond de 100 euro normaal om je stal aan te houden. Volle mep zou ik niet netjes vinden aangezien je geen voer/bodembedekking verbruikt, je geen gebruik maakt van de faciliteiten en ze geen werk hebben zoals stal uitmesten paarden binnen/buiten zetten.

Je betaald voor de garantie dat jouw stal jouw stal blijft. Ik zou zelf niet het risico willen lopen dat de stal straks niet meer vrij is tenzij er heel erg veel plekken nog vrij zouden zijn. Maar zelfs dan vind ik het netter tegenover je stalhouder om reserveringskosten te betalen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:43

_Sim_ schreef:
Reserveringskosten vragen is heel normaal. Maar de helft vind ik dan wel weer wat veel. Als je bv 250 betaalt zou ik 100 euro reserveringskosten redelijk vinden.

Weet niet hoe gewilde de stal is waar je staat? En of er een wachtlijst is? Ik zou persoonlijk het risico niet nemen en je stal reserveren voor die twee maanden.

ik zou zelfs het volle bedrag meer als normaal vinden. de stalhouder loopt hier en vooral als het een gewilde stal is toch wat geld op mis.
- de voer/mest etc kosten dan.

ik zou het zelf zo lekker aanhouden anders is dadelijk de kans dat je niet terug kan er en dan?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:49

Bij ons (manege/pension) is het ook 100 euro per maand reservering.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:51

Hier betaal je de volledige stalhuur gewoon door dacht ik.

fabio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:58

Ik vind het ook normaal dat je de kale boxhuur gewoon betaald.
Eten neem je niet bij hem af dus ik vind dit dat eraf getrokken hoort te worden maar een een bepaald bedrag omdat hij de box voor je vrij houd vind ik niet meer als logisch

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:00

StalNollie schreef:
_Sim_ schreef:
Reserveringskosten vragen is heel normaal. Maar de helft vind ik dan wel weer wat veel. Als je bv 250 betaalt zou ik 100 euro reserveringskosten redelijk vinden.

Weet niet hoe gewilde de stal is waar je staat? En of er een wachtlijst is? Ik zou persoonlijk het risico niet nemen en je stal reserveren voor die twee maanden.

ik zou zelfs het volle bedrag meer als normaal vinden. de stalhouder loopt hier en vooral als het een gewilde stal is toch wat geld op mis.
- de voer/mest etc kosten dan.

ik zou het zelf zo lekker aanhouden anders is dadelijk de kans dat je niet terug kan er en dan?

Bij mij wordt er ook het volle pond doorbetaald. Voor elke lege stal, kan ik er een ander zo inzetten. Als je op vakantie gaat, betaal je ook huur of hypotheek door toch?
Ik heb klanten gehad die hun paard vlakbij, 24u pd op het land zetten voor een maand. Vonden ze fijn voor de paarden. Prima toch? Maar als het een paar dagen echt rotweer was, kwamen ze een paar dagen thuis opwarmen. Als je dan opzegt, heb je niks. Ik loop dan ook inkomsten mis, ook al betalen ze dan een soort kale boxhuur. Ik heb ervan geleerd, en vraag het volle pond

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:05

Volle pond zou ik niet netjes vinden. Je gebruikt geen biks/stro/hooi/water. Dus dat scheelt wel in de koste.

In dat geval zou ik gewoon opzeggen. 100/150 euro kan ik mee leven (vooral omdat je hier je paard voor rond de 150 euro op het land kunt zetten bij verschillende stallen). Maar volle mep. Ik zou geen 335 euro doorbetalen aan een lege stal.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:07

Kale stalhuur is normaal, hier is dat ongeveer 100 à 150 euro :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:13

Ik heb door omstandigheden mijn paard tijdelijk ergens anders naar toe gebracht (zelf ongeluk gehad, 1 jaar niet kunnen lopen, weinig vooruitzicht op weer kunnen rijden). Paard elders gestald om te kijken of deze omgeschoold kon worden zodat ik aangespannen er mee kon gaan rijden.
Pensioneigenaar was ook van mening dat ik wel het volle pond kon blijven betalen, dit vond ik echter niet kunnen/correct. Ik was bereid om een kale stalhuur te betalen, zodat hij toch verzekerd was van inkomsten en ik voor de stal zelf. Hij vond dat ik evengoed moest betalen voor brok/hooi, afvoer van mest en het buiten en binnen zetten wat allemaal niet nodig was gedurende die periode. Ik heb de stalhuur opgezegd, het heeft even geduurd maar na verloop van tijd besefte ze toch wel dat hun manier niet helemaal correct was geweest naar mij toe. Ik heb altijd de handen uit de mouwen gestoken, geholpen als dat nodig was (lees mee helpen buiten/binnen zetten van de paarden, erf vegen, voerzakken sjouwen als dit geleverd was, voeren als zij weg waren of een x extra er naar toe gaan om te zien of alles goed was, ga zo maar door, heb dit altijd heel normaal gevonden terwijl er anderen stonden die het al te veel vonden om hun eigen paard binnen te zetten...)
Ik ben van mening dat het betalen van een kale huur niet meer dan normaal is, zo ben je beide toch geholpen lijkt mij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:16

dekraanhoeve schreef:
Bij mij wordt er ook het volle pond doorbetaald. Voor elke lege stal, kan ik er een ander zo inzetten. Als je op vakantie gaat, betaal je ook huur of hypotheek door toch?
Ik heb klanten gehad die hun paard vlakbij, 24u pd op het land zetten voor een maand. Vonden ze fijn voor de paarden. Prima toch? Maar als het een paar dagen echt rotweer was, kwamen ze een paar dagen thuis opwarmen. Als je dan opzegt, heb je niks. Ik loop dan ook inkomsten mis, ook al betalen ze dan een soort kale boxhuur. Ik heb ervan geleerd, en vraag het volle pond

En waarom loop jij inkomsten mis als ze kale huur betalen? Je hebt toch ook geen onkosten/arbeid op dat moment als iemand voor zeg 3 maanden het paard elders onderbrengt voor bijvoorbeeld training?

Zie al een aantal keren terug komen dat als je op vakantie gaat dat je je hypotheek/huur van je huis toch ook betaald, ja dat klopt, alleen dat is ook een kaal bedrag, de dagen dat je op vakantie bent gebruik je elders gas/licht/water enzovoorts en thuis niet en daar betaal je uiteindelijk dat wat je daadwerkelijk verbruikt hebt!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:20

Volle pond zou ik ook te gek vinden. Bepaalde kosten worden niet gemaakt.

@ de kraanhoeve, als ik 2 maanden op vakantie ga verbruik ik ook geen G/L/W en zal ik dat ook op mijn eindafrekening merken. Kale huur is imo hetzelfde als alleen hypotheek of huur.
Meggiemeg, zo denk ik er ook over, geen voerkosten, geen strooisel kosten, geen arbeidsloon, geen waterverbruik, geen gebruik van de faciliteiten.

Heb jij wel de mogelijkheid om je pensionklanten 24/7 weidegang aan te bieden?

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:17

gr_roos schreef:
Volle pond zou ik ook te gek vinden. Bepaalde kosten worden niet gemaakt.

@ de kraanhoeve, als ik 2 maanden op vakantie ga verbruik ik ook geen G/L/W en zal ik dat ook op mijn eindafrekening merken. Kale huur is imo hetzelfde als alleen hypotheek of huur.
Meggiemeg, zo denk ik er ook over, geen voerkosten, geen strooisel kosten, geen arbeidsloon, geen waterverbruik, geen gebruik van de faciliteiten.

Heb jij wel de mogelijkheid om je pensionklanten 24/7 weidegang aan te bieden?

Die mogelijkheid heb ik niet, en dat weten de klanten bij voorbaat.
Voor mijn stal is meestal een wachtlijst, dus ik heb de luxe om bij "aan willen houden van een box" t zeggen, sorry, maar voor jou een klant die wel het volle pond betaald.
Ik ben het met je eens dat je dan ook niks verbruikt, en er geen arbeid voor hebt, maar ik verhuur geen lege boxen, maar boxen waar paarden in staan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:21

gr_roos schreef:

Niet aan mij gericht, daarvoor excuus, maar ik vind deze vergelijking wel mank gaan hoor. Als jij op vakantie gaat, sluit je dan je waterleiding af, zet je je koelkast en vriezer uit, laat je in de winter je verwarming uit, krijgen je planten geen water, heb je alle stekkers van alle apparaten eruit getrokken enz. enz?

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:23

op mijn vorige stal moest ik ook door betalen als ik naar het land ging....vond ik geen probleem tot dat ik er achter kwam dat mijn stalbaas mijn stal gewoon verhuurde aan anderen mensen die op vakantie kwamen met hun paard. dat vond ik minder leuk. hij vangende dus gewoon dubbel voor die box. gelukkig heb ik nu stal en land in een dus heb ik die problemen niet meer.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:25

Mijn pony staat 24/7 op het land maar betaal nog steeds voor de stal.
Ze staat er nauwelijks in, maar ik vind het nogal logisch om gewoon door te betalen.
De stal is van mij, er staat geen ander paard in.

Als ik het zou willen dan kan ik haar zo binnen zetten, dat idee vind ik ook geruststellend.
Daarnaast krijgt ze kuil bijgevoerd in de wei en kan ze in de stal gewoon haar brokjes opeten :)

Ik vind het ook niet meer dan logisch te betalen voor een stal, ook al staat er geen paard in, als je deze wilt aanhouden. Vind het ook erg schappelijk van je staleigenaar dat je dan maar de helft hoeft te betalen. :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:25

NienkeNiels schreef:
Dat bij een stalling van 400 euro de prijzen van hooi/stro de kosten voor grond ook hoger liggen dan bij een stalling met de prijs van van 200 euro

je bent daar omgeven door weilanden.
vind het raar dat je je paard moet verkassen om hem een weilandvakantie te kunnen geven. staan ze dan niet dag en nacht buiten in de zomer?