vreemde soortjes planten in de weides

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:27

Ik zie zo geen heermoes. Die komen nu boven met van die bruinige/beige stengels. Pas later zie je de groene paardestaarten. Zou even googlen als ik jouw was op heermoes, dan zie je er vast wel foto's van bij staan.
Wat ik wel zie is boterbloem en die ander is volgens mij een distelsoort.

taxiwinkel

Re: vreemde soortjes planten in de weides

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:35

maar boterbloem kan dat kwaad? en distels?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:16

Zolang er gras staat in je wei wat ze kunnen eten hoef je je echt niet druk te maken om distels, heermoes, boterbloemen e.d. Daar eten ze omheen.
Ik heb het hier al 7 jaar allemaal (en nog meer 'on'kruiden) in de wei staan en ze zijn er nog nooit ziek van geworden.
Het wordt een ander verhaal als je niet zou bijvoeren in het geval er geen gras meer staat.

Al die onkruiden zijn ook zinvol. In veel onkruiden zitten namelijk goede stoffen. En mochten ze er een hapje van nemen, ook al staat er genoeg gras, dan is dat omdat ze dat op dat moment nodig hebben.

Ik zag ook brandnetels, volgens mij op de eerste foto. Lekker laten groeien. Als ze zo'n 30 cm. hoog zijn afknippen en laten drogen en voeren. Je zult eens zien hoe blij je paarden daar mee zijn en het is hartstikke gezond ;) Ik kijk nu al weer uit naar de brandnetels in mijn weide!

Het enige wat ik niet in mijn weide wil hebben is JKK en Bereklauw. De eerste kun je makkelijk uitsteken (distels ook) en de tweede is goed te bestrijden met gif.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:17

Zammie schreef:
Ik zie zo geen heermoes. .......

Op de laatste foto staat 1 plantje heermoes. In het midden en dan naar boven.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:11

singasong schreef:
Ik zag ook brandnetels, volgens mij op de eerste foto. Lekker laten groeien. Als ze zo'n 30 cm. hoog zijn afknippen en laten drogen en voeren. Je zult eens zien hoe blij je paarden daar mee zijn en het is hartstikke gezond ;) Ik kijk nu al weer uit naar de brandnetels in mijn weide!

Het enige wat ik niet in mijn weide wil hebben is JKK en Bereklauw. De eerste kun je makkelijk uitsteken (distels ook) en de tweede is goed te bestrijden met gif.

Die van mij eten ook graag brandnetel. Is ook hartstikke gezond, veel kruiden zijn best een verrijking voor je wei. Maar tot op zekere hoogte idd. Ik ga mee met singasong, van die laatste 2 plantjes hoef ik er ook niet te veel.... ook met bereklauw goed opletten dat ze niet in de bloei schieten. Wij maaien ze snel af, die hier langs de weg groeien, zodat die zich niet in onze wei zaaien.

taxiwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 21:55

jongens jullie zijn geweldig erg lief

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:59

Afgraven heeft geen zin.. als je dat al zou willen doen kan je meteen tot een meter diep gaan afgraven.
Enig advies wat ik kan meegeven is zodra je er 1 ziet.. eruit trekken, eruit trekken, eruit trekken.. Zo put je de plant uit.. Maar met Heermoes weet je het maar nooit helaas :(

taxiwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 16:31

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:49

ok ik zie:

brandnetel, distel, zuring, boterbloem en nog eentje die ik ook wel in de weide had, maar waar ik echt niet op de naam van kan komen :+

brandnetel & boterbloem: wij maaiden dit meerdere keren per seizoen omdat ze eigenlijk voornamelijk plaats van het gras innemen en de paarden het zo niet eten. altijd maaien voordat ze in bloei komen te staan uiteraard zodat je ze niet verspreid door te maaien. brandnetel eten de paarden graag eens het gedroogd is.

zuring: is niet giftig (je mag het als mens bv ook eten), maar ze vinden het simpelweg echt niet lekker. je kunt maaien om gewoon van de bladeren af te zijn, maar de planten volledig uit de grond halen werkt uiteraard het beste. spuiten met product werkt ook goed natuurlijk :+ . je moet er wel iets aan doen, want het breidt steeds uit en neemt veel ruimte van het gras in.

algemeen zijn de planten op de foto's een teken dat de weide aan de zure kant is. komende winter dus zeker royaal bijkalken!
ook bemesten heeft geen nut als je niet weet hoe je bodem er voor staat.
Welke dosis en van WAT heb je nu bv gegooid?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:36

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.