Mijn pony kan niet met anderen buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dushishoeve

Re: Mijn pony kan niet met anderen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 23:10

Ja hij is 77 cm en de rest veel groter.. Hij doet namelijk niks naar andere paarden alleen de andere naar hem wel.. Hij raakte helemaal in paniek en was uitgeput

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:10

maar hij heeft toch wel eens in een kudde gestaan? hij leert zijn normen en waarden van andere paarden....
heeft hij er nog nooit in gestaan... zit er gewoon geen fatsoen in en moet ie even flink op z'n plek gezet worden ... en als ie dan eens een klap krijgt en dik is, kan gebeuren, kan altijd gebeuren

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:13

als hij echt niets doet en netjes luistert naar de anderen zullen de anderen hem snel genoeg met rust laten!
als hij niet luistert heeft hij een probleem totdat het hij wel gaat doen.
het is een paard (ook al is hij maar 77cm) geen popje, hij red zich echt wel!

wolfopdetop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:19

Je kunt hem ook in een wei zetten met andere paarden maar dan met schrikdraad er tussen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:58

Heleennn schreef:
Gewoon in de groep gooien die hap. Ga lekker iets drinken, kom na een kwartiertje of halfuurtje weer eens kijken en waarschijnlijk is het dan al opgelost. Zijn gedrag wordt wss afgestraft door de kudde, dit moet hij leren van hen, niet van jou. Helaas kan je hem dit ook niet leren, en ja er zullen (rake) klappen vallen. Maar dan kent hij gelijk zijn plek. Niet uitstellen, dan weet hij helemaal niet meer hoe hij met andere paarden moet omgaan. En niet meteen uit de groep halen als er een paard naar hem dreigt, bijt of slaat, geef hem en de anderen de kans om de plaatsen te bepalen.

Enige maatregelen om te zorgen dat pony niet in de sloot eindigt vind ik wel op zijn plaats. Daar heeft namelijk niemand wat aan.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:51

Shetlander of de weien naast elkaar maken zodat ze wel elkaar aan kunnen raken maar niet bijten

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:13

Klein stukje land afzetten met draad en de draad dan zo maken dat de kleine eronderdoor kan en de rest niet heeft hier goed gelopen. Hier was hetzelfde probleem met een jaarling shet merrie. Arme beest werd me daar toch in elkaar getrapt en opgejaagd..Beest had het erg snel door dat zij er wel onderdoor kon en de rest niet.

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:00

Bij ons op de manege als er een nieuw paard kwam zetten ze een stuk weide af en gaat'ie eerst een week 'alleen' staan.
Nadien komt er een paard (ouder, wijzer,braver, of het paard dat het meeste respect krijgt , zeker niet
dominant! bij hem staan en kennis maken.
Dan 2 erbij en zo ga je maar verder...
Het paard waar hij als eerste mee stond zal hem beschermen tegen de rest van de kudde.

Dit heeft tot nu toe altijd gewerkt!

Veel geluk!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:05

Hoe lang heb je hem in de groep laten staan voordat je ingreep?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:18

Mijn merrie was ook altijd de onderdeur in de groep. Stond altijd met wonden en had steeds haar deken kapot. Stond een vast tussen de bak en de stal, ze moesten de bak kapot zagen om haar er tussen uit te krijgen:P paard was wel flink gehavend. Langzaam aan ging het steeds beter ( wel heel veel ruimte geven. ) Nu is ze super sociaal. Ze is gister in een nieuwe groep met 5 paarden gezet. Ze is niet dominant maar laat zich ook niet meer ondersneeuwen. Gaat prima.

Denk dat je je kleine ponytje een beetje onderschat. Hij heeft waarschijnlijk een bepaalde houding of uitstraling die de anderen niet accepteren. Hij wordt gewoon opgevoed, dat ziet er voor ons even hard uit maar over algemeen valt het wel mee.

De minishetlander van mijn zusje stond bij een haflinger in. Dee eerste ochtend dat we kwamen had die haflinger haar in de nacht gruwelijk te pakken gehad. Hele hals dik en gekneusd, hij duwde haar waar we bij waren tegen de vloer. Ze heeft 2 dagen appart gestaan, weer erbij in en het was over, nooit meer een probleem gehad.

hartjepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:16

misschien is een shetlander een leuk idee