discussie; welzijn paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:04

Ja dat denk ik ook. Je ziet toch echt dat paarden die hoog in het bloed staan vervelend worden van geen werk.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:08

Mijne is een volbloed arabier maar die hoeft niet zo nodig hoor! :D
Hij rent zelf heel wat af en speelt dagelijks uren met zijn vriendje.
Maarja, ik vind het zelf wel leuk om eens wat met hem te doen, dat moet ie maar over hebben voor zo'n leventje!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:10

Toch denk ik dat het paard van rijden niet per se gelukkig wordt. Elke keer na het rijden en tijdens het rijden krijgt een paard beloning (in de vorm van aandacht)
Een paard is een kuddedier, dus zodra hij/zij jou als onderdeel van zijn/haar kudde ziet zal hij zijn best doen om erbij te horen.
Daarbij kan ik me voorstellen dat als je elke dag rijdt of om de dag, het paard verwacht dat je dan ook elke dag weer komt. Het zijn gewoontedieren.

Nu lees ik hier dat paarden ook vervelend kunnen worden van niet werken. Een paard is van nature zo lui mogelijk. Zoveel mogelijk gras eten om een vetreserve te krijgen voor de winter. En energie sparen voor die keren dat er een roofdier langskomt die het op ze voorzien heeft.

Paarden zijn ook niet gemaakt voor de mens om op te rijden, anders hadden we niet eens een zadel hoeven hebben.
Het nut van paarden is dat ze ons vermaken, ze helpen de mens om plezier te hebben. Of ze verzetten echt nog werk in de bosbouw of voor de ploeg bijvoorbeeld.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:11

Ach, het is een haflinger.. Wel een aparte ja, dat wel. Maar hij staat momenteel 24 per dag buiten in de regen, wind, zon etc. Gezellig in een gemengde kudde en toch vind hij het fijn als hij aan het werk gezet wordt (niet altijd natuurlijk :P). Misschien heeft het inderdaad wel te maken met gewenning, maar ik geloof niet dat onze paarden die we gedomesticeerd hebben, nog dezelfde behoeftes hebben als een 'wild' paard.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 17:12

Jimbo schreef:
Toch denk ik dat het paard van rijden niet per se gelukkig wordt. Elke keer na het rijden en tijdens het rijden krijgt een paard beloning (in de vorm van aandacht)
Een paard is een kuddedier, dus zodra hij/zij jou als onderdeel van zijn/haar kudde ziet zal hij zijn best doen om erbij te horen.
Daarbij kan ik me voorstellen dat als je elke dag rijdt of om de dag, het paard verwacht dat je dan ook elke dag weer komt. Het zijn gewoontedieren.

Nu lees ik hier dat paarden ook vervelend kunnen worden van niet werken. Een paard is van nature zo lui mogelijk. Zoveel mogelijk gras eten om een vetreserve te krijgen voor de winter. En energie sparen voor die keren dat er een roofdier langskomt die het op ze voorzien heeft.

Paarden zijn ook niet gemaakt voor de mens om op te rijden, anders hadden we niet eens een zadel hoeven hebben.
Het nut van paarden is dat ze ons vermaken, ze helpen de mens om plezier te hebben. Of ze verzetten echt nog werk in de bosbouw of voor de ploeg bijvoorbeeld.

daar zit wel wat in ja..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:15

Paarden zijn niet zo lui hoor!
Die van mij hebben onbeperkt ruwvoer en rennen gewoon voor de lol heel wat af!
Een paard wordt van rijden alleen niet persé gelukkig, maar ik denk dat de meeste paarden afwisseling wel leuk vinden.
Want ze staan toch meestal op éénzelfde plek en dat maakt het leven wel saaier dan dat ze rond konden trekken in een enorm gebied en de nodige enge dingen meemaken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:21

Zoals bij mensen kan het ook bij dieren verschillen hoe en wanneer zij het lekkerste in hun vel zitten.
De ene wil heel graag werken en de ander vind dag in en uit op de wei prima en voelt zich opperbest.
Mijn pony stond vroeger liefst altijd buiten, nu ze ouder word merk ik dat ze ook graag haar rust heeft in de box.
Geloof me, ik heb haar 19 jaar dus herken die verandering in gedrag en alles heel goed.

Ik denk dat het heel belangrijk is om naar je paard te blijven kijken en dat ieder paard gewoon een aantal uren met soortgenootjes paard kan zijn.

Tamara_Macy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:30

Renske1987 schreef:
Er zijn zat paarden die het hele jaar op het land staan en nu dus ook prima de hele dag op het land kunnen.
Maar de mensen die dat niet hebben en nu ineens van 0 naar 100 gaan met weidegang, die hebben kans op een bevangen paard door de eiwitten idd.

Mijn pony staat ook dag en nacht, het gehele jaar door op het land. Maar: In het voorjaar is het fructaan gehalte soms erg hoog en daar kunnen ze, mijn pony zeker, bevangen van raken. Dat heeft niets met eiwitten te maken maar met suikers!
Lees de wiki er maar op na. Het heeft er dus ook niks mee te maken dat je van 0 naar 100 gaat. Wel moet je met een stal of paddock paardje "weilandgang" opbouwen. Bij deze is dat even getekkelt :9

Ik zie aan mijn pony of ze gelukkig is. We doen eigenlijk alleen maar relaxte dingen. Naar het bos, zwemmen, wandelen of soms ook gewoon helemaal niks. Dan chillen we gewoon lekker met z'n twee in het land. Als er wel iets is zie ik dat ook meteen! Maar ik heb haar al 11 jaar vanaf dat ze een veulen is....

Tamara_Macy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:32

oh ja van eten worden ze sowieso heel gelukkig!!! hahaha

karuna
Drukke kabouter

Re: discussie; welzijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:39

Ik denk dat wat welzijn is voor elk paard anders is. Onze oude merrie was het gelukkist alleen of hooguit met een vriendin op een wei overdag en s nachts in haar stalletje helemaal alleen ver van de rest vandaan. Werken of rust maakte haar niets uit, als wij maar kwamen. Onze merens liep het liefste continue buiten maar werd ongelukkig met te weinig beweging.

Onze tinker is het blijst met vrije uitloop, af en toe even alleen op stal bijsnurken. En met minstens een weimaatje dat wil spelen. Ruin of merrie maakt hem dan niks uit. Een niet al te grote groep zonder stress om eten of water. Waar hij zonder erg op te letten kan eten en drinken en vooral spelen en de pootjes kunnen strekken. Wel met eten bij de hand, bij voorkeur grof hoog gras en rare stukken land wegeten. Vooral afwisseling van dingen doen, grasjes die hij mag eten, stukken land waar hij mag staan enz en van ons er gewoon zijn. Niet teveel aantutten maar bijvoorbeeld er bij gaan zitten in de wei of stal. Af en toe even kriebelen en hij is gelukkig. Maar vooral rustig terrein zonder al te veel drukte eromheen. Aan zijn blauwe oogkleur kan ik zien of hij lekker in zijn vel zit. Hoe viezer hij zich ook maakt hoe gelukkiger hij is.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 17:47

karuna schreef:
Ik denk dat wat welzijn is voor elk paard anders is. Onze oude merrie was het gelukkist alleen of hooguit met een vriendin op een wei overdag en s nachts in haar stalletje helemaal alleen ver van de rest vandaan. Werken of rust maakte haar niets uit, als wij maar kwamen. Onze merens liep het liefste continue buiten maar werd ongelukkig met te weinig beweging.

Onze tinker is het blijst met vrije uitloop, af en toe even alleen op stal bijsnurken. En met minstens een weimaatje dat wil spelen. Ruin of merrie maakt hem dan niks uit. Een niet al te grote groep zonder stress om eten of water. Waar hij zonder erg op te letten kan eten en drinken en vooral spelen en de pootjes kunnen strekken. Wel met eten bij de hand, bij voorkeur grof hoog gras en rare stukken land wegeten. Vooral afwisseling van dingen doen, grasjes die hij mag eten, stukken land waar hij mag staan enz en van ons er gewoon zijn. Niet teveel aantutten maar bijvoorbeeld er bij gaan zitten in de wei of stal. Af en toe even kriebelen en hij is gelukkig. Maar vooral rustig terrein zonder al te veel drukte eromheen. Aan zijn blauwe oogkleur kan ik zien of hij lekker in zijn vel zit. Hoe viezer hij zich ook maakt hoe gelukkiger hij is.

super gaaf dat je je gedrag van je paarden zo goed kent!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:52

sanso schreef:
super gaaf dat je je gedrag van je paarden zo goed kent!

dat is het voordeel van permanent vrije tijd, dan heb je de tijd rustig je dieren te observeren. En een nadeel van veel verhuizen waardoor knollies veel meeverhuisd zijn en in verschillende omstandigheden gestaan hebben van zandpaddock alleen tot onbeperkt gras in een grote groep ruinen, gemengd, tweetal of alleen van helaas nooit buiten tenzij zelf eruit halen tot continue weidegang en van mega drukke dressuurstal tot rustige boer achteraf.

Onze tinker is in twee gevallen leidruin geweest van een stabiele kudde waarvan een met veulens.beide gevallen in een redelijk natuurlijke omstandigheid met water waarin ze konden zwemmen ook. Hij genoot van het leiderschap maar leed daar ook onder, hij nam zelf te weinig rust omdat hij zich te verandwoordelijk voelde voor de kudde lag daardoor nagenoeg niet bijvoorbeeld. Een goede leider dus alleen ging hij er zelf fysiek aan onderdoor bijna en leverde hem veel stress op als hij van de kudde gescheiden werd. Ogenschijnlijk dus ideaal maar voor hem eigenlijk niet geschikt.

Niets is zo fijn om heerlijk rustig in de wei of paddock te gaan zitten en een groep paarden te bestuderen. De interactie is echt leerzaam om te zien. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:59

Ik denk dat dat per paard verschilt. Ik heb een oud paard, die borstelen heerlijk vind, de stal enorm leuk vindt en in de zomer heerlijk in de wei staat te soezen. Die staat het liefst hele dagen bij haar vriendje, eenkennig en niet enorm knuffelig. Ze ligt graag te slapen, dus als het te lang nat is, prefereert ze een regendeken, dan gaat ze liggen, zonder deken niet meer.
Mijn tinker is geen stal paard, het liefst staat hij buiten en dan bedoel ik de wei, de bak en paddock is even leuk, maar vooral niet te lang. Maar ook is het een paard die geniet om uit de wei te gaan en bezig te zijn,. Het is een knuffel eerste klas en is enorm nieuwsgierig.

Elk paard heeft een andere benadering nodig, geen enkel algemene regel slaat op elk paard. Leer je paard kennen en je komt er achter.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 20:47

maar appeltjes heeft dus niks met gezondheid te maken?
mijn paard heeft ze toevallig wel, maar dat zegt dus niks..?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:40

Weet niet of het er iets te maken mee had. Maar toen mijn merrie op manege stond had ze geen appeltjes. Terug bij ons thuis waren de appeltjes er weer.
Een ander paardje dat we hebben gekregen had geen appeltjes (kende het paard al even). Tot hij bij ons kwam te staan. en toen had ze wel appeltjes

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:46

Appeltjes zegt niks over de gezondheid. Dat mijn paard ernstig ziek was zat ze onder de appeltjes hihi

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:01

Ibbel schreef:
Ik heb ooit de boeken van Henri Blake gelezen (de min of meer eerste paardenfluisteraar).
Hij zei heel simpel: paarden willen maar een paar dingen: eten, drinken, veiligheid/schuilgelegenheid, seks, en vooral niet werken. Want werken is energie verspillen/inboeten op de opbouw van je reserves voor de winter, dus energie verspillen betekent meer moeten eten, en eten kost tijd en inspanning.

Een gelukkig paard heeft als je het hem vraagt (daar ben ik van overtuigt) niet meer nodig dan voldoende eten en drinken, schuilgelegenheid/stal om naar keuze gebruik van te maken, een stabiele kudde, en verder zo min mogelijk menselijke inmenging. Wij maken er een huisdier van. Dat paard hoeft echt niet zo nodig hoor. Vreten, drinken, gezelschap, veiligheid, rust en een droge plek om te slapen, en dan is het wel goed.

Alles wat ze in de natuur ook tegenkomen, min de roofdieren en de honger en kou tijdens de winter. Paradijs... :j

Ik ben er van overtuigd dat jij en henri helemaal gelijk hebben, maar ja paardrijden is zo leuk :). Daarnaast moet ik mijn merrie dagelijks toch wel t nodige laten verbruiken als tegenhanger van 24/7 op het land.. ;)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 07:00

Tamara_Macy schreef:
Renske1987 schreef:
Er zijn zat paarden die het hele jaar op het land staan en nu dus ook prima de hele dag op het land kunnen.
Maar de mensen die dat niet hebben en nu ineens van 0 naar 100 gaan met weidegang, die hebben kans op een bevangen paard door de eiwitten idd.

Mijn pony staat ook dag en nacht, het gehele jaar door op het land. Maar: In het voorjaar is het fructaan gehalte soms erg hoog en daar kunnen ze, mijn pony zeker, bevangen van raken. Dat heeft niets met eiwitten te maken maar met suikers!
Lees de wiki er maar op na. Het heeft er dus ook niks mee te maken dat je van 0 naar 100 gaat. Wel moet je met een stal of paddock paardje "weilandgang" opbouwen. Bij deze is dat even getekkelt :9

Ik zie aan mijn pony of ze gelukkig is. We doen eigenlijk alleen maar relaxte dingen. Naar het bos, zwemmen, wandelen of soms ook gewoon helemaal niks. Dan chillen we gewoon lekker met z'n twee in het land. Als er wel iets is zie ik dat ook meteen! Maar ik heb haar al 11 jaar vanaf dat ze een veulen is....

Fijn dat je het getekkeld hebt, applausje..
Echter zeg je zelf ook dat er opgebouwd moet worden.. Dus mijn 0 naar 100 is niet zo een gekke opmerking..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:58

Ibbel schreef:
Ik heb ooit de boeken van Henri Blake gelezen (de min of meer eerste paardenfluisteraar).
Hij zei heel simpel: paarden willen maar een paar dingen: eten, drinken, veiligheid/schuilgelegenheid, seks, en vooral niet werken. Want werken is energie verspillen/inboeten op de opbouw van je reserves voor de winter, dus energie verspillen betekent meer moeten eten, en eten kost tijd en inspanning.

Een gelukkig paard heeft als je het hem vraagt (daar ben ik van overtuigt) niet meer nodig dan voldoende eten en drinken, schuilgelegenheid/stal om naar keuze gebruik van te maken, een stabiele kudde, en verder zo min mogelijk menselijke inmenging. Wij maken er een huisdier van. Dat paard hoeft echt niet zo nodig hoor. Vreten, drinken, gezelschap, veiligheid, rust en een droge plek om te slapen, en dan is het wel goed.

Alles wat ze in de natuur ook tegenkomen, min de roofdieren en de honger en kou tijdens de winter. Paradijs... :j

Daar ben ik het niet mee eens, dat geldt misschien voor wilde paarden, maar die komen bijna niet meer voor. Heel veel paarden zijn gefokt voor de sport, het werken zit hen in het bloed en dus willen ze dat doen. Net zoals een herdershond verpietert als hij niet mag werken, ook al wandel je wel uren met hem, dat is niet hetzelfde.
Werken is ook: samen iets ondernemen, waardoor je een fijne band op bouwt. Ik zie werk niet als iets waarvoor je een beloning krijgt als het goed gaat en straf wanneer het slecht gaat. Ik zie werken als samenwerken en mijn paard krijgt altijd een beloning: voor, tijdens en na het werk of het nou goed ging of niet. Dit hoeft geen eten te zijn, aandacht is ook een beloning.
Ik kan je verzekeren dat mijn Arabier volledig wegkwijnt als je haar niets anders laat doen dan met soortgenoten op het land zetten, ook al is het een paddock paradise met alle mogelijke voorzieningen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:03

Jimbo schreef:

Paarden zijn ook niet gemaakt om in een kudde op een land van een paar hectare te staan. Paarden horen rond te trekken, eindeloos kilometers te maken, steeds nieuwe gebieden te zien en af en toe flink opgejaagd worden door een roofdier waardoor de adrenaline door het lijf giert.
Met alleen in een kudde elke dag op dezelfde wei staan voldoe je daar niet aan hoor. Dan is het leven bloedje saai. Oja, geef hem een "paardenspeeltje" daar bloeit ie vast van op 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:33

Als je paard happy is, dan is het goed toch? Bij ieder paard bereik je dat op een andere manier. Maar je weet toch wel wanneer je eigen paard het naar zijn zin heeft. Mijn oude paard vind het heerlijk in de wei, wel met haar beste vriend trouwens. De ander komt er juist met heel veel plezier uit. Er is geen algemene vuistregel voor het geluk van paarden. Ze zijn gewoon niet allemaal hetzelfde.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:20

Renske1987 schreef:
Ja dat denk ik ook. Je ziet toch echt dat paarden die hoog in het bloed staan vervelend worden van geen werk.

Worden ze vervelend omdt ze niet werken of omdat ze een groot deel van de dag doorbrengen op stal?
Hoeveel voer gaat erin? En hoeveel vrijheid hebben deze dieren.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 18:01

Nikass schreef:
Jimbo schreef:

Paarden zijn ook niet gemaakt om in een kudde op een land van een paar hectare te staan. Paarden horen rond te trekken, eindeloos kilometers te maken, steeds nieuwe gebieden te zien en af en toe flink opgejaagd worden door een roofdier waardoor de adrenaline door het lijf giert.
Met alleen in een kudde elke dag op dezelfde wei staan voldoe je daar niet aan hoor. Dan is het leven bloedje saai. Oja, geef hem een "paardenspeeltje" daar bloeit ie vast van op 8)7

waar in deze tijd vind je nog een plek waar paarden vrij rond kunnen trekken.. tegenwoordig word alles volgebouwd.
tegenwoordig is het nu eenmaal niet anders dat de paarden op een weitje staan..

wat niet weet wat niet deert zeg ik dan altijd maar, een paard van nu, en dan bedoel ik vooral 'sportpaarden' die hoog in het bloed staan, maak je daar niet echt gelukkig mee denk ik.
ik ben het er ook niet mee eens dat je een 'wild' paard zo maar op een weitje kunt gooien en in een box kunt stallen want die hebben de echte vrijheid wel geproefd en dat vind ik dan een soort van oneerlijk tegenover het paard om die vrijheid af te nemen.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:24

MirandaFuego schreef:
Mijn paarden zijn het 'blijste' :P als ze altijd loslopen. :j

Same here ;) Noem het maar op ik heb de afgelopen jaaaaren alle vormen van paarden houden en pension gehad met mijn diertjes. Manege all in, pensionstal doe het zelf, eigen stal uiteraard doe het zelf, manege all in, doe het zelf bij een boer, pensionstal all inn en uiteindelijk 24/7 buiten en alles zelf beheren en doen. Maar 24/7 buiten maakt zo'n wereld van verschil voor de mentale gesteldheid van mijn beestjes... Dat ik genoegen zal moeten nemen met een plekje zonder toilet voor hun welzijn :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 07:50

Mindim schreef:
Als je paard happy is, dan is het goed toch? Bij ieder paard bereik je dat op een andere manier. Maar je weet toch wel wanneer je eigen paard het naar zijn zin heeft. Mijn oude paard vind het heerlijk in de wei, wel met haar beste vriend trouwens. De ander komt er juist met heel veel plezier uit. Er is geen algemene vuistregel voor het geluk van paarden. Ze zijn gewoon niet allemaal hetzelfde.

Juist ja, hier ben ik het volledig mee eens!!!
Veel mensen denken echt dat paarden alleen maar 24/7 buiten gelukkig zijn.
Sommige paarden werken gewoon echt graag voor je en stompen af als ze alleen maar op de wei staan en worden ook strontvervelend.
Andere doen echt niets liever (zoals die van mij)
Zij schokt de hele dag op de wei met haar groepje, snachts gaat ze naar binnen.
Maar ik zou haar snachts ook buiten kunnen laten, ze is met beide tevreden.
Mijn paardjes zien er happy uit en hiervoor doe ik en ik denk ieder ander hier, hard zijn best.