Overdag binnen s'nachts buiten met warmte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 07:26

Hier zet ik ze 6.00 uur buiten en dan als het warm begint te worden rond 13.00/14.00 uur binnen en dan weer rond 18.00 uur buiten tot uurtje of 12.
Moet zeggen dat het makkelijk gaat want ze staan bij mij bijna in de achtertuin.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 07:48

Ik zet mijn paarden ook binnen rond de middag tot 's avonds als het te warm is.
Er is geen schaduw op de weide en de stallen zijn koeler dus ook aangenamer

veersche

Re: Overdag binnen s'nachts buiten met warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 07:57

Die van mij kunnen zelf kiezen wat ze doen en inderdaad, als het erg warm is staan ze in de stal. Daar is het ook warm, maar staan ze uit de zon.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:12

Wij hebben onze paarden bij echte warmte ook overdag binnen in een coole stal en snachts buiten. Dit omdat ze dan veel minder last hebben van horzels en vliegen en niet in de brandende zon hoeven te staan.
We halen ze rond 11.00u naar binnen en dan gaan ze graaaag mee. En rond 20.00u gaan ze weer lekker naar buiten.
Maar zoals nu staan ze 24 uur per dag buiten. (als het niet teveel gaat regenen)

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:29

Ik heb dit ook een jaar gedaan, maar dit was eigenlijk meer om de horzels/dazen dan om de warmte. Het is me toen wel goed bevallen, maar anderzijds weet je het ook niet zeker omdat je er niet de hele nacht bij staat. Ik denk wel dat je het misschien dan het hele ritme van het paard omzet. Paarden zijn tegenwoordig gewend, op de wei = eten. En als je dat 's nachts doet gaat het ten koste van hun rust misschien.

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:43

Hoe doen jullie dat als het s nachts gaat onweren?

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 09:30

Het probleem wat ik nu ook een beetje heb is dat ik van half 8 tot half 6 werk ( ma-di-wo-do-vrij)
Tussendoor kan ik ze niet binnen/buiten zetten. Wil straks als de stallen klaar zijn wel kijken of ik het me vriend kan leren want die is tussen de middag thuis om te eten. Degene die der paard bij ons in stalling heeft vond het ook een prima plan omdat haar paard niet goed tegen dazen kan.
Dus denk dat het hem gewoon gaat worden. Over dat ritme maak ik me niet zo druk. Overdag staan ze ook vaak te relaxen in de wei. En bij hele warme dagen slapen ze ook buiten.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 16:40

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:39

@sandros
Bij mij lopen de paarden los naar hun stal. Ze kennen elk hun plekje dus handbagage en moet ik niet 14 keer een paard halen.
Is dit bij jouw mss ook geen oplossing om de paarden te leren zelf naar hun stal te laten gaan?
Dan is het voor je vriend ook makkelijker.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 10:31

De stallen waar ze nu staan kan dat en doen ze ook braaf. Daar kan hij ze ook zelf binnen zetten alleen dat zijn nog pony stallen en vrij donker ( vind ik ) ( zijn voor een C en E pony ). Bij de nieuwe stallen hebben ze nog niet echt der 'eigen' plekje. Dat heeft gewoon tijd nodig dat ze voort weten welke stal van wie is. En daar moeten we nog iets maken dat ze niet langs de stallen over de dam lekker de vrijheid gaan opzoeken. Dat zal waarschijnlijk wel meevallen want bij ons betekent stal eten haha.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:53

Stal ==> eten ... ja dat is hier ook zo :D

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:18

:D Mijn twee paarden gaan, als het zo warm is, overdag op stal in een grote schuur. Twee jaar geleden heb ik alle ventilators uit huis gesleept en op verhogingen gezet vóór de stallen gezet. Ze hingen echt met het hoofd voor de ventilator te genieten _O-

Dussss......hebben we vorige week speciaal een hele grote ventilator van één meter bij één meter gekocht en die zetten we aan :D

(Enne....ook geen last van vliegen :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:53

Vrouwke staat nu als 't kan 24/7 buiten en ze vindt het zálig (en ik ook :D ) maar gisteren en vandaag (en de komende week als het zo blijft, gaat ze in de middag (van 11 tot 4 uur, half 5) op stal, vindt ze ook niet erg :D en dan is ze nog altijd 19 uur buiten :)

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:06

WIj hebben ze ook 24/7 buiten staan, maar ze hebben een vrije uitloop dus kunnen als ze willen in de (veel koelere) stallen staan. Tevens zijn er aantal schaduwplekken in de wei. Maar moet zeggen dat ze zelfs met dit warme weer gewoon in de wei staan te grazen! Oh ja en heb volop gras in de wei, maar ook hooi in de stallen liggen dus om te eten kunnen ze kiezen tussen schaduw en geen schaduw.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:07

als je de mogelijkheid heb zou ik gewoon 24/7 doen. als hij met warm weer in de nacht buiten kan... waarom dan niet met gewoon lauw weer? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:11

essie34 schreef:
WIj hebben ze ook 24/7 buiten staan, maar ze hebben een vrije uitloop dus kunnen als ze willen in de (veel koelere) stallen staan. Tevens zijn er aantal schaduwplekken in de wei. Maar moet zeggen dat ze zelfs met dit warme weer gewoon in de wei staan te grazen! Oh ja en heb volop gras in de wei, maar ook hooi in de stallen liggen dus om te eten kunnen ze kiezen tussen schaduw en geen schaduw.

Dat vind ik echt helemaal briljant :)
Helaas is dat hier niet mogelijk :)

@ unihorses: zoveel als kan doen we dat ook idd :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:16

Yamcha schreef:
essie34 schreef:

Dat vind ik echt helemaal briljant :)
Helaas is dat hier niet mogelijk :)

@ unihorses: zoveel als kan doen we dat ook idd :j

er zijn een paar die ze in de nacht binnendoen omdat het zo hoort :P
hier trouwens overdag op het gras, in de nacht op het zand. in de zon staan ze nu te grazen... en eregister zag ik ze sprintjes trekken.
totaal geen last hier van de zon

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:35

Zelfs hier hoog in de bergen is het bloedheet en hebben we onwijs veel vliegen. Dazen hebben we hier gelukkig niet zo veel.
Mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben een koeler bosstuk tot hun beschikking. Overdag staan ze heel veel daar te soezen. Zodra de zon einde van de middag achter de berg verwdijnt koelt het snel af en zijn alle insecten weg. Ik zie dat ze dan pas weer de weides op gaan.

Als mijn paarden dus een dagdeel op stal zouden moeten zou ik er in deze tijd van het jaar voor kiezen om ze overdag koel binnen te zetten en savonds snachts buiten.
Dat is wat ze zelf namelijk kiezen als ze de keuze hebben.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:48

essie34 schreef:

Die van mij verkiezen momenteel ook de wei boven stal. Hier staan ze ook 24/7 buiten en kunnen ze zelf kiezen tussen wei en stal.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:52

Wij houden inderdaad ook de paarden binnen overdag met deze tempraturen. De paarden vinden deze tempraturen ook echt niet prettig. Je hebt ook paarden die het niets uitmaakt maar die van ons vinden het echt niet prettig. Ze gaan dus smorgens naar buiten, staan het warmste deel van de middag in hun koele stal en gaan rond 6 uur/ 7 uur weer naar buiten als de felle zon weg is. Tis dan nog wel warm maar niet meer zo vreselijk fel.

AmberStb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:54

Ja, mijn paardje gaat 's morgens rond een uurtje of 10 weer naar binnen en 's avonds naar buiten.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:08

Vroeger deed ik dat ook wel als het heel warm was, overdag binnen en de nachten naar buiten. (lang, lang geleden, hihi)
Maar we hebben een 19 jarige shetlander die zomereczeem heeft en die gaat dus alleen maar naar buiten na zonsopgang en terug naar binnen voor zonsondergang. Dus sinds zij hier 16 jaar geleden aangekomen is, doen we dat niet meer, maar hebben we ons aan haar noden aangepast.
Ik zou haar wel met een eczeem deken naar buiten kunnen sturen in de nacht, maar ze heeft in 19 jaar nog nooit een deken opgehad, dus ik ga haar daar nu ook niet meer mee plagen als het niet nodig is.
Ze heeft mooie lange manen en een mooie staart, je ziet er helemaal niets aan als je het niet weet.
Maar als ik haar onbeschut één nachtje naar buiten stuur, wordt dat meteen afgestraft met enorm schuren en is ze haar manen zo weer kwijt :-(
Dus ze gaan in de zomer gewoon overdag naar buiten.
Vandaag is het 36° hier op de weide, dus heb ik hun vanmorgen redelijk vroeg naar buiten gedaan.
Dan om 11 u weer naar binnen met een bos hooi en daarnet heb ik hun weer voor een paar uurtjes naar buiten gedaan.
In de stal is het wel heel lekker fris, maar het shetje van 4 loopt liever buiten, zo heeft ieder zijn zin ;-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:10

Ze blijven hier gewoon buitenstaan. Hebben een goede schuilstal voor schaduw maar door het windje is het daar toch echt koeler dan op stal. Tenminste voor onze tinker 5 minuten op stal en hij zweet zich gek, buiten minimaal last dus ik laat lekker lopen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:11

Bij ons gebeurt het ook. Heerlijk want het is echt koel in de stal.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:12

Ik ken ook mensen die dit toepassen.

Mijn merrie staat 24/7 buiten met een inloopstal en buiten een overkapping.
Ze kan dus zelf kiezen hoe en wat