Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Solleke_Noah schreef:Ikkebenhier: dat "ho" aanleren is inderdaad ook een goeie! De blinde merrie uit mijn eerste post staat acuut stil als ze "ho" hoort, ze weet dat ze anders ergens tegenaan gaat lopen. Vind het mooi om te zien hoezeer ze daarvoor op ons vertrouwt, ho is ho
ze vind het fijner als ze met anderen staat. ik les ook weleens met haar op andere plekken en dit vind ze dan even wennen en hinnikt vaak maar ieder paard heeft hier last van
eigenlijk zou je vergeten dat ze blind is
ze vertrouwt je volkomen en kent de hele wei op haar duimpje
. als ze even op een nieuwe plek staat leid ik haar altijd even rond en laat haar daarna zelf de wei/stal verkennen
je moet ze ook een beetje los kunnen laten. je moet natuurlijk wel voorzichtig met ze zijn maar moeten ook paard kunnen zijn en niet behandeld worden als een kasplantje. daar worden ze ook niet gelukkig van

Hij heeft verder nog een bak met hooi in de weide, daar eet hij wel gewoon van.
Met betrekking tot een maatje hou ik dat allemaal zeer zeker open als optie, maar momenteel kijk ik het even aan, niet teveel veranderingen in 1 keer
Solleke_Noah schreef:Frederieke_ schreef:ik zou wel een vriendje voor hem regelen hoor, anders vind ik het wel heel sneu
Frederieke, kan het aub stap voor stap? Laat de pony maar eerst wennen aan zijn opnieuw verminderde zicht. Ik ken de stalling waar Sabine staat en Boke is van voor tot achter omringd door allemaal paarden die elk hun privé wei hebben en de weides liggen allemaal naast elkaar. Zoals ik Sabine ken doet zo ook heel veel met de pony's samen in de piste en Boke heeft ook nog een verzorgster. Paard staat dus echt niet eenzaam weg te kwijnen op een verafgelegen stukje wei.

(hij was ook niet echt heel nat, dus heeft niet de hele nacht & voormiddag in de regen gestaan, heb hem al natter gezien als de andere hem niet toeliet tot in de stallen
). Dus het gaat goed op dit moment, en het kan alleen maar beter gaan .. hij lijkt al een stuk zekerder en voelt zich best wel ok, is gewoon een vrolijk paardje
Ben hem nu al een paar dagen aan het observeren en hij ziet dus nog wel dingen (bewegen), denk dat hij eerder dan op het lint gaat kijken en daar schrik van gaat hebben omdat hij het niet kan plaatsen ... Ik ga het voorlopig even aankijken, moest hij toch door de draad gaan kan ik nog altijd aanpassen, maar zoals het nu gaat gaat het wel goed met de draad
(en als hij gaat dan zal hij langs de binnenkant gaan, dus kan komt hij gewoon bij mijn andere pony terecht
). 
Ging in eerste instantie heel erg goed, tot het etenstijd was.. Blijkbaar mag ze niet aan het net eten waar [***] aan het eten is, en parkeert hij zich volledig voor de stal
Nu ging dat wel om het net met het voordroog, dus ergens wel normaal (ze krijgen maar beperkt voordroog) en ze kon aan de andere kant van de weide nog voordroog gaan eten, maar dat wilde ze niet, ze houdt liever van uitdagingen (ging ook onder de draad door voordroog van [***] stelen, terwijl 5 meter verder een hele bak voor haar alleen stond
). Ook mocht ze wel van de grond eten als [***] aan het net bezig was dus ze kan wel genoeg eten, ze moeten even hun draai vinden natuurlijk (en ik ook
). Ben benieuwd
) ergens veilig achter te laten. De hele tijd ging ze tussen de draden door naar [***], maar die is daar niet van gediend dus die ging vol in de aanval. Dan schoot ze weer tussen de draden door naar die andere weide, als ik haar daar wilde ophalen (moest ik helemaal om de stallen heen) ging ze weer naar [***], etc. Na x aantal keer toch te pakken gekregen, halstertje aan, pony mee. Ik dacht "ik zet haar terug bij [***], ze zal wel door hebben dat het niet slim is om naar de buurman te gaan". Slecht idee, zodra ze los was ging ook [***] vol in de aanval 
Dus in mijn frustratie heb ik de draad volledig open gegooid, waarop [***] natuurlijk zijn kans greep en [***]'s weide weer ging opeisen
Maarja, dat maar even gelaten, eerst de pony op stal. Deurtje toe en toen wilde ik mijn pony's weer zetten waar ze hoorden, hoor ik ineens een hels lawaai, ga ik om het hoekje kijken, staat die pony met haar 2 voorbenen over de staldeur
Dus pony terug de stal in geduwd, ondertussen de staluitbaatster gebeld (had al een bericht gestuurd maar ze kon niet meteen komen en toen vond ik het tijd om te laten weten dat het echt crisis was
) maar die zat bij de dokter .. Dus maar in mijn eentje verder, pony de stal uit, andere stal in (met een weefrek voor de deur). Daar stond ze al meteen met haar voorbenen in de voerbak .. Maar ze kon er niet uit. Wat voordroog in de stal gegooid zodat ze iets te doen had, die van mij weer gezet waar ze moesten staan, gekeken dat alles relatief veilig was (draden enzo) en toen naar huis ..

En verder met eten geven is het weer helemaal het varken dat het was, geen geduld
Dus hij gaat echt goed in de weide