Bemesten of niet? Pavo?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:11

Dat laatste is natuurlijk dé vraag Focussed :j :=
In principe ben ik niet van plan te verhuizen, maar het blijft een plekje op een pensionstal en je weet nooit hoe het loopt .. Voor mezelf niet, maar ook voor de stal niet .. Wie weet stopt de stal er wel mee ofzo, tegenwoordig met de crisis en dergelijke, ik kijk nergens meer van op .. En ja, nu heb ik 2 pony's maar ze zijn toch ook al op leeftijd, wil ze liefst nog minstens 10 jaar bij mij hebben maar je weet nooit .. Dus misschien doe ik allemaal moeite voor een weide die ik nooit meer ga gebruiken, moest het echt heel erg tegenvallen .. Vandaar dat ik me dus niet zozeer geroepen voel om er veel tijd, kracht & geld in te steken..

Maar het moet natuurlijk wel gezond blijven voor de pony's, ik weet niet of het kwaad kan als je ze gewoon op iets laat lopen waar je niks aan doet? Hetgeen wat nu in dat ene stukje groeit enzo, ik zou echt niet weten wat het allemaal is, en of het al dan niet schadelijk is := (ja, boterbloemen herken ik, maar dan houdt het ook weer op :+ ).

Lynn_Nikita

Re: Bemesten of niet? Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:34

Als je er niks aan doet zal er weinig gras op staan en veel onkruid, meeste schadelijke onkruid laten ze staan, als je voldoende bijvoert. Ander probleem bij weinig gras is de kans op zand eten

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:42

Het valt mij mee met de kosten, als ik het lijstje van Focussed bekijk. Wat je ook kan doen is het onkruid maaien en het maaisel (waar ook het zaad in zit van onkruid) weghalen.

Wat er gebeurt als je niks doet, is dat de paarden alles laten staan wat ze niet lekker vinden. Dat wat ze niet lekker vinden blijft dus steeds staan. Dan krijgt dat (in het algemeen is dat onkruid) de overhand. Je ziet dat heel vaak op weitjes, waar de mensen er niks aan doen. Meestal wordt er gedacht dat gras vanzelf groeit. Dat is niet zo. Ook een weide moet je onderhouden.

Edit: Je vraagt of het kwaad kan als ze op een stuk lopen waar je niks aan doet. Ja, dat kan. Op den duur is er alleen maar onkruid, waar ze uiteindelijk ook maar aan gaan knabbelen. Denk ook aan wormbestrijding. Er ligt nu mest op, waar ze omheen gaan grazen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:52

Wij laten de wei bemesten met drijfmest en vd wk hebben we met met vloeibare] kunstmest gedaan...het voordeel van vloeibare kunstmest is dat het dus direkt geinjecteerd word en je je paarden direkt weer het land op kan doen....
Verder heb ik een klein weitje en daar strooi ik met de hand gewoon een paar korrels op 12-10-18

Wei bemesten en met wat en hoeveel blijft altijd en eeuwig een hele discussie als het om paarden gaat.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:53

los van het wel/niet bemesten zou ik al eens al dat onkruid maaien VOOR het in het zaad komt (of spuiten natuurlijk, maar ben ik niet zo'n fan van als het niet echt moet)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:56

Lynn_Nikita schreef:
weideonderhoud is helaas erg duur ja
graszaad is per zak rond de 100 euro,
kunstmest mest per 25 kg rond de 12.50
kalk weet ik zo niet meer, meen rond de 8- per zak

focussed, heb je het graszaad gewoon los gegooid? is daar veel van uitgekomen, ik zou als de dood zijn dat alles wegwaait .

M'n vriend liep met een hark, die maakte de grond wat open (land was meer aarde dan wat anders dus ging vrij gemakkelijk). Ik liep erachter en strooide het zaad erop, en stampte dat aan/dicht. Op die manier bleef het zaad liggen. Alles is heel mooi uitkomen, maar 2 plekken zijn uiteindelijk mislukt (daar zat vermoedelijk veel zaad van onkruid in de grond want er kwamen de vreemdste planten op :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:00

Even nog een vraagje ...
Zou het helpen als ik het stuk waar nu al vanalles gegroeid is kaal laat eten? Dat ik de pony er op laat lopen, en gewoon hetzelfde voer als nu zodat die geen rare dingen gaat eten van de honger. En dat ik dan kijk wat er over schiet als de pony klaar is en dat eruit haal? (dan is de mest ook makkelijker te verwijderen denk ik). En dat ik dan van 0 af aan begin met beide stukjes? Of heeft dat allemaal geen zin?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:30

Het is beter om gelijk te beginnen. Als het kaal is wordt het lastig om het weer goed te krijgen. De grond spoelt dan ook weg bij het eerste regenbuitje. Je kunt alles een keer maaien met de weidebloter. Dat is een maaier speciaal voor weides.

Ook heb je kans, als de pony het kaal mag eten, dat de pony toch dingen gaat eten die niet zo goed zijn voor hem. Juist omdat er verder niks meer te halen is, gaan ze toch het een en ander nog proberen op te eten, ook al is het niet zo lekker. Het verschilt wel per pony, maar als hij gewoon aan van alles knabbelt is er wel de kans dat hij wat gaat proberen te eten, wat niet zo goed is voor hem.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:00

[***] schreef:
Even nog een vraagje ...
Zou het helpen als ik het stuk waar nu al vanalles gegroeid is kaal laat eten? Dat ik de pony er op laat lopen, en gewoon hetzelfde voer als nu zodat die geen rare dingen gaat eten van de honger. En dat ik dan kijk wat er over schiet als de pony klaar is en dat eruit haal? (dan is de mest ook makkelijker te verwijderen denk ik). En dat ik dan van 0 af aan begin met beide stukjes? Of heeft dat allemaal geen zin?

Als er zoveel andere dingen groeien dan enkel gras zou ik eerst het onkruid dood spuiten,dan kunstmest 12 10 18 of vloeibare kunstmest erop en even rust geven...dan kan je je pony op je gemak heerlijk laten grazen
suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:51

Ik heb nog even wat foto's ter illustratie, weet niet of ze duidelijk genoeg zijn maar misschien geeft het een idee. Zijn van een week of 2 geleden maar was er nog niet in geslaagd om ze erop te zetten :+

Afbeelding

http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... 3b243b.jpg

Hier en daar ligt het zo..
http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... 45649c.jpg

Achteraan
Afbeelding

Volledig de boel doodspuiten en dan vol met kunstmest beginnen zie ik persoonlijk niet meteen zitten, lijkt me een beetje té voor de paarden, niet? (en volgens mij ook best duur) Heerlijk grazen is prima, maar zoals eerder gezegd is gras eten voor mij geen vereiste, ruwvoer krijgen ze genoeg en gras zijn ze toch gevoelig voor.

Wat ik me vooral afvraag is of ik het paard niet zo goed als alles kan laten afeten, en wat hij laat staan er zelf uithalen en dan weer even rust geven en kijken om eventueel wat te bemesten. Alleen weet ik dus niet goed wat er groeit .. :o

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:17

Er groeit boterbloem (gele bloemetjes), paardenbloem (zaait nu uit, zijn de pluizenbollen), klaver (staat op de foto bij de mest, heeft ronde blaadjes) en zuring (heeft puntige blaadjes). Ook staat er nog wat gras.

Als je alles kaal laat eten, kan het onkruid ook flink gaan groeien. Dan hebben de paarden niks te doen. Als er wat gras staat kunnen ze lekker scharrelen en wat knabbelen. Te veel gras geeft kans op hoefbevangenheid. Te weinig gras geeft kans op zandkoliek (ze gaan de laatste sprietjes met wortel en al eten). Het beste is tussen deze twee een goede balans zoeken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:22

Paarden weten vrij redelijk zelf wat ze wel en niet kunnen eten. Waar je in grote lijnen voor moet oppassen zijn nachtschades (neurotoxische alkaloïdes), kruiskruiden (PE's), (reuzen)berenklauw, rode klaver en St. Janskruid (fototoxisch, krijgen ze onder invloed van zonlicht op plekken waar wit haar zit (blessen, sokken etc.) een soort brandblaren en valt het vel eraf). Rode klaver kan tevens dienen als gastheer voor een schimmel, waarvan ze gaan schuimbekken. Boterbloem is in principe ook giftig, maar tenzij je hele wei er mee vol staat eten ze er meestal wel omheen, is eigenlijk alleen link voor veulens die nog niet beter weten en wegens te korte nek en te lange poten beter bij de boterbloemen kunnen dan bij het gras dat er omheen groeit.

Ziet voor meer info en plaatjes: http://www.triplecrownhorsefeeds.com/gi ... anten.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:31

Dank jullie wel, ik ga morgen die site zeker eens doornemen en zien of er ergens wat tussen zit wat ik herken.

Boterbloem, paardenbloem en klaver had ik zelf al ondervonden :j En dan die typische onkruiddingen die je overal wel ziet (dat is die zuring dan volgens mij?). Maarja, wat moeten we ermee hé .. :+

Kan ook vragen of ze willen kijken of het stukje gesleept kan worden.. Moeten we even zien hoe dat praktisch kan (moeten ze met de jeep door mijn weide uit) maar is eventueel wel een optie .. Alleen weet ik niet of dat op dit moment een goede optie is. Of dat het beter is om paardlief even zijn gang te laten gaan en dan te kijken wat we ermee doen... (wil hem dan wel gewoon blijven voeren zoals nu, zodat hij dus niet van de honger dingen gaat eten die hij anders niet zou eten). Gewoon om zeg maar opnieuw te kunnen beginnen, dit is niks.. het winterstuk ligt er een stuk beter bij .. kan je tenminste nog wat mee doen in mijn ogen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:32

Mijn pony heeft zelf al besloten wat er gaat gebeuren :o
Is gewoon door de draad van het tussenstukje gebroken .. Waarschijnlijk geschrokken en gewoon door gerend (stond geen stroom op). Of wel wilde hij eindelijk eens naar die kruidige weide :Y) :+ Neen, ik weet niet wat er gebeurd is, maar ik heb wel besloten om hem gewoon zijn gang te laten gaan. Durfde niet alles weer dicht maken want nu weet hij toch dat hij erdoor kan. En ik zat toch al met het probleem van "wat als ik het stuk open zet". De pony is namelijk zo goed als volledig blind, dus ik kan niet afsluiten en open zetten en weer afsluiten en ... Ook dingen als stripbegrazing enzo is geen optie. Dus ja, zodoende heb ik alles maar weggehaald van tussenafscheiding, hopelijk gaat hij nu niet door andere draden uit...

Ik reken op zijn reukzin, die vast beter zal werken nu hij niet meer goed ziet 8-) Ben de weide eens rondgegaan en heb van allerlei dingen foto's gemaakt, ik ga ze zo eens vergelijken met die website en hopelijk komt er niks overeen. Moest er ergens een onkruidkenner zijn die mij wil helpen dan houd ik me aanbevolen :Y) Hij krijgt sowieso nog gewoon zijn voordroog en dergelijke wat hij anders kreeg, dus honger hoeft hij niet te hebben. Je zag hem ook echt scharrelen en hier en daar een hapje nemen, dus voorlopig zit dat wel goed.

En dan kijk ik wel wat ik ermee doe, onkruid dat blijft staan er zelf uithalen en we zien wel .. Kan ook de weide niet meer afzetten voor onkruidverdelger of meststoffen of dergelijke, dus dat beperkt wel .. Ik kijk wel gewoon wat het doet, blijf sowieso de hele zomer gewoon zelf voordroog enzo geven..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:38

Qua eten van giftige dingen zou ik niet bang zijn. Het vervelende is dat als het gras zo "kapot" gegeten wordt, het onkruid de overhand krijgt. Deze gaat dan lekker bloeien en uitzaaien op je land, waardoor je volgend jaar NOG meer onkruid hebt en NOG minder gras.

Zeker zolang je genoeg voordroog geeft zou ik me geen zorgen maken over giftige planten! :) Over het algemeen gaan ze pas rare dingen eten bij honger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:43

Hmmja, daar heb ik inderdaad ook schrik voor .. maarja, heb weinig andere keus op dit moment denk ik .. Misschien komt er op de 1 of andere manier nog een oplossing, maar ik laat het voorlopig even zo, zit met nog wat dingen die aandacht nodig hebben (medische dingen van de paarden) dus dat gaat even voor..

Hoe ik ga voorkomen dat ik volgend jaar een onkruidweide heb weet ik nog niet .. Dat er weinig gras is maakt me niet zo uit, ik blijf gewoon zelf ruwvoer geven (ik geef een combinatie van voordroog met stro trouwens .. voordroog beperkt omdat ze daar nogal van uitzetten :P en dan onbeperkt stro erbij .. Ze verkiezen toch wel stro boven onkruid hé?). Er grote paddocks van maken is ook niks zeker hé? :') (denk niet dat ze daar op stal mee gaan kunnen lachen :+ ).

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:29

Zuring is een zeer lastig onkruid. Het heeft een penwortel, die diep in de grond zit. Als het eenmaal in de wei zit is het lastig er uit te halen. Zelfs maaien helpt niet echt, omdat de wortel zo diep zit. Het zaait ook snel uit. Dus dat maakt het moeilijk te verwijderen.

Op de foto staat ook weegbree.