Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:19

Citaat:
Ik denk vanaf een half jaar toen de pony hier stond is het begonnen.
Pony stond ook in groepsverband, eigenaresse heeft hem gekocht toen hij 6 maand was. Geen idee hoe de omheining daar was.
Nee, geen specifiek moment. Gewoon als hij de zin er af heeft in de wei lijkt het wel... Hij staat niet alleen. Eigenlijk nooit!
Band, lint, kleurenkettingen, maakt allemaal niet uit... Zijn kont of borst gaat er tegen aan, en zijn volle gewicht en dan rekt, scheurt, of buigt het allemaal van zelf.

:') Sorry, ik weet dat het etterbakjes (kunnen) zijn maar van je omschrijving moet ik toch wel even lachen.. die verrekte shetlanders ook altijd _O-

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:21

zou de eigenaresse inderdaad mee laten betalen aan nog 1 x alles goed vernieuwen zodat de stroom echt goed geleid. :D

mocht de boel dan weer helemaal stuk gaan dan zou ik zeggen succes ermee en klaar. :evaw:

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:21

little_king schreef:
Een pony kan niet onder gaas doorgraven als jij zorgt dat er op 10 cm hoogte vanaf de grond de eerste draad zit. Daar moet hij dan met zijn neusje tegen drukken, dat doet er echt geen 1.
Dan weer 1 op 30 cm, een op 50 en 1 op 70.
En dan veel stroom erop via het lichtnet.
Koop nieuwe draad, span dat in 1 keer goed op, dan geleid het goed.
Zorg zoals anna ook al aangeeft dat je aarde het goed doet.
ja dat kost in 1 keer wat, maar telkens kleine stukjes kost uiteindelijk opgeteld veel meer.

Snap ik, zou ook een oplossing zijn. Maar wie gaat dat betalen?
Het kan bij elkaar wel honderden/duizenden euro's kosten. (Denk aan nieuw schrikdraad, nieuw apparaat, nieuwe palen.)
Voor de eigenaresse is dit weg gegooid geld, omdat ons huis te koop staat en zij geen zekerheid heeft dat ze hier nog jarenlang kan staan. Daarnaast staan mij paarden ook in de wei, maar aan de andere kant... Mijn paarden hebben nooit aan het draad gezeten, totdat alles aan de grond lag.

Mijn vader wilt het al hélemaaaaaal niet betalen. "Ik word schijtziek van dat alles kapot is."
En ik ben zelf heel erg bang dat het weg gegooid geld is. En ik vind het nogal wat... Om honderden euro's te gaan mee betalen voor andermans pony.

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:22

wij hebben aan de wegkant 1,80m hoog fijn gaas (kleine gaatjes) en het is ook nog een stuk ingegraven, werkt prima voor onze sloopert (sloopt alleen schrikdraad) en wij willen geen los gebroken pony op een 80km weg. wij hebben een mini shet die ook altijd uitbrak we hebben het draad 4 dubbel staan en hadden er een goede schokmachine op voor koeien en vee. inmiddels geen stroom meer nodig ze blijft er netjes achter :) wij hebben ook wel eens een logeer shet en die ontsnapt altijd door het draad heen :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:22

Giolli schreef:
Inderdaad. Lefhebben ja... Maar geen prikkeldraad, is pony op de weg. Wat je helemaal niet wilt..
Het laatste wat ik wil is dat iemand anders een ongeluk krijgt omdat ponylief los op de weg loopt.
Vriendin weet alles hier van hoor. Hebben dit al honderden keren met elkaar besproken...

Ik bedoel meer dat je de kosten bespreekt, ik had wel gelezen dat ze helpt met reparaties enzo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:23

Giolli schreef:
Het kan bij elkaar wel honderden/duizenden euro's kosten. (Denk aan nieuw schrikdraad, nieuw apparaat, nieuwe palen.)
Voor de eigenaresse is dit weg gegooid geld, omdat ons huis te koop staat en zij geen zekerheid heeft dat ze hier nog jarenlang kan staan. Daarnaast staan mij paarden ook in de wei, maar aan de andere kant... Mijn paarden hebben nooit aan het draad gezeten, totdat alles aan de grond lag.

Mijn vader wilt het al hélemaaaaaal niet betalen. "Ik word schijtziek van dat alles kapot is."
En ik ben zelf heel erg bang dat het weg gegooid geld is. En ik vind het nogal wat... Om honderden euro's te gaan mee betalen voor andermans pony.

In dat geval klinkt het het handigst als ze een andere stalling zoekt met haar shet.

zoutenootjes

Aerdenhout1, hier op bokt, daar denk ik nu gelijk aan. Die heeft veel ervaring, ook met shets. Shets zijn echte ontsnappingsartiesten, die heb je niet zomaar even achter een hek (sorry voor de ontmoedigende tekst). 1,7 ha is ook wel heel veel hoor. Is het misschien een mogelijkheid om een wat kleiner stuk shet bestendig te maken? Zoveel gras heeft een shet ook weer niet nodig. Het is al snel teveel voor zo'n sober ras.

Anoniem

Voor de eigenaresse is dit weggegooid geld... Hallo he, wie maakt hier iedere keer het draad kapot?!
Vind het al heel wat dat je dit tot nu toe allemaal toelaat. Ik had de pony op stal gezet en gezegd die komt er niet meer uit voor je een goeie oplossing vind zodat ie er niet meer uit loopt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:24

paardjes123 schreef:
Shet aan een koe halster aan een lange ketting?

Hebben we geprobeerd. Eigenaresse wil dit niet omdat ze bang is dat de pony zich vast draait.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:25

amoj schreef:
Voor de eigenaresse is dit weggegooid geld... Hallo he, wie maakt hier iedere keer het draad kapot?!
Vind het al heel wat dat je dit tot nu toe allemaal toelaat. Ik had de pony op stal gezet en gezegd die komt er niet meer uit voor je een goeie oplossing vind zodat ie er niet meer uit loopt.

Snap ik! Maar ik vind dat ik in principe niet aan die pony mag zitten. Maar aan de andere kant, echt alles is naar de kl*te.
Eigenaresse vind ook dat goede omheining een taak van pensionhouder is. Dat snap ik... Vind ik ook.
Maarja... Dat wás het ook, voordat shet lief hier kwam.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:26

F_Orumster schreef:
Giolli schreef:

In dat geval klinkt het het handigst als ze een andere stalling zoekt met haar shet.

Dat is helaas niet mogelijk...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:27

Je kunt afspreken dat ze iets meer stalgeld betaald de tijd dat de onkosten vergoed zijn. Ik heb bijna 2 hectare volledig opnieuw omheind voor minder als 1000€. Goede stroomdraad met een lage weerstand nemen. Qua materiaal heb ik een zonnepaneel met batterij en het resultaat mag er zijn. Mijn merrie probeerde ook eens bulldozer te spelen omdat er eventejs geen stroom op stond en ze moest achter draadje blijven staan. Heb toen de stroom aangezet en ze is er 1x doorgegaan met het gewenste effect. Nu blijft ze er mooi achter staan. Kijk eens op weidezaun. Daar kun je voor goede prijzen zeer degelijk materiaal kopen. Al mijn materiaal komt van daar met uitzondering van mijn houten boompalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:28

Pff jeetje zeg lastige situatie. Een goede omheining is zeker taak van de stalhouder, maar dan moeten de paarden/pony's die er staan wel geleerd hebben om respect te hebben voor de omheining.
Ik zou gewoon eerlijk tegen haar zeggen dat je er wel een beetje klaar mee bent. Het kost hartstikke veel om alles te vernieuwen, en als je over een tijdje weggaat is dat natuurlijk zonde. Misschien kun je dat zeggen en dan vragen of een andere stalling zoeken misschien niet beter is?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:29

Giolli schreef:
paardjes123 schreef:

Hebben we geprobeerd. Eigenaresse wil dit niet omdat ze bang is dat de pony zich vast draait.

Maar als hij bij jullie staat, dan is er toch steeds toezicht op? Ik neem aan dat er altijd wel iemand thuis is bij jullie, en zeker met zo'n ontsnappingsgevaar.

Bovendien is het haar pony dus haar verantwoordelijkheid. Pony's kosten geld.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Giolli schreef:
paardjes123 schreef:

Valt wel mee hoor, een vriendin van mij doet dit al jaren, zeker bij dit soort shetten is het risico niet groter dan wanneer ze zich vastdraaien in de stroomdraad. Het ziet er mischien een beetje sneu uit, maar zeker bij haar beter zo dan dat het beestje zich voor de zoveelste keer hoefbevangen vreet.

F_Orumster

Giolli schreef:
F_Orumster schreef:

Dat is helaas niet mogelijk...

Tuurlijk kan dat wel (willen is een ander verhaal). Ze zal vast ook wel moeten als jullie verhuizen.
Jullie willen beiden niet meer investeren in omheining, dan lijkt me nog maar 1 oplossing mogelijk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:31

zoutenootjes schreef:
Giolli schreef:

Maar als hij bij jullie staat, dan is er toch steeds toezicht op? Ik neem aan dat er altijd wel iemand thuis is bij jullie, en zeker met zo'n ontsnappingsgevaar.

Bovendien is het haar pony dus haar verantwoordelijkheid. Pony's kosten geld.

Eigenaresse heeft gewoon een fulltime baan. Er is altijd wel iemand thuis, met uitzondering op soms 3 max 4 uurtjes.
Ik denk niet dat er thuis iemand op zit te wachten op te gaan baby-sitten op een pony van iemand anders.
En dan ook nog eens een pony waar iedereen het eigenlijk niet zo op heeft.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:35

Jullie huis staat te koop. Dus pony zal toch een keer moeten verhuizen als het huis verkocht is, lijkt me. En wat als om een of andere reden de pony verhuisd moet worden? Dan zal hetzelfde probleem zich ook voordoen.

Babysitten op een andermans pony zou ik ook niet doen. Dan mogen ze er geld voor betalen. Eigen pony is eigen verantwoordelijkheid. Bovendien kan ik je vader ook heel goed begrijpen als hij zegt dat hij niet blijft betalen voor de omheining, omdat een andermans pony die steeds sloopt. Er is een duurzamere oplossing nodig, om het probleem in een keer goed op te lossen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:36

zoutenootjes schreef:
Jullie huis staat te koop. Dus pony zal toch een keer moeten verhuizen als het huis verkocht is, lijkt me. En wat als om een of andere reden de pony verhuisd moet worden? Dan zal hetzelfde probleem zich ook voordoen.

Babysitten op een andermans pony zou ik ook niet doen. Dan mogen ze er geld voor betalen. Eigen pony is eigen verantwoordelijkheid. Bovendien kan ik je vader ook heel goed begrijpen als hij zegt dat hij niet blijft betalen voor de omheining, omdat een andermans pony die steeds sloopt. Er is een duurzamere oplossing nodig, om het probleem in een keer goed op te lossen.

Inderdaad, dat is precies wat ik bedoel.
Pony zijn exzeem deken is nu ook weer kapot, dat is absoluut niet de bedoeling. Net als mijn eigen dekens.
Maar anders dan prikkeldraad kán gewoon niet. Dan loopt hij gewoon weg..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:38

sorry maar verhuizen is geen optie. Is toch van de zotte dat alle verantwoordelijkheid en kosten op jouw worden afgeschoven.

zo'n sloopmormel kan jij toch niets aan doen. De rest blijft er prima achter en draagt al de gevolgen van een prikkelheining.
Moet toch niet gekker worden.

eigenaresse wil hem niet aan de ketting en jij moet alles maar netjes maken/ zien te houden.

als de draad niet werkt en je wilt echt dat beest bij jullie laten staan dan zou ik een super omheining timmeren. (klein stuk)
mag hij daarachter staan. :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:39

Ik zou mijn paarden nooit achter prikkeldraad willen en al helemaal niet voor een ander.
Niet alleen gaan je spullen stuk, je paard kan ook erg verwonden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:39

Maar, eigenaresse helpt wel degelijk aan alles. Maakt zelf elke keer de omheining en zoekt ook oplossingen. Maar een nieuwe omheining betalen, is gewoon onmogelijk.

Bedankt voor alle tips. :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:39

F_Orumster schreef:
Ik zou mijn paarden nooit achter prikkeldraad willen en al helemaal niet voor een ander.
Niet alleen gaan je spullen stuk, je paard kan ook erg verwonden.

En dat laatste is dus al het geval.. -O-

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:40

Hier een eigenaar van een hele eigenwijze sloopkogel shet. Althans, wel in het verleden (klopt dit heel snel weer af :)) ).
Mijn pony was ook nooit te houden achter een draadje. Ze ging er dwars door heen, over heen of onder door. Deze dame is zo slim dat als jij het hek opent en een seconde niet oplet, mevrouw zo uit de wei gefloept is. Een heel erg vervelend probleem.

Ik heb op meerdere stallingen gestaan, op een stal was het elke dag raak dat ze los over het erf liep. Dan lag ik heerlijk op het strand te zonnen, werd ik gebeld: "Ehh.. hoort het dat je pony los loopt?". Juist kon ik weer inpakken om mijn pony te gaan vangen, want mevrouw was ook nog eens eenkennig ^)
Op die stalling is inderdaad tegen mij gezegd, dat als het echt te gek wordt kwa bedrading wat telkens kapot gaat ik meer moet gaan betalen. En ik hielp ook mee elke dag draadjes opnieuw spannen. Wat daar het "probleem" was, was dat er maar twee draadjes gespannen stonden en het stroom te zacht was voor een pony met berenvacht/dikke manen of geschoren met deken.

Nu sta ik al een tijdje op een nieuwe stalling en hier blijft ze gek genoeg wel achter het draadje. (klopt dit weer heel snel af!). Er zijn hier drie draden gespannen en de stroom is goed. Dus het kan wél.

Toch zou ik bij jou even de test nemen of het stroom echt wel voldoende is en een derde/vierde draadje spannen. Het liefste een dunne want die zijn net iets feller dan de dikke draden.

Iedergeval succes met de sloopkogel..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:41

Tja meid, wiens paarden hebben voorrang?
Ik zou er toch met je vriendin over praten, dit klinkt als een onhoudbare situatie en zo zou ik het ook uitleggen. Voel je niet zo schuldig als ze weg moet, dat moet vroeg of laat toch...