Hooi als stalbodem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 21:51

Ja dat is dat dat gedorste hooi..
Het lijkt net stro maar is het niet
Mijn mama is nu vooral degene die zegt we proberen het wel.. hij had het ook eerst over dat er 20 balen zouden komen.. maar ik geloof dat er nu in totaal miss 10 a 12 van die grote balen staan.

Nee de beste man is geen koeien boer maar een spruiten boer en heeft een paar dorpen verder een grote pension stal met zo'n 20 paarden en nog een dorp verderop een groot weiland waar mensen ook hun paarden hebben staan. Een van zijn dochters heeft een opleiding gedaan in de paarden richting maar bemoeit zich nergens mee en zijn andere dochter eigenlijk ook niet..
Hij heeft gewoon de mentaliteit van een boer en "bekapt" ook de hoeven van hun eigen paarden met een grote tang. Gewoon lekker makkelijk.
Het is echt wel een vriendelijke goede man maar ziet paarden een beetje als geiten.. ze vreten alles wel en dan is het wel prima

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:05

Vriendelijke man misschien maar ik zou bij deze man mijn paard niet veilig kunnen stallen.Kennis schiet duidelijk te kort en dat brengt de gezondheid van je paard in gevaar.Dat heb je al ondervonden helaas...

miezelke

Re: Hooi als stalbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:12

Kan hij het slechte hooi niet aan een koeienboer in de buurt verkopen? (als eten voor de koeien)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 22:16

geen koeienboeren hier in de buurt helaas!
Maar dit is ook geen koeienvoer waardig. Koeien krijgen kuil te eten. Dit is gedorst hooi en zit tegen het stro aan. nieuwe pension klanten hebben al vaak de fout gemaakt het gedorste hooi te pakken ipv stro

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:17

om nu gelijk te verhuizen :') :') :')

is makkelijk oordelen voor een ander
wat ik mee vind spelen is wat de ts per maande betaald aan stal geld , want ook hier op het eiland is er zo een stal waar dat kan gebeuren alleen betalen deze mensen 50 euro per maand en dan word hun pony ook nog buiten gezet dat er dan zo iets is van mensen de goede stukken hooi gebruiken we als stro kan ik begrijpen aangezien de eigenaar ander verlies lijdt

maar sta je op een pensioen stal a 250 per maand zou ik hte niet accepteren
wij voeren hier de paarden uit hooi netten laag bij de grond ook bij kwaliteit hooi zie je dat er dan nog een hoop rommel naar beneden valt.
maar in de winter zeg maar dat losse kruim op de natte plekken gooien dus ook de kleine stukjes stro enz zorg er voor dat urine goed op genomen word en je bodem niet zo nat is

er zit altijd zand stof in hooi aangezien er tijdens een regenbui altijd wat stof neer valt op de stengels

wat ik zou voor stellen :

half om half je gebruikt goede stukken hooi om ook de bodem mee te bedekken schimmel stukken worden weg gegooid daar meng je stro door heen vallen de kosten mee voor de boer en jij heb minder stof . ook kan je even je bodem bedekking vernevelen

waarom een koe wel beschimmeld stoffig hooi geven maar een paard niet een koe verdient toch net zo stof vrij eten ?
edit zie dat de ts hier ook al op gereageerd heeft

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:19

Hmmm jammer. Als mijn stalbaas een slechte baal hooi heeft (met schimmel in oid), voert hij het altijd aan z'n koeien op. Die beesten kunnen meestal wel wat meer verdragen dan paarden :Y)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:23

dan heb jij een slechte koeien boer die zijn koeien niet waardig is ..
ook koeien worden ziek van slecht voer maar ja die spuiten we dan gewoon in en gaan vervolgens de slacht in..

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 22:32

Ik zou dit ook aan de koeien nog niet voeren.
De slechte stukken gaan gelukkig ook gelijk op de grote hoop. Een koe heeft ook 4 magen dus kan meer hebben. Bij mij in de buurt staat een schapen boer met een paar paarden en een stier.. alles wat niet goed is voor de paarden gaat naar de schapen en wat hun niet eten krijgt de stier.

Ik woon in de randstad en betaal vrij weinig voor wat ik krijg. paarden hebben een uitloop stal en altijd contact met soortgenoten. als het kan gaan de paarden het weiland op en worden ze er af gehaald. er is altijd toezicht en we hebben een verlichtte buitenbak.
We mogen doen wat we willen en we mogen meenemen wie we willen.
Als je hier in de randstad een andere stal vind waar je een weiland en een bak hebt en waar je paard niet 22 uur per dag in een hokje staat van 3x3m met uitrij mogelijkheid naar het bos dan betaal je een vermogen..
Daarom ga ik ook niet naar een andere stal.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:40

Mijn vorige paard hebben wij maandenlang op oud, beetje beschimmeld hooi gezet, dit omdat dit ook bij ons op moest. Hij stond bij mijn opa en oma, dus we konden wel zelf beslissen, maar we vonden het zonde om het weg te gooien, ik lette er wel heel erg goed op dat hij het niet at, en dit was niet het geval. Hij heeft ruim een halfjaar op dat oude, vieze hooi gestaan en is er niet ziek o.i.d. van geworden. Voor ons was het dus geslaagd! Hij kreeg uiteraard gewoon goed hooi als eten. :-)

Maar ik zou het niet accepteren als ik jou was.. Bij ons was de stalling gratis, maar mijn huidige paard staat nu ook op een, voor deze regio dure, pensionstalling, en als ze zouden zeggen dat ik oud, vies hooi als bodembedekking moet gebruiken dan kunnen ze ook de pot op, en zou ik zeggen dat ik (veel) minder ga betalen en zelf maar stro bestel...