Regenwater van asbestdak opvangen schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:55

Anne_GTI schreef:
Papagroom heeft mooi spul om biologisch het dak schoon te krijgen. Dat mes snijdt aan twee kanten. Je buren een mooi schoon dak, je paarden schoon water.

Klopt Anne.....asbest beslist niet met de hogedruk schoonmaken,maar biologisch scoonmaken,dan komen er geen deeltjes vrij.
ik stuur TS even een infotje....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:12

Myca schreef:
Amiigo schreef:
En anders en zo'n grote tank neer zetten en die eens in de zoveel tijd vullen met de tuinslang van de buren?

Of zo'n 1000 liter tank op een aanhangwagentje en dan gewoon af en toe heen en weer rijden naar huis.

Met 4 paarden is die ook elke week leeg met warm weer, kan je beter grondwater gebruiken ipv kraanwater, kost ook handen vol geld anders

Maar water opvanegen, hoe doe je dat als je weer zoals afgelopen amanden hebt?
Alles is al erg lang kurkdroog, heb je nooit genoeg met opvangen voor meerdere paarden

Ik zou het water testen, put slaan, pomp erop, handpomp of evt benzine en kun je evt je weiland ook sproeien als nodig zou zijn

Myca

Re: Regenwater van asbestdak opvangen schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:21

Wat zou dat ongeveer kosten:
Water testen, put slaan, pomp er op?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:29

Hoeveel van jullie drinken alleen maar water uit flessen die je in de winkel koopt en die van de maagdelijke bergriviertjes in Zuid Frankrijk af komen? Je wil niet weten hoeveel (ver)oude(rde) leidingen in Nederland nog uit asbest bestaan en dat water drink je zelf. Oh, en degene die wel water uit flessen drinkt: pas op met douchen, want zelf het RIVM geeft aan dat er "Tijdens het douchen [..] asbestdeeltjes in de lucht komen", maar "deze concentratie is zeer laag [...]".

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:36

Wij doen het na 20 jaar als volgt:

water opvangen van een asbestdak, dit werkt prima. Zit 1 regenton op aangesloten, 2 zou echter beter zijn.
Met vorst en langere droge periodes kom je daarmee niet uit. Dan gebruik ik 20 liter jerricans, auto vol met 6-8 van dien dingen en voila een paar dagen water (genoeg voor een fjord, welsh en shet)
in de zomer, of nouja alle droge periodes zonder vorst, gebruik ik inderdaad een ibc vat van 1000 liter die permanent op een aanhanger staat (dubbele as ivm gewicht!)
Dan moet je wel met aahanger mogen rijden, en een krachtige auto hebben, want aanhanger met vol ibc vat zit ruim aan de 1500 kilo.

Deze manier na inmiddels 24 jaar uitproberen bevalt mij het beste.
Wij hebben ook een put gehad, maar ten eerste stonk dat water ontzettend bij lage waterstanden in de zomer (en juist dan heb je hem nodig) en het is ook vrij zwaar om met een pomp dat allemaal handmatig op te pompen, aangezien je vaak ook geen elextra hebt waar je geen waterleiding hebt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:16

Daarom heb je ook benzine pompen, en een handpomp gaat best soepel hier hier, is misschien ook verschillend per handpomp

Kosten kun je beste navragen bij zo`n bedrijf, aangezien het ook afhankelijk is van hoe diep de put komt

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:06

Het opeten van Asbest is niet schadelijk voor de gezondheid!
Alleen het inademen.

Dus je kunt het aan je paarden geven maar niet met de hoge drukspuit afspuiten want dan beschadig je de plaat, waardoor er juist emissie plaats vindt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:12

Bovendien worden paarden niet oud genoeg om last van de asbest te krijgen, gewoon doen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 08:03

Ik heb de dakgoot schoongemaakt. Dat scheelt ook weer.
Het dak is in goede staat.

Sommige zeggen dat het wel slecht is, en andere zeggen dat het geen kwaad kan. Lastig.
Maar gezien het " schone water" en de staat van het dak, durf ik het risico wel te nemen.
Daarbij schep ik het water uit het reservoir. En maak ik het reservoir geregeld schoon.
Ik neem aan dat de (eventuele) asbest deeltjes naar de bodem zakken?

Ik heb nog wel geïnformeerd in het slaan van een grondwater put....
Het gunstigste geval ( 15 meter ) kost al € 600,00 excl. Btw.....
Das dus geen optie....

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:11

Ik denk dat de optie met het dak de beste is. En mocht je toch door droogte zonder water komen zitten, kun je altijd nog een aantal weekjes met jerrycans slepen.
Als je een flink 1000 liter vat onder de regenpijp zet kom je een aardig eind hoor!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:29

Ook mijn paarden krijgen al 2-3 jaar water van een asbestdak en ze leven nog steeds en zijn ook gezond. Bij ons is het water gewoon helder en het heeft geen eigenaardig geurtje oid :D

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 13:03

jorika1986 schreef:
Ik denk dat de optie met het dak de beste is. En mocht je toch door droogte zonder water komen zitten, kun je altijd nog een aantal weekjes met jerrycans slepen.
Als je een flink 1000 liter vat onder de regenpijp zet kom je een aardig eind hoor!

Dat 1000 liter vat gaat er ook komen.
Want dat gesleep met water heb ik inderdaad gedaan al het reservoir leeg was, maar dat is geen doen voor 4 paarden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:59

Ik denk dat je voor 4 paarden helemaal horrendol zou worden met het gesleep met water idd..