Paardenbak zelf slepen met zitmaaier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Paardenbak zelf slepen met zitmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:42

Even gekeken welke wij hebben. http://www.tractordata.com/lawn-tractor ... t3810.html Ding doet al meer dan 12 jaar dienst, weleens wat kapot geweest uiteraard, maar nooit iets wat mijn pa niet kon maken. Hij heeft ook echt wel zwaar werk moeten doen, soms gras gemaaid van bijna een meter hoog. Dan had hij het wel zwaar en moest je heel rustig rijden.

Vandaag het weiland even gesleept en een foto gemaakt van de opstelling. Normaal hang ik er ook nog een pallet aan, maar die kon ik nu niet vinden. Met pallet wordt de bovenlaag meer verdeeld, mijn sleep woelt het meer los.
Afbeelding

http://img89.imageshack.us/img89/2018/fb2a.jpg

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 12:12

Dank je wel! Copopjekop

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:54

Bij vroegere verzorgpaarden van mij sleepte ze de bak altijd met het paard. Dus paard ervoor en dan een sleep erachter.
Dit waren wel paarden die beleerd waren voor de kar, dus dan zijn ze dit gewicht goed gewent natuurlijk. IK heb ze zowel zien slepen met het zadel (met banden over de borst) als met een deel van het tuig van de kar. Meestal ging de eigenaar er gewoon opzitten.
Deze haflinger vond het zelfs super leuk (altijd heel vrolijk als hij weer mocht slepen).

Als je een beleerd paard hebt, kun je dit natuurlijk overwegen. Maar, als het paard niet voor de wagen kan zou ik het niet doen, dat lijkt me gevaarlijk (of je moet het ze eerst leren)

De sleep was zelfgemaakt. Een stuk balk met een aantal punten/spikes erop (niet scherp). Hier zaten wel echt stevige kettingen aan vast.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:34

TessTsaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:46

wij hebben ook een gewone zitmaaier voor de piste te slepen en dit gaat goed! enkel wanneer er echt plassen (diepe plassen) gelegen hebben is het soms wat moeilijker. wij hebben zelf een sleep gemaakt met een bils zo'n houten balk) daar twee stukken van ongeveer 1,5 meter achterelkaar met strotouwtjes. de eerste bils hebben we lange nagels ingeslagen en de tweede maakt het dan weer mooi vlak. gaat echt super en is goedkoop!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:51

Leorah schreef:
Ik lees even mee, overweeg zelf ook een zitmaaier :). Ik heb ook al gehoord dat mensen er een quad voor gebruiken, maar wat zou nu beter zijn?

Wij gebruiken idd een quad. Ze zijn er niet voor gemaakt (deze iig niet) maar hij doet het perfect. Had enkel wat moeite toen de bak te nat was, maar dat lag aan het model (en dus de banden). Maargoed, een zitmaaier is er net zo goed niet geschikt voor? Wij gebruiken de zitmaaier met een karretje er achter om stro van de ene schuur naar de schuur met stallen te vervoeren. Dat gaat trouwens prima (12x stro balen er op)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:55

Wij gebruiken een zitmaaier voor de binnenpiste.
Is een geopad-bodem, wij hebben een ijzeren lat, met daarop tanden zoals achtereen een zaaimachine. Werkt perfect. Wel de kleinst versie van tanden. Zelf gefabriceerd trouwens.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 05:24

Wij hebben een stalen H balk als sleep
De auto trekt hem gewoon aan de trek haak
werkt perfect lekker muziekje zit droog en onderhoud bij de garage ;-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:28

Ik denk dat ik met mijn auto niet verder dan 3 meter de bak in kom, voordat ie vast zit haha. Helaas geen terreinwagen aanwezig hier.Ik twijfel ook om een constructie te maken om achter de pony te hangen ipv een zitmaaier.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:37

Of je kan je een oud model traktor aanschaffen. Wij hebben een D30 van Deutz gekocht die mijn vader heeft opgeknapt en verder heeft hij eigenhandig van betonijzer een weidesleper gemaakt en vorig jaar een baksleper gemaakt omdat de weidesleper de bovenste zandlaag van mijn bak veel te los maakte waardoor hij snel uitdroogde.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:41

hey allemaal, ik lees even mee. Ik heb zelf ook een hele ''zware'' bak. Wat mijn vader wel eens doet is eerst sproeien en daarna met de voorlader bak van de trekker, plat drukken. Tja een trekker is wel een stukje duurder dan een quad :+ . Hiermee hebben we het ook al eens gedaan.
maar wat ik altijd heb is dat als ik er 1x weer in rij is het precies zoals ervoor. dus ja...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:43

Wil je je bak goed houden moet je telkens na het rijden hem weer dichtslepen dat voorkomt hele snelle uitdroging.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:46

s0173957 schreef:
Wij gebruiken een zitmaaier voor de binnenpiste.
Is een geopad-bodem, wij hebben een ijzeren lat, met daarop tanden zoals achtereen een zaaimachine. Werkt perfect. Wel de kleinst versie van tanden. Zelf gefabriceerd trouwens.

Heb je een foto van je sleep?