Grond keren - wie heeft hier ervaring mee ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Re: Grond keren - wie heeft hier ervaring mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:54

De grond zuigt je niet vast ofzo nu. Dus zal onder de noemer mul vallen dan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:00

Mul is droog los zand en met drijfzand bedoel ik dat het nat en zacht is en je er diep doorheen zakt.

Als het droog mul is kun je een trekker de bak "wiel aan wiel" of met een wals aan laten rijden. dan duwt het gewicht het zand weer meer aan waardoor het in klinkt en je een hardere stevigere laag krijgt.

Als het drijfzand is lukt het jiet om het zand aan te rijden omdat de zanddeeltjes dan los drijven in het water. het water en zand is dan te verl gemengd en als er iets overhern rijf of loopt dan zak je heel diep weg. Een trekker komt dan vast te zitten en voor paarden kan het gevaarlijk zijn.

wij hebben dat ook ooit op verkeerd moment laten doen en toen zakte ik zelf al op een plek tot mijn knie weg. We hebben toen rubber matten over dat stuk gelegd om er langs te kunnen met de paarden. het heeft tot het vootjaar geduurd voor het weer op was gedroogd en stevig werd.

Als hij droog en mil is kun je hem dus aan laten rijden en dan heb je met twee uur werk al een veel stevigere laag. Dan na gebruik elke keer vlakken met een vlakke sleep of zware pallet, gaasnet of zware balk/biels.
Onze bak hadden ze na omzetten aangereden en geegaliseerd met een kilverbak en die konden we eigenlijk gelijk gebruiken. Na diep lostrekken rn wiel aan wiel aanrijden en zelf slepen duurde het een paar weken voordst hij weer echt stevig was. in de tussentijd zakten ze er met rijden ongeveer 10 cm in weg en slerpte ik hem elke keer na het rijden weer vlak. zo eerd hij steeds stabieler.

Suzan_bobar

Re: Grond keren - wie heeft hier ervaring mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:07

Thanks, ik ga dit stuk thuis voor leggen. Nu eerst duimen op droog weer.