Hoe bestrijd je de kleine of gewone berenklauw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:50

schapen kijk maar op youtube :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:01

Nou het ene schaap dat wij nog hebben vreet ze mooi niet......

Ik was even aan het googlen of kleine berenklauw giftig is als het in je hooi zit, dat is het hoogstwaarschijnlijk niet. Afmaaien en hooien is misschien een oplossing?

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:31

Arabesk schreef:

Ik was even aan het googlen of kleine berenklauw giftig is als het in je hooi zit, dat is het hoogstwaarschijnlijk niet. Afmaaien en hooien is misschien een oplossing?

afmaaien heeft weinig zin ze komen bij ons ook zo weer op :(

grobo

Re: Hoe bestrijd je de kleine of gewone berenklauw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 20:44

Een keer een reactie van TS:
Spit de gewone bereklauw nu uit. In het weiland staan er nu stukken minder dan tijdens het openen. Slotenkanten is voor mij minder belangrijk maar daar wordt door het wapen, de schep, de klauw ook uit de grond verwijderd.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 00:05

Arabesk schreef:

Het verschilt inderdaad per schapenras of ze berenklauwen lusten. Ik heb vorig jaar o.a. zwartblesschapen in mijn wei gehad en nog een ander ras, maar beiden lustten geen berenklauw. Dit jaar gewone texelaars en die wisten er wel goed raad mee. Ouessant schapen eten ze meestal ook wel.

Maaien kan helpen, maar dat is wel een kwestie van een lange adem hebben. Mijn wei is 2 weken geleden gemaaid en het staat nu alweer 10 cm hoog...

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:53

Ik heb meerdere jaren er een schaap op gehad en vorig jaar waren het nog 3 schapen maar die deden echt niks met die berenklauwen..
Afgelopen winter is er 30/35 meter van de hele lengte af gehaald aan de waterkant, dus ik ben alle berenklauwen kwijt :)
Nu hopen dat ze weg blijven en anders zodra ik er een zie eruit trekken..
In de wei staan er helaas ook nog een paar, nadat er gemaaid is gaan we die ook eruit halen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:09

Let met maaien wel op dat je niet al die troep op je armen enzo krijgt want je krijgt er echt nare plekken van weet ik helaas uit ervaring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:12

Door dit topic (en google) heb ik zojuist geleerd dat je de gewone berenklauw kunt eten :Y)

Niet dat TS er wat aan heeft (tenzij ze een moestuin wil) maar zo heb ik weer eens wat geleerd :)*

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:16

volgens mij is de enige manier een of ander pak aantrekken. waar spa nieyt doorheen kan.
veiligheids/las masker opzetten. de toppen er vroeg uitknippen zodat ze geen zaadbollen kunnen maken.
want dan ben je nog erger de sjaak. tot 30 cm boven de grond afknippen. fles glycostaat aanmaken en dat op/in de kernen spuiten weekje wachten en dan met de schop alle wortels en bovenste stengels uitspitten. niet vergeten weer je pak aan te doen.!!!
alleen als je de wortels aan tast/aanpakt krijg je het weg. en zorgen dat het zich niet versprijd door de toppen te rooien. maar feit is bocht blijft het.

de kleine/gewone bereklauw komt/kwam in nl ook al van nature voor die kan weinig schade doen en veel schapen/sommige geiten eten deze dan ook gewoon op.
alleen de reuze bereklauw heeft hier geen natuurlijke vijanden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:24

Probleem met afsnijden / knippen is helaas wel dat die rotzakken dan laag bij de grond nog nieuwe knoppen en bloemen aan gaan maken -O-

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:55

ja klopt daarom moet je ook eerst de toppen eruit halen. en inspuiten met een vergif die vrij agressief is.
en daarna na een week ( niet na een maand) met de spa erachteraan gaan. doordat je 20cm laat staan kun je ze makkelijk vinden..

je weet wat ze zeggen

""onkruid " vergaat zomaar niet " :) :)
dat zal hier ook wel opgaan

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:01

Het blijkt dat een berenklauw 7 jaar blijft staan. Wat ook Zal gaan helpen is zee zout in de stengel strooien.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:08

Gewoon zout doet het ook hoor, het gaat om het vocht aantrekkend vermogen van zout. Het zout wel water de plant niet is het idee. Op die manier kun je dus ook JKK bestrijden (op de kluit gooien)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:37

Ik heb zout ook wel geprobeerd op JKK, of een overdosis kunstmest.

Resultaat: plant dood, jaren geen gras op die plek, en daarna gewoon weer een JKK plant :P
Dat soort onkruid groeit nu eenmaal makkelijker op lastige plekken dan gras, dus als er genoeg zout uit de grond is gespoeld dan is het voor gras nog te zout maar komt dat onkruid gewoon weer terug :P

(pioniersplanten, daarom zie je braakliggende gronden of hopen aarde die even neergegooid zijn, ook altijd vol met onkruid staan)

Voordeel van JKK is dat het heel aardig met wortel en al uit de grond te trekken is, die stomme Berenklauw (en Fluitekruid en zuring enzo) niet.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:37

Waar zou je dat zout op de berenklauw moeten gooien dan?

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:58

BianCatjee schreef:

Stengel afbreken en dan erin gooien.

Marloes25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 00:18

wasabie schreef:
BianCatjee schreef:

Stengel afbreken en dan erin gooien.

Dank voor de tip Wasabie! Ga dat eens proberen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 00:04

Dankjewel voor de tip!
Heb vandaag alleen te horen gekregen dat hij nog 7 jaar giftig is.. (en dat je dus ook nog 7 jaar blaren van die zooi kan krijgen..)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:07

Zolang je het sap niet op je krijgt gebeurt er niets hoor, met rubber handschoenen kun je ze gewoon vastpakken en hier hebben de paarden er ook best wel wat opgegeten als we ze afgesneden en nog niet weggegooid hadden. De jongere "klauwen" vinden ze best om te eten schijnbaar en er zijn ook recepten online te vinden dat je ze zelf kan eten :)

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:34

BianCatjee schreef:
Dankjewel voor de tip!
Heb vandaag alleen te horen gekregen dat hij nog 7 jaar giftig is.. (en dat je dus ook nog 7 jaar blaren van die zooi kan krijgen..)

klopt als je die zaadjes er maar agf heb en de plant afmaait 7 jaar lang dan kom je er ook wel van af maar duuuur mij te lang haha :j

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:35

pmarena schreef:
Zolang je het sap niet op je krijgt gebeurt er niets hoor, met rubber handschoenen kun je ze gewoon vastpakken en hier hebben de paarden er ook best wel wat opgegeten als we ze afgesneden en nog niet weggegooid hadden. De jongere "klauwen" vinden ze best om te eten schijnbaar en er zijn ook recepten online te vinden dat je ze zelf kan eten :)

brr het idee dat te eten :brr:

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:45

wasabie schreef:
BianCatjee schreef:
Dankjewel voor de tip!

klopt als je die zaadjes er maar agf heb en de plant afmaait 7 jaar lang dan kom je er ook wel van af maar duuuur mij te lang haha :j

Maar geldt dat ook voor de kleine berenklauw? Van de reuzenberenklauw heb ik idd wel gehoord van 7 jaar lang, 5x per jaar maaien.

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:52

Ja voor groot en klein. Klei wordt ook groot ;)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:12

wasabie schreef:

Maar een gewone (kleine) berenklauw, wordt nooit een reuzenberenklauw ;) Dat zijn 2 verschillende planten.

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:47

Ingrid_92 schreef:
wasabie schreef:

Maar een gewone (kleine) berenklauw, wordt nooit een reuzenberenklauw ;) Dat zijn 2 verschillende planten.

klopt maar werkt allebij ze zijn mij groot zat hihi :j