paard kan niet meer in de kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: paard kan niet meer in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:45

En nu gaat die dood, nu word die ongelukkig want hij kan even 5 minuten niet mee rennen...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:47

Volgens mij heb ik al eerder gezegd dat ik het wel snap dat de andere eigenaren geen gehakt willen hebben. Maar het lijkt me sterk dat het paard van TS met geen enkel paard samen kan omdat dat dier anders zijn leven niet zeker is. Zoals hierboven gezegd, probeer een paard te vinden met wie het wél gaat.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:48

xSlvna schreef:
En nu gaat die dood, nu word die ongelukkig want hij kan even 5 minuten niet mee rennen...

Ja hoor, tuurlijk... Weet je niets beters meer te zeggen? Niemand heeft het over 5 minuten. Ik stel voor dat je mijn laatste posts even terugleest, daarin spreek ik duidelijk over BEGRIP en de LANGE termijn.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:50

Kirsha schreef:
Volgens mij heb ik al eerder gezegd dat ik het wel snap dat de andere eigenaren geen gehakt willen hebben. Maar het lijkt me sterk dat het paard van TS met geen enkel paard samen kan omdat dat dier anders zijn leven niet zeker is. Zoals hierboven gezegd, probeer een paard te vinden met wie het wél gaat.

Maar zou je die van jou aanbieden? Ik de mijne namelijk van z'n lang zal ze leven niet. En ik kan me voorstellen dat meer stalgenoten dat zeggen...

Ik heb zelf wel eens een hele nare bok met een aantal shetlanders gezet. Onderste draad weg. Shet kan nog wel naar een ander weiland 'vluchten', maar de nare bok kon niet achter ze aan. Dat heeft toen uiteindelijk wel veel geholpen, maar je moet het maar net tot je beschikking hebben allemaal.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:52

Het is me niet helemaal duidelijk of het paard van TS ook de leider van de kudde is, of dat hij ergens middenin zit en gewoon een 'lager' paard heeft gegrepen. Anders zou ik toch zeggen, een paard dat hoger staat dan hij is MISSCHIEN het proberen waard, als de eigenaar het inderdaad aandurft. Een paard dat boven hem staat zou zich echt niet zomaar laten pakken door hem, daar ga ik tenminste vanuit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:54

Kirsha schreef:
Ja hoor, tuurlijk... Weet je niets beters meer te zeggen? Niemand heeft het over 5 minuten. Ik stel voor dat je mijn laatste posts even terugleest, daarin spreek ik duidelijk over BEGRIP en de LANGE termijn.

Ik heb het over het moment dat de kudde rent en het paard niet mee kan, want dat is het enigste probleem imo.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:56

Dat van die kudde was even een voorbeeld van natuurlijk gedrag, zo'n kudde loopt inderdaad niet de hele dag te sjezen maar het gaat om het principe. Daarnaast geloof ik ook eigenlijk niet dat de kudde zo vaak bij het 'afgezette' paard in de buurt zal gaan staan... Dus de meerderheid van de tijd staat de kudde waarschijnlijk gezellig bij elkaar en het paard van TS staat in zijn uppie. Nou snap ik ook wel dat hij het daar wel zelf wat naar gemaakt heeft maar ik vind het toch sneu :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:04

Dan kom ik ook met een hele lompe vergelijking. :+

Jij zit in een kamer, mag door een sensor niet van die kamer weg, in de kamer ernaast zitten 10 mensen, geen van hun komt naar jou, ze mogen je namelijk niet, vinden je niet leuk. Nu is de sensor uit en loop je er heen, iedereen loopt voor je weg (uit angst, willen niet bij je zijn), word je daar dan wél gelukkig van?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:10

Ik betwijfel of dat zo werkt. (Ik moet wel zeggen dat ik je vergelijking erg mooi gevonden vind :+) Want hier in de wei staan toch ook echt 2 paarden waarvan de een de ander steeds afbekt (inderdaad mét bijten en alles), maar het 'gemene' paard is toch echt niet gehaat door de rest, sterker nog, met de rest kan hij prima door 1 deur. Ik heb geen idee hoe dat in de kudde waarin het paard van TS staat is, kan best zijn dat dat daar hetzelfde is. In dat geval zou er in die kamer met sensor van jou maar 1 persoon zijn die mij niet aardig vindt ;) En dan kan ik met de rest dus wel normaal omgaan.

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:13

weet je zeker dat je paard volledig ruin is en geen klophengst.
het gedrag komt op mij over als een beetje te veel testosteron waar hij niet goed raad mee weet.
ook omdat hij zo fanatiek de merrie's aan het dekken is geweest (ik weet dat meerdere ruinen dit doen) lijkt het als of hij nu pas door heeft dat hij "hengst" is en hier niet goed mee om kan gaan.
het is in ieder geval een lastig dilemma en ik zou het ook niet prettig vinden als mijn paard er zo een in z'n groep had staan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:13

Daar zit wat in. Mijne was in de kudde rang laagste, werd afgebekt door iedereen, maar niet erg toegetakeld (nooit kreupel en geen wonden, wel kale plekken) dus liet ik haar maar staan, zou het te heftig worden zou zij apart komen te staan, maar dat is ook weer geen goede oplossing.

Nieuwe kudde zoeken is imo de beste, maar of dit haalbaar is is een tweede.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 16:16

Bedankt voor alle reacties, het geeft een hoop stof tot nadenken en fijn dat ik naast jullie meevoelendheid ook de resultaten/oplossingen kan lezen van paarden die hetzelfde gedrag vertonen of vertoond hebben. Ik persoonlijk zou graag zien dat hij uiteindelijk met in ieder geval 1 maatje samen zou kunnen. Ik besef heel goed dat de situatie zoals ie nu ligt, niet ideaal is. Echter wil ik het niet op mijn geweten hebben dat hij een paard dusdanig verwondt dat deze blijvend letsel oploopt. Dat andere mensen hier niet hun paard voor willen "lenen" is voor mij dan ook volledig te begrijpen.
Mijn paard is een echt sportpaard in tegenstelling tot het het merendeel van de kudde en wordt nu extra aan het werk gezet om zijn zinnen te verzetten. Ik denk dat de oplossing voor nu, het alleen staan met "neusmogelijkheid", even het beste is.

Het is al met al een lastige situatie die ik graag zo goed mogelijk op wil lossen voor alle partijen.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 16:17

Kirsha schreef:
Het is me niet helemaal duidelijk of het paard van TS ook de leider van de kudde is, of dat hij ergens middenin zit en gewoon een 'lager' paard heeft gegrepen. Anders zou ik toch zeggen, een paard dat hoger staat dan hij is MISSCHIEN het proberen waard, als de eigenaar het inderdaad aandurft. Een paard dat boven hem staat zou zich echt niet zomaar laten pakken door hem, daar ga ik tenminste vanuit.

Voor zover wij het hebben kunnen constateren, was hij leider van de kudde na een paar weken.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 16:22

MHS schreef:
weet je zeker dat je paard volledig ruin is en geen klophengst.
het gedrag komt op mij over als een beetje te veel testosteron waar hij niet goed raad mee weet.
ook omdat hij zo fanatiek de merrie's aan het dekken is geweest (ik weet dat meerdere ruinen dit doen) lijkt het als of hij nu pas door heeft dat hij "hengst" is en hier niet goed mee om kan gaan.
het is in ieder geval een lastig dilemma en ik zou het ook niet prettig vinden als mijn paard er zo een in z'n groep had staan.

Dat is ook iets wat ik nog verder uit moet zoeken, hij is op zijn 2e geruind, maar omdat ie toen niet in mijn bezit was weet ik niet of dat allemaal goed is gegaan.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:27

xSlvna schreef:
Nieuwe kudde zoeken is imo de beste, maar of dit haalbaar is is een tweede.

Daar dacht ik inderdaad ook aan. Maar ja, het is gelijk zo'n drastische oplossing, en zeker als hij (wat MHS zegt) klophengst o.i.d. zou blijken te zijn is er een kans dat het gewoon weer gebeurt. Dan is je paard straks de boeman van de hele regio, ook weer niet de bedoeling :D

Het is inderdaad gewoon een verdraaid lastige situatie die niet zomaar op te lossen is. Maar TS, ik vind het wel te prijzen dat je het uit wil zoeken en er iets aan wil doen en niet gewoon je paard apart zet en denkt: 'Zo, probleem opgelost'. +:)+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:31

Sommige paarden hebben dat inderdaad. Dat zijn voor mensen hartstikke leuke paarden maar voor andere paarden zijn ze een hel.

Voor zover ik heb meegemaakt kan zo'n paard samen met een paard wat flink het heft in handen heeft, eentje die zo'n lomperd dus op z'n plek weet te zetten. Of een paard dat even groot of groter is. TS, je schrijft dat je paard behoorlijk aan de maat is. Er zijn paarden die kleinere paarden aanvallen, zonder reden. Enkel en alleen vanwege het verschil in maat. En die grotere paarden met rust laten.

Staat er toevallig niet een paard wat nog groter is dan jouwe?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:33

Ik vind dat achter een lijntje niet voldoende is, waarom is hier al vaker genoemd.

Er zijn natuurlijk verschillende oorzaken, maar ik zou voor de meeste oorzaken toch wél mijn paard aanbieden, omdat ik weet dat hij in dat soort situaties goed handelt en mij helpt om dominantieproblemen op te lossen. Zo nodig met een gerichte training ernaast. En ja, ik heb al meerdere van dat soort paarden in mijn kudde gehad, en bij allemaal is het gedrag voor 99% opgelost.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:54

En natuurlijk staan de mensen die de situatie van hun eigen paard moeten verdedigen (want die arme zielen staan ook alleen) gelijk op hun achterste benen... zoals altijd. Het is NIET voldoende, achter een draadje. Als je niet weet waarom, raad ik je aan eens even in een boekje te duiken of op internet te zoeken naar wat een paard is, hoe het leeft, wat het nodig heeft, kortom, leer wat je op de wei hebt staan ipv het maar te behandelen als een ding omdat het jou zo uitkomt. En wéér "maar de mijne zijn sportpaarden, het is gewoon maar zo"... arme beesten, maakt het ze dan minder paard omdat ze de sport in moeten van je? Laat ze toch gewoon paard zijn, lopen ze waarschijnlijk alleen maar beter van, want dan krijgen ze het tenminste in hun kop voor elkaar. Zucht. Ik háát zulke topics want er zijn tegenwoordig nog stééds mensen die bewust hun paarden geen paardwaardig leven geven. Het zou bestraft moeten worden. Ik hoop dat ze hier gauw de wetten van Scandinavie overnemen. En flinke boetes op het niet nakomen er van zetten.

Met deze mensen valt helaas toch niet te praten. Ik hoop dat TS uiteindelijk met een paardwaardige oplossing komt.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 19:10

GamblersCup schreef:
Met deze mensen valt helaas toch niet te praten. Ik hoop dat TS uiteindelijk met een paardwaardige oplossing komt.

Die komt er al zou het betekenen dat onze wegen moeten scheiden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:18

GamblersCup schreef:
En natuurlijk staan de mensen die de situatie van hun eigen paard moeten verdedigen (want die arme zielen staan ook alleen) gelijk op hun achterste benen... zoals altijd. Het is NIET voldoende, achter een draadje. Als je niet weet waarom, raad ik je aan eens even in een boekje te duiken of op internet te zoeken naar wat een paard is, hoe het leeft, wat het nodig heeft, kortom, leer wat je op de wei hebt staan ipv het maar te behandelen als een ding omdat het jou zo uitkomt. En wéér "maar de mijne zijn sportpaarden, het is gewoon maar zo"... arme beesten, maakt het ze dan minder paard omdat ze de sport in moeten van je? Laat ze toch gewoon paard zijn, lopen ze waarschijnlijk alleen maar beter van, want dan krijgen ze het tenminste in hun kop voor elkaar. Zucht. Ik háát zulke topics want er zijn tegenwoordig nog stééds mensen die bewust hun paarden geen paardwaardig leven geven. Het zou bestraft moeten worden. Ik hoop dat ze hier gauw de wetten van Scandinavie overnemen. En flinke boetes op het niet nakomen er van zetten.

Die paarden zijn naar mijn idee inderdaad geen volledige paarden nee. Een volledig, normaal paard is een sociaal dier. Een beest (sorry TS) dat in het wilde weg zijn soortgenoten aanvalt valt bij mij niet onder die noemer.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:28

Klinkt mij toch als een klophengst in de oren...Kun je gewoon met een bloedtestje aantonen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:34

Aten schreef:
Kirsha schreef:

Voor zover wij het hebben kunnen constateren, was hij leider van de kudde na een paar weken.

En vervolgens heeft meneer besloten dat alle merries van hem zijn en de concurrentie de kudde uit moet. Je kan alle ruinen uit die groep halen, want ik betwijfel of hij stopt voordat hij de enige ruin in de groep is. Je zal of hem apart moeten zetten of hem alleen laten met zijn harem, maar ook zonder merries in een nieuwe groep zetten kan lastig worden en blijven. Zeker op hetzelfde terrein waar hij nog steeds de merries ruikt/ziet.

Ik zou trouwens niet blij zijn met een dekkende ruin, gezien die stokmaat en bijbehorend gewicht, als merrie-eigenaar. Slurfje schoonhouden voorkomt nog geen bekken/rug problemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:36

Even een vraag tussendoor: hoe groot is de paddock of wei, en hoeveel paarden staan daar in? Kúnnen de andere ruinen wel weg?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:37

GamblersCup schreef:
En natuurlijk staan de mensen die de situatie van hun eigen paard moeten verdedigen (want die arme zielen staan ook alleen) gelijk op hun achterste benen... zoals altijd. Het is NIET voldoende, achter een draadje. Als je niet weet waarom, raad ik je aan eens even in een boekje te duiken of op internet te zoeken naar wat een paard is, hoe het leeft, wat het nodig heeft, kortom, leer wat je op de wei hebt staan ipv het maar te behandelen als een ding omdat het jou zo uitkomt.

Het gaat er niet om dat mensen het niet willen, maar welke gek offert zijn paard ervoor op om andermans paard een kuddemaatje te bieden?
Als jouw paard erbij mag: ik heb ook nog wel een hengstje staan die gek is op gezelschap, vriendje is zeer welkom, dus zet jouw paard er maar bij. Niks kwaadaardigs verder, alleen te bruut spelen en juist dominanter worden als het andere paard duidelijk aangeeft niet meer te willen. Dus nog niks vergeleken met mijn eerste paard destijds }>

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 22:02

[/quote]
Die paarden zijn naar mijn idee inderdaad geen volledige paarden nee. Een volledig, normaal paard is een sociaal dieHetr. Een beest (sorry TS) dat in het wilde weg zijn soortgenoten aanvalt valt bij mij niet onder die noemer.[/quote]

Het ligt iets genuanceerder dan in het wilde weg aanvallen denk ik. We hebben de aanleiding niet gezien dus dat is giswerk.

Wb de grootte van de wei ehhh geen idee, groot (sorry kan heeeeeel slecht schatten) Er staan zo'n 10/12 paarden/pony's in die wei.

Zo'n bloedtest ga ik regelen.