Volgens mij is er zeker belangstelling voor.
Die juridische kwestie is idd wel een punt.
Lianne86 schreef:Maar meer het idee dat als jouw paard iets doet, terwijl je er niet bij bent, jij er voor verantwoordelijk bent. En niet iedereen zal evenveel ervaring/gevoel voor paarden hebben die er komt. Ik ken bijvoorbeeld ook iemand die op een zorgboerderij werkt, maar bang wordt als het paard niet luistert... En dan juist "druk" gaat doen... Niet elk paard is daar geschikt voor...
Die van mij is een eitje, kan er een jongetje van 3 mee laten lopen.. Maar als hij merkt dat iemand bang is, maakt hij er gebruik van...
Op elke pensionstal waar je je paard zet, moet je een soort vertrouwen hebben, dat het goed gaat... En ik denk dat het heel paardafhankelijk is of het mogelijk is om hem naar een zorgboerderij te sturen.. De reactie is net zoals bij kinderen, vaak wat onvoorspelbaarder... Dus theoretisch gezien --> meer kans op ongevallen...
Ik denk, dat het ook gaat over afspraken (in het bedrijsleven: service level agreement).
Als eigenaar stal je een ouder paard, svp met gebruiksaanwijzing.
Op hun beurt verwacht ik van een pensionhouder, dat de "normale" omgang geen probleem hoort te geven (inclusief het gegeven, dat het normaal is, 'dat er altijd iets gebeuren kan').
Bijv. ik leerde ooit mijn paard, om bij het wortelspelletje een achterben op te tillen. Dus soms, als ze iets lekkers ruikt, trekt Speurneus alvast het been hoog op. Voor wie paardengezichten kan lezen: verder kijkt het dier blij en verwachtingsvol.
In theorie kan iemand uiteraard schrikken van een opgetild achterbeen... Maar de meeste mensne zullen het "lachende" gezicht wel herkennen en het bedelen zien voor wat het is.
Verder is het zo, dat de paarden vooral "paard zijn": ze eten, staan in de wei, deken op en af - dat is het wel zo'n beetje. Bij mij op stal lopen de dieren zelf van en naar de wei, dus kan heel eenvoudig zijn. Voer uitdelen hoeft geen groot gedoe te zijn (hangt ook af van hoe je het organiseert - ga je uitdelen uit een kruiwagen en moeten sommigen lang wachten; of bouw je een vakje naast de hooiruif).
Blijft over deken op/af en poetsen.
(Ja, en uiteraard het vakwerk: weten, wat te voeren, hoe een wormkuur te geven en wanneer de DA en de hoefsmid te bellen.)