Vlas of stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DJoyceP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:46

MarjanB schreef:
Ze komt niet veel op stal te staan. In de zomer van 22uur tot half 8. In de winter wel wat langer vanaf uur of 18 tot 8

Als je paard toch alleen maar 's avonds op stal staat, zou ik persoonlijk kiezen voor stro.
Ik heb een Friese merrie die op vlas staat, maar nu mooi wel al zeker 5 weken rotstraal heeft!
Het begon aan 1 hoef, maar ging over naar 3 hoeven.
De jaren ervoor heeft ze dit nooit gehad.

Persoonlijk vind ik stro is beter in de stal voor een paard.
Als je het paard uit de stal haalt loopt hij het stro uit zijn hoeven door middel van het hoefmechanisme.
Met vlas gebeurt dit totaal niet, waardoor er sneller hoefziekten ontstaan.

Als je paard dus over dag in de weide staat en 's nachts op stal, kies dan maar voor stro.
Je hebt dan meestal niet eens zo'n enorm vieze stal.

chilld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:33

Ik heb onderzoek uitgevoerd in opdracht van school en een grote professionele stalling betreft bodembedekkers. Iedere test die ik doorlopen heb wees uit dat in bijna alle gevallen stro de beste bodembedekking blijft voor paard. :j

MarjanB

Re: Vlas of stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:34

En voor de portemonnee? Daar ben ik dan ook benieuwd naar hoewel het belang vh paard wel voorop staat :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:41

kimberly1995 schreef:
MarjanB schreef:
strokorrel moet je ook natmaken als je het er in gooit. Ongeveer een gieter per stal, dan vallen de korrels uit elkaar en wordt het een vast 'bed'

Dan vind ik het nog steeds een stoffige boel bij het uitmesten. -O- Ik kon niet eens naast de stal staan terwijl iemand aan het uitmesten was, moest de hele tijd niezen. Bij opstrooien van een strostal heb ik dit niet. Mij dunkt dus ook dat die stofdeeltjes niet goed zijn voor de luchtwegen van een paard.

ik heb het precies andersom, heel veel last van mooi stro, maar totaal niet bij strokorrel.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:06

Ik zou ook voor stro gaan... Tot 2 jaar geleden op vlas gestaan, nu dus op stro en ik wil nooit meer anders. Als je elke dag de nattigheid er gewoon uit haalt en de drollen dan ben je zo klaar en heeft je paard een heerlijke schone stal met altijd wat te knabbelen.
Mijn paard heeft in de tijd dat ze op vlas stond heel vaak koliek gehad. Sinds we weer op stro staan niets meer aan de hand.

Monne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:04

Ik zou ook voor stro gaan.
Geeft wel iets meer stof maar bij vlas oppotten krijg je amoniaklucht in de stal, en dat is ook niet goed voor de luchtwegen.

Daisiehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:27

Wij hebben stro, maar vlas lijkt mij veel fijner spul. Helaas is het wel lastiger uit te mesten maar ja het is wel lekker fijn.

chilld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:16

MarjanB schreef:
En voor de portemonnee? Daar ben ik dan ook benieuwd naar hoewel het belang vh paard wel voorop staat :)

Ook voor de portomonee wees het uit dat stro toch wel het voordeligste blijft (ook deels afhankelijk van de manier van mesten en opstrooien natuurlijk... )
Maar je moet het gek doen wil je stro duurder laten zijn dan vlas, gehakseld stro, e.d. wat kwalitatief even goed is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:21

Ik heb mijn paard lekker op stro, ze krijgt van een baal maar 2 plakjes in haar stal. Ze maakt er zo'n grote zooi van dat ik alles er steeds opnieuw moet uitscheppen dus krijgt ze gewoon met minimale wat ze nodig heeft om gewoon lekker de nacht door te komen. Mn andere krijgt gewoon per uitmesten 1 hele baal erin en met poep eruit halen is het vaak maar 1 plakje per dag. Dus wij komen goedkoop uit met stro.
Vlas vind ik maar smerige zooi.. Persoonlijk (:

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:28

Een paar jaar geleden zijn wij overgestapt van stro naar vlas, ben er zeer tevreden over. Het neemt veel beter vocht op, je ruikt geen ammoniak en het mest veel gemakkelijker uit.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:40

Ik ben ook overgegaan van Stro naar vlas,
Mijn paard heeft ook een keer koliek gehad van stro omdat ze er telkens veel te veel van at.
Ons andere paard heeft slechte hoeven, nu ik op vlas sta, gaat het steeds beter met zijn hoeven! en met stro was het na een dag was het alweer een *** bende in de stallen..
Ik moest dat ook altijd optijd de stallen mesten omdat ze andere de hele dag in een vieze stal stonden.
Nu met vlas kan ik het uitmesten zelfs een keer overslaan!
Het is alleen wel wat duurder, maar in mijn ogen, voor mijn paarden, beter! :)
Ieder paard is anders natuurlijk.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:41

loveulla94 schreef:
Ik ben ook overgegaan van Stro naar vlas,
Mijn paard heeft ook een keer koliek gehad van stro omdat ze er telkens veel te veel van at.
Ons andere paard heeft slechte hoeven, nu ik op vlas sta, gaat het steeds beter met zijn hoeven! en met stro was het na een dag was het alweer een *** bende in de stallen..
Ik moest dan ook altijd optijd de stallen mesten omdat ze andere de hele dag in een vieze stal stonden.
Nu met vlas kan ik het uitmesten zelfs een keer overslaan!
Het is alleen wel wat duurder, maar in mijn ogen, voor mijn paarden, beter! :)
Ieder paard is anders natuurlijk.

Het uitmesten vind ik ook niet erg meer sinds mijn paarden op vlas staan! de stallen blijven nu erg netjes zonder veel werk!

2000_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:14

Skyliner schreef:
ellenimar schreef:
vlas! en als het mogelijk is op stal een plakje stro voor de nacht erbij om te knabbelen?

Ben ik nou echt de enige die bang is om stro te geven voor te knabbelen? Komt misschien ookwel dat mijn paard een keertje koliek ervan heeft gekregen,

Om die reden zou ik voor Vlas gaan :j

Ben ik met je eens!

JoseRieko97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:43

Echt een tip voor de portemonnee; wij halen eens in de zoveel tijd een paar hele grote zakken met zaagsel van een bouwbedrijf zonder kosten. Dit is weliswaar een beetje stoffig zaagsel :( ( eventjes natsproeien en dan laten drogen voor je het paard erin zet ) maar lijkt veel op vlas. Dit gooien wij in de stal, gemengd met een pak stro. Je krijgt een hele zachte bodem voor je paard en alle plas zakt naar beneden dus alles blijft droog en fris. Zo hoef je alleen de poep dagelijks weg te scheppen en eens in de week gewoon alles eruit te halen. Lekker handig :7

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:48

Het duurt nog even, maar je kunt ook stro kopen van een boer straks van het land af.
Dat scheelt in de kosten. Zo doe ik dat ook, alleen je moet wel ruimte hebben waarje het stro neerzet. Van het land kopen is
hier goedkoper. Maar ik denk dat je geen ruimte hebt? Misschien is vlas dan beter

zoni65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:55

vlas mijn paard kreeg van stro heel snel koliek :S

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:36

Ik kies voor stro.
Maar ik heb daar vochtdoorlatende matten boven.
En dat scheelt toch echt veel in het stroverbruik.
Ik gebruik maar 1 baal stro per week.
Mijn paarden staan alleen 's nachts op stal.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:48

Wat ook fijn werkt is voor de helft rubber matten en voor de helft stro. Dat vind ik zelf praktisch werken. Van vlas ben ik absoluut geen fan.

Ponylovertjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:44

De manege waar ik rijd gebruikt vlas, ik vindt dit zelf ook beter en paardvriendelijker eerlijk gezegd :9

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:08

als alternatief voor vlas heb je ook gehakseld (koolzaad)stro. Dat neemt ook goed op, kun je mee oppotten neemt minder mestopslagruimte in dan stro en mest zuiniger uit omdat je minder schoon strooisel weg haalt per uitmestbeurt. (drollen wippen en 1 of 2x per week natte plek er uit en evt. bijstrooien) en verteert/composteert sneller. Kosten ongeveer 6,- a 6,50 per 20/22kg zak. (incl 6% btw) Bij grotere aantallen vaak goedkoper.

Het gehakselde koolzaadstro wordt ook wel aan koeien gevoerd als pensprik en het is niet gevaarlijk als ze er af en toe een hap van nemen. Vlas schijnen soort weerhaakjes aan te zitten die blijven hangen in het spijsverteringskanaal heb ik me laten vertellen door een kennis die een paard verloor door vlas gerelateerde koliek, waardoor bij paarden levensgevaarlijke koliek kan ontstaan