Dag op stal blijven?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:21

michele schreef:
Oke nu heb je het over dagelijkse beweging maar vindt dat wat anders dan dat ze perse de hele dag buiten moeten staan. (begrijp me niet verkeerd, bij ons komen ze eigenlijk iedere dag buiten en rij ik ze ook gewoon)
Alleen vindt ik als je ze iedere dag beweging geeft en je kan ze een keer een dag NIET buiten zetten niet echt een schande.



O sorry, ik zie dat ik het niet duidelijk genoeg beschreven heb, mijn fout.
Ik bedoel met mijn stukje NIET dat ik vind dat een paard de hele dag naar buiten moet, maar JUIST dat dat geen ramp is als dat niet gebeurd (is bij heeeel veel paarden het geval) MITS ze maar wel een tijdje hun stal uitkomen voor rijden, longeren, losgooien of wat dan ook.

Een paard echt alleen maar op stal laten staan ZONDER dat íe er uberhaupt uitkomt, DAT vind ik niet kunnen.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:29

Ik kan me voorstellen dat iedereen vindt dat een paard elke dag buiten moet kunnen staan, maar je paard wordt er echt niet slechter van als hij/zij een dagje op stal staat.
De meeste manegepaarden komen nooit buiten en zien die er allemaal zo slecht uit???
Het is voor haar maar een korte periode en het paard krijgt er niets van.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:31

Maar de meeste manege paarden lopen wel een paar uur per dag, en dan zijn ze toch hun stal uit! Hebben ze toch afleiding...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:34

Laat ik ff zeggen dat ik alleen de vraag heb gelezen en niet de antwoorden.

Maar ik vind het al erg dat een paard alleen maar uit de stal komt om te rijden, laat staan dat hij er helemaal niet uitkomt.
Dan staan ze gewoon 24/32 uur in dat dat kleine hokje.
Er word vaak geklaagt over de mishandeling in de bio industrie, maar als jezelf voor de hobbie, dus niet eens voor je dagelijks brood, zo je paard kunt houden, vind ik je geen liefdevolle paardeneigenaar.

Waar een wil is, is een weg.
Dus ook je paard 1 uur per dag uit de stal halen is zeker te doen.
Maar daar zul je dan misschien wel eens dingen voor moeten laten.
Maar dat had je moeten bedenken voor de aanschaf van een dier.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:34

Sonja schreef:

Geen keuze? Jawel hoor. Toen je je paard kocht, maakte je de keuze om goed voor 'm te zorgen. En daar is dagelijkse beweging een primair onderdeel van.


OK dan! Dabbedoellik (bb).

(Idem RK OK dan! )

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:37

De mijne staat gelijk met stal benen als ie 1 dag stil staat.
Gebeurd helaas wel eens omdat ik dan echt niet kan, maar dan heb ik er ook wel alles voor gedaan om 'm toch even eruit te doen.
Laatst bijgewerkt door Alice op 21-11-03 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:38

runningkawa schreef:
Laat ik ff zeggen dat ik alleen de vraag heb gelezen en niet de antwoorden.

Maar ik vind het al erg dat een paard alleen maar uit de stal komt om te rijden, laat staan dat hij er helemaal niet uitkomt.
Dan staan ze gewoon 24/32 uur in dat dat kleine hokje.
Er word vaak geklaagt over de mishandeling in de bio industrie, maar als jezelf voor de hobbie, dus niet eens voor je dagelijks brood, zo je paard kunt houden, vind ik je geen liefdevolle paardeneigenaar.

Waar een wil is, is een weg.
Dus ook je paard 1 uur per dag uit de stal halen is zeker te doen.
Maar daar zul je dan misschien wel eens dingen voor moeten laten.
Maar dat had je moeten bedenken voor de aanschaf van een dier.


OK dan!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:55

Aramat"]
[quote="runningkawa schreef:
Laat ik ff zeggen dat ik alleen de vraag heb gelezen en niet de antwoorden.

Maar ik vind het al erg dat een paard alleen maar uit de stal komt om te rijden, laat staan dat hij er helemaal niet uitkomt.
Dan staan ze gewoon 24/32 uur in dat dat kleine hokje.
Er word vaak geklaagt over de mishandeling in de bio industrie, maar als jezelf voor de hobbie, dus niet eens voor je dagelijks brood, zo je paard kunt houden, vind ik je geen liefdevolle paardeneigenaar.

Waar een wil is, is een weg.
Dus ook je paard 1 uur per dag uit de stal halen is zeker te doen.
Maar daar zul je dan misschien wel eens dingen voor moeten laten.
Maar dat had je moeten bedenken voor de aanschaf van een dier.


OK dan!
[/quote]

wat een onzin, wel 'ns gehoord van onvoorziene gebeurtenissen ?
jij kan me niet vertellen dat je altijd onder welke omstandigheid dan ook, naar je paard gaat..........
Soms gebeuren er nu eenmaal dingen of zijn er zaken waardoor het gewoon even niet kan. Helaas, pindakaas.

Dat je dan geen liefdevolle eigenaar bent, slaat natuurlijk nergens op.

En aramat, bij jullie is het anders, want er is altijd wel 1 van de 3 bij jullie thuis die kan ??? Is makkelijker dan een paard alleen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:58

Ik kan zeggen dat mijn paard nog nooit een dag op stal heeft gestaan.
Want er is altijd een mouw aan te passen.
Door mijn ziekte sta ik ook nog wel eens bijna kotsend van de hoofdpijn op stal, maar ik ga wel.
Dat moet, voor mijn paard.

Helaas pindakaas is bij mij dus nog nooit voorgevallen.
Er zijn stalgenoten die ook voor als het eens een keertje is graag willen helpen.
Ook omdat je dat andersom ook doet.
Dus nee, geen onzin, gewoon prioriteiten stellen, wat er ook gebeurd.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:00

je hebt het niet over dat iemand anders ze uit stal haalt, je zegt dat jij altijd gaat. Dus als je man of vriend of weet ik veel wie een ongeluk krijgt bijvoorbeeld en komt in het ziekenhius die avond zeg jij "sorry, schat, ik moet naar m'n paard ? Beetje vreemde prioriteiten heb je dan........

als je bedoelt dat iemand anders er hem dan voor je uitlaat is dat wat anders, maar ik had niet de indruk dat je dat bedoelde ???

prompter

Berichten: 11501
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:05

Marengo_82 schreef:
Behalve vorig jaar in de winter, als het niet ander kon (ijzel, sneeuw...)
dat zou ik wel eens willen weten van jullie: wat doen jullie als het ijzelt, sneeuwt, vriest ??? (maar dat is off topic, zal even een nieuw onderwerp plaatsen! Haha! )


Ik antwoord toch maar hier, omdat het in het kader van dit topic tóch interessant is: ik ga elke dag naar mijn paarden, welk weer het ook is. Wanneer ik ziek ben, gaat mijn man (wij doen de paarden samen), en er zijn altijd mensen op stal die ik kan vragen.

Wij hebben bewust voor een stal gekozen waar een kleine binnenbak bij is, zodat er bij noodsituaties (de hele drafbaan die onder een dikke laag ijs ligt) toch beweging aan de paarden gegeven kan worden. Dat dat dan pas 's avonds om een uur elf kan, omdat de bak dan pas leeg is, dat moet dan maar. Mijn paarden hebben er recht op om elke dag hun box uit te komen, daar ben ik verantwoordelijk voor.

En nee, ze gaan niet dood van een dag op stal blijven, maar er lijkt me niets frustrerenders voor een bewegingsdier om 48 uur in een hokje van 3 bij 3 te moeten staan. Ieder zijn keus, maar mijn paarden hebben geen keus, die zal ik voor ze moeten maken Lachen.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:05

Mijn paard laat ik echt weleens eendag op stal staan als ik echt niet kan en er is helemaal niemand om heb eruit te halen voor me, jammer dan, paard krijgt er echt niets van hoor!!!!!

En dat wil zeker niet zeggen dat ik niet om mijn paard geef!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:06

In geval van een ongeluk kun je idd iemand anders inschakelen.
Maar als je alleen onder bezoek uur bijdiegene mag, ga ik wel daarna.

Maar aangezien ik bv heel vaak ziek ben en anders heel vaak anderen in moet schakelen, zal ik dat niet doen.
Dan ga ik zelf. Overleef ik wel.

En dan moet je nagaan, dat ik elke dag ga, ondanks dat mijn paard elke dag weidegang krijgt, maar dan nog vind ik dat ik naar mijn paard moet, ziek of niet.

En met sneeuw durf ik geen auto te rijden, ben geen autoheld, maar dan fiets ik erheen Lachen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:08

IngridM schreef:
En aramat, bij jullie is het anders, want er is altijd wel 1 van de 3 bij jullie thuis die kan ??? Is makkelijker dan een paard alleen doen.


Wij zijn idd met zn 3en, maar dan nog gaan we 2 keer per dag naar m toe. Ik zorg er altijd voor dat ie er veel uit komt, het gebeurd wel eens dat we alle3 niet kunnen, en dan nog komt ie eruit doordat andere m buiten zetten.
Er is altijd wel iemand te vinden die je paar eruit kan halen...

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:08

runningkawa schreef:

En dan moet je nagaan, dat ik elke dag ga, ondanks dat mijn paard elke dag weidegang krijgt, maar dan nog vind ik dat ik naar mijn paard moet, ziek of niet.



Maar dan vraag ik mij toch af... wat doe je dan met je paard als je je echt heel erg ziek voelt????

Ga je dan daadwerkelijk rijden of longeren??? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:12

Longeren heb ik op de vorige stal, waar dus beloofd werd dat mijn paard elke dag buiten kwam, maar niet gedaan werd, genoeg gedaan, kotsend en wel.
Dit omdat ik daar de enige pensionklant was, dus geen stalgenoten had om te vragen hem ff te doen.

Dus ja, met hoofdoijn dat ik ervan moet kotsen, ga ik longeren.
En duizelig dat het zwart voor mijn ogen ziet, ga ik longeren.
dat ik bijna door mijn benen zak van vermoeidheid, ga ik longeren.

Ik heb ME, maar kies ook voor een paard, dus als die anders op stal staat, doe ik dat.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:14

Aramat schreef:
Wij zijn idd met zn 3en, maar dan nog gaan we 2 keer per dag naar m toe.


Toch denk ik dat de meeste mensen gewoon 1 x per dag naar hun paard gaan, vandaar dit topic:

[VMR]Hoe vaak per dag ga jij naar je paard?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:21

Ja idd, de meeste mensen.. Betekent dat dat wat anderen doen wij ook maar moeten doen? De meeste mensen bij ons op stal komen gewoon soms een hele dag niet, of halen hun paard er een uurtje uit.. Dat betekent toch ook niet dat wij dat dan maar doen? Zo kan je wel door blijven gaan. Ik vind t zielig als ie veel op stal staat, wij hebben de mogelijkheid om m 2 keer per dag eruit te halen doordat we met zn 3en zijn, als ik in mn eentje was zou ik ook niet 2 keer per dag gaan, maar dan zou ik aan anderen op stal vragen of ze hem nog in de paddock willen zetten.. Gebeurd nu vaak ook nog, dus dan komt ie zelfs 3 keer per dag zn stal uit Lips are sealed Als hij al uit zn stal is geweest en ik zit savonds achter de computer, moet ik dan maar blijven zitten omdat hij er al 1 keer is uitgeweest? Sorry hoor maar dat vind ik echt de grootste onzin!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:24

Aramat schreef:
Ja idd, de meeste mensen.. Betekent dat dat wat anderen doen wij ook maar moeten doen? De meeste mensen bij ons op stal komen gewoon soms een hele dag niet, of halen hun paard er een uurtje uit.. Dat betekent toch ook niet dat wij dat dan maar doen? Zo kan je wel door blijven gaan. Ik vind t zielig als ie veel op stal staat, wij hebben de mogelijkheid om m 2 keer per dag eruit te halen. Als hij al uit zn stal is geweest en ik zit savonds achter de computer, moet ik dan maar blijven zitten omdat hij er al 1 keer is uitgeweest? Sorry hoor maar dat vind ik echt de grootste onzin!


Nee, Tamara, ik denk dat jij mij helemaal verkeerd begrijpt!

Als jij meerdere keren per dag kan gaan, is dat toch alleenmaar mooi meegenomen!!!
Ieder heeft zijn eigen mogelijkheden en beperkingen, het enigste wat ik wil met dat topic is peilen hoevaak de meeste naar hun paard kunnen / willen.

Als ik de kans kreeg zou ik mijn paard ook twee keer per dag uit stal halen, maar ik heb daar gewoon geen tijd voor, simpel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:25

Vandaar dat ik op een stal sta waar hij al buiten komt, dan kan ik die andere keer hem er nog uit halen. Lachen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:29

Aramat schreef:
Als hij al uit zn stal is geweest en ik zit savonds achter de computer, moet ik dan maar blijven zitten omdat hij er al 1 keer is uitgeweest? Sorry hoor maar dat vind ik echt de grootste onzin!


Nou dat is dus maar net hoe je er zelf over denkt !!!
Jij vindt het belangrijk dat gamble er vaak uitkomt, dat is je goed recht, maar iemand anders (zoals ik bv.) zou 1 keer genoeg vinden en 's avonds wel lekker thuis blijven, heb nog meer te doen namelijk dan alleen de paarden.

Maar wat ik me wel weer voor kan stellen, is dat als er iemand van jouw stal komt om z'n/haar paard los te gooien in de paddock en gamble staat er al voor de 3e keer in (bijvoorbeeld) dat ze dan zoiets hebben "ja hij is al zo vaak buiten geweest, nu is mijn paardje aan de beurt" Daar zou ik goed in kunnen komen !!!

Tuurlijk zo vaak mogelijk eruit is het meest ideale, maar soms werkt het nu eenmaal niet zo. En ook niet iedereen heeft maar 1000 vrienden die overdag nog 'sn extra een paard eruit kunnen laten halen..........

niet zo bozig reageren hoor, zo bedoelt cinzano het helemaal niet Haha!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:32

Concorde schreef:
Wat zeg ik nou net, dat dat verrot moeilijk gaat, wel af en toe, maar er zijn totaal 5 pensionklanten. 2 zijn er hele dagen, en die willen nix voor een ander doen, echt nix! 2 anderen zijn er savonds ook niet elke dag, en dn maar kort. De andere is een Haarbal, en die heeft t ook druk en kan ook niet elke dag. Vandaar. Ik vind het ook geen f*ck waard als ze op stal staat, laat dát even duidelijk zijn!


Wat een felle reactie... Verward Of het verrot moeilijk gaat of niet, t paard is en blijft jouw verantwoordelijkheid. Mijn paard is nog nooit een dag op stal blijven staan, kwestie van plannen en prioriteiten stellen.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:38

IngridM schreef:

wat een onzin, wel 'ns gehoord van onvoorziene gebeurtenissen ?
jij kan me niet vertellen dat je altijd onder welke omstandigheid dan ook, naar je paard gaat..........
Soms gebeuren er nu eenmaal dingen of zijn er zaken waardoor het gewoon even niet kan. Helaas, pindakaas.

Dat je dan geen liefdevolle eigenaar bent, slaat natuurlijk nergens op.

En aramat, bij jullie is het anders, want er is altijd wel 1 van de 3 bij jullie thuis die kan ??? Is makkelijker dan een paard alleen doen.


Dit vind ik onzin. Ik heb nog nooit een paard een dag op stal laten staan - los van de boxrust na operatie - en er zijn geen onvoorziene gebeurtenissen geweest die zó erg waren dat of ik of een ander niet kon. Is ook een kwestie van zaken van te voren goed regelen, een vangnet maken, zorgen dat je eens iets voor een ander doet en die in een noodgeval iets terug kan doen.

Als er met regelmaat iets gebeurd waardoor jouw paard de hele dag niet naar buiten kan, doe je imo iets verkeerd.

Is dus gewoon inderdaad kwestie van prioriteiten.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:39

Wat heb ik dan ontzettende mazzel bij mij op stal..
Ze worden s' ochtends uit de stal gehaald, gaan het land op.
Dan kom ik s'middags/ of in de avond. Dan nog beweging, en s'avonds worden ze weer op stal gezet.
Als het weer slecht is, is er nog de bak, en een loop stukje voor de stallen..
Dus mijn pony staat nooit een dag op stal, op mijn andere stal kwam het weleens voor, alleen was dat een loop stal. En niet in een box van 3x3, dat was echt wel groot, en konden ze in rondlopen.
Maar daar was het land weer kleiner, zodat je leker kon glijden in de winter.. Scheve mond

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:42

Lot schreef:
[- en er zijn geen onvoorziene gebeurtenissen geweest die zó erg waren dat of ik of een ander niet kon. Is ook een kwestie van zaken van te voren goed regelen, .
[/quote]



je zegt het zelf al "er zijn nog geen onvoorziene gebeurtenissen geweest" dus je hebt het nog niet meegemaakt Haha!

Zaken vantevoren goed regelen ?? Dat is nu juist het probleem van onvoorziene gebeurtenissen Cool