Bloemen zaaien in paardenweide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:02

En, hoe is/was het resultaat?

8nnemiek

Re: Bloemen zaaien in paardenweide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 19:24

Er is niet heel veel op gekomen jammer genoeg.. ik denk dat de droogte de boosdoener was, ook in de rest van de tuin hebben de bloemen het slecht gedaan afgelopen jaar. Maar er stond wel hier en daar een korenbloem en goudsbloem en wat mini viooltjes. Ik had ook een heleboel zonnebloemen geplant.. normaal doen die het super, maar dit jaar maar één miezerig klein bloempje op gekomen := Volgend jaar weer een poging, en hopen dat er dan wat meer regen valt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:23

Bij ons op de wei was het ook droog, en er hebben van de zomer volop korenbloemen, klaver en nog planten met witte bloemen gestaan. Geen idee welke soort dat is. Er staat zo veel. Er staat van alles. Zelfs haver.
We hebben trouwens ook het nodige boerenwormkruid, zuring en muur :Y)

Het geheim: het is een paardenwei. Er staan al zeker 12 of 15 jaar alleen maar paarden (af en toe met schapen) en de wei is al in geen tijden geïnjecteerd. Er is een zeer rijk bodemleven, onder elke drol vind je wel een regenworm of een mestkever, of in elk geval een paar gaten.

Komend voorjaar gaat het gebloot worden, dat is volgens mij ook al een hele tijd niet gedaan. En dan op de ene helft kunstmest en kalk (op de winterwei, op de zomerwei gaat compost). De andere helft is het jaar erna aan de beurt (de zomerwei dus, en dan krijgt de winterwei compost). Dat doen wij namelijk om en om. Ik ben benieuwd hoe het er volgend jaar uitziet qua bloemen.

Paardenbloemen hebben we trouwens niet, ik wou dat ik ze had. Net als riet en wilgen. Maar dat wil niet zo op wat hogere zandgrond.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:27

Koper schreef:
Paardenbloemen hebben we trouwens niet, ik wou dat ik ze had. Net als riet en wilgen. Maar dat wil niet zo op wat hogere zandgrond.

Die heb ik en ik zit op een droogmakerij ;)

Ik heb de winterwei vanaf april met rust gelaten. En er kwamen zonnebloemen in op :j Heb ik er NIET gezaaid, dat moet echt door de vogels gekomen zijn.

Dit topic inspireert mij wel om ook goudsbloem te zaaien. Mijn moestuin staat er vol mee en ik heb zaad gewonnen. Ik maak er idd goudsbloemzalf mee. En mijn paarden eten ook boragie, dat zal ik ook zaaien. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:34

Riet ja antheman?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:37

Ik zaai ook ieder jaar wel wat maar het verdwijnt altijd weer snel door maaien, bloten of eten
Jammer genoeg

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:41

Koper schreef:
Riet ja antheman?

Wat bedoel je?

Ik kom hier om in het riet.

Ik heb ook de zwanebloem, valeriaan, smeerwortel en lisdodde in de wei gehad. :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:48

enige plantjes die ik in het weiland krijg zijn die *&^$( jacobskruiskruid. Haal ze er elke keer weer uit maar ze blijven hardnekkig terug komen, en snel dat ze groeien, een keer knipperen en ze staan er weer.

Verder hebben we brandnetel (wat ze dus gewoon opeten), nog een klein geel houtachtig plantje (had het opgezocht en was niet giftig, ben alleen de naam even vergeten), nog wat andere rare groene kruiden, hondsdraf (eten ze niet) en een braamstruik die vanuit de sloot het weiland in kruipt (en daar eet ik dan van :+ ).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:53

Antheman schreef:
Koper schreef:
Riet ja antheman?

Wat bedoel je?

Ik kom hier om in het riet.

Ik heb ook de zwanebloem, valeriaan, smeerwortel en lisdodde in de wei gehad. :j

Ik bedoelde inderdaad of je ook riet hebt staan. Hoe doe je dat? :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:36

Nou, riet is een plaag hier. Het groeit in de sloot en als je niet uitkijkt, ook in de wei. Er is nu gesloot en dan vissen de paarden het riet ertussen uit. Ze vinden het wel lekker. Waarom wil jij het hebben?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:40

Leuk topic wil in voorjaar ook wat kruiden en planten zaaien op ons erf