Hengsten toestaan op pensionstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roxlie

Re: Hengsten toestaan op pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:31

Waar ik heb gestaan voor mijn verhuis. Waren er 3 hengsten en zolang er iemand ervaren mee bezig was waren ze super braaf en rustig. De niet ervaren mensen ; iemand met te veel "show" en teveel schrik, de hengst werd dan buiten gehaald alsof het wild en gevaarlijk beest was en hij deed zijn best zich toen zo te gedragen. Ik heb met dat paard 1 keer gereden en hij probeerde 1 keer om naar een merrie te gaan , was er snel genoeg bij en voor de rest geen problemen gehad . De hoefsmid ging er super mee om . De paarden werden gekapt in een gang op een rijtje en de hengsten stonden er soms netjes achter een merrie zonder roepen . Dus als het verantwoordelijke mensen zijn en er zijn goede regels lijkt het mij geen probleem.
Er waren daar 2 poetsplaatsen naast elkaar , hier hing wel een briefje aan als de hengst in de poetsplaats stond dan mocht je je paard er niet naast zetten , zonder te vragen aan de eigenaar . Dit was ook wel meer voor de veiligheid van kleine kinderen die een manegepony gingen poetsen/opzadelen en de pony's weleens aan de hengst lieten snuffen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:37

Op zich zou ik ook geen probleem hebben, maar ik heb een merrie en die extreem hengstig wordt.
Hiervoor krijgt ze regumate, maar kan me voorstellen dat niet iedereen hetzelfde probleem wil en dit wil opvangen met medicatie aangezien dit ook nog eens heel duur is.
en geloof me het is niet heel leuk voor zowel paard als eigenaar als je toevallig door een hengst dit probleem er bij krijgt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:41

Ik heb een merrie die erg sterk reageert op hengsten. Op wedstrijd heb ik er echt last van als er een hengst vlakbij loopt en bijvoorbeeld aan het showen is.
Voor mij als merrie-eigenaar zou het dus een reden zijn om niet naar een pensionstal met hengsten te gaan.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:42

Mijn merrie is ook extreem hengstig maar ik kan als ze hengstig is prima bij de hengsten rijden.
Deze hengsten hebben beide gedekt maar weten dat ze een merrie onder het zadel met rust moeten laten.
Als ik aan de hand in de bak ga wandelen als 1 vd hengsten aan het rijden is dan worden de hengsten wel opgewonden en heeft de berijder der handen vol dus dat doe ik gewoon niet.

Het is denk ik een kwestie van wederzijds respect hebben voor elkaar.
De eigenaar van de hengst wil net zo min dat er wat gebeurt als dat jij dat wilt.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:50

Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik ze thuis heb staan.
Mijn hengst heeft een stal met een vrije uitloop. Hij kan de hele dag naar buiten (of binnen) en hij kan de andere paarden allemaal zien.
Hij staat naast mijn ruin en een box verder staan de merries.
Hij heeft gedekt (ik heb een prachtige dochter van hem gekregen 3 mei) maar hij wordt niet koud of warm van een hengstige merrie.
Ze kunnen naar hem lonken wat ze willen maar hij staat echt zo te kijken van: als je wat wilt dan zul je toch echt hier moeten komen :+
In het gras staat hij met een draadje naast mijn ruin want ik wil niet dat hij tekort komt omdat hij nog compleet is :P . Alleen maar toekijken hoe anderen mogen grazen dat wil ik niet.

Op stal staan ze wel eens aan elkaar te snuffelen wat een brommetje oplevert maar dat is het dan.
Of het met opvoeding te maken heeft :o? ik weet het niet. 2 jaar geleden werd er bij ons een hengst geboren die is met 1 jaar geruind.
Die stond toen hij 2 weken oud was de dames al te versieren en dat werd alleen maar erger.
Ik denk dat het karakter van het paard heel veel doet. En de kundigheid van de handlers is ook belangrijk. Niet iedereen kan een hengst aan.
Ik ben opgegroeid met hengsten maar ik houd altijd in mijn achterhoofd dat ze (onbedoeld) potentieel gevaarlijk zijn (gevaarlijker dan merries/ruinen).
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Dat veel pensionhouders geen hengsten op stal willen hebben kan ik wel begrijpen.
Het is bewerkelijker en het is (kan zijn) een hoger risico voor de andere pensiongasten.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:51

die ik verzorg staan aan huis, friese hengst en tinker hengst, Fries staat alleen buiten nooit problemen mee...ook op wedstrijden en tussen merries rijden geen problemen.
Tinker is bijna 4, staat samen met kwpn ruin buiten, Met hem nog geen ervaring op wedstrijden en tussen merries rijden aangezien hij nu beleerd wordt.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:53

Hier ook ervaring met diverse hengsten.
Als de stallen en omheiningen deugdelijk zijn aangelegd en je kan de hengsten op
een veilige plek buiten laten. Bijvoorbeeld door een lege strook tussen de paddocks/wei.
En ze zijn enigsinds opgevoed of de eigenaar staat daar voor open, moet het kunnen.
Maar...
Er moeten duidelijke afspraken gemaakt worden voor zowel de hengsteneigenaren, pensionhouder,
maar ook voor de ander pensionklanten. Zo vonden medepensionklanten mijn hengst wel handig om
te kijken of hun merrie hengstig was 8)7 Dat is gewoon frustrerend voor zowel paard als omstanders.
Als je enkel poetsplaatsen aan een muur hebt, dan moet je daar duidelijkheid over scheppen wie er voorrang
heeft om die te gebruiken. Poetsplaatsen tussen 2 palen en schot geeft al veel minder problemen.
Ik zeg; probeer het. Zoals het klinkt zijn dit mensen met verstand van zaken.
De vraag is alleen of het bij jou stal(mogelijkheden) past.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:56

Onze hengst staat ook op een pensionstal zonder problemen. Maar het verschilt gewoon heel erg per hengst en per eigenaar. Die van ons staat goed onder appel en heeft een braaf karakter; dan is het te doen. Zijn kleine broertje was duidelijk van een ander kaliber hebben we laten ruinen.

Ik denk dat het wel goed is om met de pensionklanten te bespreken hoe ze het beste met een hengst op stal om kunnen gaan. Uiteindelijk is het het risico van de eigenaar van de hengst en moet iedereen gewoon zijn eigen ding kunnen doen, maar dingen die bij een ruin of merrie wellicht geen problemen opleveren, kunnen bij een hengst wel gevolgen hebben. Zoals dat het niet handig is om met hun hengstige merrie voor de hengst zijn box te poetsen, dat soort dingen.

Maar het blijft altijd een beetje dubbel met dit soort dingen. Wanneer een ruin heftig reageert op paarden die te dichtbij komen, vindt iedereen het logisch om meer afstand te houden. Wanneer dit echter met een hengst zo is, "heb je daar zelf voor gekozen en moet je (vaak) niet zeuren".
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 17-05-13 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:56

ik ken een stalling die hengsten accepteert. Het is een trainingsstal/fokkerij (kleinschalig) dus hebben ook 2 eigen hengsten staan.
verder hebben ze een paar ruinen en merrie's die in de lessen mee lopen en hebben ze pensionklanten.

Stal 1
hun eigen 2 hengsten zijn heel vriendelijk. Wel word er doorgaans mee getraind op moment dat er geen les is. Logisch ook aangezien de lesgeefster zelf ook de hengsten rijd.
Ook komen ze buiten. Ze hebben in een u vorm wei om hun stallen. Ook is er een grote roundpen met hoge houden dichte omheining waar de hengsten in gezet worden zodat ze ALTIJD wel een paar uurtjes buiten zijn dus ook als de weides even niet geschikt zijn voor de hengsten.
1 van hun 2 hengsten is heel braaf, de ander maakte nogal wat kabaal en had moeite netjes zn stal in te lopen met alle merrie's eromheen.
hier werd mee geoefend en na een tijdje was ook hij heel braaf op stal. ze hadden btw allemaal een groot luik/opening bij de deur en hier sprongen ze nooit overheen.

Stal 2
ook ken ik een stalling die aan maar een paar mensen een stal verhuurde en verder ook 2 hengsten bezat en verder alleen merrie's. Deze werden in de avonduren als de merrie's naar binnen kwamen nog even buiten gezet. Verder deden hun helemaal niks. super rustig, super braaf. Hengsten waren hier ook welkom.

Stal 3
Weer een andere manege die eigen hengsten heeft, deze rijden mee in de les naar buiten bijvoorbeeld als ze weten dat de ruiter ervaren genoeg is. Ze zijn t zo gewend mee te rijden dat ze eigenlijk vrij makkelijk zijn rondom alle merrie's (ik meen dat deze ook hengsten accepteerde)

Stal 4
en weer ergens prive had iemand 3 merrie's en een hengst en nog een shet ruin. Hengst kwam in de nacht buiten met de shet en stond overdag op stal, merrie's stonden overdag buiten en in de nacht op stal. Soms stond de hengst ook buiten overdag omdat er gewerkt werd met de merrie's en stond hij op stal ook naast de merrie's. Nooit problemen mee gehad maar wel niet geschikt voor een onervaren persoon want hij liep over je heen als je t niet gewend was.

bij alle plekken geld tzelfde, hengsten mogen/kunnen zolang ze zich gedragen.
Denk dat het ook verschilt per hengst. De een kan t wel mee de ander word helemaal gek.
De laatste hengst in prive situatie is btw de enige die niet dekt. de rest wel.
ik heb btw op al deze stallingen geholpen en dus rondgelopen :) het is dus niet via via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:59

Ik heb ook zo'n merrie gehad, als ik wist dat het weer die periode was dan bleef ik gewoon zelf uit de buurt van de hengst op stal als die ging rijden. Dat is dan MIJN probleem waar ik als merrie-eigenaar wat op moet vinden, daar moet de eigenaar van een hengst niet voor boeten. Omgekeerd telt het ook, zie ik dat mijn hengst idioot gaat doen op de merrie van een ander in de bak die er voor mij aan het werk was, dan ga ik er ook gewoon niet in.

Wat ik wél verwacht, is dat mensen er rekening mee houden dat het een hengst is. Als ik aan het rijden ben, er komt iemand bij en hij reageert er echt te erg op, dan is het wel zo netjes dat ze even weer weggaan en me gewoon mijn training laten afwerken. Ik heb een tijdlang het idee gehad dat ik dan maar opzij moest want iedereen had evenveel recht op de bak. Nou, is me lekker uitgedraaid dat ik bij de minste scheet van mijn paard (toen nog de merrie) al weg werd gestuurd "want ze fokt alles op". Ja hallo, ik was aan het werk, is 5min wachten of even vragen of het stoort dan teveel?

Doet mijn hengst idioot op een merrie die er geen zier om geeft? Mijn probleem. Is hij braaf en maakt de merrie er problemen van? Hun probleem. Wisselen van box, wat uitkijken met rijden tot daar aan toe, maar voor zo iemand ga ik niet even spontaan van pension veranderen. Het wordt hier ook gewoon op voorhand ruim vermeldt dat er een aantal hengsten staan, die moeten achteraf niet miepen. Er zijn genoeg oplossingen te vinden daarvoor.

En geef iemand met een hengst ook de kans om het paard goed op te voeden met goede begeleiding. Of het nu een hengst, merrie of ruin is, ik hou altijd mogelijk gevaar in het achterhoofd. Heb erg wijze lessen gehad van mijn merrie daarin, die kon slechter uit de hoek komen dan een hengst als haar hormonen weer eens overhoop lagen en waar geen medicatie tegenop kon.
Waar ik wél als merriehouder een probleem van maak is een ruin die bijvoorbeeld heftig reageert op mijn merrie en waarvan de eigenaar dan eisen gaat stellen als "dit en dit mag niet, daar mag je niet poetsen, niet met de merrie langs de stal etc etc". Nee sorry, niet mijn probleem als de zijne niet weet dat z'n ballen eraf zijn. Of je voedt 'm op, of je verzet hem zelf maar.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:03

Op een manege waar ik gestaan heb liepen ook 2 of 3 hengsten rond. Het was daar de regel dat er alleen hengsten toegelaten werden als de eigenaar op een bepaald nivo reed (ik dacht dat je dan klasse Z moet hebben gereden) dit omdat deze mensen over het algemeen toch al aardig wat ervaringen hebben met paarden en om daar 1 lijn in te trekken. Ging overigens prima met die hengsten!

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:02

Waar mijn paard staat, hebben ze nog nooit een hengst gehad, ik weet eigenlijk niet of ze er ook moeilijk over doen...

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:53

Hier stond tot vorig jaar ook een hengst (maar is ondertussen gestorven) en dat was toch niet altijd even handig. Als de eigenaar ging rijden moest iedereen uit de piste omdat het beest anders helemaal gek werd als hij een merrie zag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:06

Da's dan aan de eigenaar om daar iets aan te doen. Ik reserveer de bak altijd ruim op voorhand en op basis van de andere pensionklanten. ik plan het zelfs zo in dat er vaak nog een half uur tussen hen en mij in zit, moet niemand gaan springen en vliegen als een les even wat uitloopt.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:10

ik zit met ongeveer datzelfde probleem, zoek een stal waar mijn paard, paard kan zijn met ballen.
Hij is nu 1, dus gaat pas in over 2 jaar, maar zit er dik in dat ik in een gezond paard moet gaan snijden omdat hij anders nergens terecht kan!
Ik ken brave hengsten, maar ook stoute, maar de ergste die ik mee gemaakt heb, zijn toch echt die lastige pismerries, die kunnen ook gevaarlijk worden, 1 x eentje laten sterraliseren, was echt een uitkomst, voor de eigenaar maar zeer zeker ook voor het paard!

gr
an

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:13

Bij mij op stal staan wel 3 hengsten. Over 2 heb ik geen informatie maar de 3de is een andalusier van 15. Super lief beestje en ben zelfs met mijn merrie, 'zijn' andalusier merrie en de hengst op buitenrit geweest. Ging goed. De hengst weet alleen de stal open te maken dus die is met touw vast gemaakt. :')

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:13

Op onze pensionstal hengst gehad. Was uiteindelijk gecastreerd, wel tot zn 6de ofzo hengst geweest. Stond apart met ruimte ertussen en vol in draden tussen hem en kudde na castratie, maar is toch door alle draden heen gegaan en heeft mijn (onderdanige) ruin finaal in elkaar gemept. Kraakbeen bij zn neusvleugels stak eruit, 4 dikke benen, gekneusde ribben, schedel te zien op zn voorhoofd. Mijn ruin was de enige ruin in de kudde merries en wrs. heeft de net gecastreerde hengst hem daarom gepakt. Hij was toen zo´n 5 weken gecastreerd.
Sindsdien is t motto van de stalhouder, geen hengst meer welkom, ook niet als ze pas een paar weken gecastreerd zijn.

Was een KWPN hengst overigens, een Jazz volgens mij

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:55

cruesli..heeft dat met hengst zijn te maken of met dominantie?

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:01

Ik sta ook op een pensionstal met heel wat hengsten (zelf heb ik een jonge ruin)... De merries en ruinen geven vaak meer herrie dan de hengsten bij ons! Vorige keer brak mijn ruin los met longeren rende in de lijn bij een hengst niks aan het handje. We hebben ook wel is een hengst gehad die niet opgevoed was en waar iemand mee liep die er ook niet mee om kon gaan, dat was wel minder... Beest gilde en rende her en der rond, gelukkig is die snel weggegaan. Het ligt ook zeker aan de eigenaren (Bij ons zijn de meeste hengsten van 1 eigenaar)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:02

Hangt een beetje van de hengst af. Heb er ruim 20 jaar een gehad en dat was een doetje. Stond gewoon buiten met de ruinen en zolang een merrie er niet heel dicht opstond, had hij het niet echt door. Heb hiermee ook op meerdere pensionstallen gestaan. Maar ik heb er ook wel eens een gehad met 3 jaar die ik als een haas heb laten castreren. Daar was geen goed garen mee te spinnen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:17

Het is heel verschillend hoe het gaat, en het kan heel goed gaan. Ik heb een AV dekhengst meegemaakt die af en toe wat brulde, maar de merries waren aan hem gewend. Ik moet wel zeggen dat hij niet samen met de merries op les reed, maar wel wedstrijden liep en dan zullen er vast ook wel merries in de buurt zijn geweest. Dat dier was zo betrouwbaar dat ik er een klein kind bij durfde te zetten. Ging prima, de hengst wist wanneer hij een zadel op had dat er ander werk moest worden gedaan dan zonder zadel met een hengstige merrie. ;)
Ook heb ik een PRE hengst gezien die heel rustig bleef, zelfs met hengstige merries in de buurt.
Maar ik ken ook een hengst die iemand heeft aangevallen heeft en dan ook gecastreerd werd. Op draversstallen is het trouwens heel normaal om hengsten, merries en ruinen te hebben staan. Maar... daar lopen in de regel ervaren paardenmensen rond, en geen Pennie lezende ponyhuggers.

Op pensionstallen kun je die Pennie lezende ponyhuggers dus wèl verwachten. Maar al blijft een hengst braaf, sommige merries worden knettergek met een hengst in de buurt. Dat kan voor pensionstallen een reden zijn om hengsten te weigeren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:36

Je hebt hengsten en hengsten. Twee van mijn hengsten durf ik bij twee draadjes naast merries te zetten en er zeker van te zijn dat ze niks zullen doen. Ook kan ik daar prima mee langs merries lopen ze zullen altijd reageren op mijn commando's wellicht met iets vertraging maar ze doen het. Dan heb ik ook nog hengsten die totaal niet luisteren en overal door heen schieten en 0,0 respect hebben voor de eigenaar, die geven meestal een probleem.. ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:19

Ook hier een hengst :j gaat prima! Is wel van de eigenaar zelf en is dacht ik nog niet onder het zadel.
Waar ik eerst werkte stonden denk ik zo'n 5 hengsten op een grote pensiontalling, daar kon gewoon mee gereden worden met merries in de buurt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:22

Anoeska27 schreef:
Ik heb er best veel ellende van gezien. Maar dat waren hengsten van eigenaren die ze gewoon niet onder de duim hadden. Verder zit je nog met andere stalgenoten. Je hebt er altijd wel een helder licht bij zitten die haar hengstige merrie voor zo'n hengst parkeert.

Voor mij alleen een ja indien de staleigenaren, de stalgenoten en de eigenaar zelf professioneel genoeg zijn om ermee om te gaan.

dat gebeurde bij de vorige stal waar ik werkte ook.. hengst natuurlijk helemaal gek..

heb daar zelfs een keer een los lopende hengst kunnen gaan vangen die de merrie weide in was gerend.. dankzij onhandige eigenaar. nou dan is het echt link werk.. gelukkig waren we met meer mensen dus de schade viel redelijk mee, als ik zo andere verhalen lees.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:56

@anhighwood: ik denk met beide. Hengsten zijn van nature meer dominant m.i. en gezien hij nog maar kort geruind was én tot zn 4de of 5de ergens hengst is geweest...