Van 9 tot 3 op de weide, voldoende?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:28

Wat ik van TS haar OP begreep gaat ze voor wat het beste is voor haar paard. Vandaar dat ik daar wel een beetje van uit ging ja...

Geryon

Re: Van 9 tot 3 op de weide, voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:30

Nouja. En wat is dan het beste.. Waar ik bijv. woon zal ik echt wel even reistijd hebben naar een stal die het beste is voor mijn paard. Maar dan heb ik dus ook minder tijd om daar te zijn etc. En zal dat dan weer minder worden voor het paard.

Ben blij dat ik hem thuis heb staan :P

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:33

het klinkt mij prima in de oren, maar is deze tijd 's winters ook buiten? Dan zou ik zeggen doen. Zeker als de rest je aanspreekt.

Mijn paarden staan jaar rond dag en nacht buiten, maar dat is ook niet alles als je fanatiek rijdt etc (in najaar/winter/voorjaar).
Voordeel hiervan is wel dat je na het rijden het dier lekker op stal kan zetten en niet afhaneklijk bent van het weer.

Maar 6 uur per dag en daarnaast nog aandacht/beweging vind ik wel minimaal.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:36

Ik zou niet te lang twijfelen, als je paard de kans krijgt om meer naar buiten te gaan en de overige wensen zijn ook goed dan is mijn mening "doen". Bevalt je nieuwe plek achteraf toch niet dan kijk je toch gewoon weer verder. Mijn paard is van 3 uur naar 10 uur gegaan en straks in de zomer staat hij 24/7 buiten. Wij willen niet meer anders. Ons paard is een stuk gelukkiger geworden en dat is voor ons het belangrijkste.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:37

Geryon schreef:
Nouja. En wat is dan het beste.. Waar ik bijv. woon zal ik echt wel even reistijd hebben naar een stal die het beste is voor mijn paard. Maar dan heb ik dus ook minder tijd om daar te zijn etc. En zal dat dan weer minder worden voor het paard.

Nou ja, als het paard mocht kiezen staat ie liever wat verder van je weg, maar kan ie lekker de hele dag buiten lopen. In plaats van meer "aandacht" door dichterbij te staan, en daardoor langer in een box moeten staan. Daar geeft een paard echt niet om hoor, of je nou een half uur korter aanwezig bent!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:40

GamblersCup schreef:
Geryon schreef:

Nou ja, als het paard mocht kiezen staat ie liever wat verder van je weg, maar kan ie lekker de hele dag buiten lopen. In plaats van meer "aandacht" door dichterbij te staan, en daardoor langer in een box moeten staan. Daar geeft een paard echt niet om hoor, of je nou een half uur korter aanwezig bent!

Nee oke. Maar het gaat natuurlijk ook wel wat verder dan dat. Afgeraffelde verzorging bijv. Geen tijd om goed warm te rijden voor een les en dat soort kleine dingetjes. Ik zou minimaal een uur minder lang bij het paard kunnen zijn. Maar het ligt natuurlijk ook ontzettend aan het paard zelf. De een is liever met zijn mens en de ander staat liever buiten met paardenvriendjes.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:52

Die laatste zin, ben ik niet met je eens. Dat dénken (of hopen?) veel mensen, maar een paard heeft natuurlijk gewoon z'n natuurlijke basisbehoeften. En daar valt een mens niet onder. Het beest zal het best leuk vinden zodra ie je ziet hoor, maar dat weegt niet op tegen iets wat het beest nodig heeft.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:54

Verhuizen brengt stress met zich mee, andere paarden, ander voer, dat wil je zo veel mogelijk beperken.
Dus natuurlijk ga je eerst kijken wat het beste is, voordat je naar een stal vertrekt waar je misschien niet wil blijven.
Op zich is het voor een paard al best heel fijn om zo overdag een aantal uur op de wei te kunnen.
Maar het hangt ook van je paard af, sommige worden heel onrustig juist als ze weer naar stal moeten.
De meeste paarden zijn er wel tevreden mee.
Idd is vooral het ruwvoer wat daarnaast dan wordt aangeboden erg belangrijk.
GamblersCup schreef:
Die laatste zin, ben ik niet met je eens. Dat dénken (of hopen?) veel mensen, maar een paard heeft natuurlijk gewoon z'n natuurlijke basisbehoeften. En daar valt een mens niet onder. Het beest zal het best leuk vinden zodra ie je ziet hoor, maar dat weegt niet op tegen iets wat het beest nodig heeft.

Ik denk dat het paard het liefst altijd losloopt én dan nog aandacht krijgt van zijn mens. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:00

Ja natuurlijk weegt dat niet op tegen iets wat het beest nodig heeft. Maar wat heeft het precies nodig? Het is niet zo dat de basisbehoeften 24/7 zijn. Of 9 uur lang. Dat staat nou niet bepaald vast. Is het niet eerder dat het paard het nodig heeft (hebben we het nu alleen om het nodig hebben) om gewoon een deel van de dag met vriendjes paard te kunnen zijn? Dat deel is dan de natuurlijke behoefte. Maar zal dat deel niet verschillen per paard?

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik ben ook van het zoveel mogelijk buiten staan. Maar bijvoorbeeld voor mijn paard is het geen pré om zo lang buiten te staan. En als ik er ben komt hij heel vaak vrijwillig in stal staan in plaats van buiten gras eten.

En ik heb het nu steeds over 'nodig hebben'. Dus het minimale waarbij het paard gelukkig is, goed in zijn vel zit, gezond is, goed mee werkt etc. Dus gewoon waar hij tevreden mee is. Voor mijn paard is dat zo'n paar uur buiten staan. Maar we willen natuurlijk véél meer dan dat!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:02

MirandaFuego, een paard denkt natuurlijk niet zo en heeft geen wensen. Het is aan ons, mensen, na te denken wat een dier aan behoeften heeft, wat het nodig heeft, en dat moeten we eigenlijk ook gewoon aanbieden. Als je dat niet doet, vind ik je heel egoistisch.
Dat is net als het hebben van een goudvis in een kom, ratten in een klein kooitje, konijnen in zo'n standaard hok, een hond hebben en deze 8 uur lang alleen laten zitten etc. etc. Maar ja, ik heb inmiddels een beetje het gevoel dat ik 1 van de weinigen ben, die daadwerkelijk haar paard heeft verkocht omdat ik haar tekort deed, wat stalling en verzorging betreft. Kwam pas weer een paard toen ik dát kon bieden, dat een paard ook paardwaardig en gezond gehouden kan worden. Niet om mezelf op de borst te kloppen (al vind ik absoluut dat er massa's mensen zijn die in mijn ogen verkeerd bezig zijn en beter hun beest weg kunnen doen!) maar om even mijn sterke mening wat dat betreft te verklaren.

Ik denk dat TS snel genoeg merkt of er in de omgeving meer te vinden valt of dat het moelijk gaat worden. En dan beter besluiten of het het waard is al te verhuizen naar deze stal.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 17-04-13 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:05

GamblersCup schreef:
MirandaFuego, een paard denkt natuurlijk niet zo en heeft geen wensen. Het is aan ons, mensen, na te denken wat een dier aan behoeften heeft, wat het nodig heeft, en dat moeten we eigenlijk ook gewoon aanbieden. Als je dat niet doet, vind ik je heel egoistisch.
Dat is net als het hebben van een goudvis in een kom, ratten in een klein kooitje, konijnen in zo'n standaard hok, een hond hebben en deze 8 uur lang alleen laten zitten etc. etc. Maar ja, ik heb inmiddels een beetje het gevoel dat ik 1 van de weinigen ben, die daadwerkelijk haar paard heeft verkocht omdat ik haar tekort deed, wat stalling en verzorging betreft. Kwam pas weer een paard toen ik dát kon bieden, dat een paard ook paardwaardig en gezond gehouden kan worden. Niet om mezelf op de borst te kloppen (al vind ik absoluut dat er massa's mensen zijn die in mijn ogen verkeerd bezig zijn en beter hun beest kunnen doen!) maar om even mijn sterke mening wat dat betreft te verklaren.

Ik denk dat TS snel genoeg merkt of er in de omgeving meer te vinden valt of dat het moelijk gaat worden. En dan beter besluiten of het het waard is al te verhuizen naar deze stal.

Ik ben met je mee (rare zin) :D Mensen geven hun dieren vaak niet hetgeen wat zij nodig hebben. En ik ben dan ook zo iemand die veel verder wilt dan het 'nodige'.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:08

Het nadeel van deze tijden vind ik persoonlijk dat het paard dus op het warmste van de dag buiten staat. Zijn er voldoende schuilmogelijkheden op de wei in de zomer? Voor de wintermaanden is van 9-15 "prima", maar in de zomer zou ik liever zien dat mijn paard van 7-12 en van 15-21 buiten staat bijvoorbeeld.

Mijn paard kan zelf kiezen en staat juist die uren midden op de dag binnen. s Nachts is ze liever buiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:15

Het is natuurlijk het mooiste / fijnste als je nog iets beters kunt vinden dan dit, want ondanks dat veel paarden het slechter hebben, zijn het toch nog wel heel veel stal-uren hoor :(:)

Kun je voorlopig geen betere optie vinden, dan is een duidelijk verbetering t.o.v. je huidige situatie toch zeker wel de moeite waard :j

Vaak verhuizen met je paard is niet ideaal, maar ik heb het met Rena ook gedaan... :o

Gaat de huisvesting er echt duidelijk op vooruit, dan is er eigenlijk ook weinig sprake van stress omdat het dier er echt iets voor terug krijgt en de verhuizing dus een grote positieve verandering geeft.

Die van mij had ik een paar weekjes op proef op een stal waar ze helaas niet naar buiten gingen (ondanks afspraken). Daarna is ze een jaartje naar de stal gegaan waar ik al een plekje had besproken. Daar stond ze 's nachts binnen en overdag op een eigen stukje wei, naast andere paarden met een eigen stukje wei. (en ook wel eens samen).

Daarna is ze verhuist naar een plek met dagelijkse weidegang in een kleine kudde, in de winter van donker tot donker dus 's nachts op stal, in de zomer dag en nacht buiten.

Vervolgens is ze verhuist naar een stal waar ze ook 's nachts lekker buiten rond kon lopen en een schuilplek had, bestrating, zand en wei. Samen met 2 andere ponies. Dus weer iets beter t.o.v. 's nachts op stal staan.

En nu staat ze dan aan huis, stal in de tuin en aanliggende weiland huren we van de buren :)

Het had fijner geweest als ze niet zo vaak had hoeven te verhuizen, het is ook een paardje dat snel gestressed raakt, maar doordat ze er elke verhuizing echt goed op vooruit ging was het toch vooral positief voor haar en bloeide ze steeds meer op juist :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:20

GamblersCup schreef:
Dat is net als het hebben van een goudvis in een kom, ratten in een klein kooitje, konijnen in zo'n standaard hok, een hond hebben en deze 8 uur lang alleen laten zitten etc. etc. Maar ja, ik heb inmiddels een beetje het gevoel dat ik 1 van de weinigen ben, die daadwerkelijk haar paard heeft verkocht omdat ik haar tekort deed, wat stalling en verzorging betreft. Kwam pas weer een paard toen ik dát kon bieden, dat een paard ook paardwaardig en gezond gehouden kan worden. Niet om mezelf op de borst te kloppen (al vind ik absoluut dat er massa's mensen zijn die in mijn ogen verkeerd bezig zijn en beter hun beest weg kunnen doen!) maar om even mijn sterke mening wat dat betreft te verklaren.

Ik begrijp niet wat je bedoelt qua mijn reactie?
Mijn paard staat altijd vrij, hij staat aan huis met zijn mattie, ik doe niet altijd heel veel met hem.
Maar als ik weer wat fanatieker met hem aan de slag ga merk ik dat hij dat heel leuk vind en constant hinnikt als ie me ziet en direct naar het hek loopt, hij vind het leuk om wat met me te doen.
Hij krijgt ook onbeperkt voer dus is helemaal niet afhankelijk van mij voor zijn dagelijkse behoeften.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:25

Geryon schreef:
GamblersCup schreef:
Dat is net als het hebben van een goudvis in een kom, ratten in een klein kooitje, konijnen in zo'n standaard hok, een hond hebben en deze 8 uur lang alleen laten zitten etc. etc. Maar ja, ik heb inmiddels een beetje het gevoel dat ik 1 van de weinigen ben, die daadwerkelijk haar paard heeft verkocht omdat ik haar tekort deed, wat stalling en verzorging betreft. Kwam pas weer een paard toen ik dát kon bieden, dat een paard ook paardwaardig en gezond gehouden kan worden. Niet om mezelf op de borst te kloppen (al vind ik absoluut dat er massa's mensen zijn die in mijn ogen verkeerd bezig zijn en beter hun beest kunnen doen!) maar om even mijn sterke mening wat dat betreft te verklaren.

Ik ben met je mee (rare zin) :D Mensen geven hun dieren vaak niet hetgeen wat zij nodig hebben. En ik ben dan ook zo iemand die veel verder wilt dan het 'nodige'.

Hier nog 1. Ga ook verder dan menigeen, maar, voor mij is er een grens en het moet wel een beetje binnen het normale blijven, want ik heb immers ook een paard voor mijn eigen plezier (en ja, dat is egoïstisch, maar dat is eigenlijk iedereen toch die een paard heeft en er op rijdt/ment/grondwerk doet?)

Ik vind eigenlijk dat er de laatste jaren heel erg (té?) truttig mee om wordt gegaan. Natuurlijk is het goed dat het welzijn steeds meer een issue wordt, ook in de media en wetgeving. Tegemoet komen aan de noodzaak om buiten te lopen is prima, maar wel met het oog op dat het realistisch en haalbaar blijft voor de eigenaar om nog plezier met en van het paard te hebben. En niet dat je je paard bij wijze van in Groningen moet zetten terwijl je in Rotterdam woont, maar dan kan hij tenminste 24/7 jaarrond naar buiten, met als gevolg dat je zelf nauwelijks meer plezier aan je paard gaat hebben. Daarvoor heb ik geen paard. Dan wordt het idd wat GamblersCup zegt: paard verkopen. Maar dan zou, heel krap door de bocht genomen, haast niemand meer een paard mogen houden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:30

Off topic: welke garanties heb je voor je paard als je het verkoopt? Ik zou zaken als verzorging en huisvesting dan liever in eigen beheer houden, als je er zo over denkt! En soms betekent dat dan inderdaad dat je je paard wat verder weg moet stallen dan op de fiets haalbaar is, met het voordeel dat je paard wanneer het fijn en paardvriendelijk gehuisvest is, jou niet zo hard nodig heeft alle dagen.

Ook vanuit Rotterdam ben je in 45 autominuten in een gebied waar een paard 24/7 buiten kan zijn met juiste schuilmogelijkheden, bijvoorbeeld.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:31

wij hebben ze van half 9 tot half 4 op de weide het lijkt me prima kunnen hoor :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:35

Precies Chubby, dat is precies wat ik bedoel. Dan maar liever in eigen beheer het beste ervan maken.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:46

Je zou kunnen kijken of je met stalgenoten op de nieuwe stal, die hun paard ook langer buiten willen hebben, af kunt spreken om een soort schema te maken om de paarden weer buiten te zetten, zodat je niet elke dag vroeg naar stal hoeft. Als je paard nu 23/7 op stal staat is het een enorme vooruitgang!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:47

Mja, volgens mij wordt het ook een beetje overschat welke faciliteiten je echt nodig hebt voor een wedstrijdpaard :)

Mensen denken dan al snel aan zaken zoals binnenbakken, stapmolens, aparte weitjes / paddocks, washokken met solarium en weet ik wat allemaal.

Terwijl je met een fatsoenlijke buitenbak en 24-7 buiten lopen met schuilmogelijkheid toch ook prima de sport in kunt, alleen heb je dan wel wat meer doorzettingsvermogen / karakter nodig omdat jij en je paard dan wel eens in de regen lopen :=

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:55

Ik zit ook minimaal acht tot tien uur per dag in een kantoor met uitzicht op de snelweg. Als ik dan thuiskom lig ik zomaar acht uur aaneengesloten in een object van nog geen vier vierkante meter, nog niet eens alleen. Betekent dit dat mijn welzijn in het gevaar komt? :=

Natuurlijk moeten paarden zo veel mogelijk bewegen. De realiteit is dat dit niet altijd mogelijk is en daar moet je zo goed mogelijk maatregelen voor treffen. Zo komen mijn paarden in de molen en in de paddock. Wat heeft een paard aan de paddock als hij na een kwartier spelen op rust gaat staan slapen? Kan hij net zo goed op stal doen. Ik ben het er mee eens dat een paard er zoveel mogelijk uit moet komen. Geneuzel over zes of acht uur per dag in de paddock of het land gaat natuurlijk nergens over. Stop die tijd liever in goede training waarbij je een paard elke dag weer loswerkt, zodat hij zich happy voelt met een goede conditie en losse spieren.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:09

Paarden moeten inderdaad zoveel mogelijk kunnen bewegen. Maar af en toe heb je er een "gestoorde" bij zitten die het liefst binnen staat. Ik heb er zo eentje. De andere 3 zijn op dezelfde manier opgefokt en zijn sociaal en graag in de kudde buiten. Paard nr 4 heeft tot haar 4e (toen ik haar kocht) weinig sociaal contact gehad en ook weinig buiten gestaan. Die maak je nu echt niet meer blij met hele dagen buiten, dan raakt ze verschrikkelijk gestrest. Vorig jaar hadden we een inloopstal en als we die niet afsloten als we haar naar buiten hadden gezet dan stond ze daar gerust hele dagen in.

Goed houderschap is in mijn ogen kijken naar de behoefte van je paard en daar op inspringen. Voor 90% van de paarden zal dat zijn om zoveel mogelijk buiten te zijn, voor de paarden met andere behoeften is het kijken naar de beste oplossing voor dat dier.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:17

Anoeska27 schreef:
Vorig jaar hadden we een inloopstal en als we die niet afsloten als we haar naar buiten hadden gezet dan stond ze daar gerust hele dagen in.

Maar dat is toch prima; eigen keuze van elk individu. Juist zo mooi om ze die keuze zelf te kunnen laten maken. En ook voor paarden geldt dat ze verschillende behoeften hebben op verschillende dagen. Ook naar gelang het weer wellicht.

Maar we gaan wel een beetje off topic zo :-)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:20

Je hebt gelijk, ik stuur je wel even een pb met uitleg.

TS, ik zou naar deze stal gaan en kijken hoe het dan met je paard gaat. Als het niet bevalt kun je altijd nog verder zoeken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:57

pmarena schreef:
Mja, volgens mij wordt het ook een beetje overschat welke faciliteiten je echt nodig hebt voor een wedstrijdpaard :)

Mensen denken dan al snel aan zaken zoals binnenbakken, stapmolens, aparte weitjes / paddocks, washokken met solarium en weet ik wat allemaal.

Terwijl je met een fatsoenlijke buitenbak en 24-7 buiten lopen met schuilmogelijkheid toch ook prima de sport in kunt, alleen heb je dan wel wat meer doorzettingsvermogen / karakter nodig omdat jij en je paard dan wel eens in de regen lopen :=

Er zijn wel onderzoeken gedaan naar sportpaarden die toch beter leken te gedijen als ze een gedeelte van de dag binnen stonden, paarden die 24/7 op de wei liepen kregen maagklachten.
Ik heb mijn paarden ook altijd buiten maar dat zijn niet bepaald topsporters, paarden die echt veel trainen moeten vaak meer gepampert, blijkt uit de praktijk.
Maar als ze daarnaast nog genoeg sociale contacten en vrijheid krijgen denk ik niet dat ze het slecht hoeven te hebben.
We hebben ze eenmaal niet allemaal voornamelijk als tuinversiering.. (zoals ik) :')