stalkeuze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:31

Is het niet mogelijk om 1 a 2 x per week met een trailer naar de manege te gaan en er te rijden in een goede binnen/buiten bak?
Dit doe ik namelijk ook omdat er waar mijn paard gestald staat ook niet bepaald een lekkere baan is om te rijden.

Op die manier ziet mijn paard toch ook (veel) andere paarden voorbij komen en om haar heen en het is voor je zelf ook leuker omdat je er weer vriendinnen van krijgt.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:43

Even een paar dagen alle reacties laten bezinken..het ene moment denk ik, ik doe het gewoon, het andere moment denk ik waar ben ik mee bezig :+

Voor de mensen die het denken te herkennen, stal ligt vlakbij het A msterdamse bos. Ben er gister met de trailer heen geweest en met die vriendin die er staat gaan rijden, het is wel supermooi daar! Fijne brede paden en gezellig rijden daar. Maarja, misschien verveeld dat na een tijdje ook wel weer.

Gypsy, er zijn grote weides waar de paarden 's zomers gezamenlijk in kunnen, in de winter kan dat niet. Dan moet je echt je eigen stukje gebruiken (die je overigens in overleg wel weer mag delen volgens mij). Het zag er nu allemaal goed uit (maarja, welke wei niet nu?). Kleine stukjes waren ook best ruim nog. Ik zou dan mijn paard zomers in de grote weide willen (veel meer sociaal contact) en 's winters op een eigen stukje.

JJane, daar heb ik ook al aan gedacht maar ik denk dat mijn huidige staleigenaar daar niet blij mee is. Haar paard staat dan een maand alleen. Plus dat ik voor mezelf echt niet tegen ze kan zeggen dat ik een maand op vakantie ga, dus zal ik moeten zeggen dat ik een maand naar een andere stal ga om te kijken of het wat is....dat vind ik dan weer niet zo aardig (klinkt als ik ga kijken of ik het ergens anders beter kan krijgen en als dat niet zo is kom ik weer terug, snapje).

Hier blijven staan en in een andere bak rijden zou ook nog kunnen maar dan betaal je daar weer voor, plus benzinekosten en de auto die ik dan moet regelen.

Ik wil niet meteen alles afwijzen :o maar het zijn wel dingen waar ik al eerder over nagedacht heb maar die toch niet zo praktisch blijken te zijn qua tijd/kosten.

Ik ben er nog niet uit, heeft ook geen haast natuurlijk. Eerst maar eens een paar keer kijken zoals eerder gezegd werd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:52

Ik zou blijven staan waar je nu staat en op zoek gaan naar een bak in de buurt waar je regelmatig (tegen een vergoeding) mag rijden.
Als ik het goed begrepen heb staat jouw paard nu eigenlijk nooit opgesloten, dat zou nog wel eens flink kunnen tegenvallen.
Een stal met 300 paarden is bijna een stad op zich, niet elk paard vindt dat leuk.
Net als dat niet alle mensen het leuk vinden om in de stad te wonen, ook al zijn daar meer faciliteiten.

Destination

Re: stalkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:55

Ik zou blijven staan waar je nu staat :)
300 paarden is wel heel veel, vraag me af hoe het eruit ziet. Heb je toevallig een linkje van de site?

carlopony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:07

Ik zou zelf blijven staan waar je nu staat.
Meschien kan je de eigenaar vragen om een stukje af te zetten en die in de winter als winter wei gebruiken.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 18:38

Mijn paard staat nu inderdaad nooit opgesloten. Ze gaat eigenlijk alleen de stal in om te eten en als het hard regent staat ze erin (gaat zelf dus). Hooi wordt buiten gevoerd dus daar staan ze eigenlijk altijd.

Destination, linkje is stalwennekers.nl. Het is idd groot, maar wel gezellig en in principe is het 'straatje' van een stuk of 15 stallen het enige waar je mee te maken hebt.

Carlopony, een stukje afzetten als winterwei mag helaas niet. Ze staan nu ook nog niet op de wei omdat de eigenaar vind dat het gras nog niet goed genoeg is.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:15

Ziet er erg mooi uit op de site, ik zou de gok wagen! Hoop alleen niet dat je paard helemaal achterin het land wordt gestald, da's een flink stukje lopen haha.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:35

Citaat:
Hier blijven staan en in een andere bak rijden zou ook nog kunnen maar dan betaal je daar weer voor, plus benzinekosten en de auto die ik dan moet regelen.

De kosten die je noemt vind ik een drogreden eerlijk gezegd, een beetje zoeken naar redenen om het idee af te wijzen. De stal waar je nu staat is namelijk een stuk goedkoper dan die andere. Ik weet niet meer of je nou met de fiets of met de auto naar stal gaat? Als je met de auto gaat ben je dagelijks 2x zoveel kwijt aan benzine omdat de luxe stal zoveel verder weg is.
Dat het meer 'gedoe' is kan natuurlijk wel een reden zijn. Voor jezelf moet je dan afwegen of die reden goed genoeg is. Een verstandige keus zou zijn om het eerst eens te proberen, voordat je daadwerkelijk de stap zou maken om te verhuizen.

Maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat je op je huidige plek toch niet zo happy meer bent, klopt dat? Ik lees tussen de regels door dat je het vervelend vindt dat de paarden nog niet op de wei mogen bijvoorbeeld. Je lijkt het ook een beetje zat te zijn om altijd alleen op stal te zijn? Plus dat je toch erg graag een betere bak wilt. De laatste twee punten zou je kunnen ondervangen door (1 of 2 keer per week) naar een andere stal te gaan om te rijden. Maar ergernissen zoals over de weidegang zijn lastiger. Als er steeds meer ergernissen komen dan wil je waarschijnlijk liever weg denk ik.

Ik denk trouwens wel dat het op die andere stal een groot voordeel zal zijn dat jij meestal overdag naar je paard zult gaan. Lijkt me dat het dan een stuk rustiger zal zijn dan 's avonds terwijl er toch altijd wel mensen zullen zijn omdat het zo groot is. Als je af en toe ook 's avonds pas naar je paard zult gaan lijkt het me wel een slim idee om op die momenten ook eens een kijkje te gaan nemen op die stal.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 09:17

Misschien zoek ik ook wel naar dingen hoor, zou kunnen ;)
Het stalgeld incl trailerstalling scheelt zo'n €50 per maand. Als ik 2x per week naar een andere bak zou rijden ben ik dat ook kwijt. Ik ga nu al 1x per week naar les en dat vind ik altijd wel een onderneming, niet erg, maar om dat standaart te doen..ik denk dat het er niet van komt.
Die 'nieuwe' stal is natuurlijk verder rijden dus da kost ook weer meer benzine alhoewel mijn eigen kleine autotje een stuk zuiniger is.

Nifallor, opzich ben ik blij hoor met het plekje waar mijn paard nu staat en het is ook niet dat ik perse nu weg wil, maar ik kwam dit tegen en dan ga je toch wel nadenken. Bij mij in de buurt kan ik het gewoon niet beter krijgen dan ik nu heb (al helemaal niet met binnenbak, maar dat is ook het laatste in het rijtje waar ik naar op zoek ben)
Er zijn wel kleine dingen die ik zelf anders zou doen (zoals de wei idd) maar ik denk dat dat overal wel is. De bak is wel echt een ding waar ik tegenaan loop en het buitenrijden met anderen zou leuk zijn.
Oja, ik ben er 's avonds geweest en toen reden er 3 mensen in een van de binnenbakken. Dat viel me heel erg mee.

Keuzes en voor/nadelen tegen elkaar opwegen is lastiger dan ik dacht. Ik hou het voorlopig maar gewoon zoals het is denk ik.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:20

Hoe groot is je paard?
Ik zou eerlijk gezegd wel veranderen, veel meer mogelijkheden, ik ben allang blij dat die van ons thuis staan...

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 09:45

Ooit...oooit..hoop ik dat mijn paard ook aan huis komt, maar voor nu is dat niet te betalen (dat huis dan).
Ze is 1.49m.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:48

DJB schreef:
Ooit...oooit..hoop ik dat mijn paard ook aan huis komt, maar voor nu is dat niet te betalen (dat huis dan).
Ze is 1.49m.

Oké, haha, aangezien je over een paard had en je voor een pony 245 betaald, ontstond er verwarring haha :')
Tja,wij woonden ook in de randstad, maar nu in het rustige Drenthe :P

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:51

IK zou in jouw geval NIET verhuizen.
't Is duurder, verder weg (ga je ook voelen aan je benzine-kosten), en je paard gaat een stuk minder vrijheid hebben. Als je pech hebt, ben jij steeds op stal als het er heel druk is, da's ook niet super om te rijden..

Maar je moet het zelf weten haha. Ik zou het niet doen :)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:56

Ik weet welke stal je bedoelt.
Zou ik mogen weten waar je woont? Ik sta op een stal in Nieuw-Vennep.
Worden ze buitengezet, 's winters dagdeel paddock zomers hele dag land. Staan altijd met z'n 2en indien mogelijk.
Grote longeerbak, grote rijbaan, uitrijmogelijkheden naar park.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:03

De grote stal klinkt op het eerste oog niet slecht, toch zou ik hier zelf niet snel voor kiezen om op zo'n massaal iets te gaan staan.
Het is meer een fabriek dan een stalling, 300 paarden dat is nogal wat.
Ik zou blijven staan, want ik weet als geen ander dat rust vaak toch zwaarder gaat wegen dan al die mensen om je heen.
Het probleem van de rijbak is misschien in overleg toch wat aan te doen, of misschien kun je dichtbij af en toe naar een manege, dan tref je tevens ook andere mensen.
De eindbeslissing moet je zelf maken, maar denk er goed over na, je huidige plek klinkt super en die zijn zeldzaam.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:12

Heb even naar de site gekeken en moet zeggen dat ik het een mooie stal vind, waar ook heel veel mogelijk is.
38 hectare grond dat is een hoop, maar dat is ook nodig voor zoveel paarden.
TS. ga anders gewoon nog effe vaker kijken en doe wat goed voelt.
Maar nogmaals je huidige plek klinkt mij ook niet slecht, maar als je er niet meer happy mee bent ........

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:41

Ik had de keuze al gemaakt. Ziet er ontzettend goed uit, en inderdaad niet alsof je continu last hebt van alle 300 paardeneigenaren. Voldoende land, genoeg grote(!) rijbakken, zou er bijna zelf heen gaan, is toch wel wat te ver weg voor mij :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:17

Tja persoonlijk zou ik nooit voor een stal met zoveel paarden kiezen komen bij mij toch een hoop vragen op. Bij wie kun je terecht als je iets geregeld of veranderd wil hebben. Loopt vast veel personeel rond waar ook nog eens veel mis kan gaan. Daarnaast zou ik me een beetje zorgen maken om de "persoonlijke" aandacht voor het paard. Klinkt wat raar misschien maar op een kleinere stal kent de stalhouder ieder paard en iedere eigenaar dat is bij deze stal waarschijnlijk niet en dan krijg weer meer het idee dat je paard en ikzelf een nummer bent en dat zou ik niet willen. Ik zou persoonlijk dus eerder gewoon rond kijken voor wat anders. Daarnaast lijkt het allemaal heel wat wat ze hebben maar als je dat alles met zo'n 300 paarden(eigenaren) moet delen. Dan heb ik liever gewoon 1 buitenbak die ik voor mezelf heb of met 2 man moet delen.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:21

Stuur Nikass (dacht ik) even een mailtje, ze kan je iets meer vertellen over de uitkomst van DA ivt kerosine, geloof ik. Misschien iets om rekening mee te houden en mee te laten wegen in je beslissing? Zie ook onder manegepraat een topic van betreffende stal. Ik zou blijven staan, eerlijk gezegd.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:27

Ik zou lekker blijven staan. Ik denk dat je paard nu ideale faciliteiten heeft voor een zeer mooie prijs. Zeker in de winter heeft je paard op zijn huidige stal veel meer vrijheid. Echt ideaal. Een grote stal kent ook nadelen, onpersoonlijker, vaak minder mogelijk voor speciale wensen, enz.
Ik zou eerder advertentie voor buitenrij maatje zoeken, die je misschien kan komen ophalen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:10

Als je een trailer hebt zou ik blijven staan waar je staat en regelmatig naar die andere stal gaan om te rijden (als dat mag), dan heb je ineens je sociale contacten, leuke pistes en misschien kan je daar ook uit wandelen met iemand?

Denk dat de eerste stal sowieso beter is voor je paard, alleen de piste is wel balen...

edit: piste = bak (Belg :+ )

Ik lees net dat je het niet ziet zitten om regelmatig naar een andere locatie te rijden om te trainen.
Nog iets waar ik aan denk is dat er waarschijnlijk veel meer over het hoofd wordt gezien omdat er zoveel paarden staan. Ik stond vroeger op een stal met 84 paarden, en als een vriendin van mij niet toevallig savonds laat was gekomen zou mijn paard er niet meer geweest zijn door koliek. Hele lichte symptomen maar bij een stal met 84 paarden (of 300 in jou geval) is het haast onmogelijk om elk paard zo goed te kennen dat ze meteen doorhebben dat er iets mis is. Waar je nu staat zou de staleigenaar het waarschijnlijk meteen doorhebben... Nog iets om over na te denken misschien!

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:17

mijn paard zou helemaal gek worden als ik die op een grote stalling neer zou zetten die kan daar totaal niet tegen. en ik trouwens ook niet, je moet wel rekening mee houden dt je nooit alleen bent, en waarschijnlijk ook nooit alleen in de bak rijd. de gezelligheid die je mist heb je ook bij kleinschaligere stallen waar maar 10 paarden staan. ik zelf zou nooit naar een stalling gaan waar 300 paarden staan om deze redenen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:07

Gezelligheid kun je altijd opzoeken, maar rust op zo'n grote stal word moeilijker.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:30

Ga eens op verschillende tijdstippen op de grote stal kijken. En kijk eens hoe druk/rustig het dan is.
Zijn er vaak wedstrijden en dat soort dingen?
Kun je altijd in een binnen en/of buitenbak terecht.

Probeer een goed inzicht te krijgen van het reilen en zeilen op die stal, praat met wat andere mensen die er staan, en maak dan je keuze.