Hoe moet ik dit aanpakken met de staleigenaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dawson123

Re: Hoe moet ik dit aanpakken met de staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:31

Ja t van de 5 te magere zijn er 4 van hem en dan 1van mij. Maar ik ga zeker nog met mijn ouders er over praten omdat ik dit niet nog een keer wil omdat je wel gewoon betaald voor onbeperkt... Maar het is vooral lastig omdat hij vind dat ie genoeg krijgt

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:55

Ik zie een enorm opgetrokken buik. Misschien toch een slowfeeder in de stal overwegen.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 11:00

Ja we hebben net slowfeeder besteld want wil het probleem eerst oplossen want heb het daar wel 7jaar naar me zin gehad t is alleen jammer dat het nu zo is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:05

Ik zou eerst een gesprek aangaan !

Straks heb je een lege slowfeeder staan , heeft je paard ook geen baat bij -O-

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:06

Wat vervelend dat de staleigenaar niet wil luisteren! Ik zag dat je 15 bent, soms willen mensen dan niet geloven dat je wel jong verstand van paarden kan hebben weet ik uit ervaring.
Anders een keer met je ouders met hem gaan praten? Misschien luistert hij beter wanneer er een volwassene bij is?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:08

Ik zou idd het gesprek aangaan samen met je ouders... Dan snapt de staleigenaar misschien wel dat het echt serieus is!

Ruwvoer is en blijft het belangrijkste voer voor een paard, maar helaas word daar op te veel plekken anders over gedacht :(:)

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 11:10

Ja dat is ook zo. Ik wil sws mijn ouders erbij omdat ik natuurlijk jong ben en dan geloven ze je natuurlijk meteen "not". Maar hoop dat het na het land wel goed komt want het is er wel altijd goed geweest dus dat houdt mij ook wel tegen om weg te gaan, behalve als ie weer terug valt natuurlijk. En ja ik vind ruwvoer ook heel belangrijk, hij kreeg eerst wel te weinig krachtv maar nu die meer kreeg kwam ie niet aan dus dat zei mij eigenlijk al genoeg dat ie te weinig kreeg

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:14

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-07-22 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:21

Weet je ook hoeveel kg of deel van pakje hooit hij krijgt?
misschien is het mogelijk altijd zelf te voeren?
een slowfeeder is handig voor het langzamer/gelijdelijker eten van het hooi, maar hij wordt er dus niet dikker van.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 11:29

Nee ik weet niet hoeveel die krijgt alleen dat het te weinig is. En een slowfeeder zou ik dan nemen zodat ik precies weet wat ie krijgt omdat je die klaar zet. En ik ga denk ik wel kijken of het een mogelijkhei is om in de avond zelf te gaan voeren idd

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:33

Vind hem er ook wel erg schraal uit zien. Te weinig ruwvoer is écht niet gezond voor een een paard. Ik zou dus zeker het gesprek aan gaan. Als er geen andere optie is qua stalling, inderdaad zelf ruwvoer kopen en bijvoeren, zo'n fijnmazig hooinet helpt met er langer over doen en tegen verspilling. Zeker als je zelf gaat bijvoeren, geef je waarschijnlijk één keer per dag een grote portie en dan wordt het snel door de stal gelopen.
Heb is denk ik ook niet voor niets dat de andere klanten zelf extra ruwvoer kopen en bijvoeren.
Ik heb ook ooit op een stal gestaan waar vrijwel iedereen zelf stond uit te mesten, onderling paarden in stapmolen zetten iedere dag, veel hadden van die netten, extra tonnen voer en veel hadden zelf rubberen staltegels gekocht. Na een tijdje had ik dat ook allemaal omdat mijn paard te weinig ruwvoer kreeg, de stal zeiknat was en ik met die tegels dat eruit kon halen zonder dat hij op de beton stond etc. Ondertussen kwam er een nieuwe stal om de hoek waar het wél goed geregeld was en ging op de stal waar ik stond voor de 2e keer in korte tijd het stalgeld flink omhoog. Toen was de keuze snel gemaakt, achteraf gezien was het natuurlijk te zot dat iedereen daar maar zelf ging investeren omdat de stalhouder zich niet aan de afspraken hield.

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:38

Dawson123 schreef:
Nee ik weet niet hoeveel die krijgt alleen dat het te weinig is. En een slowfeeder zou ik dan nemen zodat ik precies weet wat ie krijgt omdat je die klaar zet. En ik ga denk ik wel kijken of het een mogelijkhei is om in de avond zelf te gaan voeren idd

Owja dan weet e indd hoeveel hij krijgt, als die staleigenaar tenminste niet zo stom is om er de helft uit te halen. 'S avonds zelf voeren lijkt me een goed idee, maar houd er wel rekening mee dat het elke dag moet, je moet er dan dus ook voor zorgen als je niet kunt (misschien kunnen je ouders het dan doen) Ik zou dan nog wel in de gaten houden dan die eigenaar 's ochtends ook genoeg voert.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:45

Je kan ook zelf iets als compactgrass gaan bijvoeren.

Maar wat je ook kan voorstellen is om ruwvoeranalyse te doen en aan de hand daarvan in overleg met een deskundige (dierenarts bijv.) een voerschema voor de paarden te maken? Evt als dit meer werk geeft een schema maken dat iedereen op stal een beetje helpt of als de kosten teveel stijgen allemaal iets meer gaan betalen?
Mijn ruwvoer (ziet er goed uit) bleek ook maar heel weinig voeding te bevatten, ik wilde wel meer voeren, deed dit ook maar toch vielen de paardjes af.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 11:48

Hmm ja dat is ook een idee, ik ga denk ik eerst nog even praten om het slowfeederplan zeg maar te doen

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:56

Ik vindt hem ook magertjes erbij staan. Als jij zegt dat hij wat meer moet krijgen dan moet dat toch gewoon kunnen? Ik heb op mijn stal gezegt dat de mijne in de ochtend alleen maar een klein handje brok mag hebben en dit gebeurd ook. Dus vindt het best een kwalijke zaak dat ze niet naar jou paard zijn behoeftes geven. Ieder paard is anders en daar moet ook naar gevoerd worden. Of je moet al een eigen zak kwalitatif voer gaan kopen en die voor de stal zetten. Doen hier op stal ook een aantal mensen, doe hebben sport paarden en die krijgen dan dat voer gewoon. Overleg met me ouder, ga er met je ouders heen en bespreek het goed. En anders als het niet gedaan wordt, kappen daar. ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:07

Ik heb gemerkt dat minder vaak geen probleem is Samblabla, maar meer daarentegen des te meer.

Goed idee om met je ouders naar de stalhouder te stappen :j. Ben benieuwd wat hij dan zegt. Wie weet kan je met de andere paardeneigenaren iets afspreken aangezien zij hun paarden ook extra bijvoeren?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:32

Ik zou nu hij een paar maanden op de wei staat op zoek gaan naar een andere stal. Kan me niet voorstellen dat die stalhouder bijdraait.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:47

Denk dat dat inderdaad de beste oplossing is :j
Als hij zijn eigen paarden ook zo houdt, is hij vast overtuigd van zijn gelijk ...

Laat paardlief lekker zijn buikje rondeten aan het gras en ga op je gemak op zoek naar iets anders :j

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:58

Je zou evt voorlopig zolang er nog niks verandert zelf grasmix/compactgras/lucerne met wat olie bij kunnen voeren.
Dat kun je makkelijk opslaan of steeds wat van huis meenemen, het is handzaam ruwvoer en het vult en voedt goed.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:04

Compactgras veroorzaakt als je pech hebt slokdarmverstoppingen, vind ik zelf geen paardenvoer.
Dat zijn stukjes van enkele cm's lang, heb het hier in de schuur staan voor mijn cavia's en konijnen en voer het als krachtvoer.
Ze zetten er snel van aan, dus hier krijgen de oudjes het die minder eten om ze toch meer binnen te laten krijgen als met schraal hooi, of een ziek beestje ofzo die snel aan moet sterken.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:05

Mijn merrie heeft een jaar of 4 probleemloos compactgras gegeten, evt kun je het wat vochtig maken als je twijfelt.
Ze was daarvoor altijd te mager en ze is hier enorm van bijgekomen.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:15

Het is lastig dit te bespreken met je staleigenaar. Ze zeggen vaak ja dat doen we maar uiteindelijk gebeurd het niet.

Ik heb wel eens meegemaakt dat er paarden stonden die na 20 min al geen ruwvoer meer hadden. Dus hield in dat ze dus ruim 13 uur tot de eerst volgende voerbeurt zonder stonden.
Geef je dit aan krijg je te horen ik heb ze genoeg gegeven.
Maar wil je dat ze minder krijgen is dat geen probleem.

Ik ben blij dat mijn paard nu lekker aan huis staat en zelf kan bepalen hoeveel hij krijgt.
Hopelijk is het alsnog te bespreken en zoniet zo snel mogelijk een andere stal gaan zoeken...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:05

Ken mensen die erbij zweren, mijn pony's worden bevangen van compact grass. Maar in dit geval is het wel een haalbare tijdelijke oplossing omdat het handzame baaltjes zijn.

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:19

Oei.. Dit is lastig.
Bij ons op stal hebben we het onderling geregeld.
Stalbaas bemoeit zich niet met het voeren en binnen/buitenzetten van de paarden.
We regelen met 3 mensen van stal het voeren, en binnennzetten, en 1 persoon zet de paarden elke dag buiten.
We hebben ook een lijst hangen met het voer dat elk paard moet krijgen. Als het niet klaarstaat, kunnen we altijd hierop kijken.

Zelf vind ik het niet kunnen dat de staleigenaar je paardje niet geeft wat hij/zij nodig heeft, en als je het dan zelf klaarzet dat je dan nog zo'n reactie krijgt van ; ik weet het zelf wel te vinden o.i.d.

Lastig om dit te bespreken met de staleigenaar...

Succes!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:16

Compactgras is erg duur. Laat je nog een keertje op dit forum weten hoe het is afgelopen?