paardenmelk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Drink jij paardenmelk?

ja (waar haal je ze?)
6 (12%)
nee
43 (87%)

Totaal aantal stemmen: 49

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:50

Mist schreef:
waar eindigen dan al die veulens, die maar "bijproducten" zijn Verward

Dat vroeg ik me ook af ....je hoort zoveel over paardenmelk tegenwoordig.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:53

CarS"]
[quote="Mist schreef:
waar eindigen dan al die veulens, die maar "bijproducten" zijn Verward

Dat vroeg ik me ook af ....je hoort zoveel over paardenmelk tegenwoordig.
[/quote]

Die veulens eindigen heel vaak in de sport!
Van de Orchid's Paardenmelkerij in Zeeland lopen meerdere pony's op hoog sportniveau mee.
Goed voorbeeld hiervan is Romantico van Patrick vd Schans, deze pony werd geboren onder de naam Orchid's Davincii.
In Zeeland worden merries gedekt door goede hengsten. De melk staat voorop, maar ze fokken ook heel bewust goede pony's. Ik ben er eens geweest en er lopen echt geweldige pony's rond!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:00

Ik heb me nooit echt verdiept in de melkerij vandaar mijn vraag....gelukkig dat er niet zomaar vermenigvuldigd word maar dat men hier goed bezig is met fokken OK dan!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:40

Als ik met een zogende merrie op concours ga melk ik er wel eens wat uit. Paard is dan blij dat ie het kwijt is en weggooien vind ik ook zonde want ik vind het lekker. Maar ik ga het niet speciaal kopen. Is het me veel te duur voor.

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 00:11

Toevallig ben ik vandaag bij Orchid's paardenmelkerij in Zeeland geweest.
Het was heel erg interessant en natuurlijk hebben we ook melk geproefd.
Ik kan iedereen aanraden om daar eens te gaan kijken
(vooral als je veulentjes leuk vind want die staan er genoeg Knipoog )
Voor info http://www.paardenmelk.nl

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 00:26

IK heb het een keer gedronken op vakanite in belgie dit jaar!op een melkerij in de Ardennen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 00:36

Je kunt er ook graangist en een melkzuurbacterie aan toevoegen, even wachten en..... je krijgt Kumiss. Een licht alcoholische en koolzuurhoudende drank waar de nomaden van Centraal Azië die het paard ooit gedomesticeerd hebben al 3000 jaar of zo zo'n beetje op leven.

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 01:01

Ik drink geen paardenmelk, maar ik heb het wel eens gedronken. Smaakt heel zoet, maar niet vies ofzo... die melk kwam net uit de merrie, dus 't was nog warm Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 01:34

Paardenmelk heb ik me nog niet aan gewaagd, toen op dat bezoek. Ik ben eens met een huisgenote een andere huisgenote wezen bezoeken, die stage liep op een haflingermelkerij in Laarne nabij Gent. www.paardenmelkerij.info Het ijs heb ik wel geproefd, en ook de paardenlikeur. Ik vind het mierzoet spul, en een beetje flauwig van smaak. Wel is het goed spul voor bepaalde aandoeningen enz. Maar dat kan je vinden op die site Knipoog

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 13:41

Ik vind het best lekker. Vooral als het rechtstreeks (nog warm) van de merrie komt Lachen

Vinessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:28

Ik heb het wel een keer gedronken, vers van de merrie (trekpaard) Was erg lekker. Ik heb me nog niet aan een kuur gewaagd, omdat deze best prijzig zijn. Maar voor mij zou het wel goed zijn, vanwege m'n eczeem.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:11

Wij zijn bezig met het opzetten van een paardenmelkerij. Er is al een aantal jaar voorwerk aan vooraf gegaan en dit jaar zijn we proefmelkingen gaan doen. Wij melken machinaal en dat gaat prima!
Ik drink het zelf ook, niet omdat ik ergens last van heb, maar gewoon omdat ik het lekker vind.
Er zijn nu al een aantal mensen die bij ons de melk ophalen ivm klachten (eczeem, psoriasis, ziekte van crohn, darmklachten en hoge bloeddruk) en bij die mensen helpt de paardenmelk echt.

Wij fokken rijtypische appaloosa's en de merries die voor de fok gebruikt worden, die worden ook voor de melkerij ingezet. Wij fokken dus met een doel (dus niet zomaar om maar veulens te verkrijgen) en de merries hebben daarnaast een nevenfunctie. Kijk maar op www.axiomas.nl , daar staat meer info over onze paarden en de (aankomende) melkerij.

Volgend jaar mei gaan we officieel van start. Er komt dan ook een open dag. Ik zal het nog wel aangeven. Als mensen dan geinteresseerd zijn, kunnen ze langskomen.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:36

Ik ben net terug van een stage periode in Mongolie. Daar heb ik airaq op, gefermeteerde merriemelk. Volgens mij hetzelfde als huertecilla bedoeld (wist alleen niet dat ze er granen bij deden), ze doen de melk in een ton en gedurende 5 dagen scheppen ze de melk 4000 keer om, door de warmte fermenteerd de melk waardoor hij dus alcohol gaat bevatten. het smaakt een beetje naar zure yoghurt met water. Ik heb het een paar ker op en het is niet echt vies maar lekker is anders zeg maar. Iedereen in Mongolie is er echter dol op!

Gewone merriemelk heb ik ook wel eens geproefd (bij orchids) en dat vond ik wel lekker eigenlijk, ik vond het een beetje een nootjes nasmaak hebben. Verward

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:36

Ik heb het wel eens gehad. Het is lekker Vingers aflikken !! Toen was het nog warm, koud heb ik het nooit gehad.. lijkt me ook minder lekker. En deze zomer was er een merrie bij ons op stal, daar druppelde het er gewoon uit zonder dat het veulen ging drinken ofzo. Dus heb ik mijn hand er ff onder gehouden... lekker!! Tong uitsteken