Hoe moeilijk is het om een goede stal te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:02

goreining schreef:
Ik draai inmiddels al jaren mee in de paarden maar op de 1 of andere manier kan ik gewoon geen stal vinden die helemaal bij mij wensen past. Heb ik gewoon teveel eisen?
Ik wil een stal waar mijn paard minimaal 8 uur per dag in de zomer op de wei komt en in de winter op een paddock met hooi. Ik wil een veilige omheining en een goede niet zware rijbak. En ik zou graag een stal willen waar 4 keer op een dag hooi gevoerd word. Hier in de omgeving Amersfoort kan ik dat niet vinden. Bijna op alle stallen word kuil gevoerd wat meestal niet zo goede kwaliteit is of er word maar 2 of 3 keer gevoerd. De meeste rijbakken zijn zwaar. Soms word ik er wel eens moedeloos van.

Wij voeren voordroogkuil, vanuit een natuurgebied dus niet te vet. Ze komen bij ons 's zomers 24/7 buiten en in de winter 8 uur in een paddock Paradise. Wij hebben een binnenbak met goede eb- en vloedbodem. Ruwvoer krijgen ze onbeperkt. En wij zitten in Nijkerk, dicht bij Amersfoort.

maaike2800

Re: Hoe moeilijk is het om een goede stal te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:07

ben het helemaal met je eens dat er veel te veel stallen zijn die niet voldoen voor een paard.
minimaal 4 keer voeren vind ik helemaal niet raar, zeker niet als je weet hoeveel paarden maagzweren hebben. Ook ik heb graag hooi gevoerd. En een goede rijbak vind ik ook een harde eis. Je betaald genoeg en een paard is nou eenmaal een hoop werk, anders moet je naar mijn idee geen paarden houden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:11

Lianne86 schreef:
Mag ik even opmerken dat thuis alles behalve ideaal is ;)

Naast het alles zelf moeten doen (soms gaat hier meer tijd in zitten dan je wil...); en zelf voeren etc. gaat er ook tijd zitten in het onderhoud... Mij lukt het wel om 3x per dag te voeren, 4x is niet handig i.v.m. werk. (6.30 hooi, 7.00 brok, naar mijn werk, half 6 weer hooi, en wat brok, en voor het slapen gaan nog een keer hooi was het toen.

Ik had eventueel in mijn pauze naar huis gekund... Maarja.. Niet handig...

In de winter als alles bevroren is, is het ideaal als je iemand hebt die er op let :) En jij niet 3x per dag naar stal moet... Ook al is het in je achtertuin, dan nog gaat er veel werk in zitten in de winter, daar vergis je je in (je hebt natuurlijk maar 1 paard, dat scheelt nog redelijk ;))

Ben je ziek, op de DHZ stal nam iemand anders het dan over of hielp.. dat heb je thuis ook niet..

DHZ is fijn, maar maak regelingen :) Alleen alles doen is qua reistijd, tijd die het kost om alles te doen ook weer lastig... Valt tegen ;) Ik kwam vaak niet eens aan rijden toe :)

Achteraf was thuis het minst "relaxe" :) (Veel voordelen hoor.. maar ga niet op dat roze wolkje zitten)...

Ik heb ze ook thuis en heb er minder werk aan als op pension en ze staan stukken beter!
Ik voer ze onbeperkt (ze krijgen een baal voordroog in een rek) en dat hoef ik dus 1x in de week te vervangen 's winters.
Verder lopen ze vrij paddock en stal dus ik hoef alleen drollen en stalletjes te doen dat kost me 20 minuten.
De zomermaanden staan ze 24/7 op de wei en hoef ik helemaal niks te doen.

Zelf heb ik met mijn vorige paard op veel verschillende stallen gestaan in de omgeving A'dam, ik heb er nooit één gevonden waar ik tevreden over was.
Dus voor mij is thuis het meest ideale wat er bestaat. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:07

Dat is het punt, we vinden allemaal dat we genoeg betalen, alleen weten we allemaal ook wat het kost?
Ik riep dat ook altijd, betaal genoeg dus mag er wat voor terug verwachten!
Heb ze nu sinds oktober aan huis staan, vind het heerlijk hoor, wil niet anders meer! Maar als ik zie wat ik er tot nu toe aan heb uitgegeven, dan is het nog niet eens luxe maar gewoon wel goed en goed prijzen vergeleken. Ik kan me goed voorstellen dat er stallen zijn die geen weidegang bieden in de winter maar alleen een paddock als het weiland het niet toelaat.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:16

Jibbel schreef:
Je hebt wel een punt Lianne, maar ik vind het heerlijk om mijn paarden thuis te hebben hoor! Ik moet er echt niet meer aan denken om op een pensionstal te staan..stalgenoten en onderling kan het wel leuk en gezellig zijn, maar verder..pff, nee ik mis er niets aan!

De vrijheid die ik nu heb in het zelf bepalen wat ik doe met voer, omgang en training weegt voor mij iig zwaarder dan het niet (makkelijk) op vakantie kunnen of het extra werk en onderhoud wat je hebt.

*blijft lekker op haar roze wolkje zitten* 8-) haha!

Ik ben het hier mee eens...en deels Lianne maar al met al mis ik het ´gedoe´op pensionstal niet als het aan komt op voerbeleid-mestbeleid-weidegangbeleid of wat dan ook maar voornamelijk de pensionklanten want eerlijk is eerlijk zet een paar paardenmensen op een paar vierkante meter en soms is de gezelligheid ver te zoeken...Nee net als Jibbel...dan maar xtra werk n onderhoud maar heerlijk naar eigen inzicht voeren,weidegang of met zoveel stro gebruiken als ik wil...
Ook ik zit op me roze wolkje

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:20

Vaak is het (zeker hier in de buurt) lastig om én én te vinden, en dan ook nog een betaalbaar...
en dat is het lastige...

Het is óf veel buiten voor je paard, óf goede rijmogelijkheden...
en dan is het weer kiezen of delen wat voor jouzelf prioriteit heeft...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:32

Ik heb hetzelfde
Paard staat nu thuis en moet straks mee op kamers omg utrecht.
Grootste nadeel vind ik dat veel stallen beginnen met krachtvoer en sat ze savonds 7/8u voor laatst voer krijgen.....

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:41

In alle jaren dat ik paarden heb gehad heb ik ook nog nooit op een stal gestaan waar ik geen ergernissen of aanvaringen heb gehad. Wat zonder uitzondering bij elke stal terugkwam was het tekort aan droogvoer en de mentaliteit dat als je je paard op een pensionstal zet dat je de zorg volledig uit handen geeft en je er ook niet mee dient te bemoeien. De aanvaringen die ik heb gehad over dat ik vond dat er te weinig hooi werd gevoerd zijn niet meer op twee handen te tellen. Zelfs als ik aanbood om van eigen hooi, op eigen kosten, bij te voeren was de respons altijd hetzelfde: Als het je niet zint dan kun je vertrekken!

Voor mij is het een reden geworden om geen paarden meer te houden als ik ze niet aan huis kan hebben. Alle slapeloze nachten die ik heb gehad over dat mijn paard honger staat te lijden met opgetrokken flanken maar ik hem niet bij kan voeren omdat ik dan kan vertrekken, ik begin er niet meer aan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:49

De stal waar ik nu sta heeft als voordeel dat je zelf je voer regelt en klaar gezet en ook de voerbeurten met elkaar regelt.

Zo kun je dus je krachtvoer mengen met ruwvoer, zodat ze nooit met alleen krachtvoer de dag beginnen, en je kunt zelf kiezen voor hooi of kuil en de hoeveelheid die je wilt voeren.
Er wordt bij ons 4x per dag gevoerd, 4x ruwvoer, 2x met krachtvoer en 1x met wortels erbij.

Ze staan de hele dag in de paddock en de zomermaanden overdag in de wei (of in de paddock als je dat liever wilt).
Ideaal dus!
Rijgelegenheid is dan net weer iets minder, wel een bakje maar niet perfect en weinig verlichting 's avonds, maar vlakbij de verenigingsterrein met goede buitenbak en met 15 min zit je in de duinen...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:29

Ik zoek al heel lang naar de perfecte stal en ook ik krijg het niet gevonden...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:58

De perfecte stal bestaat imo ook niet. Er is overal wel iets wat je liever anders zou zien. Als je het 100 procent naar jouw idee wil doen moet je zorgen dat je ze bij huis krijgt. Je moet dan natuurlijk ook alles zelf doen, maar pas dan kun je het op je eigen manier doen.

Ik heb het prima naar mijn zin en ben tevreden over mijn stalling, maar er zijn altijd dingen die beter/anders kunnen. In mijn geval zijn die dingen niet onoverkomelijk, anders zou ik weg gaan daar.

Ik ben al bij diverse andere stallen in de buurt wezen kijken want ik zou mijn paardje wel dichter bij huis willen hebben. Ik ben er achter gekomen dat er overal wel wat is. Vaak zijn andere stallingen ook nog duurder, dus ik blijf staan waar ik sta!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:44

Probeer het eens bij Bonnieforlife ( of bonnie4life)of miranda21 op bokt. Die zitten beide op de zevenhuizerstraat ,vanuit Amersfoort iets verder dan stal Groenendaal. Weet niet zo goed hoe hun buitenbakken zijn maar bij Roelinda is het kleinschalig en is misschien wel het eea te bespreken en van Miranda weet ik dat ze in de zomer op de wei staan en in de winter buiten in een soort van paddock met ruwvoer ook daar is het niet zo groot.
Wil je per de hooi of is voordroog ook goed?

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:47

Klinkt realistisch, hoop dat je toch wat vind :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:22

I feel your pain TS. Ik woon ook in Amersfoort en ben misschien nog veeleisender dan jij (afgezien van fatsoenlijk hooi wil ik mijn paard bij voorbeeld onder geen enkel beding ooit in z'n leven nog op geïnjecteerd gras hebben staan. Een welhaast onmogelijke wens in melkvee country zal ik je vertellen) En ik had de hoop opgegeven en was mij erop aan het voorbereiden om paard tientallen kilometers verderop neer te zetten. En er zou na hem geen ander paard meer komen want de perfecte stalling bestond niet. Of toch niet in de regio.

Nou hij bestaat wel. En mijn paard woont er inmiddels sinds eind vorige maand *\o/* Ik kan er zelfs m'n eigen trailtuin bouwen als ik wil (en dat wil ik :D )

Dus blijf zoeken, je vindt 't vast uiteindelijk wel.
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-06-13 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:24

Waarom geen geinjecteerd gras Koper?
(de mijne loopt ook niet op een bemeste wei maar dat is toeval)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-13 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:24

goreining schreef:
Ik draai inmiddels al jaren mee in de paarden maar op de 1 of andere manier kan ik gewoon geen stal vinden die helemaal bij mij wensen past. Heb ik gewoon teveel eisen?
Ik wil een stal waar mijn paard minimaal 8 uur per dag in de zomer op de wei komt en in de winter op een paddock met hooi. Ik wil een veilige omheining en een goede niet zware rijbak. En ik zou graag een stal willen waar 4 keer op een dag hooi gevoerd word. Hier in de omgeving Amersfoort kan ik dat niet vinden. Bijna op alle stallen word kuil gevoerd wat meestal niet zo goede kwaliteit is of er word maar 2 of 3 keer gevoerd. De meeste rijbakken zijn zwaar. Soms word ik er wel eens moedeloos van.

ik sta op een stal waar de paarden gewoon op de paddock komen, met 2 binnenbanen en een buitenbaan. bos naast de deur
4 x per dag eten krijgen en in de zomer de hele dag het land op. en s'avonds op stal.
pb me maar voor meer info. deze stal is in de buurt ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:27

turquoises schreef:
Waarom geen geinjecteerd gras Koper?
(de mijne loopt ook niet op een bemeste wei maar dat is toeval)

Bemest en geïnjecteerd zijn twee dingen he. Ik heb gisteren toevallig nog een stuk wei staan bemesten. Maar dan wel met een meststof die ik geschikt vind voor een paardenweiland.

Waarom geen drijfmest: uhhhh nou misschien wel omdat hij erg ziek wordt van geïnjecteerd gras? Hij staat momenteel te revalideren dankzij de pensionhouders die hun weides dus injecteren en voordroog voeren. Of erger. Koeienzuurkool heeft hij ook moeten vreten. NOOIT meer. Heb nu lekker in eigen hand wat ik voer.
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-06-13 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:40

Waar mijn paard staat wordt helemaal niet bemest of geinjecteerd. De wei is groot genoeg om de hele dag wat gras te knabbelen zonder dat ik bang moet zijn voor overgewicht. S'ochtends en s'avonds worden ze op stal gevoerd, hooi en brok.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:43

TS ik begrijp je erg goed, ik sta in regio Amsterdam en het is huilen met de pet op. Moedeloos is nog zwak uitgedrukt, depressief werd ik er van. Slechte rijbanen en beschimmeld kuil is bijna standaard, tenzij je op een luxe stal hier gaat staan waar je paard niet buiten komt. |(
Met heel veel moeite sta ik nu op een stal met 4 paardjes waar de eigenaar zich zo min mogelijk met ons bemoeit en wij dus zoveel mogelijk zelf regelen. Het hooi is van eigen land en echt hooi en we voeren zoveel en zovaak als we zelf willen. De stallen zijn ruim (3x4) en bedekt met een dikke laag stro (zoveel als je zelf wil) en de paarden gaan naar buiten zolang als we zelf willen en ook bepalen we zelf hoe lang ons weideseizoen duurt (liefst hele jaar) en wanneer we ze in de paddock zetten. We hebben een buitenbak 20x 60 met perfecte bodem die alleen niet te rijden is als het vriest, maar gelukkig hebben we dan ook nog een binnenbak van 18x30 met goede bodem *\o/*
Enige is dat we dat dus wel allemaal zelf regelen en dus elke dag aanwezig zijn om binnen en buiten te zetten, voer klaar te zetten, uit te mesten, terrein netjes te houden enz.
Het bevalt mij prima!!!
En als het voor jou niet te ver is, we hebben nog plek voor 1 ruin :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:45

goreining schreef:

Jammer je woont te ver weg maar waar ik sta voldoen we aan al je wensen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:42

Ik ken het probleem, maar dan in regio Venlo. Op de grotere stallen komen ze weinig buiten, de kleinere stallen zitten ver weg, de particulieren verhuren hun weides niet...

We dachten ergens perfect te staan, heel dichtbij, alles zelf doen (dus mesten, bemesten, 4x p/d voeren, voer inkopen, noem maar op) maar daar moeten we nu weg. Het liefst zou ik volpension staan ergens, zeker ivm school is dat handiger. Maar ook mijn eisen blijken te veel. Ik wil dat mijn paard het hele jaar door buiten komt, en verder een bak en bos in de buurt. Liefst nog wat inspraak in het voeren... ik vul het liefst zelf mijn hooinetten en koop zelf wel krachtvoer :P Maar nergens, nergens! Ja, of even 300,- per pony per maand...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:00

Ook voor die prijs of meer, in deze regio is het gewoon niet te krijgen!

Wat ik zou willen is:
-Bak met goede bodem;
-Onbeperkt hooi;
-Ruime stallen met stro (zelf uitmesten)
-Hele jaar door overdag naar buiten, zoveel mogelijk land en anders paddock met hooi
-Goede uitrijmogelijkheden.
Op dit moment lever ik een beetje in op het laatste helaas, directe uitrijmogelijkheden zijn beperkt. Om naar het bos te komen moet ik 45 minuten stappen en moet je paard goed verkeersmak zijn.
Maar omdat de rest er allemaal wel is, en ik bovenstaande lijstje niet allemaal kan krijgen, heb ik ergens een compromis moeten sluiten.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:58

goreining schreef:

Dat heb ik vaker gehoord in jullie omgeving. De eisen die je hier stelt vind ik niet veel eisend hoor! Maar denk ik in jullie regio moeilijk te vinden.
Zelf hebben wij ook 2 pensionpaarden op stal staan die uit het westen van het land komen, de eigenaren konden daar ook niet vinden wat in hun ogen goed was voor hun paard :)
je moet het er maar voor over hebben want het is zeker niet naast de deur!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:28

De stal waar mijn paard staat, beantwoordt 100% aan mijn eisen.
Mijn paard krijgt 2 keer per dag hooi en dit is genoeg om bijna de hele dag door hooi te hebben.
Als hij zijn hooi op heeft, geef ik gewoon extra (in de namiddag of s avonds) en als ik vind dat hij wat te weinig heeft geef ik gewoon bij.
Ik betaal mijn hooi trouwens apart, maar het wordt wel voor mij aangevuld. (de rest is inbegrepen)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:40

Heel herkenbaar. En blijkbaar wonen wij ook altijd in de verkeerde omgeving.

We staan nu fijn hoor, maar zelf zou ik toch dingen anders doen. En we reizen 35km om een beetje fijn te staan.

Ik ben zelf werkzaam geweest in de paarden en ik denk dat je wensen dan toch anders zijn dan pensionstallen aan kunnen voldoen.

Ik ben ook best realistisch in de kosten, maar als je pension wil houden, moet je dat imo goed doen of gewoon niet.
In onze zoektocht kwamen wel vele stallen tegen met slecht voerbeleid. Hier wordt al gezegd dat je blij mag zijn met 3x ruwvoer. Dat is zo, maar dat we dat al accepteren is al heel erg. 4x zou pas in de buurt komen van wat oke is. Er hoeft niks over te blijven en je hoeft niet meer te geven, maar wel meerdere porties per dag en de hoeveelheid die een paard gewoon echt nodig heeft.

Bijna nergens geven ze eerst ruwvoer, dus daar kan het nog zeker betrer. Oke, als je elke avond nog rond 23 uur een flink portie erin gooit en dat 's ochtends nog erin ligt, kun je best met hardvoer beginnen. Maar helaas is het zo dat bij de meeste stallen, paarden een lang deel van de avond en of nacht zonder ruwvoer staan.

Veel problemen op allerlie gebied kunnen voorkomen worden door een beter voerbeleid.

Wij ijn stallen tegengekomen waar e in de omer 24/7 de wei op gaan. Prima amar ik wil dat niet ten eerste is er geen shuilogelijkheid op de eeste weides en ten tweede zit ik met een ex bevangen pony, dus ik wil niet meteen 24/7 of helemaal niet.

's Winters zouden er ook ruime paddocks moeten zijn met ruwvoer en drinken zodat er kleine groepen samen het liefst een flink aantal uren anar buiten kunnen.

Goede rijbakken die goed onderhouden worden, kom je weinig tegen. Ik rij zelf western, dus vind het heel vervelend dat er op engelse stallen diepe hoefslagen liggen dagenlang.
Op diverse stallen zijn de bakken met regelmaat bezet voor lessen. En openingstijden zijn voor mij soms te beperkt, zeker in de weekends.

Schone stallen zie je ook maar matig. Net als keus waarop je wil staan.

Ruwvoer is vaak van slechte kwaliteit. Ik heb dat gezien en hoor het heel veel om me heen. Het gaat pensionhouders vaker om de prijs, dan de kwaliteit.
Meeste weides en ruwvoer zijn eigenlijk NIET voor paarden geschikt, maar maak dat mensen maar wijs die het altijd al zo doen en iets willen verdienen aan pension.

Ik voer eigen voer en zet dat netjes klaar. Standaard brok zouden ze niet moeten afdwingen, want elk paard is anders, dus je kan niet zomaar een standaard brok aan elk paard voeren.

Een goed mestbeleid op wei en paddocks zie je niet veel.

Verder een luxe probleem, maar er zijn weing stallen die goed liggen ten opzichte van uitrijden. Wij wonen nu 1,5 jaar in Ermelo, dus veluwe en uitrijden valt enorm tegen. Wij staan niet hier, maar hebben wel lang gezocht.

Veilige omheining is heel belangrijk, maar er is weinig controle op. Rij dagelijks langs een wei met iets van 16 pony's als ik goed heb geteld en die staan zoals ik het zie achter 1 enkel prikkeldraadje. Nu is die wei behoorlijk kaal, dus hoop dat ze erachter blijven.

Schuilmogelijkheden op wei en paddock kunnen stallen niks aan doen, maar daarom heb ik die van ons vandaag en morgen va 12 uur binnen en komen ze er pas einde van de middag/begin avond weer uit.
Kan wel doorgaan, want heb al heel wat stallen gezien door werk, bij kennissen en door onze zoektocht, maar dan ben ik morgen nog niet klaar......

Ja, wij zouden een eigen lokatie willen en hebben ook al eerder plannen gehad en berekeningen gemaakt. Ik vind het extra werk niet negatief tegenover wat je ervoor terugkrijgt. Ik heb de mazzel dat ik er niet alleen voor sta en als we de kans zien en krijgen, gaanw e er ook voor.