Weide nemen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:23

Wat een luxe hebben al jullie paarden zeg. Maar met wat minder kan het ook wel, zeker als je bij voert. Mijn paard en c-pony hadden vroeger in de winter alleen een paddock van 15x15, en als het moet kunnen ze ook hierin helemaal los gaan, dus zeker in een bak.. Ik heb een weitje van 20x80 ongeveer, hierin is een paddock gemaakt van 15x25 met daarop een schuilstal en bestraat stukje, de rest is weiland. Er staat een c-pony en een Shetlander in. In de winter moet ik wel bijvoeren, maar in de zomer als het goed is niet. Vorig jaar stonden ze er voor het eerst, van juni-oktober. Voordat ze erin gingen is de hele wei gemaaid, en alsnog heb ik niet bij hoeven voeren t/m oktober (ze hadden er zeker nog 1,5 maand van kunnen eten, maar pony werd hoefbevangen waardoor ze van de wei af moesten).
En voor een sprintje gaan ze mooi de paddock op die veel kleiner is dan de wei. Denk dat het prima kan, mits je bijvoert..

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 16:54

Shirley schreef:
60x 60 is geen 3,6 hectare :D
Dat is 3600 vierkante meter ;) scheelt nogal een stukje ...

Maar TS, ik zou het inderdaad meer zien als een lekkere paddock op afstand, jammer dat er geen stal op mag, maar wie weet ooit nog eens ?
Of je het wel of niet moet doen, ligt wellicht ook grotendeels aan de huurprijs :o

Huurprijs is rond de 900 euro per jaar, niet veel voor zo'n stukkie toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:54

kiimberley schreef:
Shirley schreef:
60x 60 is geen 3,6 hectare :D
Dat is 3600 vierkante meter ;) scheelt nogal een stukje ...

Maar TS, ik zou het inderdaad meer zien als een lekkere paddock op afstand, jammer dat er geen stal op mag, maar wie weet ooit nog eens ?
Of je het wel of niet moet doen, ligt wellicht ook grotendeels aan de huurprijs :o

Voor 2000m2? Dat is een boel geld.

FlyAway

Re: Weide nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:58

Voor 900 euro huur je hier gemakkelijk een hectare (10.000m2)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:03

Hangt ook af van je regio, hier in Groningen/noord Drenthe is dat ook erg veel, maar weet niet waar jij woont ts?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:04

dan betaal je 75 euro per maand voor een stukje wei. dat is wel duur ja. Zou er zelf 40 a hooguit 50 euro voor betalen. Reken wel mee dat je alles zelf moet doen, sowieso bij moet voeren en nog zelf alles moet neerzetten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:09

Het stuk grond is echt behoorlijk te klein voor wat jij wilt, TS.

Lijkt me gewoon geen haalbare zaak, je houdt dan binnen de kortste geen fatsoenlijk stuk grond meer over.

Er is dan ook geen realistische kans om een redelijk stuk grond "te laten bijkomen", als dit alles is waarmee je het moet doen. Dat kan ieder je verzekeren, die op het platteland woont/enige ervaring met land/grond/paarden heeft.
Beter niet doen, en verder kijken naar een stuk dat veel groter is.

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:13

Wij hebben tien jaar lang twee ponys gehad (shetlanders) ope en stuk van 10 bij 30 meter (300 vierkante meter dus). Nooit kapot getrapte grond gehad, alleen aan de voorkant bij de ingang dat deden we een keer per jaar ophogen. Voor de rest altijd mooie grond gehad. Stonden wel bomen langs de zijkant misschien dat die het water wegtrokken? Vind 2000 vierkante meter niet klein er staan paarden de godganse dag op stal dat is pas zielig.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:14

Grappig dat iedereen dit te klein vind maar een box van 3 x 3 dat kan dan wel.
2000m2 is prima als je voldoende hooi voert en een stuk af zet als paddock.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:16

Blondie_ schreef:

dat vind ik ook niet kunnen hoor :)
toch de vergelijking ooh, die staat de hele dag op een te kleine wei !! ( 10x10 ) oneerlijk van een dresuurmiep waar poony de hele tijd 3x3 staat.
ieder paard verdiend dat niet. op een of andere manier doet een dakerboven het beter ofzo...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:30

Blondie_ schreef:

Dat is toch niet relevant voor het topic, ik ben ook geen fan van boxen (mijn pony's hebben nog geen dag in hun leven in een box gestaan) neemt niet weg dat 40x50 erg klein is voor permanente weidegang en dat is wat TS ermee wil. Mijn winterweide is 70 bij 50 en dat is na de winter ook gewoon echt op, ze staan er nu 6 weken niet meer op en er is nu weer een beetje gras, maar echt nog niet volop. Bij goed weidebeheer zorg je voor rust voor het perceel en het liefst verschillende diersoorten die erop grazen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:32

Tuurlijk kan het. Maar de vraag is moet je het willen. Persoonlijk vind ik ook belangrijk dat ze lekker kunnen rennen end. Onze shetters staan met z'n 2en op 3000 m2 voor hun vind ik het precies goed nu hebben ze wat minder zodat het gras een beetje kan bijkomen en groeien. Maar om meerder paarden/grote pony's op een nog kleiner stuk te zetten dan onze shetters hebben vind ik te klein zou ik niet willen. Het kan altijd je kan ze ook in de achtertuin van 5x5 parkeren natuurlijk. Het gaat er dan ook niet zozeer om of het kan maar of het acceptabel is en of je wel voldoende overhoud. Iedereen denk er anders over maar ik zou het niet willen. Zo hebben vlakbij ons paarden altijd op een paddock gestaan die volgens mij niet eens de grote heeft van een rijbak. Het kan maar ik zou het niet willen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:39

Brainless schreef:
kiimberley schreef:

Voor 2000m2? Dat is een boel geld.

900,- voor 2000m2 is zeker een heleboel geld! Hier huren we 4000m2 voor 200,- per jaar. We hebben er momenteel 3 Shetlanders op lopen. Tot voor kort ook een Fjord, maar die is verkocht. In de zomer hadden we gras zat, mbv strookbegrazing (allemaal sobere pony's heeft voordelen). Ik kan me heel goed indenken dat je bij de minder sobere rassen toch al wel snel te kort komt. In de winter hadden we ze altijd op 1 stuk lopen, in het midden staan een grote meidoornhaag die de boel doormidden deelt. Werd altijd wel een lekker blubber bende, en dan moesten ze halverwege de winter (lees: januari) toch nog naar het andere land. Met 3 Shetlanders kan het prima, met de Fjord was het toch wel wat krap.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:41

dat is veel! daarvoor kunnen we hier ze in pension haast zetten .

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:44

Ik heb zelf een perceel van 10.000m2 waarvan ik denk zo 6000m2 weide is voor mijn drie eigen paarden, een haflinger, fjord, kwpn-er en nog twee logees, fjord en shet. Ik kan je melden dat het gras binnen no-time op is, geen probleem ofzo, ik voer gewoon bij en in de maanden van februari tot mei staan ze niet op de wei, dan mogen ze alleen in de paddock en de bak lopen zodat het gras weer kan groeien. (vind ik toch al luxe hoor dat ze 24/7 buiten kunnen lopen met inloopstal, dat kunnen lang niet alle paarden)
Vanaf dit voorjaar pacht ik er 1,5 ha bij maar goed daar kunnen ze pas op zijn vroegst einde van dit jaar op lopen, moet eerst nog helemaal ingezaaid worden, dan nog 2x gemaaid en dan pas erop dus kan goed zijn dat ze er dit jaar helemaal nog niet op kunnen dus blijft bijvoeren dan.
Maar vanaf volgend jaar heb ik dan wel ruim 2 ha tot mijn beschikking, dan mogen ze op het grote land in de zomermaanden en mijn eigen weiland lopen ze dan de wintermaanden op, hopelijk heb ik dan voldoende gras, zo niet, ik maai toch 2x en dat kan ik dan weer ruilen voor voordroog om bij te voeren. Ik heb wel het geluk dat het nieuwe stuk weiland grenst aan mijn weiland en paddock zodat ze altijd gebruik kunnen maken van hun inloopstal, wat ik ook noodzaak vind.
2000m2 is denk ik echt te klein, misschien nog even verder zoeken?? Of accepteren dat je altijd bij zult moeten voeren, wat natuurlijk ook prima is hoor ;)

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:45

Ik woon in de randstad vlakbij Rotterdam. Voor stalling op een manege ben je hier al snel 350 of 400 kwijt, op een doe het zelf stal rond de 200 a 300 euro. Neemt niet weg dat ik julle reacties niet meeneem. Gezien de reacties over de prijs en over de grootte denk ik dat het niks gaat worden. Helaas staat er verder niks qua land te huur in de buurt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:46

Zelfs voor de Randstad is 900 per jaar veel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:48

Ik begrijp je dilemma. Lastig dat er zo weinig te vinden is, en is er wat, dan zo'n absurd hoge prijs..
Kun je niet bij boeren vragen of ze toevallig nog wat hebben?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:29

kiimberley schreef:
Ik woon in de randstad vlakbij Rotterdam. Voor stalling op een manege ben je hier al snel 350 of 400 kwijt, op een doe het zelf stal rond de 200 a 300 euro. Neemt niet weg dat ik julle reacties niet meeneem. Gezien de reacties over de prijs en over de grootte denk ik dat het niks gaat worden. Helaas staat er verder niks qua land te huur in de buurt!

Geloof me, deze wei gaat jou heel veel geld kosten aan bijvoeding jaar rond ivm te weinig grond en gras + alsnog geen stallen en heel veel aan tijd kosten. Dat gaat echt ten koste van plezier. Je kan beter naar wat groters zoeken.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:50

ik huur 1 hectare ( voor mijn huis :D :D ) voor 197 euro per jaar.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 19:12

Zo wat een prijsverschil zeg als ik dit zo hoor. Fijn dat jullie dat zeggen over de prijs want ik was me niet goed bewust of de prijs wel reeel was. Als ik dit zo hoor is dat het dus niet. Ik ga dan maar verder zoeken. Blijft jammer!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:16

Ja, bokt is hiervoor erg handig. Kun je een beetje controleren of de prijs die jij aangeboden krijgt, wel redelijk is. Wat goedkoop klinkt, kan met zo'n postzegelstukje al enorm in de papieren gaan lopen door extra kosten als alleen al bijvoeding, zoals Ragdollcat al zegt.
Succes in ieder geval bij het zoeken!

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:59

Er schuilt nog een groot gevaar in een klein stuk weiland, in de praktijk betekent dit dat het in no time kaalgevreten is en een paard blijft eten en krijgt op een gegeven moment alleen nog zand binnen dan loop je een enorm risico als één van jouw paarden bijv. gevoelig is voor zandkoliek en geloof me dat is voor paard en bezitter een regelrechte ramp.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:52

kiimberley schreef:
Zo wat een prijsverschil zeg als ik dit zo hoor. Fijn dat jullie dat zeggen over de prijs want ik was me niet goed bewust of de prijs wel reeel was. Als ik dit zo hoor is dat het dus niet. Ik ga dan maar verder zoeken. Blijft jammer!

Hoe duur een weiland is hangt af van je locatie. De prijzen die hier genoemd worden zijn niet reeel voor de randstad.
Zwolle, Groningen... tuurlijk is het daar goedkoop, dat kun je toch helemaal niet vergelijken.
900,- is wél reeel als je in de randstad woont.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:05

1000 a 2000 euro per jaar per hectare is gemiddeld, maar de prijs is heel erg afhankelijk van de regio. hoe minder grond er beschikbaar is, hoe hoger de prijs.

2000 m2 kan best, maar het is klein. je zal dus altijd bij moeten voeren. als je dat geen probleem vind is het prima.

kijk eens in dit profiel, daar zie je een mooi voorbeeld van creatief omgaan met weinig grond

memberlist.php?mode=viewprofile&u=47231