[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:18

Moet zeggen dat ik een hit actief stal heb gezien in Rotterdam (fiets er dagelijks langs) en daar word ik ook niet gelukkig van hoor, met zo veel paarden op een behoorlijk klein stukje voor dat aantal. Dan liever de box.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:25

Kaartje23, niet ieder paard moet een eigen paddockje hebben aan de stal. Een grote paddock waar ze gewoon in kuddeverband in staan is veel beter. Zoiets kun je zelfs in de hoek van je weiland aanleggen als je wilt., Niet iedereen kan zomaar paddocks aan de boxen leggen en dan staan de dieren alleen. Dat gegeven begrijp ik niet, net zoals "ieder paard heeft z'n eigen postzegeltje weiland". Totale onzin, doe je dat dier ook geen recht mee.

Nou chelle_dora, als iemand moet kiezen tussen paarden in kuddeverband op een stukje waar ze in ieder geval kunnen bewegen, lopen of een box, dan kies je toch niet voor opsluiten in een box?!? Dan denk je toch niet aan het welzijn van je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:28

Nou als ik die kudde zo bij elkaar zie op dat stukje grond wat daar ter beschikking is, ja, dan kies ik voor stal met in het voorjaar/zomer/uitloop najaar weidegang en in de winter uren paddock ja. Dat is een keuze die ik kan en mag maken, omdat ik van mening ben dat het stuk wat die stal beschikbaar heeft, te klein is voor een paard om weg te kunnen als er bonje komt.

Maar jij mag vinden dat ik niet denk aan het welzijn van mijn pony hoor, dat is jouw goed recht. Net als dat het mijn goed recht is om te vinden dat jij met oogkleppen oploopt. We hebben niet allemaal een of ander landgoed ter beschikking waar we mogen doen en laten wat we willen. Ja, ik wil dat mijn pony buiten komt, en dat komt ze ook, meer dan genoeg. Ik wil ook dat ze heel blijft, en daarom kies ik er dus bewust voor om haar niet in een dergelijke kudde te plaatsen op een (in mijn ogen) te kleine ruimte.

Het ging geloof ik in het topic niet over 24/7 weidegang maar over 23/7 stal toch?

Nou bij deze; mijn merrie heeft nog nooit 23/7 op stal gestaan, dus ik denk wel degelijk aan het welzijn van mijn dier. Ga nou maar weer je landje droogmaken.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:29

Maar het moet allemaal wel mogelijk zijn om te realiseren. Het is niet omdat er vee vraag naar is dat het altijd realiseerbaar is.
Waar is de realiteit??
Oftewel MOET de paardensport weer een exclusieve sport worden en de prijzen nog meer laten stijgen oftewel nemen we wat de aarde ons kan geven... elke regio en land is anders en alles is dus niet overal realiseerdbaar.
Ik WIL ook dat paard meer buiten komt, maar dit GAAT niet.
Ochja ... mijn leerkracht Recht zei.... ELK mens is slecht en niet levenswaardig, moet hem door bokt wel gelijk geven.

Danku bokt _/-\o_

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:32

GamblersCup; ben ik met je eens. Maar ik denk dat voor veel mensen wel de stap te groot is van 23 uur alleen in de box, naar 24 uur in een groep. Dan is een uitloopstal al een vooruitgang op alleen een box.

Het concept Hitactief vind ik heel mooi (weleens in verdiept voor mogelijk ooit een eigen paard), maar nooit bij een stal wezen kijken. Maar ik denk ook dat het teveel misbruikt kan worden (teveel paarden op een stuk waardoor de zwakkere minder eten of opgejaagd worden, afvallen). Minder paarden is dan de oplossing, of evt de zwakkere een eigen paddock.

Zou er trouwens genoeg land zijn in Nederland om alle paarden in Nederland 24 uur per dag buiten te laten staan? Uiteraard zonder dat het ten koste gaat van de landbouw enzo. En is het wel oké als je paard 24 uur naar buiten gaat maar de koe moet daardoor binnen blijven (en komt er helemaal nooit uit)?

Vilar

mang schreef:
Niet ieder paard maak je blij met 24/7 buiten staan. Sommige paarden gaan snachts niet slapen buiten omdat ze alles in de gaten houden en van elke vogel opspringen. (onafhankelijk van wat voor kudde en omgeving)

Geen enkel paard gaat 's nachts slapen. :D
Paarden zijn geen dag-nacht dieren. Het zijn dieren die 24/7 in beweging zijn en af en toe - verdeeld over het etmaal - een kort dutje doen.

Cioccolato

Ah, deze discussie zo vaak gehoord! Sportpaarden die hele dagen binnen staan omdat ze anders geblesseerd kunnen raken. Komen ze buiten, is het maar een uur en moederziel alleen anders worden ze geblesseerd.
Nee dat is echt niet mijn ding.

Onze paarden staan zoveel mogelijk buiten, in de zomer op het land. Met mooi weer hele dag, met minder weer zo lang mogelijk. Zo staan ze bijvoorbeeld niet buiten als het de hele dag regent of er een stortbui aankomt. In de winter staan ze in de paddock, het land is dan gewoon niet begaanbaar en zakken ze tot hun knieen in de modder. Met echte kou staan ze maar een paar uur naast hun training in de paddock omdat het anders te koud wordt maar wel zo lang mogelijk. Als er een dik pak sneeuw ligt staan ze helaas wel binnen want dan is het zo gevaarlijk om bij de paddock te komen gezien wij op een terp wonen en ze dus sws een bult af moeten en ze vaak in de winter wat drukker zijn. Vaak staan ze maar 1 dag binnen, als dat voorkomt.

De jonge paarden staan 24/7 buiten en in de winter staan ze s nachts op stal.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:33

Mijn fjord gaat er dagelijks een uur of 4 uit. Verzorgen, longeren/rijden of buitenrit en dan 1 a 2 uur de wei op, dit ben ik op een rustig tempo aan het doen want het gras is ontzettend vers. Maar over een paar weken (2 a 3) gaat ze van 's morgens 8 tot 11 en dan 's avonds van 5 tot 8. Ik moet ook rekening houden met andere pension paarden maar merk wel dag de meeste mensen daar hun paardje niet op de wei zetten. Niet mijn zorg.

Maar het is maar net in wat voor situatie je zit, als dit maar tijdelijk is vindt ik dat het best kan. Want in de winter en als de binnenbak beschikbaar is (en dat is vaak!) dan staan de paarden binnen. Het is maar net hoe je het oplost en hoever je bereid bent het op te lossen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:35

Onze paarden staan al voor het nieuwe gras kwam op het land dus ze houden het redelijk kaal, dat scheelt wel. Ze krijgen niet ineens zo bam alles. De wei is trouwens al opgedeelt in 3 stukken en onze staan met zn 3en samen op 1 stuk; 2 paarden en 1 pony.
Onze pensionklanten die dit weekend komen hebben er 4 en die staan altijd bij elkaar en die mogen ook egwoon hele dag gebruik maken van het land en in de winter van de paddock :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:42

Vilar schreef:
mang schreef:
Niet ieder paard maak je blij met 24/7 buiten staan. Sommige paarden gaan snachts niet slapen buiten omdat ze alles in de gaten houden en van elke vogel opspringen. (onafhankelijk van wat voor kudde en omgeving)

Geen enkel paard gaat 's nachts slapen. :D
Paarden zijn geen dag-nacht dieren. Het zijn dieren die 24/7 in beweging zijn en af en toe - verdeeld over het etmaal - een kort dutje doen.

Niet juist ook paarden hebben een diepe slaap (REM-slaap) nodig, dit duurt geen hele nacht inderdaad.

Uit de Wiki:
'Hoewel paarden dus staand kunnen slapen hebben zij ook behoefte om te gaan liggen. Wetenschappers denken dat paarden moeten gaan liggen om in de diepe slaapfase te komen. Ook wel de REM-slaap genoemd. In het woord is 'REM' een afkorting voor 'Rapid Eye Movement' (snelle oogbeweging). '

Dat het verschil dag nacht er niet is heb je inderdaad wel gelijk in. Ik zou mijn paard dus ook overdag op stal kunnen zetten om haar tot rust te laten komen, maarja dat is niet mijn keuze :+

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:45

die van mij komen winter en zomer op het land gelukkig. ze staan nu sinds twee weken op het zomerland. het winterland word nu helemaal aan gepakt zodat ze van de winter daar weer op kunnen staan. ik hoor ook steeds maar de smoes ja we hebben hier in de buurt geen stallen met weidegang..of natte voeten. daar kan je wat aan doen. waar een wil is een weg !!

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:45

Het is eigenlijk de discussie in hoeverre vind je dat je recht hebt op je paard als je wel of niet voldoet aan de welzijnseisen.

En dat verschilt per persoon. GamblersCup zal waarschijnlijk voor geen goud een paard willen hebben als dit paard alleen maar op stal kan staan of een paar uur naar buiten kan (ik waarschijnlijk ook niet). Iemand anders vindt dat hij prima aan de eisen voor welzijn voldoet als het paard binnen staat en zijn/haar eten krijgt.

Ik koop nu geen paard omdat ik geen Hitactief kan veroorloven en dan wil ik dus geen paard. Een normale stalling zonder dat een paard naar buiten komt zou ik me wel kunnen veroorloven maar dat wil ik niet voor mijn paard.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:46

mang: en wat is er dan niet juist in mijn bericht?
Ook de REM-slaap is een dutje van hooguit een half uur.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:47

Het valt me ook vaak in dit soort topics op dat de "tegenstanders" of "niet de mogelijkheid hebben" om het paard/pony in de winter buiten te laten komen buiten wellicht een uurtje rijden/longeren/paddock, de eersten zijn die meteen met de vinger wijzen naar "al die 24/7 buiten houden fundamentalisten".
Dat zegt hier niemand, dat ze per se 24/7 buiten MOETEN. Ook ik heb dat nooit ergens gezegd. Ik heb juist altijd gezegd dat dat ook weer niet per se hoeft.
Daar zit nog wel een grijs gebied tussen, dacht ik, tussen 24/7 buiten en 23/7 op stal.
Maar men schiet meteen zo in de overdreven verdedigingsmodus, waaruit je echt wel kan opmaken, inderdaad, dat men het eigenlijk zelf ook wel weet, dat winterse opstalling (met 1-2 uur per dag buiten) eigenlijk tegenwoordig niet meer kan.
Men probeert zich te verdedigen door allerlei rampenscenario's aan te voeren in geval hun paard langer dan een paar uur in de winter vrij buiten zou staan "krijgt mok" "staat te rillen van de kou", "ben bang voor blessures", "staat al bij het hek voordat ik er zelf ben" ,"glijdt uit, want is nog jong en onhandig" "is te oud, wil liever lekker warm op stal blijven", enzovoorts.

Mensen die dus geen enkel inzicht hebben in de behoeftes van hun paard, van het wezen paard, maar hun eigen gemak en portemonnee belangrijker vinden dan de mogelijkheid dat het ook anders zou kunnen.
Overigens is het doorgaans goedkoper meer zelf te doen en een paard op de weide te houden dan volpension te betalen.

Uiteraard staat het ieder vrij volledig de vrije keuze in de omgang/huisvesting m.b.t. hun paard te hebben, net zoals ik dat heb, als je er echter dieren op na wil houden, paarden/honden, katten whatever, zou het een goed idee zijn om je eens in de wezenlijke behoeftes van zo'n dier te verdiepen en je af te vragen of je het dier wel oprecht kan bieden wat het op zich nodig heeft.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:49

Vilar schreef:
mang: en wat is er dan niet juist in mijn bericht?
Ook de REM-slaap is een dutje van hooguit een half uur.

Ik geloof dat wij een ander idee hebben bij een dutje dan := Een dutje vind ik niet slapen (en al helemaal niet diep slapen) maar dutten. Gewoon ogen dicht en lekker ontspannen liggen, maar als je geroepen wordt wel kunnen reageren.

Diepe/REM slaap is gewoon echt plat en slapen (dromen??) als je paard in REM-slaap is kun je er ook gewoon bijzitten en aaien zonder dat hij wakker wordt, dat kan bij dutten niet.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:52

terpentijn schreef:
Het valt me ook vaak in dit soort topics op dat de "tegenstanders" of "niet de mogelijkheid hebben" om het paard/pony in de winter buiten te laten komen buiten wellicht een uurtje rijden/longeren/paddock, de eersten zijn die meteen met de vinger wijzen naar "al die 24/7 buiten houden fundamentalisten".
Dat zegt hier niemand, dat ze per se 24/7 buiten MOETEN. Ook ik heb dat nooit ergens gezegd. Ik heb juist altijd gezegd dat dat ook weer niet per se hoeft.
Daar zit nog wel een grijs gebied tussen, dacht ik, tussen 24/7 buiten en 23/7 op stal.
Maar men schiet meteen zo in de overdreven verdedigingsmodus, waaruit je echt wel kan opmaken, inderdaad, dat men het eigenlijk zelf ook wel weet, dat winterse opstalling (met 1-2 uur per dag buiten) eigenlijk tegenwoordig niet meer kan.
Men probeert zich te verdedigen door allerlei rampenscenario's aan te voeren in geval hun paard langer dan een paar uur in de winter vrij buiten zou staan "krijgt mok" "staat te rillen van de kou", "ben bang voor blessures", "staat al bij het hek voordat ik er zelf ben" ,"glijdt uit, want is nog jong en onhandig" "is te oud, wil liever lekker warm op stal blijven", enzovoorts.

Mensen die dus geen enkel inzicht hebben in de behoeftes van hun paard, van het wezen paard, maar hun eigen gemak en portemonnee belangrijker vinden dan de mogelijkheid dat het ook anders zou kunnen.
Overigens is het doorgaans goedkoper meer zelf te doen en een paard op de weide te houden dan volpension te betalen.

Uiteraard staat het ieder vrij volledig de vrije keuze in de omgang/huisvesting m.b.t. hun paard te hebben, net zoals ik dat heb, als je er echter dieren op na wil houden, paarden/honden, katten whatever, zou het een goed idee zijn om je eens in de wezenlijke behoeftes van zo'n dier te verdiepen en je af te vragen of je het dier wel oprecht kan bieden wat het op zich nodig heeft.

Ik weet niet of je mij hiermee bedoeld maar ik zal mezelf even verduidelijken. Ik heb niks tegen 24/7 buitenstaan en voel me ook niet aangevallen. Ik heb er alleen een ongelofelijke hekel aan dat sommige bokkers iedereen altijd maar aanraden hun paard 24/7 buiten te zetten en zichzelf ook zo geweldig goed vinden omdat hun paard 24/7 buiten staat. Daarom reageerde ik daarop, omdat je lang niet ieder paard blij maakt met 24/7 buiten staan.

Verder staat mijn paard gewoon het hele jaar door van 9 tot schemer buiten ('s winters wel in een paddock, land is niet te doen)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:06

Kaartje23 schreef:
Maar als je zo (haast) iedereen hoort dan is er wel vraag naar pensionstallen waar paarden 24 uur per dag buiten zijn (ofwel in groepsverband in een grote paddock als de grond gras niet toelaat (zeg maar hitactief achtig) of elk paard een eigen paddock met eigen inloopstal). Maar in omgeving Rotterdam zijn er weet ik maar 2 hitactiefstallen met wachtlijsten. Dat is dan toch een gat in de markt? Als ondernemer kan je daar toch op inspelen?

Maar waarom houdt het merendeel van de pensionstallen dan toch zo vast aan in de winter op stal? Is het goedkoper?
Je zou toch zeggen dat als de vraag naar dat soort stallen toeneemt (als je Bokt een beetje bijhoudt zie je dat het wel leeft en dat het argument vaak is dat dat soort stalling de randstad niet te vinden is) dat er dan ook meer van dat soort stallen komen? De Hitactief stallen in omgeving Rotterdam zijn blijkbaar wel succesvol. Zijn er pensionstalhouders op Bokt die hier antwoord op kunnen geven?

Ik denk dat het merendeel zich aan het oude vast houdt omdat eigenaren daar nog steeds voor kiezen. Als je als pensionhouder merkt dat je klanten andere wensen hebben en ook vertrekken dan ga je vanzelf veranderen of stoppen als er geen mogelijkheid is.
Denk namelijk dat het nog vies tegenvalt hoeveel mensen dit echt willen. Want waar een wil is, is een weg. En een keus heb je eigenlijk altijd je moet er misschien andere dingen voor inleveren en dat is denk ik nog het grootste probleem. Het inleveren van wat je hebt op de luxere stal om meer naar een basic stal te gaan.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:12

chelle_dora: bedoel je niet toevallig de Neville Stables? Waar ze in de bak buiten staan?

Kaartje23: ik denk dat het in omgeving Rotterdam ook een geval van ruimtegebrek is. Ik heb zelf jarenlang op een stal gestaan in de buurt van Manege Prinsenstad en daar stonden ruim 50 paarden toendertijd op een heel klein stukje grond. Er zullen vast wel mogelijkheden geweest zijn, maar de paddock die er daar was, was misschien 1/4 zo groot als de rijbak en 's winters was die ook altijd bezet. Je paard losgooien in de rijbak mocht ook niet. Maar ruimte om uit te breiden was er niet.

mang: Niemand zegt hier dat jij je paard per se 24/7 buiten moet zetten, daar je een goede eigenaar wil zijn. Jij zet je paard niet 23 uur op stal, en ik neem aan dat jouw paarden dus gewoon genoeg beweging krijgen als ze van 9 tot schemeren buiten staan. Dit topic gaat over paarden 23 uur OP STAL hebben staan wat gewoon not done is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:17

Shona; die bedoel ik inderdaad. Voor geen goud dat ik mijn pony daar neer zou willen zetten. Ik vind dat ze daar met teveel paarden op een te klein stuk staan. Voor degenen die er staan en het geweldig vinden, prima, maar ik zou mijn pony daar dus niet kwijt willen. Het is maar net wat bij jezelf en bij je paard past, denk ik.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:22

Shona schreef:
chelle_dora: bedoel je niet toevallig de Neville Stables? Waar ze in de bak buiten staan?

Kaartje23: ik denk dat het in omgeving Rotterdam ook een geval van ruimtegebrek is. Ik heb zelf jarenlang op een stal gestaan in de buurt van Manege Prinsenstad en daar stonden ruim 50 paarden toendertijd op een heel klein stukje grond. Er zullen vast wel mogelijkheden geweest zijn, maar de paddock die er daar was, was misschien 1/4 zo groot als de rijbak en 's winters was die ook altijd bezet. Je paard losgooien in de rijbak mocht ook niet. Maar ruimte om uit te breiden was er niet.

mang: Niemand zegt hier dat jij je paard per se 24/7 buiten moet zetten, daar je een goede eigenaar wil zijn. Jij zet je paard niet 23 uur op stal, en ik neem aan dat jouw paarden dus gewoon genoeg beweging krijgen als ze van 9 tot schemeren buiten staan. Dit topic gaat over paarden 23 uur OP STAL hebben staan wat gewoon not done is.

Ik doelde op deze zin. Maar ik ben nogal fel in mijn mening over 24/7 buitenstaan, omdat ik de enige lijk te zijn die die mening heeft :') Vandaar dat ik me al om zo'n zinnetje druk kan maken, sorry :+
Shona schreef:
Dat een paard een stal nodig heeft zit echt tussen de oren.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:35

Maar ik zei toch niet dat het tussen de oren zit, en daarom je paard 24/7 buiten moet staan? :')
Wat ik meer bedoelde is dat menig paard het eigenlijk niet nodig heeft. Een paard overleeft ook makkelijk als hij altijd buiten staat en geen stal heeft, maar dat wil niet zeggen dat ieder persoon daarom ook daadwerkelijk hun paarden 24/7 buiten moeten houden. Wij doen het omdat wij de ruimte hebben, en toevallig hebben we ook geen stallen met een geschikt formaat, maar ik heb er niets op tegen zolang het paard maar genoeg buiten komt en vrij kan bewegen.

Elstar deed je in het begin ook geen plezier met dag en nacht buiten staan. Die had meer dan 18 jaar grootst gedeelte van de dag op stal gestaan en de jaren dat hij bij ons was overdag buiten. Ik denk echter wel dat ieder paard aan buiten lopen kan wennen en dus niet zozeer een stal nodig heeft. Maar als jij anders denkt, prima. Ik heb wél een probleem met mensen die hun paard echt de hele dag op stal laten staan.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:36

Tja dit is inderdaad een eeuwig durende discussie, ik heb dat foto topic ook gezien en word er ook vrij droevig van dat dieren zo weinig de mogelijk hebben om in de winter buiten te komen. Zelf vind ik 24/7 de keus aan het paard overlaten het meest ideaal, maar besef mij dat niet iedereen die mogelijkheid heeft, dan blijft voor mij de extreme minimum grens op 6 uur per dag buiten.

Wij zitten ook op kleigrond, maar hebben ervoor gekozen om een inloopstal met deels verharde paddock aan te leggen, ze hebben dus de keuze om binnen te staan en staan nooit tot aan hun kogels in de modder (hoewel ik dat voor het paard niet erg vind, voor de zode daarentegen) Als het weer het toelaat gaat overdag het draadje open naar de winterweide en kunnen ze daar ook rondscharrelen.

De paarden welzijnsnormen in Zweden vind ik echt geweldig, dat je paard minimaal 8 uur (geloof ik kan ook 6 zijn) per dag naar buiten moet anders krijg je echt een probleem met de dierenbescherming. Niet zoals in Nederland waar een norm wordt opgesteld die vervolgens niet te handhaven is en waar dus ook niets mee gebeurd.

Terpentijn: In je eerste post heb je het over een extreem natte winter, maar ik daar heb ik hier helemaal niets van gemerkt. Eerder extreem droog, het grondwater in de sloten en vijvers stond 15 a 20 cm lager dan normaal. Verder lekker veel droge vorst, ideaal voor een kleiweiland. Afgelopen winter (eind oktober tot half maart) heb ik ze 42 dagen binnen (dus op de paddock) moeten houden, extreem weinig voor ons :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:38

Nee, @Mang ik bedoelde jou absoluut NIET, mijn standpunt ken je en ik denk iedereen die goed kan lezen kent die: ik ben ook geen die-hard van 24/7 per se buiten , helemaal niet zelfs, dat had je toch kunnen weten als je mijn posts beter leest.
Ik bedoel niemand persoonlijk, mijn commentaar is in het algemeen bedoeld, en lijkt me duidelijk genoeg. Wie de schoen past trekke die aan.
Maar voor 't geval het NIET duidelijk genoeg is: lees eerst mijn eerdere posts.

Nog niet duidelijk: ik hou mij doordeweeks in de ochtenduren bezig met werkzaamheden en bezigheden op een AraboFriese Fokkerij /Stalhouderij hier enkele boerderijen verderop in het dorp
Mijn eigen paarden staan daar tegenover in de wei.

Die (sport)paarden gaan 'smorgens rond 8.00 uur naar buiten, en 's avonds rond 17.00-19.00 uur weer naar binnen. Zeven dagen per week. In de zomer (hoogseizoen staan ze voltijds op de wei, dat is maar een paar maanden). In de winter staan ze op paddocks.
Sommigen (wedstrijd)gereden, sommigen gelongeerd, sommigen een combi er van, sommigen met pensioen, sommigen (van anderen) op pensionstalling.

Heb er veulens geboren zien worden, die zijn straks al weer groot genoeg om beleerd te worden. Niets mis mee dus, met zo'n beleid, de pointe is, dat ze dus zomer en winter wel DAGELIJKS vele uren buiten komen.
Het maakt niet zo veel uit of dat in een enigzins fatsoenlijke zandpaddock is of op de weide, zolang het maar zo veel mogelijk uren zijn, en ze in groepjes kunnen staan. Er is ook een groepje met veulens en een oudere fokmerrie die de hele zomer en winter year round buiten op een ander stuk land staan.

Werd het bagger zoals vorig jaar, graven we geulen vanaf die paddocks voor de waterafvoer, er is altijd een manier om je paarden zo veel mogelijk vrijheid en buiten te geven... als je wil.

Inmiddels gaan ze weer dagelijks naar de weides (ja ik begrijp heel goed dat stalhouders hun weideland willen sparen in de winter, zeker als ze er zelf van oogsten).

Deze paarden worden toch uit de kunst secuur verzorgd, en staan geen 24/7 buiten, nou en?

Nergens heb ik beweerd dat 24/7 buiten een voorwaarde is voor goed paardhouderschap. Dat ik er voor de mijne wel voor kies is een persoonlijke keuze, en ik was in de gelegenheid om die keuze te maken.

En dat sommigen per se alles heel zwart-wit willen zien of opvatten, dat is jammeer, maar kan ik ook niets aan doen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:39

Shona schreef:
Maar ik zei toch niet dat het tussen de oren zit, en daarom je paard 24/7 buiten moet staan? :')
Wat ik meer bedoelde is dat menig paard het eigenlijk niet nodig heeft. Een paard overleeft ook makkelijk als hij altijd buiten staat en geen stal heeft, maar dat wil niet zeggen dat ieder persoon daarom ook daadwerkelijk hun paarden 24/7 buiten moeten houden. Wij doen het omdat wij de ruimte hebben, en toevallig hebben we ook geen stallen met een geschikt formaat, maar ik heb er niets op tegen zolang het paard maar genoeg buiten komt en vrij kan bewegen.

Elstar deed je in het begin ook geen plezier met dag en nacht buiten staan. Die had meer dan 18 jaar grootst gedeelte van de dag op stal gestaan en de jaren dat hij bij ons was overdag buiten. Ik denk echter wel dat ieder paard aan buiten lopen kan wennen en dus niet zozeer een stal nodig heeft. Maar als jij anders denkt, prima. Ik heb wél een probleem met mensen die hun paard echt de hele dag op stal laten staan.

Ieder paard kan het vast en zeker, en zal het ook heus overleven, maar je maakt er niet ieder paard blij mee. Ik heb het bij mijn paard de eerste zomer geprobeert (van April tot September schat ik) en de 2e zomer ook van April/mei tot Augustus. Nou dat vind ik toch wel lang genoeg om te wennen hoor :+

En met je laatste zin ben ik het helemaal eens :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:02

Het is een discussie waarin telkens weer smoesjes worden aangehaald.

De weide kapot trappen, in de drek staan in de winter...

Oplossing? Paddocks met een goede ondergrond! Neem een stuk van je weide, maak daar mooie stukken paddock en je paard kan het hele jaar door lekker naar buiten!

Elkaar kapot trappen en krijgen er blessures van?

Waarom zouden ze elkaar kapot trappen? Gewoon goed nadenken over de samenstelling van de weides, welke paarden wel bij elkaar kunnen en welke niet. En blessures krijgen ze ja, als ze elke dag een uurtje op de wei mogen genieten ze even van die vrijheid. Als ze elke dag gewoon overdag buiten staan is dat risico al véél kleiner.

Er zitten zoveel voordelen aan je paard buiten, en het grootste voordeel is nog wel dat het paard paard kan zijn!