Hooistomer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:56

Ik zal morgen eens een foto van de binnenkant maken :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:12

Hierbij de beloofde fotoos...

Men neme een 360 liter kliko á 120 euro (2e hands was me liever geweest, maar die vind je dus niet/nauwelijks). Een gewone kliko is 240 liter. dus dit is 50% groter.

Afbeelding

Men bore een gat onderin. Voor het mooie zou je dit nog door een rubber ring kunnen voeren of afkitten. Maar echte druk opbouwen wil je niet met deze konstruktie, dus ik heb het maar zo gelaten.

Afbeelding

Dan bevestig je de muurplaat en legt deze met de stoomkant omhoog op de bodem, je ziet hier ook de onderste 2 rails waar de plakken op staan (of een hooitnet op ligt). Obverigens zie je hier ook mooi het water wat er na één stoombeurt onderin blijft liggen. Dit is een normale drinkbeker vol.

Afbeelding

En hier het binnenwerk met de 2e rij stangen er in.

Afbeelding

De 2e rij ligt op houten latjes die gewoon geschroefd zitten. De onderste heb ik gaten in de wand geboord en ijzeren staafjes doorheen gedaan. Die worden tegengehouden door een slotbout aan de ene kant en een splitpen aan de andere kant.
Alles is dus makkelijk te verwijderen.

Om het deksel goed aan te laten sluiten heb ik de rubber nopjes (die hem wat geluidlozer laten sluiten) verwijderd. Tijdens het stomen leg ik er een stevig stuk hardhout op.

Afbeelding

Naruurlijk kun je ook een mooie oplossing bedenken met een eierkistsluiting oid, maar dit was voorhanden en net zo effectief :D

Er kunnen nu onderin 3 flinke plakken hooi (iets losgemaakt) en boven 4 dikke plakken. Soms maak ik het hooi echt goed los en doe het in netten gemaakt van 20% windbreekdoek (de soort met de grootse gaten)
http://www.rovero.nl/sites/default/file ... doek-5.jpg
Dan gaan er in 2 netten ongeveer 4 plakken hooi.

Afhankelijk van de hoeveelheid hooi zet ik de timer op 1,5 of 2 uur. Dit kost gemiddeld (nachttarief) 50/75 ct.
Vooral als ik werk en 2 paarden tegelijk voor 2 voerbeurten hooi moet geven scheelt dit enorm veel tijd en werk, maar écht een goedkope oplossing is het niet.

Ik heb deze behangafstomer gekocht
http://www.ts24.nl/product_info.php/inf ... W-POWX340/
omdat is een flinke watertank heeft (kun je 2 stoombeurten mee doen) en wat meer vermogen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:59

Het topic is inmiddels al bijna een jaar oud, maar ik wil toch even een update geven.

Zoals geschreven heb ik vorig voorjaar samen met een stalgenoot een zo goed als nieuwe happyhorse stablemate gekocht.
De stoommachine (dus niet de bak) heeft helaas wat kuren vertoond. Hij lekte. Er bleek een pakking verkeerd te zitten, maar dit is keurig door de fabrikant in Engeland opgelost.

Het hele goede nieuws is dat de twee paarden waar hij voor gekocht is, die ondanks voordroog en nat hooi, gewoonlijk altijd in het najaar een terugval kregen, nu al sinds de aanschaf van het apparaat van alle medicatie af zijn. Er wordt niet meer gehoest *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:04

goed nieuws !!
en heb je het stroomverbruik ook nog bijgehouden ??

ik heb de kliko dit jaar nog niet nodig gehad, in december een paar dagen gebruikt.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:06

Nee, het stroomverbruik is niet bijgehouden, maar we gebruiken hem ongeveer 4x per week gedurende 1,5 uur.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:48

Via zoek actie kwan ik op het topic uit.

Dubbeldun. Je foto's zijn niet zichtbaar. Heb je ze misschien nog.

Mijn nichtje heeft stomer van ruim 1200 euro maar dat vind ik echt te. welke adviseren jullie in principe heeft alleen mijn paard allergie. Maar de paardjes vab mijn zussen staan op zelfde stal dus mogelijk gaan we die dan ook stomen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:00

Hé wat een interessant topic dit. Ik wist niet dat zoiets bestond. Hoe nat word het hooi er eigenlijk van?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:28

@gypsy: Het hooi wordt niet zeiknat, maar wel lekker warm stomig.
@Norton84: die van mij is te koop :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:40

Ah ok, het lijkt me wel interesssant, maar vriendlief en ik zijn bezig met een automatische hooivoederkast, ik weet niet of het dan wel zo'n succes is als het nat is, om het daar dan in te stoppen... :o
Het hooi op stal hier is nogal stoffig, vandaar....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:18

Dan heb je dus ook niets aan een hooivoederkast, want dan blijft het stoffig.
Als je een hele handige vriend heb zou die misschien een kombi stomer-voerkast kunnen maken :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:23

Als er maar een stekker aanzit, zegt hij altijd. :') Hij is elektricien. (Mijn ouders zeiden vroeger altijd, je moet een elektricien, schilder of een loodgieter nemen. Mijn zus is dus nog op zoek naar een van de laatste twee. :+ )

Nee idd, maar dan hoeven we iig niet meer uit hooinetten te voeren, en kunnen we elke 4 uur een kleine portie geven.

Maar ik denk dat een stomer-voerkast toch iets te veel gevraagd is. -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:26

Maar als je paard gevoelig is op stof dan heb je toch niets aan stoffig hooi geven, ook al is dat mooi elke 4 uur een portie ??

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 20:50

Gypsy, in Engeland worden ook veel zelfbouwstomers gemaakt, zijn ook handleidingen van te vinden op internet met een kliko en een behangstomer.
Als je man handig is, dan kan hij zoiets misschien voor je bouwen.

Het hooi wordt met stomen niet nat, slechts een beetje klam.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:53

Hhmm, dat zou ik dan na de kast even tactisch moeten brengen. Hij heeft vorig jaar een hele paddock en schuilstal gebouwd, hij ziet me alweer aankomen. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:19

Volgens mij moet een voerkast met ingebouwde stomer wel te verwezenlijken zijn. Je moet alleen het elektra-deel goed bij de stoom vandaan houden (dus buiten de kast).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:27

Da's waar ja, ik heb alleen geen stroom daar... de tijdschakelaar-wonder-techniek zoals ik het noem, moet het kunnen doen op een zonnepaneeltje, maar een hele stomer is denk ik wat veel gevraagd. :=
Dan is eigen hooi kopen makkelijker denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:47

Nee, stoom maken kost wel wat energie :D

Maar heb je met 'eigen' hooi wel de ruimte om het op te slaan dan ??

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:23

Er valt denk ik wel een hoekje voor te vinden. :j Of desnoods bij mijn schoonmoeder zetten, die woont naast mijn paard, en heeft haar eigen paarden aan haar huis.
Dat is dan denk ik een meer reële oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:39

Dat klinkt heel logisch :) Ik hoop dat je snel goed hooi kunt vinden. Ik weet wel dat ik elke keer weer meerdere hooiboertjes af moet voor ik iets gevonden heb wat goed genoeg is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:46

Mijn schoonmoeder heeft een goed adresje. :j
Niet asgrauw maar prachtig groen, ruikt heerlijk, en je kunt je neus er ook echt gerust insteken zonder niesbui. Geen troep in de vorm van afval of vreemde planten erin.

Maar dat zal nog wel even nodig hebben, even kijken naar wat 't kost en hoe te onderhandelen...

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:26

Heb je een link mbt zelf bouwen.
Ts jij had toch die van happy horse. Die op reis variant.
Dubbel dun je hebt pb.

Ik zit mezelf echt even goed te verdiepen. Paard i
Heeft huisstof allergie en reactie op schimmels. Getest via bloed. Zou het zinvol zijn om bijvb stro ook te stomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:55

Nee, dat lijkt me een ondoenlijke zaak. Ik weet wel dat stro in dierentuinen voor veelal niet-inheemse dieren behandeld wordt met gammastralen zodat alles wat er eventueel aan 'leven' inzit gedood wordt.
Als je paard gevoelig is kun je hem beter op een soft-bed zetten van HIT (HIT-matras). Dan heb je geen of zeer weinig bedding nodig en kun je een randje met strokorrels achter de mat leggen voor de urine op te vangen. Stro- of houtkorrels is een behandeld product waar ook geen 'leven' meer voorkomt (mits je het op tijd ververst natuurlijk) :D
@Norton: als je in de buurt zit moet je eens langs komen dan kan ik wel een stoomsessie voor je doen :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:00

Een stal genootje heeft sedert enkele maanden een hooi stomer, was erg duur in aanschaf aangekocht omdat haar paard al jaren hoest en de dierenarts njet verder komt.

Het is een grote zwarte bak, aansluiten, water toevoegen hooi er in en een uurtje wachten. Zij maakt elke dag twee porties dus twee uur wachten.

Tot nu toe lijkt de hoest inderdaad weg te zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:07

Dat zal de Haygain zijn. Buuf hier heeft er ook eentje.
Ik heb eens staan 'graaien' in haar pas gestoomde hooi, maar zag niet echt verschil met die van mij.
De goede werking is heel afhankelijk van hoe strak het hooi geperst zit (en de hoeveelheid stof natuurlijk).

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:10

DubbelDun schreef:
Dat zal de Haygain zijn. Buuf hier heeft er ook eentje.
Ik heb eens staan 'graaien' in haar pas gestoomde hooi, maar zag niet echt verschil met die van mij.
De goede werking is heel afhankelijk van hoe strak het hooi geperst zit (en de hoeveelheid stof natuurlijk).

Werkt hier echt degelijk, dier hoestte voor het leven, heeft zelf ook nog aan een stoom apparaat gehangen vorig jaar.
Hooi is werkelijk schoner en ruikt zelfs anders.