Hoe belangrijk is het rijden voor jouw??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe belangrijk is het rijden op je paard voor jou?

Heel belangrijk, als het regelmatig zou voorkomen dat hij kreupel is verkoop ik hem.
21 (13%)
Wel belangrijk, maar zou hem toch niet kunnen verkopen
65 (42%)
Redelijk belangrijk, ik zou het eerst een paar jaar aankijken, gaat het dan nog niet beter, dan alsnog verkopen
29 (18%)
Onbelangrijk, ik zou netzolief elke dag met hem aan de hand stappen
39 (25%)

Totaal aantal stemmen: 154

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:52

Nee, voor mij is het rijden niet belangrijk. Maar ik wil wel ergens naar toe kunnen trainen. Dat hoeft geen wedstrijd(en is het in mijn geval ook nooit) te zijn maar kan net zo goed een keuring of een show zijn.
Ik ben altijd bezig met Dennis te verbeteren, maar heb er nu ook al 2 weken niet op gezeten. Het gebeurd ook wel eens dat ik hem weken achter elkaar iedere of bijna iedere dag rijd. Hij heeft een heel leuk verzorgmeisje die hem meestal 2x per week rijd. Ik longeer hem, ben aan het lange teugelen(en dit is voor hem nog zwaarder/moeilijker dan rijden ivm verzameling en moeilijke oefeningen), doe aan VD en longeer hem regelmatig(wel bijgezet).
Er zijn mensen die dit erg overdreven vinden voor een shet. Maar Dennis en ik hebben er lol in.
Of misschien voor ons een beter voorbeeldje, we mende(ik vind het mennen nog leuker dan rijden) erg veel en hadden daar erg veel lol in. Ik had hem graag op wedstrijd uitgebracht voor de kar. Maar we hebben een ongeluk(de zoveelste) gehad en ik krijg(wil en durf) hem er niet meer voor. Maar hem weg doen omdat ik niet meer kan mennen, nee, dat zeker niet.

Als je met een paard niets anders meer kan dan aan de hand stappen zou ik hem met pensioen doen als hij geen pijn heeft. Maar het niet kunnen rijden zou voor mij geen rede zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:54

Een echt antwoord kun je pas geven wanneer je zelf voor de keuze staat. Het is absoluut heel nobel je paard een oude dag te gunnen wanneer hij niet meer kan maar de vraag is of dat financieel en emotioneel op te hoesten is.
ik hoop dat ik die keuze nooit zal hoeven te maken. Ik weet dat Lois voor mij een heel bijzonder paard is, hij is mijn vriendje, voor je vriendje wil je alleen het allerbeste.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:34

Rijden is voor mij totaal ondergeschikt aan alle andere dingen die ik ook met Banjer kan doen.... Lachen Ik geniet soms nog meer van een uitgebreide poetsbeurt of wandeling, dan dat ik ga rijden..... Dat komt denk ik omdat Banjer en ik al veel hebben meegemaakt, ondanks dat ik haar pas (bijna) 3 jaar heb.... we hebben een sterke band, die "zeker weten" nooit kapot zal gaan....

Mocht Banjer kreupel raken, en nooit meer bereden kunnen worden, maar wel zonder pijn op de wei en lange wandelingen aan de hand kunnen maken, dan mag ze van mij altijd blijven.... zij kan er immers niets aan doen... ze wordt niet kreupel om me te pesten....

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:49

Voor de tweede optie gekozen.
Kreupel zou echt geen rede zijn voor verkoop, maar Tos heb ik bv verkocht omdat ik totaal geen lol meer had in het rijden. Ik wou dressuren en hij alles behalve. En dan kun je samen kwellend doorgaan, en beide geen lol beleven, of even de moeilijke beslissing nemen en weten dat hij het super heeft.
Ik heb nu een paard gekocht wat echt "het" paard is in mijn ogen, maar wordt hij morgen (keuren Knipoog ) afgekeurd, dan gaat hij zeker weten terug.
Ik vind rijden leuk, maar het is niet het belangrijkste. Maar stel hij zou nooit meer bereden kunnen worden, dan weet ik niet of ik hem zou houden, klinkt hard, maar elke maand al die kosten voor een knuffelbeer, dan zou ik er nog hard over na denken

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:48

een paar jaar is best lang dus ik heb voor de 3e gekozen. Ik vind het al heel wat dat we op paarden mogen rijden en voor mij is het niet noodzakelijk. Alleen als het paard op een pensionstal staat en ik woon bijvoorbeeld in ene rijtjeshuis dan zou ik hem denk ik verkopen aa iemand die een stal aan huis heeft en waar hij gewoon lekker in het land kan staan dan zou ik hem gratis geven.

dus het ligt gewoon helemaal aan wat de omstandigheden zijn. als ik zelf een weiland zou hebben dan zou ik hem gewoon houden je bent toch aan zo'n beestje gehecht

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:51

Nee, ik zou mijn pony dan niet weg doen, de band die ik met haar heb vind ik belangrijker als het rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:56

Ik heb voor de eerste optie gekozen. Ik heb namelijk een paard om op te rijden en niet om mee te wandelen, dan had ik beter naar een leuke hond uit kunnen kijken.

Ik zou mijn paard niet weg doen als hij af en toe iets zou hebben, dat los van elkaar staat. Dat heet gewoon pech en zo'n pechperiode houdt vaak vanzelf wel weer een keer op.

Maar als hij iets chronisch zou krijgen waardoor hij niet meer (echt) bereden zou kunnen worden, dan zou ik toch echt op zoek gaan naar een ander paard. Wat ik met dit paard zou doen, hangt volledig van de omstandigheden af. Ik zou in ieder geval niet een paard af laten maken, dat elders misschien nog een heel goed leven zou kunnen hebben.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:57

Vindt rijden niet het belangrijkste wat er is. Rij best vaak (5-6x per week) maar als ik een paar weken niet kan rijden ofzo dan vindt ik dat geen probleem. Als ik helemaal niet meer op mijn paardje zou kunnen rijden zou dit nog geen reden zijn om haar weg te doen. Alleen als ze heel veel pijn zou hebben dan ga ik haar niet houden omdat ik het moeilijk zou vinden om haar weg te doen

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:30

Het is heel makkelijk om te zeggen 'hij gaat weg als hij niet meer bereden kan worden'. Totdat je echt moet kiezen tussen je eigen ambities en je beste vriendje. Ik had mijn paard ook gekocht om er fanatiek mee te dressuren. Toen bleek dat Oberon nogal wat lichamelijke problemen had en een wedstrijdcarriere er niet meer inzat moest ik kiezen. Ik heb gekozen voor mijn paard. Ik wandel dus meer met 'm dan dat ik erop zit. Hij staat elke dag buiten, we maken wat stapritjes en hij mag veel grazen. Hij heeft het prima naar z'n zin hoor. De opmerking "als ik wil knuffelen koop ik wel een hond/poes" vind ik behoorlijk naar. Ik heb er ook niet voor gekozen een paard met zoveel problemen te kopen. Maar ik heb nu eenmaal die verantwoordelijk op me genomen toen ik 'm kocht en hij blijft bij mij zolang als hij happy is. Als ik perse wil rijden zijn er genoeg paardjes op stal te vinden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:38

Iedere keer als Fitz weer eens wat heeft neem ik me voor: als hij nu goed is gaat hij eruit! Maar dan is hij weer goed en dan vergeet je dat weer.
Ik vind het een moeilijke keuze, heb dus ook niet gestemd omdat ik niet precies weet wat jij onder kreupelheid verstaat.
Versta je daaronder vaak kreupel of een definitieve kreupelheid die ook niet meer overgaat?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:45

Toen ik Quint kreeg wist ik niet of hij ooit normaal te rijden zou zijn(geestelijk probleem ,niet lichaamlijk)....het is bijna helemaal goed gekomen...maar was het niets geworden had ik het jammer gevonden maar geen reden om hem weer weg te doen(ik wist natuurlijk wel waar ik aan begon).......

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:01

Nathalie schreef:
Ik vind rijden belangrijk. Mn vorige pony was alleen maar kreupel en die heb ik toen verkocht.
Ik wil gewoon rijden, de sport in en het ver schoppen. (zover dat lukt.) Dan heb ik niets aan een paard/pony wat van alles mankeert.

Aan wie heb je die pony dan kunnen verkopen??? Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die bewust een pony kopen die telkens kreupel is.

Ik heb zelf voor optie 2 gekozen; redelijk belangrijk maar ik zou haar nooit verkopen. Heb nu zelf al ruim een jaar niet meer gereden. Weet niet eens of ik het nog 'kan' Haha! .

Ik had 2 paarden, werden helaas allebei kreupel en ook nog eens bijna tegelijk! Een daarvan heb ik jammergenoeg vorige maand in moeten laten slapen. De andere is er gelukkig nog maar rijden doe ik niet meer. Eerst vond ik het niet zo erg maar ik begin het nu toch wel te missen. Je moet af en toe best creatief zijn om nog dingen te verzinnen die voor beiden leuk zijn. Ik kan moeilijk iedere dag gaan wandelen.

Maar ik zou haar nooit wegdoen voor een paard waar ik wel meer mee kan. Want waar moet zij dan blijven??? En ook al rijd ik niet, ze heeft nog net zoveel verzorging en afleiding nodig.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:04

Rijden is voor mij net zo belangrijk dan niet rijden. Er zijn zat andere dingen te verzinnen om met hem te doen. Maar als het inderdaad gaat om een chronnische kreupelheid, en dus niet om een aanta dagen gewoon niet rijden, weet ik niet goed wat ik zou doen. Ik heb een te lange geschiedenis met mijn paard om alles zo maar weg te gooien. Dat zou dan ook pas de allerlaatste optie zijn.
Maar laten we heel eerlijk zijn: je hebt een paard tenslotte wel omdat je er graag op wilt rijden. Als dat niet meer mogelijk is en het wordt een bodemloze put waar vooral veel geld in moet worden gestoken, denk ik dat ik serieus aan een andere optie zou gaan denken.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:23

Ik heb na een beetje twijfelen toch gestemd voor "Redelijk belangrijk, ik zou...".
Ik vind niet dat rijden het enige is waar Ushi voor is, en vind andere dingen ook heel leuk (ben net begonnen met VD).
Maar het blijft toch gewoon zo dat ik ook graag wil rijden, en als het om chronische kreupelheid gaat...
denk dat ik het heel moeilijk zou hebben om haar te verkopen, maar zou toch de stap zetten denk ik. Scheve mond

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:44

Maar ik vraag me dan toch nog steeds af aan wie jullie je paard dan zouden verkopen. En ik denk ook dat er zo langzamerhand een overschot aan gezelschapspaarden is.

Ik heb zelf de zorg over mijn paard op me genomen en ik ben het naar mijn idee ook aan haar verplicht goed voor haar te zorgen. Tot de dood.
Maar misschien ben ik gewoon een softie Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:59

Moeilijk... Ik rij heel graag, maar als Evita ooit iets zal krijgen, denk niet dat ik haar kan weg doen.. Ik heb gewoon een heel sterke band met haar. Ze is mijn eerste 'paard' geweest, voor het eerst dressuurles mee gekregen, voor het eers wedstrijden gereden, voor het eerst gewonnen, en na jaaaren ben ik haar nog niet beu. Als zij morgen kreupel zal zijn, en ik heb voldoende ruimte en tijd ter beschikking om haar een lekker leventje te geven, dan hield ik haar. Maar dat zal wel niet bij elk paard hetzelfde zijn. Prima is het eerste paard in lange tijd dat mijn hartje ook wat aan het veroveren is. Ik denk dat ik ook moeite zal hebben moest ik haar wegdoen omdat ik haar niet meer zal kunnen berijden. Maar met sommige paarden klikt het niet zo best in omgang, en als ik dan niet meer zal kunnen rijden is het voor mij eerder een soort van 'last' om het paard te verzorgen.

Ligt dus een beetje aan wat ik voor het paard voel dus..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:03

ellenlouise schreef:
Maar ik vraag me dan toch nog steeds af aan wie jullie je paard dan zouden verkopen. En ik denk ook dat er zo langzamerhand een overschot aan gezelschapspaarden is.

wie denk je?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:18

Ik heb een paard primair om wedstrijden te rijden en niet als een soort plaatsvervangende cavia...ik ben een amateur, maar wel fanatiek en niet regelmatig kunnen rijden betekent dus ook niet op concours. Niet dat ik nu per se iedere zondag weg moet, maar ik wil wel kunnen trainen en onszelf verbeteren, alleen wat rondhobbelen heb ik niet echt lol in

Een paard gaat er niet zomaar uit omdat hij een keer kreupel is, maar als hij niet geschikt is voor de sport (om wat voor reden dan ook) en ik kan er niets anders mee doen (fokken of door iemand anders laten rijden) gaat hij wel weg.

Ik vind het ook veel verschil maken of je je het kunt veroorloven om er een ander paard naast te hebben waarmee je wel kunt rijden. Dan is het iets makkelijker om hem/haar toch te houden.

met een beetje dank aan lielle *LOL*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:22

ik dacht al dat eea me bekend voor kwam Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:29

Wilde ongeveer hetzelfde typen en was net enthousiast begonnen toen ik jouw reactie las Bloos
Heb het verhaal dus wat aangepast Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:34

zullen we voortaan even afstemmen wie van ons er op welk topic reageert. Dat kan dan uit ons beider naam en het scheelt een hoop typwerk Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:52

goed plan

Zit regelmatig een ongeveer gelijk verhaal te typen en jij volgens mij ook Knipoog Scheelt voor Bart ook weer als we het delen Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:54

yep *LOL*

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:15

Lielle"]
[quote="ellenlouise schreef:

wie denk je?
[/quote]

hmm ik denk die ene, die Arie de K. Haha!
Maar waarschijnlijk klinkt 'verkopen' wat aangenamer Schijnheilig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:18

U gaat door voor de ijskast Knipoog