Blind paard, de praktische kant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:06

Ik heb ook jaren een volledig blind paard gehad.
Hij redde zich prima in de weide.
Soms liep hij eens tegen de hoek van de stal ofzo, maar verder nooit problemen gehad.
Meneer was zelfs zo slim om tussen de draden van de weide door te kruipen toen de elektriciteit even defect was.

Hij stond samen met een hele lieve merrie, die eigenlijk zijn ogen waren. Zij was echt een 'blindengeleidenpaard'.
Hij volgde haar 'blindelings'. Samen konden ze heel goed hun plan trekken.
Misschien is het een oplossing om je paard samen te zetten met een ander rustig (misschien ouder) paard van een stalgenootje ofzo? (als die mogelijkheid er is).

Enkele praktische dingen waar ik aan denk:
- eet- en drinkbakken steeds op dezelfde plaats
- als je bv de deur van de stal dicht doet, of iets anders wat je paard niet 'zie', liet ik het altijd horen door bv de deur duidelijk hoorbaar dicht te klappen
- ik kon geen tussenomheining in de weide zetten, want hij wist niet wanneer het er stond en wanneer niet. gevolg: hij liep gewoon door de tussendraad, totdat de draad kapot sprong. Hij wist ook de 'opening' niet te vinden. Daarom liep hij er vaak gewoon doorheen, rechtdoor. Dit was als het andere paard niet in zijn buurt was, anders volgde hij haar en vond hij de opening wel
- ik leerde hem dat als er iets was, dat ik 'hoo' zei en dan stopte hij. Bv als er een kruiwagen voor hem stond, of als er iets anders was dat hij niet kon zien. Hij wachtte dan tot ik bij hem was, en dan nam ik hem aan zijn halster en leidde hem rond de kruiwagen ofzo
- voor de stal had ik een stuk verhard. Zo kon hij 'voelen' wanneer hij bij de stal was. Ik heb ook eens gelezen dat je bv een strook rubberen matten of stenen kan leggen juist voor de draad, zodat het paard kan voelen waar de draad zich bevindt...

Verder merkte ik eigenlijk niet veel verschil met een paard dat kon zien,
helaas is zijn blindheid waarschijnlijk zijn dood geworden (maar dat zullen we nooit zeker weten)

Solleke_Noah

Re: Blind paard, de praktische kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:13

Ikkebenhier: dat "ho" aanleren is inderdaad ook een goeie! De blinde merrie uit mijn eerste post staat acuut stil als ze "ho" hoort, ze weet dat ze anders ergens tegenaan gaat lopen. Vind het mooi om te zien hoezeer ze daarvoor op ons vertrouwt, ho is ho :)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:37

Solleke_Noah schreef:
Ikkebenhier: dat "ho" aanleren is inderdaad ook een goeie! De blinde merrie uit mijn eerste post staat acuut stil als ze "ho" hoort, ze weet dat ze anders ergens tegenaan gaat lopen. Vind het mooi om te zien hoezeer ze daarvoor op ons vertrouwt, ho is ho :)

Ja inderdaad. Dat deed mijn paard ook. en dan wachtte hij tot ik bij hem was en hem terug de juiste richting uitstuurde :-)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:41

He wat vervelend Sabine. Ik heb er geen ervaring mee, het enige wat ik kan bedenken is dat het handig is om hem een paar stemcommando's aan te leren? Of verder te bevestigen als hij het al kent? Hoo zoals eerder genoemd lijkt me een goede. Verder misschien een woord voor stap, achteruit etc.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:42

ik heb ook een blind paard... ik rijd best intensief op haar en we doen vanalles, behalve springen. ze staat in een wei met onze andere 2 paarden en staat hier prima :) ze vind het fijner als ze met anderen staat. ik les ook weleens met haar op andere plekken en dit vind ze dan even wennen en hinnikt vaak maar ieder paard heeft hier last van ;) eigenlijk zou je vergeten dat ze blind is :) ze vertrouwt je volkomen en kent de hele wei op haar duimpje :) . als ze even op een nieuwe plek staat leid ik haar altijd even rond en laat haar daarna zelf de wei/stal verkennen ;) je moet ze ook een beetje los kunnen laten. je moet natuurlijk wel voorzichtig met ze zijn maar moeten ook paard kunnen zijn en niet behandeld worden als een kasplantje. daar worden ze ook niet gelukkig van ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:48

Wat lastig zeg, ik snap wel dat je in zo'n situatie het even allemaal niet meer weet.
Ik denk dat je een hoop al goed gedaan hebt, voor de omheining is het denk ik inderdaad het makkelijkst als de ondergrond verandert, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan....

Een leuke kleine minishet is mischien een goed maatje? Zelf heb ik een minipaardje, is ideaal zo'n kleine erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:20

Dank jullie wel voor de fijne & nuttige reacties nog :)
Hij eet & drinkt dus dat is al heel fijn. Verder blijft hij heel mooi weg van de draad, deze ziet hij toch wel nog gewoon volgens mij (kijkt ook altijd heel erg schuin ernaar), ook het nieuwe stuk draad wat er tussenin staat. Enige probleem lijkt nog de stal, of de weg er naartoe .. Weet niet goed waar het probleem zit maar op een bepaalde plaats blokkeert hij en draait dan terug (als hij alleen moet, als ik hem leidt komt hij wel mee). Dus dat moeten we nog even bekijken. Heb nu het krachtvoer en hooi in de stal gedaan, morgenmiddag kijken of het op is .. Misschien kan hij het best wel in zijn eentje, maar niet als ik het wil :P Hij heeft verder nog een bak met hooi in de weide, daar eet hij wel gewoon van.

Toevallig is een stuk voor & naast de stal verhard, het gaat een klein beetje bergop, dan heb je een houten balk om de stenen tegen te houden en dan tegels. Dus dat is inderdaad wel fijn voor hem, dan voelt hij als hij bijna bij de stal is :j

De planning verder is inderdaad met hem bezig zijn, wat clickertraining wil ik (verder) met hem doen en bepaalde commando's er goed/beter in :j Met betrekking tot een maatje hou ik dat allemaal zeer zeker open als optie, maar momenteel kijk ik het even aan, niet teveel veranderingen in 1 keer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:44

Solleke_Noah schreef:
Frederieke_ schreef:
ik zou wel een vriendje voor hem regelen hoor, anders vind ik het wel heel sneu :(

Frederieke, kan het aub stap voor stap? Laat de pony maar eerst wennen aan zijn opnieuw verminderde zicht. Ik ken de stalling waar Sabine staat en Boke is van voor tot achter omringd door allemaal paarden die elk hun privé wei hebben en de weides liggen allemaal naast elkaar. Zoals ik Sabine ken doet zo ook heel veel met de pony's samen in de piste en Boke heeft ook nog een verzorgster. Paard staat dus echt niet eenzaam weg te kwijnen op een verafgelegen stukje wei.

Ja dat snap ik, maar TS doet het nu lijken alsof ze niet graag een weidemaatje voor hem wil zoeken.. en het kan best zijn dat hij genoeg aandacht krijgt, maar dat vind ik niet hetzelfde als een kuddegenootje... :(
verder wil ik wel zeggen dat ik het wel heel goed vind hoor, om te lezen wat je allemaal wel gaat doen, maar in mijn ogen is een weidemaatje ook wel heel belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:54

Het is heel makkelijk om te zeggen "zoek een weidemaatje" hoor.. héél makkelijk ...
Het moet ook klikken, het moet een zorgzaam paard zijn, en als het een paard van iemand anders is zit je met 2 personen qua verzorging. En sorry, maar een 3e paard erbij kopen zie ik niet zomaar even zitten .. Laat nog een oud paard, laat nog een shet, laat nog dat ik het paard gratis krijg, ik moet er wel voor zorgen, en die paarden kunnen ook iets mankeren of krijgen ... Ik vind het wel even goed zo.

Verder denk ik dat ik mijn pony('s) toch wel het beste ken. En ik wil ook nog even zeggen dat paarden vroeger in de natuur in een kudde leven, paarden hebben behoefte aan gezelschap, aan soortgenoten. Dit zal je mij niet horen ontkennen. Maar ik zeg wel GEZONDE paarden hebben die behoefte. Een paard zoals [***] zou in de vrije natuur al lang niet meer leven, was het niet door zijn ene oog dan wel zeker nu niet .. Dus ik vind niet dat je zo'n paard kan vergelijken met een gewoon, gezond paard dat nog kan functioneren in een kudde. Sommige mensen vinden zelfs dat je een blind paard standaard moet laten inslapen omdat ze niet meer functioneren als een gewoon paard. Misschien is dat ook wel iets om in je achterhoofd te houden, in de vrije natuur was hij al lang dood geweest, ik merk dit ook aan mijn andere pony, die verstoot hem gewoon letterlijk (en dat is een pony die heel dicht bij de natuur staat). Dus ik zie niet in waarom er persé een ander paard bij zou moeten in deze situatie. Ik zeg niet moest ik het nodig achten dat ik er niet voor zal zorgen, maar dat zie ik dan in de toekomst wel, voorlopig doe ik wat mijn gevoel zegt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:58

Even nog een update .. Ben net daar geweest om druppels in te doen en hij had zijn krachtvoer op en ook uit de hooinetten gegeten. Dus hij vindt de weg naar de stal wel :D (hij was ook niet echt heel nat, dus heeft niet de hele nacht & voormiddag in de regen gestaan, heb hem al natter gezien als de andere hem niet toeliet tot in de stallen := ). Dus het gaat goed op dit moment, en het kan alleen maar beter gaan .. hij lijkt al een stuk zekerder en voelt zich best wel ok, is gewoon een vrolijk paardje :)

Ik zit nu te denken ivm de draad .. zou het toch handig zijn om daar linten in te hangen? Of nog niet meteen nodig omdat hij de draad wel ziet? (hij blijft er echt mooi uit de buurt). Zit een beetje te denken als die linten gaan flapperen dat hij misschien meer last heeft van of problemen heeft met het geluid dan dat hij met de draad heeft .. Staat ook geen stroom op de binnenste (nieuwe) draad dus zelfs als hij daar tegen loopt heeft dat alleen het effect van de draad en krijgt hij geen stroom (en de buitenkant kent hij gewoon al goed).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:12

Als het nu goed gaat zou ik het zo laten, zoals je al zegt, misschien gaat hij dan eerder schrikken van een plotselinge beweging van het lint vanuit zn ooghoek dan dat het helpt. Maar super nieuws dat hij zich zo snel lijkt aan te passen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:27

Dat bedoel ik inderdaad :j Ben hem nu al een paar dagen aan het observeren en hij ziet dus nog wel dingen (bewegen), denk dat hij eerder dan op het lint gaat kijken en daar schrik van gaat hebben omdat hij het niet kan plaatsen ... Ik ga het voorlopig even aankijken, moest hij toch door de draad gaan kan ik nog altijd aanpassen, maar zoals het nu gaat gaat het wel goed met de draad :) (en als hij gaat dan zal hij langs de binnenkant gaan, dus kan komt hij gewoon bij mijn andere pony terecht :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:01

Nog even een kleine update .. Het gaat prima met hem, hij loopt zelfzeker in de weide rond en vind zonder problemen zijn stal, komt ook weer gewoon naar de stal als ik met een emmer voer erin loop en hij achteraan in de weide staat, dus dat is allemaal prima :)

Bij wijze van test heeft hij nu ook gezelschap, even kijken hoe dat gaat lopen, maar het is fijn om te weten dat hij zich alleen kan redden moest het op niks uitdraaien. De staluitbaatster vroeg of ik het niet eens wilde proberen, zij had een beestje wat niet echt ergens bijhoort (al op verschillende manieren geprobeerd) en die stond nu in een weitje zonder schuilstal, kon dan wel 's nachts op stal maar zo'n beestje moet gewoon kunnen lopen. En omdat [***] toch zo'n lief paard is .. Dus nu staat er een Shet x Welsh merrietje van 9 maanden bij hem. Een heel bijdehand ding :+ Ging in eerste instantie heel erg goed, tot het etenstijd was.. Blijkbaar mag ze niet aan het net eten waar [***] aan het eten is, en parkeert hij zich volledig voor de stal :+ Nu ging dat wel om het net met het voordroog, dus ergens wel normaal (ze krijgen maar beperkt voordroog) en ze kon aan de andere kant van de weide nog voordroog gaan eten, maar dat wilde ze niet, ze houdt liever van uitdagingen (ging ook onder de draad door voordroog van [***] stelen, terwijl 5 meter verder een hele bak voor haar alleen stond :') ). Ook mocht ze wel van de grond eten als [***] aan het net bezig was dus ze kan wel genoeg eten, ze moeten even hun draai vinden natuurlijk (en ik ook :+ ). Ben benieuwd :Y)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:27

Fijn dat hij zich goed kan redden vooralsnog en wat zou het leuk zijn als het klikt tussen die twee! +:)+

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:33

Ik volg heb namelijk een verzorgpaard van 34 die blind is aan een oog zijn andere oog is ook minder aan het worden,
Hij kent de wei al 31 jaar lang we kunnen dus ook niks veranderen, toch kan hij alles prima zelf en er loopt bij hem ook een soort van volg paard bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:23

De test is al afgelopen, wat een ramp := :')
Gisterenavond ging het best goed, vanmorgen ging ik na mijn nachtdienst even snel zalf smeren.. een uur later liep ik daar nog :7

Toen ik langs de stallen liep zag ik de hoekpaal van het nieuwe tussenstuk al scheef staan, en de draden hingen slap.. jippie .. De weide in, [***] kwam meteen hallo zeggen, even kijken waar de kleine was, die lag 2 weides verder voor de schuilstal te slapen (stond gelukkig geen paard in die weide). Hier en daar draden die niet hingen hoe ze moeten hangen..

Enfin, om een lang verhaal kort te maken, ik heb afgezien om die kleine etter (sorry, maar ze is echt té bijdehand voor haar leeftijd O:) ) ergens veilig achter te laten. De hele tijd ging ze tussen de draden door naar [***], maar die is daar niet van gediend dus die ging vol in de aanval. Dan schoot ze weer tussen de draden door naar die andere weide, als ik haar daar wilde ophalen (moest ik helemaal om de stallen heen) ging ze weer naar [***], etc. Na x aantal keer toch te pakken gekregen, halstertje aan, pony mee. Ik dacht "ik zet haar terug bij [***], ze zal wel door hebben dat het niet slim is om naar de buurman te gaan". Slecht idee, zodra ze los was ging ook [***] vol in de aanval :=

En toen was de pony natuurlijk weer bij [***], en dus weer in die andere weide .. Daar ophalen ging ze weer terug naar [***], daar dan toch te pakken gekregen. Wilde haar via de weide van [***] eruit halen dus onderste draad aan de stal open en wilde met haar onder de draad doorlopen (zij moest niet eens bukken). Gewoon NIET willen hé .. ondertussen was ze al zo'n 20 keer tussen de draden door gesprongen, maar even onder de draad door was geen optie ^) Dus in mijn frustratie heb ik de draad volledig open gegooid, waarop [***] natuurlijk zijn kans greep en [***]'s weide weer ging opeisen %) Maarja, dat maar even gelaten, eerst de pony op stal. Deurtje toe en toen wilde ik mijn pony's weer zetten waar ze hoorden, hoor ik ineens een hels lawaai, ga ik om het hoekje kijken, staat die pony met haar 2 voorbenen over de staldeur 8)7 Dus pony terug de stal in geduwd, ondertussen de staluitbaatster gebeld (had al een bericht gestuurd maar ze kon niet meteen komen en toen vond ik het tijd om te laten weten dat het echt crisis was :+ ) maar die zat bij de dokter .. Dus maar in mijn eentje verder, pony de stal uit, andere stal in (met een weefrek voor de deur). Daar stond ze al meteen met haar voorbenen in de voerbak .. Maar ze kon er niet uit. Wat voordroog in de stal gegooid zodat ze iets te doen had, die van mij weer gezet waar ze moesten staan, gekeken dat alles relatief veilig was (draden enzo) en toen naar huis ..

Dus dit is NIET voor herhaling vatbaar :')
[***] leek ook opgelucht dat hij weer gewoon zijn weide had .. Ik ga het zo laten, het is goed zo :j

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:09

Haha wat een verhaal! Minder grappig waarschijnlijk als je er midden in zit maar als buitenstaander wel komisch verhaal. Nou ja je hebt het met deze pony erbij in ieder geval geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:07

Haha, het is wel een apart verhaal ja, op dat moment kon ik echt niet lachen maar achteraf is het natuurlijk wel weer typisch :')

<3 <3 <3

Afbeelding

Enorm veel water voor de stal, maar hij loopt gewoon op en af, maakt nergens een probleem van. Toppertje <3
Hij is wel over de kruiwagen gesprongen vandaag.. Had 'm niet zo handig neergezet voor de stal maar dacht dat hij hem gezien had, alleen liep hij er langs en raakte hij met zijn been toch nog net de handvaten, dus de achterbenen gingen er maar overheen, sprong zo de stal in :Y) :)) En verder met eten geven is het weer helemaal het varken dat het was, geen geduld 8-) Dus hij gaat echt goed in de weide :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:11

Zo jullie hebben veel water :wow: Hier regent het ook al wel heel de dag... grappige update ivm de pony (voor ons dan toch ^^) maar fijn dat Boke zich zo goed redt :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:08

Fijn dat boke het goed redt zelf :)