nat seizoen, net trillende tinker op stal gezet..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianaWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:00

tsja, het is raar weer. De meesten zijn toch al van de wintervacht af en als het dan wel van dat gure weer is, dat is dan moeilijk voor ze. Mijn oudje staat op rusthuis en kan naar binnen als ie het koud heeft. Mijn rijpaard en de pony van mijn dochter heb ik sinds gisteravond ook weer een dun dekje op. En regen, en wind en deze temperatuur, daar is hun vacht nu niet tegen bestand. Vooral het kleintje had het echt wat koud.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:01

gelukkig is het hier niet alleen. Ik dacht al dat ik ze te veel verwend had.
Maar zelfs met regendekens op hebben ze het nog koud als ik ze binnen haal. Nu zijn de oudejs wel erg oud (29 en 37) en heeft mn sportpaard een heeeel dun vachtje.

Mizora

Re: nat seizoen, net trillende tinker op stal gezet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:33

Bibberen betekent eigenlijk altijd dat ze het koud hebben (een enkele keer is het zenuwachtigheid, maar dat is bij paarden zelden het geval). Warm aanvoelen is juist dan niet zo raar, want bibberen veroorzaakt warmte vlak bij de huid, daardoor is het ook ontzettend inefficiënt. Dan heeft hij alle andere mogelijkheden om warmte op de korte termijn te creëren al uitgeput.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:00

Hier geen bibberende paarden, maar het heeft hier ook niet zoveel geregend als elders het geval lijkt te zijn. Ik kan me voorstellen dat er paarden zijn die het qua warmte niet helemaal meer kunnen bolwerken met hun zomervachtjes bij deze lage temperaturen terwijl het uren achtereen met bakken uit de lucht komt vallen.
Als dat hier zou gebeuren dan zou ik ze een paar uur op stal laten opdrogen om ze daarna met regendeken weer naar buiten te laten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:04

Kun je geen hooinet in de schuilstal ophangen? Bij mijn paarden nodigt dat erg uit om ook even binnen te gaan staan.
Nouja de grote laat haar kont altijd buiten maar de kleine gaat er wel helemaal in....

DakotahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:05

Gisteravond ook 2 van de 5 bibberend naar binnen gehaald.
Hadden het ook echt koud want gingen het liefst in galop naar stal.
Rotweer!!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:33

oef die van mij heeft nu weer de 100grams op, staan ook 24/7 buiten.

Het is de combinatie van Wind + continue regen. Die nekt Uniola & de andere paarden op stal overigens

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:39

Ik heb twee kruisingen Shetlanders/Welshjes en inderdaad veel gewend met wisselend weer. Maar Pip stond van de week ook te rillen en ik zet ze nu in de avond binnen en in de ochtend gaan ze weer het land op. Dan slapen ze droog en kunnen ze goed uitrusten, ik heb het idee dat ze op het land een stuk minder slapen met die kou en nattigheid. Er is geen schuilhuisje en ik vind het niet prettig voor ze, dan maar wat meer werk en lekker droog slapen op stal.

Het is een erg bar seizoen op dit moment, het is ook zo lastig om het juiste in te schatten voor ze. Toen het van de week zo regende had ik warme slobber gemaakt, ik dacht dan hebben ze even iets warms. Maar toen zag ik ze rillen en heb ze na de slobber op stal gezet. Ik heb Pip nog nooit zien rillen buiten, dat geeft wel aan dat het echt niet prettig is buiten.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:44

Wij willen onze paarden het liefst ook 24/7 buiten hebben staan, ze vinden het normaal gezien ook heerlijk. Maar met dit weer, nee dan gaan ze mooi in de nacht naar binnen! Ze lopen nu iedere keer maar een beetje te vervelen bij het hek, echt helemaal niets dit weer.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:28

Korte tijd terug is die van mij ook stevig bibberend en doornat tot op de huid binnengehaald met zo'n weersomslag (vandaag 10 graden kouder dan gisteren, en dan die nattigheid en harde wind erbij... :n ), dus die heb ik uit voorzorg weer terug onder de 0-grams regendeken gezet voor deze dagen. Dat doe ik niet gauw, maar wil haar ook niet verkouden hebben....zeker niet aangezien ze bij ons op open terrein zonder schuilmogelijkheid/struiken staan. En het is ook gewoon een beetje een wattenbol :(:) :+

Ik krijg iig een sik van dat weer }:0

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:34

De twee jonge paarden mankeren niks, maar mijn oudje (22 jaar) stond gisteren ook ineens te bibberen, de dagen ervoor was er nog niks aan de hand. Dus die heeft een gevoerde (weinig grams) regendeken aan... Hoop echt dat het snel wat beter wordt. Mijn oudje kan niet naar binnen wegens COPD, dan is hij meteen erg benauwd.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:55

Wow, nooit verwacht zoveel bibberende paarden! Het is echt bizar te lezen dat ook mensen die de paarden al tal van jaren 24/7 buiten hebben ook dit probleem hebben!
Ik knijp hem wel een beetje met de verhuizing, voor 1 juni wil ik ze overzetten met de paardentaxi maar daar dus geen stallen klaar als ze het koud hebben... en ze geven volgende week dus ook nog steeds rotweer af...
Ik heb de naam van een goede regendeken even opgeschreven zoals hier vermeld werd, die van mij waren ook niet goedkoop maar volgens mij geen merk.

Ik vind die keuzes maken altijd moeilijk, wel deken, geen deken, ik denk dat iedereen dat beetje heeft?... ik denk dat mijn regendekens inderdaad niet ademen en daardoor alleen geschikt zijn om even een bui op te doen maar niet om ze langere tijd op te houden, want ze 'stikken' eronder.
Ik ga dan maar eens googlen naar goed ademende regendekens :o .

Met constante regen voelt mijn tinker zich normaal enorm prettig omdat hij dan niet gestoken wordt en ik denk dat zijn aangedane huid dan gekoeld wordt. Mugjes blijven wel degelijk maar niet met stromende regen, het zijn 'luchtige' beestjes en die slaan ter aarde, net als dat ze slecht tegen wind kunnen.. vandaar dichter naar zee terug verhuizen :-) daar had hij het toch het beste.

Wat het beste helpt bij hem is vanaf maart consequent de rambo sweet itch hoody op maar we hebben zo'n rotvoorjaar en die deken is als hij nat is dus niet snel droog ( 1000 denier) en daaronder ging hij dus snotteren... door dit voorjaar heeft hij de rambo niet op kunnen hebben en daardoor enorm aan het schuren geraakt... gewoon vanwege het rotweer.

Wat ik vergat te vertellen was dat, sinds ik de BWP-er er bij heb, ik een abonnement heb op dekens kopen... vorig jaar 7 gewone vliegendekens gesneuveld ( ik ben van ellende tweedehands maar gaan kopen), ik weet niet wat hij doet met regendekens... in regenweer zijn ze minder aan het spelen maar het blijven soms net 2 veulens/ jonge hengsten bijelkaar met spelen en doen :+ , hardstikke leuk natuurlijk om te zien en het zijn ook supermaatjes maar ja, halsters hoef ik al niet op te laten, in de 2 jaar dat ik die draak erbij heb zit ik al ver over de 10 halsters... hij pakt het neusgedeelte bij de tinker en trekt daar dan aan om te spelen/ draken }:) , gewone halsters/ dure halsters/ leren halsters.. alles gaat stuk , vliegendekens ..2 dagen... lijkt dan volledig door de shredder te zijn gehaald, niet meer te repareren... misschien moet ik hem zo'n graasmasker op doen om geen dekens en halsters meer te pakken }:)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:03

Hier precies het zelfde! 4 shetlanders altijd door weer en wind buiten, maar ook zij zijn inmiddels al 4x naar stal gehaald omdat ze stonden te bibberen. Twee stonden er gewoon echt te shaken. := Wij zijn niet zo'n fan van dekens en waren blij dat ze eindelijk weer af konden, zolang het weer zo blijft gaan ze bij ons 's nachts op stal en overdag naar buiten. Gister hebben we ze rond een uur of 2 weer naar binnen moeten halen vanwege het trillen. Balen hè, rot weer!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:16

Ja, het is niet normaal dit weer... ( stookkosten blijven ook maar doorlopen zo... in huis is het ook niet te harden anders...)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:21

Ook hier 2 bibberende pony's gehad de afgelopen week. En dat terwijl de kleine de hele winter overdag altijd buiten was zonder deken oid. en het de hele winter niet koud gehad heeft....
Duidelijk ligt het niet aan haar want ze was niet de enige lees ik hier. Gelukkig, zatal te denken dat ze misschien niet in orde was... _/-\o_

Zo zie je maar dat er iets duidelijk niet oké is met dit soort weer in deze tijd.
Ook de dieren hebben er duidelijk echt last van....

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:22

Ik had mijn merrie geen tekenen zien vertonen van kou, maar ik heb een Bucas Rain aangeschaft. Deze moet ze tot ong.17 graden comfortabel kunnen houden (dus niet zweten), dus als de zon perrongelijk door komt staat ze niet gelijk te zweten.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:30

Herkenning! Ik zit me net als jij ook zorgen te maken of mijn haflinger het niet koud heeft. Zij heeft ook zomereczeem, heb ook een Rambo sweet itch-deken voor haar. Maar telkens weer zit ik me druk te maken of ze het niet koud heeft, waardeloos. Heb haar gelukkig nog niet rillend aangetroffen en de paarden gaan bij ons wel schuilen voor de regen op zich.

Ik heb haar nu met een 0-grams fleecegevoerde regendeken staan, krijg hopelijk vandaag een waterdichte onderdeken voor bij m'n eczeemdeken in huis. Dus dan krijgt ze gewoon die onderdeken met eczeemdeken op. Wellicht is dat voor jou ook een idee?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:35

Ik heb zojuist de amigo hero-6 50gr gehaald. Zo weer naar stal, hoop dat ze nog niet ziek is want het is nog kouder dan gisteren.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:42

@jes-sira, ja, ik heb dan ook direct in mijn achterhoofd...owjee, als hij maar niet ziek is... hihi, vandaar dus ook topic geopend en eigenlijk 'blij' met alle bibberpaardjes, weet ik dat die van mij toch echt niks mankeert ;-), klinkt heel fout maar omdat de BWP-er niet stond te rillen twijfelde ik even aan de gezondheid van Tinkerman... hoewel die twijfel op stal wel snel over was gelukkig en hij maakte totaal geen zieke indruk dus tja ( maar ja, liever iets teveel zorgen dan 1 x geen zorgen en te laat denk ik altijd ;-) )

Hazouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:12

Mijn tinker staat ook 24/7 buiten zonder deken,
Maar zit er toch aan te denken om een ongevoerde regendeken voor hem te kopen, alleen ben ik bang dat zn weidemaatjes de deken kapotmaken :P
Is bij mijn vorige haflinger namelijk heeel vaak gebeurd

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:31

@hazouk, ja hier ook zo'n probleem.. altijd dilemma's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:34

Mijn oudje van 28 doe ik vanavond ook een deken op, zit alleen te twijfelen over mijn bucas smartex winterdeken of mijn ongevoerde regendeken, wat zouden jullie doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:35

SophieDG schreef:
Heb deze week ook al twee bibberende paarden gehad :( één ervan heeft exceem, ik heb maar een regendeken opgelegd. Gaat het regendeken makkelijk over een exceemdeken? Volgens mij moet dat best vervelend zitten :D. Hopelijk wordt het snel droger weer..

Ik heb een rambo sweet itch, die heeft regenliners die je eronder kunt doen, ideaal.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:42

Ik heb mijn haflinger een gevoerde regendeken opgedaan..pfff...150 gram winterdeken is weer net te warm....van mij mag het nu toch wel zomer worden!!!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 18:05

@mindim, goh, hier ook rambo sweet itch hoody maar dat wist ik niet over die regenliners, zoooo blij dit topic te hebben gestart, direct veel wijzer, super!