Zéér vies paard over zetten op stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Zéér vies paard over zetten op stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:01

Ik ben groot fan van strokorrels. Absorberen vreselijk goed. Ik haal de natte plekken eruit en hark de kant er weer overheen. Werkt heel goed. En ze eten het in principe niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:06

Je hebt ook nog hennep. Ik weet niet hoe de werking daarvan is.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:09

Je weet van je gevaren van een potstal? Denk aan rotstraal. Mijn evaring mey zaagsel en vies paard is dat zaagsel dubbel zo snel vies word dan stro. Zaagsel neemt op en stro maar heel weinig. Als ik jou was en de mogelijk heid hebt Zet je paard op stro en mest elke dag zorgvuldig uit. Alleen de drollen en vieze stro en dan het stro wat je over hebt op de plek leggen waar je t weg hebt gehaalt en nieuw stro bij doen. Werkt bij mij erg goed, meestal gaan ze dan op het vieze stro pissan ipv schonen stro.

Heb je merrie of ruin?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:10

Persoonlijk vind ik vlas erg glad en hennep is weer niet zo handig met drollen schudden (wij hebben zo'n poepvork met veel tanden) Vlas neemt ook niet zo veel op vind ik.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:11

Ik heb het niet helemaal door gelezen, maar misschien kan je mixen? Een laagje zaagsel en daar boven op weer een laagje stro?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:13

Ik heb ook zo'n smeerlap, na alles geprobeerd te hebben staat hij nu op rubberen matten. Laagje zaagsel eroverheen en om de dag eruit scheppen. Verbruik is een baal per week. Ideaal, werkt echt het lekkerste.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:14

eclair98 schreef:
Ik heb het niet helemaal door gelezen, maar misschien kan je mixen? Een laagje zaagsel en daar boven op weer een laagje stro?

Daar dacht ik inderdaad ook gelijk aan.

Sowieso wat hier goed werkt bij de vieze paarden is de stal flink dik opstrooien, pies zakt naar beneden en dan wordt dus alleen je onderste laag stro nat. Dat gewoon laten liggen, alleen de drollen eruit en weer flink opstrooien. Dat werkt hier heel goed, dunne laagjes worden soep..

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:17

Ik heb hier ook een ruin die z'n hele bodembedekking door elkaar gooit (zaagsel). Bijna z'n hele stal is nat, en de drollen liggen overal rond. En hij staat enkel 's nachts op stal :').
Dus nu doe ik elke dag z'n hele stal leeg.
Maar als ik het goed begrijp moet ik een dun laagje laten liggen onderaan? En daar elke dag een verse laag opgooien?

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:19

Ik doe een pak koolzaadstro(lijkt op vlas maar niet gevaarlijk om te eten) en daaroverheen stro dat werkt heel goed 1 x in de week haal ik de natte plekken helemaal weg en gooi ik het schone stro in een hoek en woel ik de hele bodem om en dan het stro weer eroverheen.
En de rest van de week de drollen eruit.
Dit gaat heel erg goed.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:22

Ik ben fan van hennepstrooisel met Eucalyptus. Heb je daar al een naar gekeken? Neemt erg goed vocht.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:24

Ik heb ook een paar echte viespeuken, potten zoals je zelf ook al hebt gedaan, elke dag drollen en dan eens per week urine werkt bij mij het beste en voordeligste.

Wat ook een aanrader is , is koolzaadstro, dat neemt meer op en eten ze niet.
Dit gebruikte ik als onderlaag en dan gewoon stro erboven. Elke dag drollen en rechttrekken en wat stro erbij, en eens per week goed mesten, en dan weer koolzaad eronder.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:25

Onze paarden staan op aubiose (hennepstro) en dat neemt ontzettend veel vocht op. Daar waar onze ruin (overmatig drinker........ nee, geen alcohol :+ ....... en dus overmatig plasser) voorheen kon zwemmen in zijn stal met stro, is dat nu wel anders. Hij is dus erg snel vies en het verbruik is 1 pak per week (Eur 8.50). Onze andere (schone) paarden verbruiken 1 pak op 2 weken.

Geen ammoniakgeur wat je bij normaal stro altijd sterk hebt, snel uitmesten (enkel mestballen) en 1 keer per week de natte plek (bij ruin in het midden, bij merrie langs de randen).

Ik prutsmuts niets anders meer. Absorbeert echter super.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:01

Wij hebben ook zo'n viespeuk op stal. Oplossing: grotere stal. Hij is tegenwoordig een stuk minder smerig! ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:05

Nou, ik heb ook een heel vies paard gehad.
Op zaagsel was hij 10x minder vies dan op stro! Hij at al zijn stro gewoon op, ik heb verschillende manieren mesten geprobeerd maar hij eindigde altijd in zijn eigen poep en pies, zonder ook maar één schoon strootje in de stal --> hele erge rotstaal. Toen op zaagsel gehad en daar was hij nog steeds vies, maar toch veel minder. Heb hem toen elke dag gemest en ong. een half pak zaagsel per dag over het nog schone zaagsel van de vorige dag heen gedaan.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 11:13

wortelsussie schreef:
Je weet van je gevaren van een potstal? Denk aan rotstraal. Mijn evaring mey zaagsel en vies paard is dat zaagsel dubbel zo snel vies word dan stro. Zaagsel neemt op en stro maar heel weinig. Als ik jou was en de mogelijk heid hebt Zet je paard op stro en mest elke dag zorgvuldig uit. Alleen de drollen en vieze stro en dan het stro wat je over hebt op de plek leggen waar je t weg hebt gehaalt en nieuw stro bij doen. Werkt bij mij erg goed, meestal gaan ze dan op het vieze stro pissan ipv schonen stro.

Heb je merrie of ruin?

Mijn pot stal is droger dan mijn stal waarvan ik elke dag de urine er uit haal. :)

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:19

Hennep schijnt meer op te nemen als vlas, en een groot voordeel van hennep t.o.v. vlas is dat paarden hennep niet eten! Het scheelt geloof ik 2 euro per pak, maar ja... Ik ben zelf ook een grote tegenstander van stro. Ik vindt dat de stal met stro in no time een bende is t.o.v. vlas. Maar zoals je aangaf, jou paard eet vlas, dus ik zou hennep eens proberen. Wie niet waagt....

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:28

Ik heb veel plezier gehad van een onderlaag van vlas en daaroverheen een laag stro. De strolaag mest je als een gewone stal,
de vlaslaag laat je liggen. Op het moment dat het echt sops, trek je die natte plek eruit en een nieuwe baal erin.
Misschien is er een alternatief(koolzaadstro? nooit mee gewerkt?) waar je hetzelfde idee mee kan maken gezien je ervaring met vlas.
Hoewel ik denk dat als er ook schoon stro ter beschikking is dat ze geen vlas eten?

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 15:48

Stro is de oplossing voor mijn paard ben blij dat ik het heb geprobeerd!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:49

LiekeW schreef:
Ik ben zelf helemaal geen fan van stro.. als er iets niet leuk is voor een mensenrug is het stro. Ik vind het oppot systeem van vlas het beste. Wij hebben zelf vlas in de stal, ongeveer 2 pakken per week erin, en iedere dag de drollen eruit halen, en gemiddeld 1x in de maand alle urine eruit (ong 6/8 kruiwagens).
Ik heb overigens geen ervaring met zaagsel, aangezien wij iets moesten hebben wat 'snel' verteerd waardoor het in de groente tuin kan. Dus stro of vlas.

Zaagsel kan maar 1x opnemen --> als het eenmaal nat is, neemt het niets meer op, terwijl vlas "uitzet" en nog meer op gaat nemen :)

Vandaar ook fan van vlas + in een vlasstal poept mijn smeerkees niet heel zijn stal vol :p

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:55

Wat het beste bodem bedekking is voor mijn zeer vieze paard: zaagsel met daar stro overheen, zaagsel neemt het vocht op en stro blijft langer droog! :)

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:21

Beide paarden hebben een HIT Matras en daar overheen en er naast strooi ik Hippo Gold!
Dat betekent geen amoniakgeur meer,een lekkere frisse stal,een zacht bed en het neemt enorm veel vocht op en 1 van de 2 is een enorme viezerik! Ben hier enorm tevreden over.Daarnaast verteert het snel en daarom zelf thuis een mestplaats aangelegd!