Bijna verhuizen... Hoe lang apart van ander paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michellette

Re: Bijna verhuizen... Hoe lang apart van ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:32

Ook hier gewoon erbij in, geen grote problemen meegemaakt. Wel altijd er voor gezorgd dat de weide groot genoeg is, zodat de nieuweling op voldoende afstand van de kudde kan gaan staan.

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:44

Mijn vrij dominante merrie heb ik direct toen ik haar kocht op de eerste dag al in de groep naar buiten gegooid. Ze gingen uiteraard even de rangorde uitmaken maar daarna was het gelijk goed.
Later werd er een nieuw paard aan deze groep toegevoegd. Dit was toen al een hechte groep. We hebben haar de eerste dag met mijn dominante merrie gezet zodat ze vast met een van de paarden kennis kon maken. De dag daarna is ze gelijk in de groep naar buiten gegaan. De eerste dagen was ze nog een beetje het buitenbeentje maar daarna werd ze gewoon in de groep opgenomen. Het ging hier wel om een wei van een paar hectare. Ze hadden dus de ruimte om bij elkaar weg te lopen.

Toen ik van stal verhuisde heeft mijn paard wel een aantal weken alleen moeten staan omdat de eigenaar van het andere paard het steeds niet aandurfde om ze samen te zetten. Zelf ben ik meer van het direct samen zetten. De rangorde uitmaken doen ze toch wel ook als je ze eerst een poosje apart houd.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 22:47

Voque48 schreef:
Mijn vrij dominante merrie heb ik direct toen ik haar kocht op de eerste dag al in de groep naar buiten gegooid. Ze gingen uiteraard even de rangorde uitmaken maar daarna was het gelijk goed.
Later werd er een nieuw paard aan deze groep toegevoegd. Dit was toen al een hechte groep. We hebben haar de eerste dag met mijn dominante merrie gezet zodat ze vast met een van de paarden kennis kon maken. De dag daarna is ze gelijk in de groep naar buiten gegaan. De eerste dagen was ze nog een beetje het buitenbeentje maar daarna werd ze gewoon in de groep opgenomen. Het ging hier wel om een wei van een paar hectare. Ze hadden dus de ruimte om bij elkaar weg te lopen.

Toen ik van stal verhuisde heeft mijn paard wel een aantal weken alleen moeten staan omdat de eigenaar van het andere paard het steeds niet aandurfde om ze samen te zetten. Zelf ben ik meer van het direct samen zetten. De rangorde uitmaken doen ze toch wel ook als je ze eerst een poosje apart houd.

Dat denk ik nou ook. Ik denk dat ik de spanning net zou opbouwen door ze te lang van elkaar weg te houden. Ik zet haar eerst sowieso even apart, dat ze toch op z'n minst de omgeving in zich kan opnemen, en wanneer ze gekalmeerd is van de verhuis en op haar gemak lijkt (ze heeft dan ondertussen al uitgebreid kunnen snuffelen over de draad), zet ik ze samen. De wei is groot genoeg om elkaar te kunnen ontlopen, dus normaal voorzie ik geen problemen.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:05

Wij hebben gisteren toevallig een nieuw logeerpaardje gekregen :)

Hij is 's middags rond 2 uur gebracht, heb hem toen in zijn stal gezet.
Het leek mij niet zo slim plan om in mijn eentje er bij te zijn als ik het nieuwe paard bij ging zetten
Toen mijn vader rond 4 uur weer thuis was, heb ik hem even om zijn hulp gevraagd.
Gewoon voor het geval het uit de hand zou gaan lopen (voor de zekerheid) ook om die reden halsters wel even omgelaten, zodat we ze konden pakken mocht dit nodig zijn.

Eerst onze twee eigen pony's binnen gezet.
Daarna ons logeer paard buiten en vervolgens de andere 2 weer er bij buiten gezet.
Het was 2 minuten rennen en toen hadden ze besloten dat het maar eens tijd was om lekker te gaan rollen :+

Kortom: wij zetten ze er gewoon zo goed als direct bij. Geen gehannes met apart zetten ofzo :j

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:44

Toen ons nieuwe paardje kwan stonden eerst een 1 dag op stal en de volgende dag gelijk samen op de land ging gelijk goed. Ze gingen samen rennen en daardoor kan het nieuwe paardje ook gelijk weten waar het draad zat.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:07

Mijn pony kwam bij een shet. Wij hebben ze eerst allebei in de wei gezet met een draadje ertussen. Een heel hard rennen maar al snel lieten ze ons weten dat ze het prima vonden, dus hebben we er draadje weggehaald. Nooit 1 haartje bij elkaar gekrenkt.

x_chris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:46

Ik heb mijn pony meteen bij de andere in de wei gezet toen we aankwamen. en dat ging prima! :j

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:22

x_chris_x schreef:
Ik heb mijn pony meteen bij de andere in de wei gezet toen we aankwamen. en dat ging prima! :j

Heb ik ook gedaan toen ik Tirzah kocht. Hoppa, rechtstreeks vanuit de trailer de wei in. Ik ben er wel een paar uurtjes bij gebleven om te kijken of het goed ging, maar ze hebben toen geloof ik 3 rondjes door de wei gerend, even aan elkaar gesnuffeld en toen zijn ze gewoon braaf gaan grazen.

Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe groot de wei is en wat het karakter is van de paarden. Als je moeilijkheden verwacht kun je er in het begin een draadje tussen laten, maar een maand? Dat vind ik wel erg lang.