Wedstrijdpaarden 24/7 weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Wedstrijdpaarden 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:06

Gewoon doen wat jij zelf goed vindt. Die van ons staan ook 24/7 buiten op dit moment. Als ze wedstrijd hebben staan ze de nacht ervoor wel binnen, alleen om ze schoon te houden.
Als je paarden het prima doen op wedstrijd, waarom zou je ze dan binnen zetten?

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:45

Ghehe , ein-de-lijk een wedstrijdruiter die het snapt!! *\o/* *\o/* Een paard hoort op de wei te lopen en dat gebla-bla-bla over blessures is de grootste onzin

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:51

Ik zou het ook gewoon doen! Het niet omdat het wedstrijdpaarden op hoog niveau zijn dat ze altijd op stal moeten he ;) vele denken dat ze sneller iets aan de hand krijgen als ze op de weides staan...
En dat je word uitgelachen vind ik al helemaal belachelijk! Je kiest voor het welzijn van je paarden, helemaal top !

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:13

Uiteraard gewoon doen wat je wil doen! Maar heb je op de pensionstal 6 weides enkel en alleen voor jou ter beschikking en dit het hele jaar door? Ik heb op mijn stal 1 wei ter beschikking en daar moeten mijn twee paarden het mee doen. (zowieso is er 1 wei voorzien per 2 paarden, dus in theorie elk paard een halve dag)
Nu is 24/7 niet mijn eigen ding. Ik wil geen tere poppetjes, maar heb ze bij warmte en veel insecten liever op stal met voldoende hooi, dan dat ze op een weide opgejaagd en overstoken worden. Bij sneeuw en ijs zet ik ze zowieso niet buiten. En bij hevige regenval zijn de weides gesloten. Wat eveneens het geval is vanaf november tot begin april. (Dan enkel paddocks)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:14

Paarden zijn van nature gemaakt om te grazen, veel te lopen en een breed blikveld te hebben. En wat doen wij mensen? Sluiten ze 23 uur per dag op en dan klagen we dat ze in dat éne uurtje wat ze buiten komen, lastig doen.
Mijn paarden (M1 en Z2) staan in de zomer fulltime op de wei en in de winter minimaal 8 uur per dag.
Het is logisch dat ze dan iets minder heet op wedstrijd zijn, maar om ze daarvoor binnen te gaan zetten, doe ik niet.

Laat ze lekker kletsen en laat je paarden lekker buiten staan, daar worden ze lekker 'leeg' van in hun hoofd!

Chabke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:23

Je bent zeker goed voor je paarden zo hoort het
Ik werk op een stal van 8 Tot 12
Paarden komen dan maar 3 uur per dag buiten en als ze geluk hebben worden ze ff
Uurtjr uit stal getrokken om te rijden
De mensen zeuren altijd dat de stallen vies zijn hoe zou dat komen Haha
Ik heb 6 miniatuur paardjes ook wedstrijd en shows en dekhengst ( en toekomstige dekhengsten)
Allemaal 24/7 wei en wel schuil stal voor de hengsten en merries hebben stal van 4 bij 5
Maar meestal staan ze buiten
Dit is gewoon het eerlijkste vind ik!
Mijn paard ook wedstrijd wel pas l1 omdat niet vaak Ga vanwege vervoer
Staat om half 8 buiten Tot half 8 in de avond
En echt lekker weer dag en nacht buiten ook hij heeft stal van 4 bij 4

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:28

Onzin dat ze je uitlachen!
Krijg je straks nog te horen dat haflingers geen wedstrijdpaarden zijn.
Gewoon doen :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:46

Goed bezig!
Paarden zijn dieren die echt zo veel mogelijk buiten in de frisse lucht horen, met hun neus op de grond (strekt die bovenlijn vanzelf ipv 24/7 opstallen en dan eens per dag een dressuur-uurtje waarbij men de toevlucht neemt tot allerlei kunstgrepen om het paard over de rug te rekken en strekken, om maar de zwijgen over trekken...).

Paarden worden er mentaal en fysiek weerbaarder van en kunnen het dressuur-gevraagde dan ook beter aan. DAT zijn de echte "Happy Athletes".

Bodemvastheid wordt gestimuleerd, blessure-gevoeligheid geminimaliseerd.

Inderdaad zul je ook wel raar bekeken worden met je "dressuur"-Haf, trek je er minder dan niets van aan, het feit dat je er zo ver mee bent gekomen spreekt voor zich.
Ik word in deze "verlichte" tijden ook nog steeds, zelfs hier in het Noorden des lands, achter de hand uitgelachen om mijn koepaard (bonte Fries x Tinker) waarmee ik ook dressuur ben gaan rijden (o.a. prive-lessen) omdat hij daar onverwacht zeer goed in bleek. Dit terwijl ik hem indertijd voor relaxte trektochten had gekocht... die zijn er niet van gekomen... zijn temperament leent zich niet zo goed daarvoor, hoewel ik er wel incidenteel buitenritten mee maak.

Het plezier dat je je paarden in hun paard-zijn gunt moet voor alles gaan
Wat anderen zeggen is vaak: je doet het niet goed of het deugt niet.

Doe dan maar wat je zelf goeddunkt en laat de rest maar kletsen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 20:56

Bedankt voor alle berichtjes! Mijn paarden staan alledrie zonder deken in de zomer. Vind een deken nodig vanaf 0-5graden.

bulck schreef:
Uiteraard gewoon doen wat je wil doen! Maar heb je op de pensionstal 6 weides enkel en alleen voor jou ter beschikking en dit het hele jaar door? Ik heb op mijn stal 1 wei ter beschikking en daar moeten mijn twee paarden het mee doen. (zowieso is er 1 wei voorzien per 2 paarden, dus in theorie elk paard een halve dag)
Nu is 24/7 niet mijn eigen ding. Ik wil geen tere poppetjes, maar heb ze bij warmte en veel insecten liever op stal met voldoende hooi, dan dat ze op een weide opgejaagd en overstoken worden. Bij sneeuw en ijs zet ik ze zowieso niet buiten. En bij hevige regenval zijn de weides gesloten. Wat eveneens het geval is vanaf november tot begin april. (Dan enkel paddocks)

De paarden mogen vanaf maart/april op de wei tot het weer het niet meer toelaat, meestal oktober. Die zes weitjes zijn inderdaad alleen voor mijn drie paarden.

Ze vinden het niet zo erg dat ze nu nat regenen na zo een benauwde dag!! En vinden het niet erg om met zn drieën achter te blijven als de rest savonds naa binnen wordt gehaald.

In de winter hebben we wel drie paddocks tot beschikking maar die moeten we met zn allen delen, dus je mag dan in je handen klappen als ze 1,5/2uur buiten mogen en kunnen per paard.

Edit: wij hebben weinig tot geen insecten hier midden in een dorp :) geen kanaal/bos/duin te vinden hierzo. Alleen polders en slootjes.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:10

Ik vind het wel goed wat je doet paarden horen niet op stal, je moet ze ook buiten kunnen zetten. En als jij dat het beste vind is dat het beste voor je paarden. Zelf vind ik het ook geen slecht idee om het te doen. Het zijn ook jou paarden dus doe wat jij wilt en wat jou het beste lijkt! Je merkt vanzelf of het geholpen/werkt :+

Misschien sta je inderdaad wel een beetje raar te kijken als je een ''dressuur'' haflinger hebt. Maar ik vind een dressuur haflinger echt leuk :) Je ziet er niet echt veel van in de dressuur wereld. Ga zo door +:)+

En ik denk dat je paarden het ook totaal niet erg vinden als ze lekker veel en vaak naar buiten de frisse lucht in mogen :) Het zijn inmiddels buiten dieren.....

Ik las ook dat paarden eigenlijk mentaal en fysiek weerbaarder van worden en kunnen dan het gevraagde dressuur ook beter doen (@terpetijn) :+

En ik vind het onzin dat ze je uitlachen!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:16

Je moet je ook idd echt niet laten uitlachen hoor, je hebt een haflinger in het Z2 lopen... ze zouden trots op je moeten zijn!
Tegen mij worden ook wel eens dingen gezegd als: 'ik snap niet hoe je dat doet hoor, 24/7 buiten en op wedstrijd'. Of:'wat is je pony een haarbal'... tja... waar een wil is, is een weg. En die haarbal rijdt toch erg vaak alle saaie bruine grote paarden eraf (niet dat alle bruine paarden saai zijn hoor :P)!

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:48

Def schreef:
Je moet je ook idd echt niet laten uitlachen hoor, je hebt een haflinger in het Z2 lopen... ze zouden trots op je moeten zijn!
Tegen mij worden ook wel eens dingen gezegd als: 'ik snap niet hoe je dat doet hoor, 24/7 buiten en op wedstrijd'. Of:'wat is je pony een haarbal'... tja... waar een wil is, is een weg. En die haarbal rijdt toch erg vaak alle saaie bruine grote paarden eraf (niet dat alle bruine paarden saai zijn hoor :P)!

Dat is gewoon pure jaloezie.

Maar iets laten omdat anderen je uitlachen wat ten goede van je paard komt? NO WAY

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:52

Saartje88 schreef:
Ghehe , ein-de-lijk een wedstrijdruiter die het snapt!! *\o/* *\o/* Een paard hoort op de wei te lopen en dat gebla-bla-bla over blessures is de grootste onzin

Helemaal mee eens! _O_
paarden horen gewoon het hele jaar buiten te staan met vriendjes. :j

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:55

Ja wauw zeker doen die weidegang, wou dat mijn paard meer naar buiten kon!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:02

Ik kan me best voorstellen dat je je wedstrijden paarden op subtop en top niveau uber scherp wil houden en dat je het dan niet wil dat je paarden hele dagen in de wei staan. Dan zijn ze toch iets minder heet. Paarden op dat niveau worden ook niet 23 uur op stal gehouden denk ik, daar word juist veel mee gedaan, (eventjes) in de wei, paddock, stappen aan de hand, rijden, stapmolen...Maar ja het is de afweging wat jij wil en wat je paard wil maar dat is het natuurlijk altijd.. Pesoonlijk zou ik mijn paarden ook lekker buiten laten (overdag)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:07

Tabaluga12 schreef:
Ik kan me best voorstellen dat je je wedstrijden paarden op subtop en top niveau uber scherp wil houden en dat je het dan niet wil dat je paarden hele dagen in de wei staan. Dan zijn ze toch iets minder heet. Paarden op dat niveau worden ook niet 23 uur op stal gehouden denk ik, daar word juist veel mee gedaan, (eventjes) in de wei, paddock, stappen aan de hand, rijden, stapmolen...Maar ja het is de afweging wat jij wil en wat je paard wil maar dat is het natuurlijk altijd.. Pesoonlijk zou ik mijn paarden ook lekker buiten laten (overdag)

Ook die toppaarden hebben soms de mazzel bij een ruiter te staan die ze gewoon de hele dag op de wei heeft staan.
Dat paarden die op de wei staan minder scherp zouden zijn is een regelrecht bewijs van onkunde van de ruiter!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:22

Tabaluga12 schreef:

DAt is je reinste onzin dat ze dan minder scherp zijn. Minder schrikkerig is een beter woord. :) Paarden die het gewoon zijn om elke dag of zelfs dag en nacht op de wei te staan zullen minder als een debiel door het weiland rennen dan degene die eens een keertje op de wei mogen.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:25

Dat is absoluut niet de reinste onzin. Paarden vreten zich vol op de wei en worden daar lui van. Ze verspillen al vrij veel energie met het hele dag buitenlopen. Voor de een kan t prima, de ander wordt er lui van.

Gewoon even kijken wat het beste bij ht paard past.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:27

Paarden kunnen inderdaad lui worden van een hele dag op de wei staan. Mijn pony werd ontzettend sloom en lui als ze een hele dag op de wei stond, ze vrat zich helemaal vol.

Het klopt dus wat gezegd is :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:30

chikohaa schreef:
Dat is absoluut niet de reinste onzin. Paarden vreten zich vol op de wei en worden daar lui van. Ze verspillen al vrij veel energie met het hele dag buitenlopen. Voor de een kan t prima, de ander wordt er lui van.

Nope, is onzin; sterker nog: een ruiter die dat beweerd, die kan niet rijden! Kwestie van goed (en vooral eerlijk) trainen. Dat is het slag ruiters dat alleen een plaatje kan presenteren, niet een correct opgeleid en getraind paard.

Ik weet van verschillende paarden die zeer leuk in de (sub)top meedoen en die een groot deel van hun dag op de wei doorbrengen.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:31

ikke schreef:
[ die een groot deel van hun dag op de wei doorbrengen.

Precies, een groot deel.............maar niet dag en nacht.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:32

Dat heeft niets te maken met zich vol te vreten maar gewoon omdat ze meer energie kwijt was. Kwestie van de conditie op te voeren.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:33

ikke schreef:
chikohaa schreef:

Nope, is onzin; sterker nog: een ruiter die dat beweerd, die kan niet rijden! Kwestie van goed (en vooral eerlijk) trainen. Dat is het slag ruiters dat alleen een plaatje kan presenteren, niet een correct opgeleid en getraind paard.

Ik weet van verschillende paarden die zeer leuk in de (sub)top meedoen en die een groot deel van hun dag op de wei doorbrengen.

Dit vind ik wel heel kort door de bocht :') Zoals ik al eerder zei: mijn pony wordt er wel degelijk slomer van.

Ik weet zeker dat het nou eenmaal per paard verschillend is.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:38

petraaken schreef:
Dat heeft niets te maken met zich vol te vreten maar gewoon omdat ze meer energie kwijt was. Kwestie van de conditie op te voeren.

Dat werkt met paarden die heel veel bloed en looplust hebben wel, maar een wat koudere, werkt dat anders.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:41

chikohaa schreef:
petraaken schreef:

Dat werkt met paarden die heel veel bloed en looplust hebben wel, maar een wat koudere, werkt dat anders.

Dit was ook mijn punt :)