Kunnen bij jouw paard zijn/haar wei vreemde mensen komen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:44

Ons weiland ligt precies tegenover ons huis (en 11 huizen van de buren)....
Ik kan met zekerheid zeggen dat er niet snel vreemde mensen bij mijn paarden kunnen komen :D
Onze oude haf daartegen staat ergens op een natuurgebied, maar voor zover ik weet komen daar
alleen maar mensen die willen vissen daar in de wei.

Chaos

Re: Kunnen bij jouw paard zijn/haar wei vreemde mensen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:50

Bij ons kan je ook de weides op. Je moet alleen een sloot over, op 2 plekken overigens niet, en een stuk land (weides voor kuil) voor je bij de paarden bent. Maar er is altijd iemand op het bedrijf eigenlijk en er komt gelukkig bijna nooit iemand die we er niet willen. :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:51

Ons land ligt in 1 blok achter ons huis
Aan de achterkant grenst ons weiland aan de weg. Ik heb de paarden er zo weinig mogelijk lopen en dan van die paar weken per jaar de meeste tijd nog met dubbele draad zodat er een meter of 6 tussen de 1e draad en de 2e zit. Als dan iemand eens het hek open zet kunnen de paarden er niet meteen uit lopen.

De paarden lopen ook niet meer dag en nacht op de wei. Altijd maar een aantal uurtjes. De meeste tijd staan ze vlak achter huis en dan ligt besloten tussen onze eigen wei, de stal, onze tuin en ons bosje, de wei van het buurhuis en vele ha hooiland van een boer die verderop woont.

Heb in de 6,5 jaar dat we hier wonen misschien 1x iemand in de wei gezien die ik niet kende. Misschien plukte die bramen langs de boomwal of zo, vanaf 350 meter kun je alles wel redelijk goed in de gaten houden, maar de details niet precies zien ;) Geen overlast in elk geval...

wel 1 keer dat mensen zomaar het erf op kwamen en naar achteren naar de paarden liepen zonder te vragen. Dat vond ik knap brutaal. Maar goed, die waren snel weer weg en heb er verder nooit meer last van gehad.

Ik wil nog wel graag een heg achter bij de weg en evt een houten hek met dubbele poort. Dat geeft een bredere en beter zichtbare afscheiding en de poort dan liefst met een (cijfer) slot er op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:52

het ligt achter een huiswel afgelegen aan een doodlopend zandpaadje, het kan dus wel, maar geloof niet dat het voorkomt. Ik heb in elk geval tot nu toe niks geks meegemaakt behalve 2 ingebroken vreemde shetlanders in mijn wei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:10

Bij mij kan iedereen op het land als ze dat willen, maar denk niet dat ze het doen. Weiland ligt aan een straat op 100m van een grote villa (omheind met fikse haag). Er passeren zat buurtbewoners met de hond die weten dat ik steeds met de auto kom en mij kennen. Verder woont er op het einde van de straat een boer die met regelmaat alles in de gaten houdt (500m verderop). Vanuit zijn tuin en slaapkamer heeft hij zicht op mijn weiland en brieft het dan ook als er onbekenden rondlopen die mijn naam niet kennen als hij ernaar vraagt.
Ik geef het trouwens ook door aan zijn schoondochter als er vrienden van me op het land moeten zijn voor werken en welke dagen. Ze lopen dan wel eens langs om een kijkje te nemen, maar bellen alleen als er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.

Ze mogen trouwens hun best doen met mijn pony's. Ze lopen zonder halster en zijn zo al niet makkelijk te benaderen. Heb je een halster bij, dan moet je al voer bij hebben en snel genoeg zijn als vreemde om het aan te krijgen. Daarbij heeft de grootste er een flink handje van om bij plotse bewegingen zich razendsnel om te draaien, weg te rennen en niet meer binnen aanraakafstand te komen (of enkel als hij zijn neus uitsteekt). Bij onbekenden gooit hij erg makkelijk en goed gericht de achterbenen uit...

De shetjes zijn redelijk lastig om halster om te doen, die komen gewoon niet in de buurt als ze maar een touw zien en ze kennen je niet. Eens je ze hebt laden ze wel makkelijk in een trailer maar de tinker? daar heb je makkelijk een uur en flink veel geduld en voer voor nodig :))

Toen mijn jonge hengst nog erbij stond was het helemaal lastig. Die vond niks leuker dan een nieuwe onbekende te gaan uitdagen tot spelen, inclusief gericht bijten en vlakbij aan het bokken gaan.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:20

ze kunnen niet bij mijn pony komen :) als iemand als de hoefsmit/da ofzo moet komen moet ik al uitgebreid uitleggen hoe ze er moeten komen
vooral als er straks weer mais staat dan is mijn pony al hellemaal niet meer te vinden :P
alleen op vrijdag als de winkel open is komen er wel eens mensen om te aaien (voeren weet ik niet maar goed 1x in de week wat meer biologische wortels gaat hij niet dood aan)

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:26

mijn pony staat gewoon naast mij huis in eigen wei maar iemand die ik ken heeft een paar keer meisjes aan de deur gehad en die wouden de pony's aaien nou voor 1 keer komen ze de volgende week weer zitten ze gwn stiekem op die pony's en ze hebben een keer van iemand de manen en staart van 2 pony's afgeknipt

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:29

Ja ze kunnen er op zich wel bij waar mijn paard staat. Om alle weien ligt gelukkig een sloot,.wat de weien minder toegankelijk maakt. Ze kunnen ze wel aaien aan het hek (wat ook regelmatig gebeurd door vaste meisjes volgens de stal eigenaresse). Maar voor het hek is ook nog een schuine draad gespannen, dus de paarden staan niet direct aan het hek.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:38

ja, ze kunnen er bij ons bij.
als ze aan de ene kant staan is het bij de speeltuin. aan de andere kant aan een pad.
we zien hele leuke dingen,
zoals bejaarden die iedere dag gaan wandelen, en op hun rollators een half uurtje gaan zitten kijken naar de paardjes <3
maar ook vervelende dingen, zoals lekgestoken skippyballen, draden die losworden gemaakt ( met een ritje in de politieauto achter de paarden aan als gevolg.... en ons nummer bij de politie voor als er paarden in de buurt rondlopen.... )
trektrouwtjes in de manen, hoefstappen in het land waar zij niet zelf kunnen komen...

en.... helemaal top, toen me paard koliek had hebben er nog 4 jongens geholpen die in de speeltuin aan het voetballen waren, om haar weer op haar voeten te krijgen _/-\o_ +:)+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:06

Ja. Helaas wel. En ze komen ook nog. Bordjes als 'verboden te voeren/aaien' helpen niets, want ze gaan toch alle paarden af soms. En betrap je ze, spreek je ze aan, kijken ze je raar aan en doen ze alsof je een of andere naar mens bent omdat je ze wegstuurd. Als ik ze dan op het bordje "verboden toegang' aan het hek wijs hebben ze die vaak niet gezien (of niet willen zien0 en als ik de vergelijking geeft dat ik toch ook niet hun tuin in ga om met hun konijn te knuffelen is dat natuurlijk een heel rare niet kloppende vergelijking. maar het is naar mijn idee gewoon hetzelfde, zomaar prive terrein op gaan, en aan de dieren zitten. Belachelijk. eerst was ik nog vriendelijk, uitleggen en alles, maar tegenwoordig ben ik pissed. Dat vind ik ook een minpunt bij onze stal, dat ze vanaf de weg zichtbaar zijn en het blijkbaar erg uitnodigend is om even bij de paarden te kijken.

Wat dat betreft vind ik de zomer ifjn, dan staan ze vaak op het land, en dat is op een stukje waar je niet snel bij komt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:24

Faily schreef:
Speeltuin is inderdaad lastig.... Ik vind het niet erg als iemand mijn paard aait ik denk dat ze wel weg loopt als ze er genoeg van heeft. Bovendien vinden ze gras toch belangrijker :) Maar kan me inderdaad voorstellen dat een speeltuin wel balen is....

Idd ... staat gelukkig wel en groot hekwerk voor. Maar daar zit toch altijd een gat in (waar ze doorheen kunnen) -O-

Renske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:24

Bij ons wel, de wei staat namelijk tegen de berm aan. Eerst hadden we geen slot op ons hek ( nu wel ). Ik zou vertellen waarom. Meestal is er zaterdag avond takens ( dat is een uitgaanscentrum ) Maar het is wel een dorp verder. Veel mensen uit mijn dorp willen daar ook heen. Dus die komen allemaal langs ons huis. Toen er nog koeien in de wei liepen hebben een paar grapjassen het hek open gezet. De volgende ochtend komt er iemand aanbellen bij ons. Hij vraagt of die koeien van ons zijn die daar op de weg lopen. Mijn vader schrikt zich kapot. Gelukkig hielpen er een paar mensen mee die zelf ook een boerderij met koeien hebben. Even later waren gelukkig alle koeien weer terug in de wei. Nu zijn wel wel voorzichtiger geworden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:26

mijn pony's staan langs een weggetje. als iemand ze wil aaien kan mijn shetje flink gaan bijten! pitbullshet! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:29

Bij ons niet, je moet over het erf, tussen de stallen door, door de voorste paddock, over het graspad en dan sta je heeeelemaal achteraan bij het weiland!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:17

Bij ons wel, ze staan gewoon langs de weg in de wei. Wel heeft de wei een houten omheining met schikdraad, dus je gaat hier niet snel overheen. Op alle hekken zitten sloten. Heb nog nooit gehad dat er iemand in de wei was of aan het voeren was oid. Er staan wel heel erg veel paarden in de omgeving, dus het moet ook maar net toeval zijn dat ze persé mijn paarden zouden willen aaien oid. Ze staan wel bij huis, dus er is vrijwel altijd wel toezicht, of het geeft iig dat idee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:22

Mijn paard staat bij mensen thuis in de wei. Daar kunnen wel mensen komen als ze willen is het niet zo lastig. De ene weide waar ze nu staan ligt aan een weg, zit wel een slootje en hele rij bomen/struiken. Maar ze kunnen er gemakkelijk inkomen als ze willen via de weg iets lastiger omdat er stroom op staat. De andere weide ligt aan een eigen weg maar die is wel open is een zandpad dus genoeg wandelaars die daar lopen. Maar in die wei staan ze niet altijd daarnaast is een weide daar zouden ze ook kunnen komen maar dan moeten ze dus door de weide heen en dan moeten ze achter het huis langs en met de honden zal dat niet on opgemerkt blijven overdag dan.
Is weleens geweest toen ze naast het zandpad stonden mensen die aan het wandelen waren met de paarden op de foto wilden.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:59

Ja bij ons kan het makkelijk maar nog nooit last van gehad, mijn 2 jarige komt ook niet naar het heknalleen als je zijn naam roept ander niet

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:40

Bij ons moet je óf over het erf (voorkant) óf over een redelijk brede sloot (achterkant). Het is dus mogelijk, maar niet aantrekkelijk. Bovendien staan de paarden op 3 hectare land, en niet altijd dichtbij de rand, dus dan zou je eerst een eind het land op moeten sjouwen als je er naar toe wilt gaan.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:48

Bij ons kunnen ze de paarden niet aaien aangezien de buitenbak aan de straatkant ligt, maar in principe kunnen ze wel op de weide geraken. Gelukkig is dat nog nooit gebeurd. Verder is het ook een rustige buurt waar ik de meeste mensen ken wat mij toch een beetje een gevoel van sociale controle geeft.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:51

ja, ze kunnen er bij en dat doen sommige mensen ook geregeld |o
er hangen bordjes met 'verboden toegang' etc, maar daar wordt niet op gelet.
het is nu iig al minder dan 3 jaar geleden toen ze er net stonden, gelukkig :)

ze staan aan een doorgaande weg, net buiten onze stad,
vlak bij de huizen en de basisschool.

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:56

Liggen achterhuis, dus gaat niet lukken. (bij vriendin achterhuis dan..)