Twee minipaarden houden op klein lapje grond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:10

Sta toch ernstig verbaasd hoeveel er hier vinden dat twee mini's op zo,n klein stukje gehouden kunnen worden. Zou wel graag willen weten of de voorstanders zelf ook mini's hebben ? Ik vind het een grote No No en ben blij dat TS verstandig is.

x_Jeanine_x

Re: Twee minipaarden houden op klein lapje grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:12

Ik heb geen mini's.
Mijn a.chter.buur.vrouw heeft shetten rond de 90 cm en die staan ook op een klein stuk met z'n achten bij elkaar. En die zitten ook goed in hun vel. Eens per week of per 2 weken lopen ze op het grote stuk een uurtje. En dat gaat al jaren goed.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:19

Heb zelf ook een A-pony op een klein stukje staan wat bestraat is met een stal erop en een stukje uitloop met houtsnips. Denk eens aan al die manegepaarden die nooit eens buiten komen, dat is pas zielig.....

En er zijn ook genoeg pensioenstallen, waar de paarden 's winters alleen maar 1 of 2 uurtjes in het paddock staan en de rest op stal gedurende de dag dat kan dan toch niet ook niet?

Vooral als blijkt dat de pony's hoefbevangen zijn en dus niet op gras mogen is het helemaal geen verkeerde oplossing mits ze idd voldoende hun benen kunnen strekken.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:22

Ik heb zelf ook een shetlander maar die heeft wel veel meer ruimte (grote paddock met grote bestrating, schuilplaats en weide. Maar ik denk wel dat het kan.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:32

ik heb geen mini, maar mini's zijn ook gewoon paarden met paardenbehoeften, en zie niet waarom twee grote paarden wel op een paddock kunnen van zeg 1000 vierkante meter (wat de meeste paddocks al niet eens halen) en twee mini's niet op een paddock kunnen van 400 vierkante meter terwijl een mini zo'n 6 keer in een groot paard kan en 400 vierkante meter maar 2,5 keer in 1000 vierkante meter.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:38

Nou mini's zijn idd paarden
Mooi voorbeeld een groot paard erbij te nemen, mijn sportpaard.
Ik heb keuze tussen diverse weides hier , aan huis deze zijn iets kleiner of een weide verderop van ruim 1 a 1,5 Hectare. Beide plekken in een kudde met meerdere dieren.
Eerlijk is eerlijk staat mijn paard liever in de kudde in het grote land, racen ze van voren en naar achter in een kudde ( over een pad langs het land , 3 hectare in totaal )

Mijn mini's staan altijd aan huis en ze staan toch liever in het grootse weiland wat ik aan huis heb ipv de kleinste. ( die overigens nog groter is dan een paardenbak )

Alles kan, ook op een kleine paddock, en nee ze hoeven er niet gelijk zwaar deprimerend bij te staan... maar of het in de richting van het ideale is ?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:01

met sosiaal contact, genoeg hooi, een verhard stuk, een schuilstal en genoeg aandacht gaat die paddock imo toch wel richting ideaal, tuurlijk er kan altijd wel iets beter en dat zou in dit geval meer ruimte zijn (nog niet eens gras want of de pony's dat ooit nog kunnen verdragen zonder ziek te worden is maar de vraag), maar in de situatie hoe ze nu staan gaan ze waarschijnlijk dood.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:07

De inrichting is bijna ideaal , de ruimte niet.
Die is zeer beperkt.
Dat is hetzelfde als jij bijna het jaar rond 2 rijpaarden op een stukje van 50 bij 90 huisvest.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:27

wat idd ook niet ideaal zou zijn maar niet onmogenlijk is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:54

Een stukje van 50x90 is 4500m2, dat is best leuk in te richten voor 2 paarden hoor, zeker als die dieren toch maar weinig gras mogen :)

Roxlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:02

Khaleesi schreef:
Roxlie schreef:
heb je al gedacht aan dwergschaapjes ? per schaapje 150m² ( als je lammetjes wilt moet je per ooi 250m² rekenen. Ze zijn wat minder vernielzuchtig dan geitjes.

Ja zo een klein schaapje en geitje kan dat? Kunnen die met elkaar communiceren? groetjes!

Ze hebben wel gezelschap aan elkaar, maar eigen soort is leuker.
Van dwergschapen zijn er 2 soorten : Soay ; moet je niet scheren, krijg je met geluk enkel handtam.
Ouessant ( heb ik) ; moet je wel scheren maar knippen, plukken gaat ook. Heel goed tam te krijgen , ik heb oppakbare knuffelschaapjes :D.
Voor geiten is het ook leuker om een klimrek te voorzien en schapen hebben dit niet nodig , andere voordeel aan schapen ze gaan niet op de omheining staan en knagen er ook niet aan. Ze blijven ook van boomschors af, dus kunnen in een boomgaard. bij zachte grond en weinig gras om de 3maand ontwormen en hoeven knippen (kan zelf gedaan worden) ontworming is 20euro voor een doos van 100 capsules en ze mogen maar 1/4 van een capsule hebben.
weinig bijvoeren en hooi als er geen gras is. 5 schapen voor 1 baal per week ( best in hooiruif). ze wegen niet meer dan 15kg en mogen niet groter zijn dan 46cm voor een ooi en 49cm voor een ram. Je hebt de kleuren bruin , zwart ( en verdund zwart bruine wol) wit en schimmel.

Ik heb zelf 2 mini shets gehad op een paddock van 20 op 60 en ging er dagelijks nog enkele uren mee wandelen of met 2span naar het bos en in de zomer op weides van vrienden en grasmaaien in de tuin . maar constant iets groter zijn ze toch zeker gelukkiger mee.

Khaleesi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 19:55

Khaleesi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 19:58

Roxlie schreef:
heb je al gedacht aan dwergschaapjes ? per schaapje 150m² ( als je lammetjes wilt moet je per ooi 250m² rekenen. Ze zijn wat minder vernielzuchtig dan geitjes.

Ja zo een klein schaapje en geitje kan dat? Kunnen die met elkaar communiceren? groetjes![/quote]

Ze hebben wel gezelschap aan elkaar, maar eigen soort is leuker.
Van dwergschapen zijn er 2 soorten : Soay ; moet je niet scheren, krijg je met geluk enkel handtam.
Ouessant ( heb ik) ; moet je wel scheren maar knippen, plukken gaat ook. Heel goed tam te krijgen , ik heb oppakbare knuffelschaapjes :D.
Voor geiten is het ook leuker om een klimrek te voorzien en schapen hebben dit niet nodig , andere voordeel aan schapen ze gaan niet op de omheining staan en knagen er ook niet aan. Ze blijven ook van boomschors af, dus kunnen in een boomgaard. bij zachte grond en weinig gras om de 3maand ontwormen en hoeven knippen (kan zelf gedaan worden) ontworming is 20euro voor een doos van 100 capsules en ze mogen maar 1/4 van een capsule hebben.
weinig bijvoeren en hooi als er geen gras is. 5 schapen voor 1 baal per week ( best in hooiruif). ze wegen niet meer dan 15kg en mogen niet groter zijn dan 46cm voor een ooi en 49cm voor een ram. Je hebt de kleuren bruin , zwart ( en verdund zwart bruine wol) wit en schimmel.

Ik heb zelf 2 mini shets gehad op een paddock van 20 op 60 en ging er dagelijks nog enkele uren mee wandelen of met 2span naar het bos en in de zomer op weides van vrienden en grasmaaien in de tuin . maar constant iets groter zijn ze toch zeker gelukkiger mee.[/quote]

Dan is het miss toch beter van geitjes te nemen en een klimrekje te plaatsen? Maar die gaan zo stinken heb ik vernomen :(

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:04

Ik ken paarden die het slechter hebben.

Ik vind dat dat gewoon kan, mits ze ook gewoon de nodige beweging krijgen..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:09

x_Jeanine_x schreef:
Ik heb geen mini's.
Mijn a.chter.buur.vrouw heeft shetten rond de 90 cm en die staan ook op een klein stuk met z'n achten bij elkaar. En die zitten ook goed in hun vel. Eens per week of per 2 weken lopen ze op het grote stuk een uurtje. En dat gaat al jaren goed.

Ten eerste zou dit verboden moeten worden!

Ten tweede, ik heb zelf mini's en die crossen behoorlijk door de wei of stappen wat rond. Maar ze hebben de ruimte wel degelijk nodig. :j

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:10

voor 2 minipaardjes zou ik het prima vinden ! Als ze tenminste af en toe hun benen kunnen strekken. Maar ik denk dat je wel wat vaker met ze moet gaan lopen omdat ze misschien anders te weinig doen op het land en in de stal. want dan eten ze en scharrelen ze een beetje misschien kun je ze een keertje logeren op het stukje land. En misschien is het leuk om met ze te trainen voor vrijheidsdresuur. Want ik heb mijn hond allemaal trucjes aangeleerd en als je dat eenmaal hebt en je kan ze showen voor mensen voel je je zo knap dat je dat helemaal zelf gedaan hebt ! :j Heel veel plezier met ze ! je kan ze trouwens ook 2 span beleren voor het karretje dat zou ook erg leuk zijn ! Als de shets er ook plezier in hebben !! :# :# :# :#
Laatst bijgewerkt door WhiteLogness op 16-05-13 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:13

x_Jeanine_x schreef:
Ik heb geen mini's.

:o Ik vind met z'n achten op een klein stukje grond wel echt erg ! En dan zijn het ook nog geen mini's. Misschien zitten ze wel goed in hun vel maar je weet niet hoe ze zich echt voelen en ze mag best wat vaker lopen hoewel ze acht shets heeft maar dat heeft ze zelf gedaan dus dan moet ze ook hulp regelen....

Khaleesi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:13

Valerieex schreef:
voor 2 minipaardjes zou ik het prima vinden ! Als ze tenminste af en toe hun benen kunnen strekken. Maar ik denk dat je wel wat vaker met ze moet gaan lopen omdat ze misschien anders te weinig doen op het land en in de stal. want dan eten ze en scharrelen ze een beetje misschien kun je ze een keertje logeren op het stukje land. En misschien is het leuk om met ze te trainen voor vrijheidsdresuur. Want ik heb mijn hond allemaal trucjes aangeleerd en als je dat eenmaal hebt en je kan ze showen voor mensen voel je je zo knap dat je dat helemaal zelf gedaan hebt ! :j Heel veel plezier met ze !

Die richting dacht ik ook uit :) mijn boxer en ik zijn ook een sterk team op dat gebied en wat is het leuk als ze het trucje bijgeleerd heeft!

Miss moet ik sukkeltjes tijdelijk opvangen en ze wat manieren leren voor ze naar hun definitieve gezinnetje mogen..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:17

ik denk dat het prima kan hoor !

sportpaarden staan veelal de hele winter op stal , ( muv uurtje bak of peadok )
en dan gaan wel wel hierom zeuren :n

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:21

naar mijn idee kan het prima,
gemiddelde paard in nederland staat op een stukje van 3 bij 3, en vaak wel 13 uur lang, dan wordt er ook niet gezeurt over benen strekken, rond rennen oid.

Denk dat als ze hoefbevangen zijn dit een goede oplossing is hoor!

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:21

romyloverrr schreef:

Eigenlijk heb je wel gelijk maar die paardjes mogen nog wel even in de bak of peadok om even te rennen en in de zomer kunnen ze weer op de wie als dat mag. En de winter duurt niet zo lang als al hun levensjaren ! :j ;)

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:23

Gezien de situatie van de mini's nu en het aanbod van TS, zou ik het zeker overwegen. Ik ken 3 shetlanders die een kleiner paddock hebben met stal (denk dat die paddocks zo 5x5m zijn, 1 voor een ruin, de ander voor moeder met ruin kind). Groot paard staat daar op 4x10m.
Als ze hoefbevangen zijn of daar tegenaan zitten, is gras zeker niet noodzakelijk (en anders hebben we nog bermen, of mag ik dat niet opperen?). Het gaat erom dat ze goed verzorgt worden en niet op rijk gras.
Als de TS ze die ruimte biedt, met een stalletje en verder ook de spullen kwijt kan, zou ik persoonlijk niet voor een geit kiezen (gras van de buurman is toch lekkerder, dus kun je beter de geit aan je buurman geven, heb je nog kans dat hij bij jou komt eten) en een schaapje is leuk, maar moet je per 2 houden.

Of neem een keer iemand mee in de omgeving die objectief kan kijken, is zo eigenlijk wel lastig beoordelen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:24

Valerieex schreef:
romyloverrr schreef:

Eigenlijk heb je wel gelijk maar die paardjes mogen nog wel even in de bak of peadok om even te rennen en in de zomer kunnen ze weer op de wie als dat mag. En de winter duurt niet zo lang als al hun levensjaren ! :j ;)

en die paarden mogen hun hele leven in de bak / peadok staan !
het gemiddelde op een pensionstaande paard staat denk ik zo'n 3/5 van zijn leven op stal
( nachten in de zomer en de winters )

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:24

Khaleesi schreef:
Valerieex schreef:
voor 2 minipaardjes zou ik het prima vinden ! Als ze tenminste af en toe hun benen kunnen strekken. Maar ik denk dat je wel wat vaker met ze moet gaan lopen omdat ze misschien anders te weinig doen op het land en in de stal. want dan eten ze en scharrelen ze een beetje misschien kun je ze een keertje logeren op het stukje land. En misschien is het leuk om met ze te trainen voor vrijheidsdresuur. Want ik heb mijn hond allemaal trucjes aangeleerd en als je dat eenmaal hebt en je kan ze showen voor mensen voel je je zo knap dat je dat helemaal zelf gedaan hebt ! :j Heel veel plezier met ze !

Die richting dacht ik ook uit :) mijn boxer en ik zijn ook een sterk team op dat gebied en wat is het leuk als ze het trucje bijgeleerd heeft!

Miss moet ik sukkeltjes tijdelijk opvangen en ze wat manieren leren voor ze naar hun definitieve gezinnetje mogen..

Dat vind ik een super goed idee ! Ik zou het ook wel willen doen. Sommige hondjes komen bij gezinnen die geen ervaring hebben en voeden de hond dan ook helemaal verkeerd op. en later zeggen de baasjes dat ze zo een ongmanierde hond hebben nou door wie zou het komen ???
ze zouden ze wat basis dingetjes moeten leren als start punt voor de baasjes.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:27

Ik vind dat het best kan.

Ik ben de laatste tijd veel op zg. "goede stallen" geweest en als ik dan grote paarden, 22 uur op 24 uur
in een stal zie staan van 3 x3.5 m, dan denk ik dat die kleine paardjes een heel wat leuker leven hebben
met hun (ietwat) beperkte uitloop.

Zorg voor genoeg beweging en aandacht en miss wat leuke dingen bedenken voor het hooi in te doen, tegen verveling en ze je kunt ze een prima leven geven