Hoe deze wei 'inrichten' voor een snel te dikke haflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patsab

Re: Hoe deze wei 'inrichten' voor een snel te dikke haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:35

Ben benieuwd:-)

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:14

Mijn moeder zal nooit een schatkampioen worden
Zij zij: 20x30
De werkelijkheid: 110x70 m2 :')

Moeders :=

We hebben nu de helft ( dus dat kleine stukje waar al draad zat ) afgezet met een lint. Waarschijnlijk gaan ze er wel door heen maar het valt te proberen. Als ze dit stuk kaal hebben gegeten gaan ze naar de andere helft en willen we de waterbakken verplaatsen en dan met emmers of idd de tuinslang langer maken! Als jullie nog ideen hebben, ik hoor het wel (:

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:18

effe langs de action voor stuk tuinslang met koppeling en anders meerdere lintjes onder elkaar zorgen dat er voldoende stroom op staat doet ook vaak wonderen

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:19

Dat scheelt een stukje :') denk niet dat je pony heel dik zal worden want ook dat door de helft is niet heel erg groot voor 3 ponies, denk dat je het zo knap gedaan hebt. Mocht ze echt te dik worden van het gras is de eerder genoemde opties graaskorf of met strookjes werken ook te doen.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:20

Shona schreef:
Je kan een extra slang aan deze tuinslang maken waardoor hij langer wordt.
Ook kun je een waterzak kopen, hier kun je 80L water in doen. Dan kun je je waterbakken dus wel verplaatsen. Het is wellicht iets meer werk om elke dag met zo'n zak in een kruiwagen te lopen, maar zo hebben ze iig water.

Mag ik vragen waarom er geen schuilstal mag komen?

Dat van de tuinslang is een goed idee.

Je mag dat vragen. Er mag geen schuilstal komen omdat de wei van een landschap is, het landschap is een groot wit huis wat verhuurd wordt voor vergaderingen en meer. De wei is ook van het landschap en ligt er voor. Nu vinden de eigenaren van het landgoed dat er geen schuilstal mag komen omdat dat het uitzicht zou verpesten. Nu is dat natuurlijk onzin want we zouden best een netjes mooi ding kunnen zoeken maar nee hoor, geen schuilstal voor hun landgoed.. Helaas.. dat is het enige nadeel om daar te staan maar voor de rest is het een heerlijke plek.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:22

Ja dat scheelt zeker een stukje. En stroom mag helaas ook niet en is ook teveel werk daar. Ik zal eens kijken bij de action voor tuinslang met koppeling!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:24

hoezo je hebt klokken op baterij werken prima dus alleen zorgen dat jij dan je draad voor elkaar hebt zonder stroom zou ik de mijne er niet eens neer zetten (of moet houten hekwerk om heen zitten) maar dan nog (vreet hout hekwerk op) alleen achter stroom

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:27

ik zou voor strook begrazing gaan.... als je van de ene helft naar de andere helft ga heeft het nog geen zin. kan je ze net zo goed op het hele stuk laten staan....

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:34

mocht je toch het weiland willen verdelen, kan je misschien zo iets doen...
dan hebben ze bomen en waterbak.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:35

Oja dat is ook nog een goeie!

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:37

_roodvos_ schreef:

Ik dacht precies het zelfde

sheyideboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:43

romyolya schreef:
mag je geen anderen bomen plaatsen? want dan kan je de eerste helft afzetten?

je weet wel dat bomen zo'n 5 jaar nodig hebben om groot te worden ? tenzij je je paard onder een miniboompje wil laten schuilen :')

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:51

Wij hebben een IJslander en Shetlander en we hebben een weiland van 1,2ha ( de helft word niet gebruikt en word gemaaid ). Aan het voorste stuk van de weide hebben we een padock gemaakt waar de waterbak en de schuilstal staat. De padock grenst aan de rest van het weiland en die kunnen we open en dicht doen zo dat ze overdag in het weiland kunnen lopen en 's nachts staan ze in de padock. We hebben het weiland ook in vakken verdeeld met prikpaaltjes zo dat we elke dag het weiland een stuk verzetten dat ze niet te veel gras binnen krijgen en we zelf kunnen bepalen hoeveel ze krijgen.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:14

_roodvos_ schreef:

als dat stuk dan kaal is zou ik de ''lijn'' (dikke zwarte streep) affentoe eens verplaatsen en niet gelijk om gooien of open doen. zo heb je strook begrazing. :D

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:21

HindaFree schreef:
_roodvos_ schreef:

als dat stuk dan kaal is zou ik de ''lijn'' (dikke zwarte streep) affentoe eens verplaatsen en niet gelijk om gooien of open doen. zo heb je strook begrazing. :D

dus, dat je bijv.(ik noem maar wat, heb er echt 0,0 verstand van verder) elke maand dat touwtje een paar meter verder van de bomen af plaatst?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:52

zou eerder iedere week dan doen en dan 1 a 1,5 meter of zo. gezien het gras op het moment ook erg hard groeit! hier hebben we onze lijn maar 1x in 2 weken verplaatst met nog geen meter

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:57

Kan je niet rondom een pad maken (zo kunnen ze altijd bij water en bomen) van een metertje of vijf breed en dan de binnenruimte opdelen in kleinere perceeltjes die je één voor één open zet?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:44

Ik zou ook een pad maken langs de kant, ze kunnen dan rond lopen (beweging is goed voor de algehele conditie) Ze hebben beschutting van de bomen en kunnen zelf naar het water lopen.
Het binnen stuk is dan weide, hier kun je stripbegrazing toepassen, (dagelijks de draad een stukje op schuiven) en dan kan de rest van de weide rusten en herstellen.

Google maar eens op paddock paradise

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:40

eens met maringe.
Ik wilde precies hetzelfde typen, maar het staat er dus al hihi :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:18

Hoi,

ik zou ook gaan voor een paddock Paradise idee. Ik heb even heel snel een schetsje gemaakt, misschien kan je er iets mee.

http://www.plaatjesdump.nl/upload/88de9 ... d6879a.png
Dit is met strook/stripbegrazing. Buitenom loopt een pad (track). Dit zal veel belopen worden waardoor het snel kalig zal worden en er weinig gras meer op zal staan. Dan kun je aan de korte zijdes steeds met lint een strookje gras geven. Je gaat de omheining (zie stippellijn) steeds een klein stukje naar binnen zetten zodat ze steeds maar een kleine hoeveelheid gras krijgen. Persoonlijk zou ik dan aan beide kanten een klein strookje geven, zodat ze gemotiveerd worden om goed rond te lopen. Het voordeel van zo'n track is ook dat je altijd beschutting van de bomen hebt en altijd toegang tot de waterbakken.

http://www.plaatjesdump.nl/upload/a214d ... a41d84.png
Je kunt ook werken met een track rondom en dan 2 toegangshekken (hoeven geen hekken te zijn, maar waar je het lint naar de wei kunt openen) naar de wei. Deze zou je dan ook nog kunnen opsplitsen zodat je kunt afwisselen. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel uur per dag ze op de wei mogen. De andere uren zou je hooi kunnen voeren vanuit een slowfeeder.

Zelf heb ik ook een soort paddock Paradise gemaakt voor mijn shetlanders. En hier bevalt het erg goed!
http://delphi.picturepush.com/album/267 ... adise.html Hier is het net aangelegd, inmiddels is de track helemaal kaal.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 06:56

Zo dat is een mooi idee!

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:41

Ik zou voor het bovenstaande van Delphi gaan, dan heb je 2 stukje weiland, kun je mooi afwisselen. En dan heeft je paardje ook nog lekker veel beweging :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:05

noaxhorses schreef:
Zo dat is een mooi idee!

graag gedaan! Ik heb het zelf iets anders, maar de gedachtegang er achter is hetzelfde!

Heb je je paard al een hele winter op je perceel gehad? Want ik sta er van te kijken dat de wei niet kapot gelopen is in de winter/najaar. Op het moment dat je gebruik maakt van een Paradise paddock kun je ook makkelijker je wei sparen in hele natte periodes.
Weet je trouwens op wat voor grond je staat? Want als je echt op klei staat moet je in het najaar/winter wel goed uitkijken dat het geen grote blubberzooi wordt. Ik heb zandgrond en hier gaat het prima, hooguit een klein plasje, maar geen grote blubberpartij.
Ik heb mijn track 3,5 meter breed gemaakt zodat we er met de trekker doorheen kunnen. Jij zou hem iets smaller kunnen maken. Wel zou ik zorgen dat ze goed kunnen keren op de track en dat ze elkaar ruim kunnen passeren (was het even kwijt op er nu ook andere pony's lopen).

Het is eigenlijk heel makkelijk te realiseren met bijv. prikpaaltjes. Zelf heb ik gewoon weipalen geslagen, omdat we daar een grote stapel van hebben liggen. Als er geen stroom op komt te staan zou ik wel voor minimaal 2, liever misschien toch 3 draden/linten kiezen.

Ik weet niet of je in mijn link naar de foto's gekeken hebt, maar dit is in 1 dag gerealiseerd en het was niet eens een hele lange dag. Met wat hulp van je broer of vader zou het zo in een dag af kunnen zijn! Je zou ook nog bij de bomen een plaats kunnen maken waar je hooi voert in de winter bijv.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 19:13

De paarden worden in de winter altijd naar een stal verhuisd en rond maart weer terug, dus in de winter staan ze er niet. Ik heb geen idee in wat voor grond we staan, maar zo te horen klei want het is hier altijd helemaal blubberig in het najaar. Dat paradise paddock lijkt mer een erg mooi systeem mar zit er alleen een beetje mee dat dat stuk dat al is afgeze ( zie mijn plattegrond) zit heel stevig vast met houten paaltje, prikkeldraad en alles en met dat paradise paddock moet dat stuk weg en dat kan ng wel eens heel moeilijk worden! Maar wss als dat paradise paddock dus niet gaat lukken daarom gaan we met strookbegrazing werken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:34

Pikkeldraad is niet de meest diervriendelijke afrastering, dus ik zou dat sowieso weghalen. Dagje flink werken en je hebt het weg. Desnoods een kraantje huren om de palen eruit te trekken. Je hebt ook kraantjes met een grondboor erin, dan kun je ook meteen de nieuwe hoekpalen er stevig inkrijgen. Wij hebben toen een dag een minigravertje laten komen, ook overal het schapengaas en pikkeldraad weggehaald en vervangen voor een houten hek en stroomdraad. Dat paradise verhaal is wel het meest praktische als je het er eenmaal hebt. Dan kan je pony altijd in de schaduw staan en bij het water en kun je ze iedere dag even laten grazen (optie 2 zou ik dan doen)