Schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:18

Wij hadden tot voorkort twee haflingers. ( Nu nog 1 vandaar mijn onder schrift :+ )

De ene kon je makkelijk 24/7/365 buiten laten. Geen punt voor hem *\%/* .
Máár de andere wil helemaal niet buiten staan -O- ..... laat staan 24/7/365.
Dus dat verschild ook erg van paard tot paard.

Goed over nadenken dus -:)
én er kan altijd iets zijn/gebeuren, waardoor je paard toch naar binnen zou moeten.... denk aan ziek en zeer....

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:18

Ik zeg ook niet dat je een paardenmishandelaar bent. Maar er zijn veel te veel mensen die denken: 'oh paard heeft gezelschap nodig, nou dan nemen we wel een Shet, lekker makkelijk' en dat lijkt me dus niet de goede instelling. Maar in ieder geval goed dat er mensen zijn aan wie je advies kan vragen. Lijkt me ook wel verstandig, in je profiel staat dat je 15 bent maar eerlijk gezegd vind ik je in je posts een stuk jonger overkomen... Ik wilde (zoals Patries90 al zegt) ook altijd een eigen paard en ben heeeel blij dat ik dat op die leeftijd ook niet mocht (hulde aan mijn ouders) want ik had het nooit gered.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:20

mustilove schreef:
Ja maar niet zomaar rap ik bedoel ik heb al een paard opzicht en ga die mss testen en als die goed meevalt dan zou ik die haf willen kopen.
En de schuilstal komt er net voor de grote vakantie dus eind juni of mss vroeger

Op het oog heb je hem nog niet. :\

mustilove

Re: Schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 10:32

Ja ik ben echt wel 15 sorry dat ik kinderachtig ben dan.
Ja ik weet het daarom dat ik haar wil gaan testen en zien als ze niet bij me past dan zoek ik verder;
En ik weet dat er echt veel werk is voor een paard dat hoor ik ook vaak genoeg van men vriendin met 30 paarden daar ga ik ook vaak helpen

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:34

Maar een paard test je niet in een dag..
En er gaat tijd in zitten om een band en dergelijke op te bouwen..
Weet je waar je op moet letten als je een paard wil kopen?
Misschien eerst een proefperiode? Zijn ook zaken waar je over na moet denken.. Als je het paard eenmaal hebt ben je er nog lang niet!

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 10:35

Ja ik was van plan om meerdere keren te gaan testen maar ik bedoel als er echt geen klik is dan zoek ik verder.
En mijn vriendin die met die 30 paarden gaat mee testen. omdat zij het meeste ervan af weet.
Eerst ga ik is alleen en dan gaat zij nog is mee.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:40

Ik heb niet gezegd dat ik je kinderachtig vind, ik heb alleen gezegd dat ik je jonger vind overkomen. Jammer dat je voor de 2e keer mijn woorden verdraait. Ik hoop alleen dat je inderdaad overziet wat het hebben van een eigen paard met zich meebrengt.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:41

En dan heb je je paard gevonden.. Dan kun je er niet zomaar klakkeloos een zadel op gooien.. Dat zijn dingen waar echt wel een zadelmaker aan te pas moet komen.. Ik zeg niet dat je het allemaal niet weet.. Maar voor m'n gevoel denk je het zo voor daar te hebben gaat vaak vies tegenvallen

@kirsha denk dat ze beetje last heeft van tunnelvisie en dat we toch meer in haar straatje moeten gaan praten.. Kind heeft d'r zinnen ergens op gezet.. Dat blijkt wel..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:34

Ja inderdaad, ik krijg een klein beetje de indruk van 'ik wil het hebben en ik wil het nu' zeg maar... Zadel en stalling is niet eens het enige. Ik zag, TS, dat je ook een topic hebt geopend over de jaarlijkse medische kosten. Dat soort dingen kun je gewoon niet voorzien. Ik ken mensen die lang met hetzelfde zadel rijden en alleen maar wat hoeven op te vullen en bij te stellen, en ik ken er ook genoeg die ieder jaar een ander zadel hebben omdat paardlief verandert. Hetzelfde geldt voor ziektekosten: de een heeft niets, de ander is een zorgenkindje.

Het is allemaal echt niet zo eenvoudig als het lijkt. Dat weet ik zelfs, en ik heb niet eens een paard.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 11:51

Sorry dat ik tunnelvisie(wat is dat sorry weet het niet) ofzo iets hebt ik ben een stom irritant kind zeg het maar (sorry dat ik nu weer jullie woorden verdraai maar mijn ouders zeggen dit ook ) en ja aan onze schuilstal zit een kleine hooi en stro plaats en we hebben een garage waar plaats is gemaakt voor zadel, verzorgmateriaalen enzo
en ja sorry ik wil een pony hebben niet nu het liefst nu maar als het volgend jaar is ben ik ook blij maar ik probeer het nu te doen. en ik weet dat de ziekte kosten tot de 20.000 euro per jaar kunnen oplopen ofzelfs nog veel meer. Sorry dat ik het zeg maar jullie kennen mij niet genoeg om tezeggen wat jullie zeggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:55

Puberteit is ook niet leuk :(:)

Als je een paar grote bomen hebt staan in de wei, is dat ook prima :) In de natuur komt er ook niet iemand een schuurtje neerzetten immers, maar kiezen ze indien ze willen, wel zelf een beschutte plek uit. Bomen zorgen voor schaduw en ze kunnen uit de wind staan en dan ben je al een heel eind!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:56

We vinden je helemaal geen stom en irritant kind. We proberen je alleen maar te helpen. Je vraagt hier tips en die geven wij. We kennen je inderdaad niet goed genoeg om over alles te oordelen, maar je kunt niet een topic openen en dan zo reageren als mensen op een normale manier vragen of je overal wel goed over hebt nagedacht.

Ik hou vanaf hier mijn mond wel, mijn mening wordt blijkbaar niet op prijs gesteld.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 12:01

Dankje wel vuurneon. sorry kirsha dat bedoel ik ook niet ( mss wel zo geschreven sorry daarvoor) het is gewoon iets van thusi. jawel ik stel het wel op prijs maar alleen die laatste zin niet deze zin : denk dat ze beetje last heeft van tunnelvisie en dat we toch meer in haar straatje moeten gaan praten.. Kind heeft d'r zinnen ergens op gezet.. Dat blijkt wel.. ( die komt niet van jou dat weet ik ) maar dat ja dat vond ik gewoon niet zo erg aardig.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:27

Daar bedoel ik mee te zeggen dat er overal een weerwoord op is..en alsof je tips niet nodig bent. Het zijn goed bedoelde tips maar het lijkt nou niet echt alsof je ze kunt waarderen.. En dus daarmee vooral gefocust bent op een eigen pony (tunnelvisie) overigens heb ik meerdere keren gezegd Ik denk.. En niet ik vind dat ze of ik weet dat ze..

Niemand hier heeft je een irritant of stom kind genoemd, als je dat opmaakt uit mijn Posts dan laat ik het hier maar bij.. Succes

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 12:33

Nogmaals sorry dat bedoelde i niet zo van stom en irritant kind (het is een thuis situatie) En dankje om met tunnelvisie uit teleggen je hebt wel gelijk met dat ik een pony wil.
En ik waardeer het maar sommige tips heb ik voorzien ik bedoel zoals een schuilstal die komt er enzo dat bedoel ik. ik waardeer het enorm.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:38

Oke dat is fijn :) excuses aanvaard. Weet je, sommige dingen zijn gewoon niet fijn om te horen maar het is wel zo. Ik denk dat het het handigst is als je voor jezelf even alles duidelijk op papier zet. Weiland met schuilstal komt er dus, maar over bijvoorbeeld het gezelschap is nog niets zeker toch (paard van familielid of Shet). Dingen als tuig e.d. kun je natuurlijk pas regelen als het paard er is. Maar besluit ook voor jezelf waarnaar je op zoek bent. Wil je veel buitenrijden of juist in de bak? Wil je een keer een dag niet kunnen rijden of wil je iedere dag trainen? Dat soort dingen. Dat is niet alleen belangrijk voor het paard dat je kiest, maar ook voor de stal enzo.

Als het iets van thuis is, hoop ik dat je ouders inderdaad kunnen en willen helpen. Maar daar kan ik natuurlijk niet over oordelen, ik hoop dat het goed komt. Als je vragen hebt ofzo kun je me altijd pb-en!

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 17:37

Dankjewel ik heb me echt stom gedragen. :) En ja ik heb al zo een idee van welk paard maar
echt echt weet ik het nog niet zo goed. Ik zal het eens allemaal opschrijven enzo.
En zou ook eens moeten kijken naar een shet of ander gezelschap dier. Maar weet jij of er ook een ander dier bij mag een ezel, geit, ... ? En dankje dat ik je altijd vragen mag stellen

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:51

Het is al goed..
Zal alleen geen geit etc bij een paard zetten, een paard bij een paard hoort en een geit bij een geit. Geit en paard spreken niet dezelfde taal :-) maar dat is mijn mening.
Als ik al je berichten zo lees zou ik als ik jou was op zoek gaan naar een lekker nuchter paard niet te jong en fris, een die goed verkeersmak is en ook dat uitproberen voor je over gaat tot kopen..!
En bij twijfel niet doen.. Het moet gewoon goed voelen zou zonde zijn als je overhaaste beslissingen neemt en daar spijt van krijgt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:53

Je kunt er wel een ander dier bij zetten maar bovenal heeft een paard toch behoefte aan soortgenoten. Dus een ander paard/andere pony is echt het beste, een paard kan knap ongelukkig worden als hij alleen staat!

Ik zou zeggen, denk overal goed over na! Veel succes, en graag gedaan hoor :)

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 18:02

Ja ik heb idd een paard nodig die voor beginners is :D
En oke ik dacht het wel maar kon toch is proberen paard bij paard dus :)
Dankjewel, Ik zal goed zoeken als ik er eentje heb gevonden zal ik het laten weten :d

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:30

Bij mij staan ze nu sinds een week dag en nacht op de wei. Zonder problemen.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 22:44

Ook zonder schuilstal of iets anders?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:51

hier ook geen schuilstal op de weide hoor, dat is hier totaal niet mogelijk, we hebben op de paddock wel een schuilstal maar de mijne gaat daar echt niet in, hoe mooi en groot en ruim die ook is. Als het regent gaat er een deken op

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:09

Ja zonder op de wei, mag hier niet gebouwd op weide grond.
Uitloop stal alleen s winters als gras op is en wei té nat word

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:31

Mijn vorige verzorgpaard stond ook dag en nacht op de wei hoor, zonder schuilstal en zonder problemen. Maar het is wel aan te raden om in ieder geval een stal of schuilstal te hebben voor het geval er iets gebeurt. Paard kan ziek worden of gewond raken en dan zou ik haar toch echt niet lekker in de wei laten staan tussen de anderen, zonder bescherming. Ik weet best dat een paard geen watje is maar een noodvoorziening is wel handig.