Hoe groeien de manen van een paard nou ECHT snel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:56

Toch kam ik de manen regelmatig en spuit er equishine in.. en mijn mini heeft toch echt lange manen :+

Afbeelding

edit: onder een exceemdeken gaan manen ook breken.. dat heb ik bij 2 paarden gezien van kennissen.. die hielden ondanks het deken weinig over.

piezze

Re: Hoe groeien de manen van een paard nou ECHT snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:01

wow wat een mooie manen heeft de shet!!! Ik merk ook dat hoe meer er geborsteld en gekamd wordt, hoe minder er overblijft. Mijn poown heeft ook redelijk dunne manen en staart. Dekens zijn funest bij de mijne. Dan schuurt er zo een heel stuk weg.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:06

piezze schreef:
wow wat een mooie manen heeft de shet!!! Ik merk ook dat hoe meer er geborsteld en gekamd wordt, hoe minder er overblijft. Mijn poown heeft ook redelijk dunne manen en staart. Dekens zijn funest bij de mijne. Dan schuurt er zo een heel stuk weg.

Dankje :D
Denk dat het ook beetje per paard afhankelijk is.. De zwarte shet op de foto heeft ook hele mooie dikke lange manen, de kleine zwart/grijze ervoor is nog jong maar heeft echt een mega dikke bos en dan heb ik nog een schwarzwalder fuchs van net 4 en die begint ook aardig wat te kweken :) mocht iemand foto's willen zien zijn ze per pb te krijgen.. (dat doe ik niet hier in het topic, mijn merrie was even een voorbeeld)

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:34

je kunt er ook babyolie in doen dan gaan de klitten er snel uit :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:02

Volgens mij is het krijgen van lange manen genetisch bepaald. Mijn paardje heeft lange vlechten (altijd in en is geen probleem) en losse haren zijn tot boven de knie. Je paard gezond en blij houden en als je lange manen wilt krijgen niet te veel aan frutten en in vlechten doen. Ik "kam" voorzichtig alles uit een keer per maand of een keer per vijf zes weken. Dan doe ik veel vet erin en anti klit als ik de vlechten heb los gemaakt, ga er met mijn vingers door en pas als alles goed voelt ga ik voorzichtig van beneden naar boven met de kam er door.
Onder mijn naam kun je een topic vinden waarop paardje afgebeeld staat op de derde foto met de vlechten. De vlechten zijn inmiddels weer wat langer geworden, maar het geeft een goed beeld.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:41

Sinds een jaar krijgt mijn paard vitamine brokken bij gevoerd en opeens groeien de manen van mijn paard, het lijkt ook dikker te worden. Ik laat ze altijd los hangen en doe er anti klit spray in.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:48

Wij doen er niets aan en het is in 3/4 jaar gegroeid van netjes bijgehouden dressuur-knotjes-coupe naar bossen haar.. Moet wel zeggen dat er ook een heel stuk vlas tussen zit maar ze hoeven toch geen wedstrijden te lopen ;)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:54

Heb hier een shet met zomer eczeem. Wat doet iedereen voorzichtig met de manen :oo Ik heb gewoon een Pagony Manen- en staartborstel en daar kam ik gewoon de manen mee. Ook niet heel voorzichtig gewoon de borstel er door halen en de klitten er uit trekken.

In de zomer heeft ze wel een deken over en merk dat de haren dan 'dood' gaan. De manen worden dan bruin en je ziet dan allemaal dooie puntjes. Als je het paard dan een dag in de wei zet zonder deken dan is te zien dat de manen helemaal weer bijkleuren en het gezonder lijkt. ( natuurlijk als er weinig vliegjes zijn of zo als nu in de herfst ) Ik heb geen problemen met kapot schurende manen onder de deken. Juist als ik er geen deken op doe gaan de manen kapot aan de boven kant. Op de wondjes van het eczeem smeer ik uierzalf ook ook op de manenkam. Het lijkt te werken :)

Afbeelding

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:05

Mijn paard is half Fries en half KWPN, hij heeft mooie volle lange manen. Ik borstel ze alleen met de zachte borstel. Klitten haal ik voorzichtig met de hand uit. In de winter staat hij in de paddock, dan worden de manen stug van het zand, dan spuit ik ze een keer per week in met antiklit. Hetzelfde doe ik met zijn staart.
Ik heb ook een vraag: de punten van zijn manen zijn niet mooi maar ik durf er niet in te knippen. Hoe verzorg/knip je de punten van de manen?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:05

Zelfde probleem hier inderdaad. Ik durf de manen niet te knippen. Wordt toch lelijk en heel recht. Hoe krijg je dat mooi? Zeker als je het elke maand doet.
Ik heb nog nooit manen geknipt.

En moet je nu wel of niet vlechten? Iedereen zegt wat anders..

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:13

Ik lees hier eventjes mee, m'n verzorgpony heeft hele ongelijke manen ivm veulen wat ze gehad heeft, en nu willen we het graag weer laten groeien.

Wij kammen en vlechten en spuiten min. 2x per week Cowboy Magic er in, maar er is nog niet echt veel verschil te zien...

peetsyllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:57

Mijn fries had altijd korte manen doordat ze in de wei altijd aan haar manen deden knabbelen. 2 jaar terug heb ik een rambo sweet itch Hoody deken gekocht. Dat deken is eigenlijk een vliegen en exceem deken in een. Ik ben haar manen in gaan vlechten en wonder olie in gedaan. Dat deken had ze dag en nacht op en verschil zag je na een aantal maanden!
Toch moet het wel in de genen zitten van de ouders om lange manen te krijgen..

peetsyllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:59

_suus19_ schreef:
Zelfde probleem hier inderdaad. Ik durf de manen niet te knippen. Wordt toch lelijk en heel recht. Hoe krijg je dat mooi? Zeker als je het elke maand doet.
Ik heb nog nooit manen geknipt.

En moet je nu wel of niet vlechten? Iedereen zegt wat anders..

Wat bloeit dat groeit! Wat dood is groeit niet meer. Ben niet te bang om de dode puntjes af te knippen wij moetten tenslotte ook naar de kapper! ;)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:07

Mijn merrie loopt op dit moment zo rond:
Afbeelding
O:)

Ze is in een half jaar van 50cm manen naar 91cm gegaan.
Voor dat ik de manenbeschermers had vlocht ik het altijd in.

Toen ik m'n merrie net kreeg had ze handbreedte manen.. getrokken door de oude eigenaar :(:)
3 jaar lang is het zo geweest en dacht dat het nooit zou groeien. Totdat ik ging vlechten. Zonder maanbeschermers zag ik al wel resultaat, maar nu die erin zitten gaat het als een speer :D ben er echt heel trots op :')

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:32

Ja ik ga ze binnenkort idd maar knippen. Maar vind het zo'n raar gezicht lange manen die recht afgeknipt zijn..

Haha die manenbeschermers zullen vast wel werken idd, slim idee :) maar vind je dat niet zonde dan? Want dan heeft je paard mooie lange manen, maar dan zie je ze nooit?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:38

Haha, je moet er wat voor over hebben :D
Het is elke keer weer een verassing wat er uit de zakjes komt :D

Met wedstrijd en fotoshoots kan ik ze wel mooi laten zien, thuis is het alleen maar lastig met training van die lange manen :+

lanasjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:06

Ik knip de lange manen van mijn paard ook af en toe. Maar ik hou de schaar verticaal en haal er mini stukjes af het ziet er daardoor nooit geknipt uit.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:17

Ik merkte bij mijn paard dat het juist sneller groeide met veel cowboy magic, en invlechten.

Vlechten liet ik wel paar dagen zitten, en niet te strak gevlochten uiteraard. Zij had toen nog een halsdeken swinters.
Als de vlechten eruit gingen weer cowboy magic erin, kammen...

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:48

Ik heb een shetlander merrie die toen ik haar kocht een paar sprietjes omhoog had staan, ze had alles eraf geschuurd.
Ik heb (toen er wat te kammen viel) het wekelijks doorgekamd met equishine.
Mijn andere shet doe ik heel weinig aan, ben er heel zuinig op en het groeide prachtig.
Helaas is er een hap uit gebeten, maar ook dat hangt alweer!
Ik denk dat het ook aan het dier ligt...

Succes!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:20

Lange manen:

1: Lange manen zijn genetisch bepaald.
2: Lange manen zijn ook vaak rasgebonden. shetlanders haflingers tinkers etc zullen sneller lange manen hebben dan een gemiddelde kwpner of nrps pony.
3: Ook ben ik ervan overtuigd dat als een paard of pony zich goed voelt en de juiste voeding krijgt dat dit ook helpt.
4 : De manier van het onderhouden voor zowel de eigenaar en het paard zelf.
Als een paard in een kudde staat of omgeving (bv stal) waar de manen afgeschuurt worden of gekauwd worden door kuddegenoot dan houd t natuurlijk ook op.
De eigenaar kan de manen onderhouden door ze in te vlechten of soms helemaal niks mee te doen.
5: Een middeltje zoals bv cowboy magic of equishine kan ook helpen met t verzorgen van de manen.

Wat ik eraan doe is zo min mogelijk..
Manen zitten 2 tot 3 weken ingevlochten. Ik pluis ze dan uit al ik ze overnieuw ga doen. Soms kam ik ze na t uitpluizen. En dan gaan ze weer in de vlechten.
Zomers af en toe wassen en daarna zitten ze weer ingevlochten.
De staart kam ik bijna nooit alleen even voor foto of als die een keer gewassen is.

sarahJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:04

Genetische aanleg speelt inderdaad eens rol. Zo ken ik Friezen met vrij korte manen voor een Fries die ook niet willen groeien. Wat ik deed met de Fries die ik heb gehad was gewoon insprayen, borstelen en vlechten. Was eerlijk gezegd ook niet super voorzichtig ermee :o maar toch groeide het wel

minke8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:09

hoi, ik snap je vraag :P iedereen zegt wat anders.
mijn Friese merrie heeft manen van rond de 140 cm.
ik kam het meestal uit en vlecht het zo in dat het ong. 2 weken
blijft zitten en dan verder er niet aan zitten. ik doe met kammen
een pluk haar bovenaan vast houden met je hand en dan normaal
erdoor kammen met een manenkam.

mijn merrie is nu 10 jaar en er is nooit aan geknipt ;)

MarlouDuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:18

Invlechten, kan gerust een tijdje erin zitten!

amkesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:33

wat ik doe is in de winter als ze geschoren is dus met deken op staat anti-klit er in voorzichtig uitborstelen losjes invlechten laten zitten tot het los laat dan alleen de onderkant borstelen en weer nieuwe vlecht er in en resultaat met een jaar van 30cm naar 95cm in de zomer doe ik ze vaak los en als het slecht weer is vlecht ik ze in om knopen te voorkomen en ook dan maar 1x per maand uitborstelen.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:50

Mijn vriendin heeft een tink welke ze altijd in de vlechten heeft (om manen te sparen) 1x p/w vlecht ze opnieuw maar als je de vlechten er uit haalt valt er zoveel haar uit, wat neerkomt op de hoeveelheid verlies als je iedere dag zou borstelen, ze heeft lange manen maar wel dun. Haren breken niet alleen af, ze laten ook gewoon los, net als bij mensen. Ik borstel de manen iedere dag juist om klitten te voorkomen, maar wel met een zachte borstel (drogist) Ik borstel laagje voor laagje, ik hoor/voel geen haren breken op deze manier, alleen de losse haren komen mee, maar wel veeeel minder als met paarden-staart/manen borstel !