Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mang schreef:Niet ieder paard maak je blij met 24/7 buiten staan. Sommige paarden gaan snachts niet slapen buiten omdat ze alles in de gaten houden en van elke vogel opspringen. (onafhankelijk van wat voor kudde en omgeving)
Vilar schreef:mang schreef:Niet ieder paard maak je blij met 24/7 buiten staan. Sommige paarden gaan snachts niet slapen buiten omdat ze alles in de gaten houden en van elke vogel opspringen. (onafhankelijk van wat voor kudde en omgeving)
Geen enkel paard gaat 's nachts slapen.![]()
Paarden zijn geen dag-nacht dieren. Het zijn dieren die 24/7 in beweging zijn en af en toe - verdeeld over het etmaal - een kort dutje doen.
Vilar schreef:mang: en wat is er dan niet juist in mijn bericht?
Ook de REM-slaap is een dutje van hooguit een half uur.
terpentijn schreef:Het valt me ook vaak in dit soort topics op dat de "tegenstanders" of "niet de mogelijkheid hebben" om het paard/pony in de winter buiten te laten komen buiten wellicht een uurtje rijden/longeren/paddock, de eersten zijn die meteen met de vinger wijzen naar "al die 24/7 buiten houden fundamentalisten".
Dat zegt hier niemand, dat ze per se 24/7 buiten MOETEN. Ook ik heb dat nooit ergens gezegd. Ik heb juist altijd gezegd dat dat ook weer niet per se hoeft.
Daar zit nog wel een grijs gebied tussen, dacht ik, tussen 24/7 buiten en 23/7 op stal.
Maar men schiet meteen zo in de overdreven verdedigingsmodus, waaruit je echt wel kan opmaken, inderdaad, dat men het eigenlijk zelf ook wel weet, dat winterse opstalling (met 1-2 uur per dag buiten) eigenlijk tegenwoordig niet meer kan.
Men probeert zich te verdedigen door allerlei rampenscenario's aan te voeren in geval hun paard langer dan een paar uur in de winter vrij buiten zou staan "krijgt mok" "staat te rillen van de kou", "ben bang voor blessures", "staat al bij het hek voordat ik er zelf ben" ,"glijdt uit, want is nog jong en onhandig" "is te oud, wil liever lekker warm op stal blijven", enzovoorts.
Mensen die dus geen enkel inzicht hebben in de behoeftes van hun paard, van het wezen paard, maar hun eigen gemak en portemonnee belangrijker vinden dan de mogelijkheid dat het ook anders zou kunnen.
Overigens is het doorgaans goedkoper meer zelf te doen en een paard op de weide te houden dan volpension te betalen.
Uiteraard staat het ieder vrij volledig de vrije keuze in de omgang/huisvesting m.b.t. hun paard te hebben, net zoals ik dat heb, als je er echter dieren op na wil houden, paarden/honden, katten whatever, zou het een goed idee zijn om je eens in de wezenlijke behoeftes van zo'n dier te verdiepen en je af te vragen of je het dier wel oprecht kan bieden wat het op zich nodig heeft.
Kaartje23 schreef:Maar als je zo (haast) iedereen hoort dan is er wel vraag naar pensionstallen waar paarden 24 uur per dag buiten zijn (ofwel in groepsverband in een grote paddock als de grond gras niet toelaat (zeg maar hitactief achtig) of elk paard een eigen paddock met eigen inloopstal). Maar in omgeving Rotterdam zijn er weet ik maar 2 hitactiefstallen met wachtlijsten. Dat is dan toch een gat in de markt? Als ondernemer kan je daar toch op inspelen?
Maar waarom houdt het merendeel van de pensionstallen dan toch zo vast aan in de winter op stal? Is het goedkoper?
Je zou toch zeggen dat als de vraag naar dat soort stallen toeneemt (als je Bokt een beetje bijhoudt zie je dat het wel leeft en dat het argument vaak is dat dat soort stalling de randstad niet te vinden is) dat er dan ook meer van dat soort stallen komen? De Hitactief stallen in omgeving Rotterdam zijn blijkbaar wel succesvol. Zijn er pensionstalhouders op Bokt die hier antwoord op kunnen geven?
Shona schreef:chelle_dora: bedoel je niet toevallig de Neville Stables? Waar ze in de bak buiten staan?
Kaartje23: ik denk dat het in omgeving Rotterdam ook een geval van ruimtegebrek is. Ik heb zelf jarenlang op een stal gestaan in de buurt van Manege Prinsenstad en daar stonden ruim 50 paarden toendertijd op een heel klein stukje grond. Er zullen vast wel mogelijkheden geweest zijn, maar de paddock die er daar was, was misschien 1/4 zo groot als de rijbak en 's winters was die ook altijd bezet. Je paard losgooien in de rijbak mocht ook niet. Maar ruimte om uit te breiden was er niet.
mang: Niemand zegt hier dat jij je paard per se 24/7 buiten moet zetten, daar je een goede eigenaar wil zijn. Jij zet je paard niet 23 uur op stal, en ik neem aan dat jouw paarden dus gewoon genoeg beweging krijgen als ze van 9 tot schemeren buiten staan. Dit topic gaat over paarden 23 uur OP STAL hebben staan wat gewoon not done is.
Shona schreef:Dat een paard een stal nodig heeft zit echt tussen de oren.
Shona schreef:Maar ik zei toch niet dat het tussen de oren zit, en daarom je paard 24/7 buiten moet staan?![]()
Wat ik meer bedoelde is dat menig paard het eigenlijk niet nodig heeft. Een paard overleeft ook makkelijk als hij altijd buiten staat en geen stal heeft, maar dat wil niet zeggen dat ieder persoon daarom ook daadwerkelijk hun paarden 24/7 buiten moeten houden. Wij doen het omdat wij de ruimte hebben, en toevallig hebben we ook geen stallen met een geschikt formaat, maar ik heb er niets op tegen zolang het paard maar genoeg buiten komt en vrij kan bewegen.
Elstar deed je in het begin ook geen plezier met dag en nacht buiten staan. Die had meer dan 18 jaar grootst gedeelte van de dag op stal gestaan en de jaren dat hij bij ons was overdag buiten. Ik denk echter wel dat ieder paard aan buiten lopen kan wennen en dus niet zozeer een stal nodig heeft. Maar als jij anders denkt, prima. Ik heb wél een probleem met mensen die hun paard echt de hele dag op stal laten staan.