Werkt er nog iemand met een zeis ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Re: Werkt er nog iemand met een zeis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:55

De punt moet om het gras geen buigen,en het blad moet een snijdende beweging maken...niet een hakkende,je moet dus draaien,niet trekken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:04

Zowiezo moet je proberen tegen de richting van het gras in de maaien. Buigt het gras naar rechts moet je het vanaf links maaien, hierdoor is de snijhoek wat gunstiger. Maar het allerbelangrijkste de zeis moet goed op maat staan. Het blad moet redelijk plat op de grond komen als je ontspannen rechtop staat. Ook de handvaten moeten op maat, de onderste arm de onderarm daarvan moet ongeveer horizontaal zijn.

Ben je links of rechts handig? Voor een rechtshandige globaal.linker arm is onderste arm, rechter de bovenste. Linkerbeen iets naar voren plaatsen en benen een lichte spreidstand met iets gebogen knieen, rug mooi rechtop zoveel mogelijk. Snijvlak wijst naar links. Dan draai je je bovenlichaam naar rechts en weer naar links verder door. Bij die beweging bewegen je armen uiteraard mee en daardoor de zeis. Bij de draai naar links moet het snijvlak netjes parallel aan de grond bewegen op de door jou gewenste snijhoogte.

Een goed scherpe zeis kost weinig kracht, vooral soepelheid.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:17

Ik gebruik ook een zeis voor kleine stukjes :D Ik heb het geleerd van opa/vader (weet niet meer precies). Als je eenmaal de slag te pakken hebt gaat het super.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:28

Hier gebruik ik er ook regelmatig eentje (ook een erg anthieke van mijn grootvader), vooral om netels af te doen voor aan de pony's te voeren. Dan blijven ze beter heel, terwijl de netels die de buurman met de bosmaaier af maait helemaal kapot zijn.
Het is iets waar je even een handigheid in moet krijgen, veel oefenen dus.
En liefst veilig hé ;) Want een vriend van mij heeft zo wel eens met de zeis in zijn been gesneden, en dat was toen toch een serieuze snede!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:40